artikelen over geschiedenis didactiek
Louis Raemaekers en de Nederlandse neutraliteit
Over het gebruik van een spotprent van Louis Raemaekers in de geschiedenisles over de Eerste Wereldoorlog.
Inhoud
Louis Raemaekers en de Nederlandse neutraliteit
Spotprenten kun je vaak gebruiken om het inzicht van leerlingen in historische onderwerpen te toetsen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de tekeningen van Louis Raemakers. Deze tekenaar werd tijdens de Eerste Wereldoorlog meermaal door de regering in Den Haag op het matje geroepen. Dat gold bijvoorbeeld toen de Telegraaf diens spotprent over de vernietiging van de kathedraal van Reims publiceerde.
De vraag aan de leerlingen ligt voor de hand. 'Waarom maakte de Nederlandse regering zich druk over het verschijnen van deze spotprent?' Of: 'Waarom denk je dat de Nederlandse regering de drukvorm van deze tekening in beslag nam?'
Deze en andere spotprenten worden besproken in een artikel van Teun Willemse op de website van het Historisch Nieuwsblad, waaruit hieronder een passage die betrekking heeft op de spotprent(en) van Louis Raemaekers.
In de problemen om een spotprent
'De anti-Duitse tekeningen van Louis Raemaekers bezorgden
de Nederlandse regering, volgens Ariane de Ranitz,
biograaf van Raemaekers, kopzorgen. ‘Het voornaamste
probleem was dat Raemaekers met zijn tekeningen de
neutraliteit van Nederland in gevaar bracht’, Volgens de
biograaf vreesden sommigen ook economische schade van de
tekeningen, omdat Duitsland een belangrijke
handelspartner van Nederland was.
Voor Den Haag zat er niets anders op dan Raemaekers en
zijn hoofdredacteur op het matje te roepen. In 1914 was
het voor het eerst raak, toen hij een tekening maakte
van de vernietiging van de kathedraal van Reims. Daarop
wijzen beelden van Maria en de Heilige Antonius
beschuldigend naar een bebloede Duitse soldaat. Het
Openbaar Ministerie waarschuwde De Telegraaf dat de
Nederlandse onzijdigheid niet in gevaar mocht worden
gebracht met dit soort prenten en nam de drukvorm van de
tekening in beslag.
De prent van Raemaekers over
Reims.
Het leidde uiteindelijk niet tot een rechtszaak, maar
vooral tot zorgen over de persvrijheid. Het ingrijpen
van de regering had dan ook een averechts effect: het
leverde de cartoonist nog meer aandacht op. ‘De pogingen
(…) om speciaal mijne vrije overtuigingsuitingen te
beletten, hebben tot gevolg gehad, dat mij van alle
kanten sympathiebewijzen toestroomen’, schreef hij in De
Telegraaf.
Nadat een Nederlandse generaal aan premier Pieter Cort
van der Linden vroeg om maatregelen te nemen tegen
Raemaekers, moest de tekenaar opnieuw op komen draven.
In Den Haag sprak hij met minister van Buitenlandse
Zaken John Loudon, die hem tot twee keer toe maande om
minder scherpe tekeningen te maken.
Tevergeefs. Raemakers bleef zijn ongenoegen over de
oorlog uiten in zijn afbeeldingen. Zijn prenten kregen
wereldwijd zoveel aandacht, dat de Duitsers in 1915
zelfs een prijs van 12.000 Mark op zijn hoofd zouden
hebben gezet. In 1916 kwam hij in contact met de Britse
propagandadienst, waarvoor hij de rest van de oorlog
anti-Duitse tekeningen zou maken.'
Een slang, die een gasaanval
symboliseert, valt een slapende soldaat aan. Tekening
van Louis Raemaekers.
Bron: Historisch Nieuwsblad, 16 september 2021:
https://bit.ly/3zq2DQo