Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 11, nummer 194, oktober 2021 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Radboud nascholingsconferentie geschiedenis, 8 oktober 2021.
- Conferentie TCHA, 2 en 3 november 2032, Nijmegen en online
- Nascholingswebinar Duitsland, Het Britse Rijk en Nederland, 11 november 2021
- Collegedag: Het raadsel van de middeleeeuwen, 12 november in Amsterdam
- Jaarcongres KNHG over wereldburgerschap, 12 november 2021 Den Haag.
- Conferentie formatief evalueren, 18 november in Domstad in Utrecht.
- Didactiekconferentie VGN, 18 en 19 november in Hulshorst.
- Nascholingswebinar Steden en Burgers, Verlichting, Duitsland en China, 20 januari 2022
- Mini-symposium over historische vaardigheden in het geschiedenisonderwijs, 15-02-2022 in Groningen
Games at School
Games at School is een serie zeer korte filmpjes uit games die gebruikt kunnen worden in geschiedenislessen bij heel onderwerpen van prehistorie tot en met de Tweede Wereldoorlog.
Strip Franse Revolutie
Collega Maurtis Harmsen (https://www.instagram.com/gskennisclips/) heeft een strip gemaakt over de Franse Revolutie die u hier gratis kunt downloaden..
Een alternatief voor de 10 tijdvakken?
Praat mee over de toekomst van het geschiedenisonderwijs
Het afgelopen jaar dacht een groepje docenten en andere experts
na over een mogelijk alternatief voor het bestaande
referentiekader geschiedenis – een alternatief dus voor de 10
tijdvakken en de 49 kenmerkende aspecten. Met oog voor de
verschillen tussen beide vakken en hun talen, zijn er in
samenwerking met een zelfde groep rond het schoolvak
aardrijkskunde twee kaders uitgewerkt en min of meer op elkaar
afgestemd in een referentiekader.
Graag willen we (de VGN en SLO) over het alternatief voor
geschiedenis met docenten uit het tweede- en eerstegraads gebied
in gesprek. Lost het voorgestelde nieuwe kader de waargenomen
problemen van het bestaande referentiekader op? Biedt het
voorstel voldoende aanknopingspunten voor mooi onderwijs? Is het
te veel of juist te weinig? Over dit soort vragen gaan we graag
met jullie in gesprek. Dat doen we live op drie regionale
bijeenkomsten in Noord, Midden en Zuid:
14 oktober; 17.00 - 20.00 uur Groningen: Werkman Stadslyceum
14 oktober; 17.00 - 20.00 uur Amersfoort: Stichting
Leerplanontwikkeling
21 oktober; 17.00 - 20.00 Den Bosch; locatie nader te bepalen
Alle bijeenkomsten zijn voor docenten Voorgezet Onderwijs gratis
toegankelijk. Voor koffie/thee en een eenvoudige broodmaaltijd
wordt gezorgd. Van deelnemers wordt wel gevraagd zich vooraf
enigszins voor te bereiden. Stukken worden uiterlijk een week
tevoren opgestuurd.
Geef je z.s.m. op en praat mee over de toekomst van je vak!
Meld je aan via i.munters@slo.nl en geef aan, naar welke
bijeenkomst je wilt komen. Locatie en meer informatie komen dan
zo snel mogelijk naar je toe.
Het geschiedenisexamen 2021
Zoals wel vaker heb ik ook dit jaar gekeken of ik een
verklaring kon vinden voor de slechte scores van
bepaalde vragen. Voor het vwo viel het aantal slecht
gemaakte vragen overigens wel mee, vier opdrachten
hadden een p-waarde van onder de 50 (op een schaal van
0-100). Op havo lag dat aantal echter beduidend hoger.
Maar liefst elf van de zevenentwintig vragen van het
havo-examen van 2021 hadden een p-waarde van onder de 50
(op een schaal van 0-100), 40%
Lees verder
Geschiedenisexamen 2021
Beknopt overzicht van de resultaten van vmbo-, havo- en vwo-leerlingen in 2021.
Willy Brandt en de hc over Duitsland
Als geen ander belichaamt Brandt de ontwikkeling van de Bondsrepubliek. In 2008 schreef Antoine Verbij over Willy Brandt (1913-1992) dit artikel op de website van het Historisch Nieuwsblad.
Twee voor Twaalf ‘Het Britse Rijk’
Ben je op zoek naar een korte, maar leuke werkvorm om de
leerlingen te activeren, dan is de werkvorm 'Twee voor Twaalf'
een goede optie. In de werkvorm moeten leerlingen begrippen
achterhalen door enkele vragen te
beantwoorden. Leerlingen discussiëren met elkaar over de juiste
antwoorden. Wanneer alle begrippen juist zijn geraden,
komt er een nieuw begrip tevoorschijn.
In
deze versie voor de havo staat de eerste deelvraag van de
Historische Context 'Het Britse Rijk, 1585-1900' centraal. Op de
pagina van het
vwo is ook een versie voor de Historische Context
'Steden en burgers in de Lage Landen, 1050-1700' te vinden!
Mini-symposium “Werken met historische vaardigheden”
De afdeling geschiedenis van de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen organiseert op 15 februari 2022 van 16.30-20.00 uur in samenwerking met het CSG Wessel Gansfort een mini-symposium over historische vaardigheden in het geschiedenisonderwijs. Tijdens de bijeenkomst gaat een aantal sprekers uit de praktijk in op interessante vragen. Hoe ontwerp en geef je onderwijs dat leerlingen inzicht geeft in hun leerproces met betrekking tot de vaardigheden? Welke vaardigheden zijn überhaupt van belang? Wat zijn good practices?
Louis Raemaekers en de Nederlandse neutraliteit
Kort artikel over het gebruik van een spotprent van Louis Raemaekers in de geschiedenisles over de Eerste Wereldoorlog.
Buitenhuizen en/of plaggenhutten
Al eerder heb ik ervoor gepleit om de buitenhuizen in de Nederlandse canon te vervangen door plaggenhutten. Een andere kijk op onze vaderlandse geschiedenis. Lees dit artikel op Historiek.
Prehistorie in Nederland
Een aardig artikel, dat overigens al weer uit 2002 dateert, op de website van het Historisch Nieuwsblad voor wie zijn kennis van prehistorisch Nederland wat wil opfrissen. Het boek waaraaan wordt gerefereerd is dan ook al jaren beschikbaar of op bol.com.
Afghanistan en representativiteit
Deze drie Afghaanse vrouwen anno 1972 in korte rok doen de ronde op internet. Om de verkeerde reden, zegt de fotograaf. Een kort artikel over het gebruik van deze foto (en een andere) over representativiteit.
De Russsische Revolutie
Op de website van het Historisch Nieuwsblad een artikel van Rob Hartmans waarin hij zich afvraagt: Hoe onvermijdelijk was de uitkomst van de revolutie eigenlijk? Had Rusland ook een liberale democratie kunnen worden?
Wereldburgerschap
Op vrijdag 12 november 2021 organiseert het KNHG zijn Jaarcongres. Dit jaar is het thema Wereldburgerschap, en wordt het congres samen georganiseerd met het Huygens ING. Mits de actuele coronamaatregelen het toelaten, wordt het weer op locatie gehouden, namelijk in het Nationaal Archief in Den Haag. Lees hier meer over het thema en het programma!
De eerste Amerikanen
Voetafdrukken gevonden in White Sands National Park in New Mexico geven voedsel aan een nieuw debat over de vraag wanneer de eerste mensen zich verspreiden over Amerika.
Auschwitz
De website behorend bij het 'Memorial and museum Auschwitz-Birkenau' bevat divers Engelstaig lesmateriaal voor het voortgezet onderwijs, bevijvoorbeeld voor werkstukken.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.