artikelen over geschiedenis didactiek
Afghanistan en representativiteit
Deze drie Afghaanse vrouwen anno 1972 in korte rok doen
de ronde op internet. Om de verkeerde reden, zegt de
fotograaf
Inhoud
Afghanistan en representativiteit
Drie jonge studenten in korte
rok in Kabul, 1972. Foto: Laurence Brun
De vrouwen zouden bewijzen hoe modern en westers Kabul
in de jaren zeventig was. Maar volgens fotograaf
Laurence Brun waren ongesluierde vrouwen in korte rok
ook destijds een grote uitzondering in Afghanistan.
Een docent geschiedenis kan deze foto gebruiken om met leerlingen te praten over het begrip representativiteit. Vraag leerlingen of zij deze foto zouden gebruiken als een bron voor een onderzoek naar de positie van vrouwen in Afghanistan in 1972. Je kunt hen, aan de hand van de foto, ook laten reageren op de stelling: 'Afghanistan was in 1972 een modern, westers land.
Vervolgens kun je de leerlingen confronteren met een vergelijkbare foto van Ed van der Elsken uit 1967 (zie onderaan dit artikel) en hen dezelfde vraag/vragen voorleggen.
Toelichting op de foto
In een
artikel in de Volkskrant van 8 september 2021 stond het
volgende artikel over deze foto (1)
'Het moet tegen het eind van 2001 zijn geweest dat
Laurence Brun voor het eerst merkte dat een bijna dertig
jaar oude foto die ze had genomen van drie vrouwen in
Kabul massaal op internet werd gedeeld. ‘Het had te
maken met de Amerikaanse invasie in Afghanistan in
november van dat jaar, die toevallig samenviel met de
periode waarin steeds meer mensen toegang tot internet
kregen.’
En sinds de terugtrekking van de Amerikanen uit
Afghanistan is de foto wéér een hit op internet. Je zou
denken dat de Frans-Zwitserse Laurence Brun (1944) blij
is met zo veel aandacht voor haar werk. Maar niets is
minder waar. Tijdens het telefonische interview wil ze
het duidelijk gezegd hebben: ze is boos over de manier
waarop haar inmiddels iconische foto uit 1972 te pas en
te onpas wordt gebruikt, nee, misbruikt door mensen die
ermee willen laten zien hoe westers Afghanistan vroeger
wel niet was.
Hoe kwam u in Afghanistan terecht?
‘In 1971 ging ik mee naar Afghanistan met mijn man, die
er als arts naartoe werd gezonden. We zijn er twee jaar
gebleven. Ik had de fotoacademie in Londen afgerond en
werkte als fotograaf voor reclamebureaus, maar ik had
nog geen documentair werk gemaakt. Ik was, en ben ik nog
steeds, geïnteresseerd in de positie van de vrouwen,
misschien doordat ik in de jaren zestig de tweede
feministische golf heb meegemaakt. In Afghanistan begon
ik foto’s te maken van vrouwen. Niet alleen in de
hoofdstad Kabul, maar ook als mijn man en ik op pad
gingen naar andere steden en dorpen. Ik probeerde dat
met zo veel mogelijk tact en respect voor de mensen te
doen. Er ging altijd een Afghaanse vriend mee om goed
uit te leggen waarom ik foto’s maakte. En ik kleedde me
netjes in een lange broek en een blouse met lange
mouwen.’
Wat kunt u zich herinneren van de totstandkoming van de
foto?
‘Om eerlijk te zijn: ik weet niet meer precies wanneer
ik die foto heb gemaakt. Het moet in de lente of zomer
van 1972 zijn geweest, want de vrouwen zijn luchtig
gekleed. Ik was op straat en had zoals bijna altijd mijn
fotografiespullen bij me, toen ik drie vrouwen opmerkte
die mijn richting opliepen. Hoewel er in die tijd meer
vrouwen zonder sluier liepen, was dit beeld van drie
ongesluierde vrouwen in korte rokken een grote
uitzondering. Daarom vielen ze me op. Ik zette mijn
telelens op mijn camera, want ze waren misschien op 100
meter afstand van me, en maakte een paar foto’s. Ik denk
dat ik maar twee of drie keer heb afgedrukt. Zij hebben
mij niet opgemerkt.’
Bent u meteen naar huis gerend om de foto’s te
ontwikkelen?
‘Haha, nee hoor. In die tijd werkte je met fotorolletjes
en je ontwikkelde je foto’s pas als je het hele rolletje
had volgeschoten. Na een paar dagen heb ik de foto’s
ontwikkeld in onze keuken, die ook als donkere kamer
fungeerde. Het is een spectaculaire foto, maar wat je
ziet, is een grote uitzondering op het straatbeeld van
toen, in de steden maar zeker ook in de dorpen. Als je
de andere foto’s bekijkt die ik in die periode in
Afghanistan heb gemaakt, zie je vaak gesluierde vrouwen.
En de ongesluierde vrouwen waren over het algemeen
decent gekleed, wat ook niet gek was. In die tijd liepen
vrouwen die te uitdagend gekleed waren het risico met
zuur te worden aangevallen door conservatieve
geestelijken.’
Het duurde lang eer de foto’s van Brun het publiek
bereikten. Na de aanslagen van 11 september, toen
Afghanistan als schuilplaats van Al Qaida in het nieuws
kwam, besloot haar agent om de foto’s uit de jaren
zeventig in boekvorm uit te geven. En tussen al die
foto’s is er één die bijna alle aandacht krijgt.
Na de eerste massale verspreiding eind 2001 duikt de
foto eens in zoveel tijd weer op, de laatste keer in
2017 als president Trump met het idee speelt om
Amerikaanse troepen uit Afghanistan weg te halen. De
Nationaal Veiligheidsadviseur, luitenant-generaal
Herbert McMaster, die zelf in Afghanistan had gevochten,
laat Trump de foto zien om hem duidelijk te maken hoe
Afghanistan eruitzag voordat de Taliban aan de macht
kwamen: terugtrekking van de Amerikaanse troepen zou ten
koste gaan van de westerse vrijheden in dat land.
‘Ik vind het erg om te zien dat mijn foto voor politieke
en ideologische doelen wordt gebruikt. De vrijheid van
de vrouw wordt gereduceerd tot de lengte van haar rok.
Dat maakt me furieus. Er wordt bijna nooit toestemming
gevraagd om de foto te gebruiken. Ik kan blijven roepen
dat dit beeld niet representatief is voor hoe de vrouwen
erbij liepen in Afghanistan in die tijd, maar ik denk
dat er veel mensen zijn, vooral mannen, die zich daar
niets van aantrekken en er met een andere blik,
misschien een seksistische, naar kijken.’ Brun refereert
daarmee aan het feit dat haar foto leidt tot
geseksualiseerde commentaren op internet.
‘Door de twee jaar dat ik in Afghanistan heb gewoond,
heeft dat land een speciale plek in mijn leven gekregen.
Ik heb bijvoorbeeld nog altijd goed contact met een
Afghaanse vriendin uit die tijd die inmiddels in de VS
woont. Het lot van de Afghaanse vrouwen gaat me aan het
hart. Daarom maakt het me des te verdrietiger als ik zie
dat mijn foto niet in de juiste context wordt gebruikt.’
Uw foto is inmiddels bijna vijftig jaar oud en wordt nog
altijd gebruikt. Denkt u dat ze ook de komende vijftig
jaar zal worden gebruikt?
‘Dat denk ik wel. Maar ik hoop dat mijn andere foto’s
uit die periode ook de ruimte krijgen die ze verdienen,
want samen geven ze een aardig beeld van van Afghanistan
een halve eeuw geleden.’
Pas een aantal jaren geleden werd Laurence Brun
geattendeerd op de foto die Ed van der Elsken vijf jaar
eerder dan zij had gemaakt: Beethovenstraat 1967 (2). De
gelijkenissen zijn onmiskenbaar. ‘Maar bij zijn foto zie
je volgens mij heel duidelijk dat er interactie is
tussen drie jonge meisjes en een mannelijk fotograaf’,
aldus Brun.
Beethovenstraat, Amsterdam 1967.
Noten
1.
Bahram Sadeghi, 8 september 2021:
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/deze-drie-afghaanse-vrouwen-anno-1972-in-korte-rok-doen-de-ronde-op-internet-om-de-verkeerde-reden-zegt-de-fotograaf~bbe236ad/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=email
2. Marco Derksen, 13 augustus 2016:
https://koneksa-mondo.nl/2016/08/13/ed-elsken-beethovenstraat-1967/