Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 11, nummer 194, oktober 2021 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Radboud nascholingsconferentie geschiedenis, 8 oktober 2021. 

- Conferentie TCHA, 2 en 3 november 2032, Nijmegen en online

- Nascholingswebinar Duitsland, Het Britse Rijk en Nederland, 11 november 2021

- Collegedag: Het raadsel van de middeleeeuwen, 12 november in Amsterdam

- Jaarcongres KNHG over wereldburgerschap, 12 november 2021 Den Haag.

- Conferentie formatief evalueren, 18 november in Domstad in Utrecht.

- Didactiekconferentie VGN, 18 en 19 november in Hulshorst.

- Nascholingswebinar Steden en Burgers, Verlichting, Duitsland en China, 20 januari 2022 

- Mini-symposium over historische vaardigheden in het geschiedenisonderwijs, 15-02-2022 in Groningen

Games at School

Games at School is een serie zeer korte filmpjes uit games die gebruikt kunnen worden in geschiedenislessen bij heel onderwerpen van prehistorie tot en met de Tweede Wereldoorlog.  

Strip Franse Revolutie

Collega Maurtis Harmsen (https://www.instagram.com/gskennisclips/) heeft een strip gemaakt over de Franse Revolutie die u hier gratis kunt downloaden..   

Een alternatief voor de 10 tijdvakken?

Praat mee over de toekomst van het geschiedenisonderwijs

Het afgelopen jaar dacht een groepje docenten en andere experts na over een mogelijk alternatief voor het bestaande referentiekader geschiedenis – een alternatief dus voor de 10 tijdvakken en de 49 kenmerkende aspecten. Met oog voor de verschillen tussen beide vakken en hun talen, zijn er in samenwerking met een zelfde groep rond het schoolvak aardrijkskunde twee kaders uitgewerkt en min of meer op elkaar afgestemd in een referentiekader.

Graag willen we (de VGN en SLO) over het alternatief voor geschiedenis met docenten uit het tweede- en eerstegraads gebied in gesprek. Lost het voorgestelde nieuwe kader de waargenomen problemen van het bestaande referentiekader op? Biedt het voorstel voldoende aanknopingspunten voor mooi onderwijs? Is het te veel of juist te weinig? Over dit soort vragen gaan we graag met jullie in gesprek. Dat doen we live op drie regionale bijeenkomsten in Noord, Midden en Zuid:

14 oktober; 17.00 - 20.00 uur Groningen: Werkman Stadslyceum
14 oktober; 17.00 - 20.00 uur Amersfoort: Stichting Leerplanontwikkeling
21 oktober; 17.00 - 20.00 Den Bosch; locatie nader te bepalen

Alle bijeenkomsten zijn voor docenten Voorgezet Onderwijs gratis toegankelijk. Voor koffie/thee en een eenvoudige broodmaaltijd wordt gezorgd. Van deelnemers wordt wel gevraagd zich vooraf enigszins voor te bereiden. Stukken worden uiterlijk een week tevoren opgestuurd.
Geef je z.s.m. op en praat mee over de toekomst van je vak!

Meld je aan via i.munters@slo.nl  en geef aan, naar welke bijeenkomst je wilt komen. Locatie en meer informatie komen dan zo snel mogelijk naar je toe.

Het geschiedenisexamen 2021

Zoals wel vaker heb ik ook dit jaar gekeken of ik een verklaring kon vinden voor de slechte scores van bepaalde vragen. Voor het vwo viel het aantal slecht gemaakte vragen overigens wel mee, vier opdrachten hadden een p-waarde van onder de 50 (op een schaal van 0-100). Op havo lag dat aantal echter beduidend hoger. Maar liefst elf van de zevenentwintig vragen van het havo-examen van 2021 hadden een p-waarde van onder de 50 (op een schaal van 0-100), 40%
Lees verder  

Geschiedenisexamen 2021

Beknopt overzicht van de resultaten van vmbo-, havo- en vwo-leerlingen in 2021.   

Willy Brandt en de hc over Duitsland

Als geen ander belichaamt Brandt de ontwikkeling van de Bondsrepubliek. In 2008 schreef Antoine Verbij over Willy Brandt (1913-1992) dit artikel op de website van het Historisch Nieuwsblad.

Twee voor Twaalf ‘Het Britse Rijk’

Ben je op zoek naar een korte, maar leuke werkvorm om de leerlingen te activeren, dan is de werkvorm 'Twee voor Twaalf' een goede optie. In de werkvorm moeten leerlingen begrippen achterhalen door enkele vragen te  beantwoorden. Leerlingen discussiëren met elkaar over de juiste antwoorden. Wanneer alle begrippen juist zijn geraden, komt er een nieuw begrip tevoorschijn.
In deze versie voor de havo staat de eerste deelvraag van de Historische Context 'Het Britse Rijk, 1585-1900' centraal. Op de pagina van het vwo is ook een versie voor de Historische Context 'Steden en burgers in de Lage Landen, 1050-1700' te vinden!

Mini-symposium “Werken met historische vaardigheden”

De afdeling geschiedenis van de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen organiseert op 15 februari 2022 van 16.30-20.00 uur in  samenwerking met het CSG Wessel Gansfort een mini-symposium over historische vaardigheden in het geschiedenisonderwijs. Tijdens de bijeenkomst gaat een aantal sprekers uit de praktijk in op interessante vragen. Hoe ontwerp en geef je onderwijs dat leerlingen inzicht geeft in hun leerproces met betrekking tot de vaardigheden? Welke vaardigheden zijn überhaupt van belang? Wat zijn good practices?

Louis Raemaekers en de Nederlandse neutraliteit

Kort artikel over het  gebruik van een spotprent van Louis Raemaekers in de geschiedenisles over de Eerste Wereldoorlog. 

Buitenhuizen en/of plaggenhutten

Al eerder heb ik ervoor gepleit om de buitenhuizen in de Nederlandse canon te vervangen door plaggenhutten. Een andere kijk op onze vaderlandse geschiedenis. Lees dit artikel op Historiek.

Prehistorie in Nederland

Een aardig artikel, dat overigens al weer uit 2002 dateert, op de website van het Historisch Nieuwsblad voor wie zijn kennis van prehistorisch Nederland wat wil opfrissen. Het boek waaraaan wordt gerefereerd is dan ook al jaren beschikbaar of op bol.com.

Afghanistan en representativiteit

Deze drie Afghaanse vrouwen anno 1972 in korte rok doen de ronde op internet. Om de verkeerde reden, zegt de fotograaf. Een kort artikel over het gebruik van deze foto (en een andere) over representativiteit. 

De Russsische Revolutie

Op de website van het Historisch Nieuwsblad een artikel van Rob Hartmans waarin hij zich afvraagt:  Hoe onvermijdelijk was de uitkomst van de revolutie eigenlijk? Had Rusland ook een liberale democratie kunnen worden? 

Wereldburgerschap

Op vrijdag 12 november 2021 organiseert het KNHG zijn Jaarcongres. Dit jaar is het thema Wereldburgerschap, en wordt het congres samen georganiseerd met het Huygens ING. Mits de actuele coronamaatregelen het toelaten, wordt het weer op locatie gehouden, namelijk in het Nationaal Archief in Den Haag. Lees hier meer over het thema en het programma! 

De eerste Amerikanen

Voetafdrukken gevonden in White Sands National Park in New Mexico geven voedsel aan een nieuw debat over de vraag wanneer de eerste mensen zich verspreiden over Amerika.  

Auschwitz

De website behorend bij het 'Memorial and museum Auschwitz-Birkenau' bevat divers Engelstaig lesmateriaal voor het voortgezet onderwijs, bevijvoorbeeld voor werkstukken.  

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.