Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 11, nummer 197, november 2021 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Conferentie formatief evalueren, 18 november in Domstad in Utrecht.
- Didactiekconferentie VGN, 18 en 19 november in Hulshorst.
- Nascholingswebinar Steden en Burgers, Verlichting, Duitsland en China, 20 januari 2022
- Mini-symposium over historische vaardigheden in het geschiedenisonderwijs, 15 februari 2022 in Groningen
De moeilijkheidsgraad van je eigen se-toets geschiedenis bepalen
Het is niet eenvoudig om van te voren te bepalen hoe moeilijk
een toets zal uitvallen. Dat geldt ook voor schoolexamentoetsen.
Met dit bestand
(met inloggegevens van
de examenvragen) krijgt u een indicatie van de
moeilijkheidsgraad van vragen uit eerdere examens (eerste
tijdvak).
Bij alle vragen uit het eerste tijdvak wordt vermeld uit welk
examen de vraag afkomstig is en wat de p-waarde van de vraag is
(voor het tweede tijdvak zijn de p-waardes niet beschikbaar). De
p-waarde is een indicatie van de moeilijkheidsgraad. De p-waarde
ligt tussen 0 en 100 en hoe hoger het getal des te beter is de
vraag gemaakt.
In dit bestand zijn alle vragen (per periode en
historische context) gesorteerd op p-waarde zodat u gemakkelijk
een keuze kunt maken voor moeilijke of eenvoudige opgaven.
Handig vooral voor toetsen in voorexamen jaren of voor een
gezonde mix van als eenvoudig ervaren en lastige vragen. De
scores verwijzen naar de betreffende vragen op internet en de
links naar het juiste bestand.
Door de p-waardes te vermelden op de toets kan een leerling zijn
eigen score vergelijken met de gemiddelde score van alle
leerlingen in Nederland.
Digitale geletterdheid
Monitors Digitale Geletterdheid primair en voortgezet onderwijs 2021 geven aan dat structurele aandacht voor digitale geletterdheid in curriculum kan zorgen voor gelijke kansen. Van belastingaangifte doen en je beroep goed kunnen uitoefenen tot nepnieuws op sociale media herkennen: om mee te doen in de samenleving is digitale geletterdheid voor iedereen belangrijk. Toch scoren achterstandsleerlingen* aanzienlijk lager als het gaat om digitale geletterdheid. Leerkrachten geven de digitale geletterdheid van leerlingen op de basisschool gemiddeld een 6,0 en in het voortgezet onderwijs een 5,5 (op een schaal van 0 tot 10).
Oorlogsbronnen
'Oorlogsbronnen.nl is', zo lezen we op de website ,' het startpunt voor iedereen die meer wil weten over de Tweede Wereldoorlog in Nederland. De geschiedenis van de oorlog ligt verscholen in miljoenen originele foto’s, objecten, brieven, administraties, dagboeken, affiches, krantenberichten, filmbeelden, et cetera. Deze ‘stille getuigen’ zijn afkomstig uit de verspreide collecties van honderden archiefinstellingen, musea, herinneringscentra en bibliotheken in binnen- en buitenland. Op Oorlogsbronnen.nl wordt het beschikbare oorlogserfgoed van meer dan 250 organisaties aan elkaar gekoppeld rondom gebeurtenissen, plaatsen, personen en thema’s. Oorlogsbronnen.nl vormt zo een centrale online toegang tot originele bronnen, informatie en kennis over de Tweede Wereldoorlog.'
10x meer geschiedenis: poster met verborgen wereldgeschiedenis
Vanuit welk perspectief bekijk jij de geschiedenis? Bewust of
onbewust; iedereen neemt een perspectief in. In
geschiedenislessen- en boeken is vaak veel aandacht voor de
Nederlandse en Europese geschiedenis. Daarom ontwikkelde The
Black Archives samen met verschillende organisaties en experts
10x Meer Geschiedenis, een aanvulling of alternatief op het
heersende beeld op de bestaande tijdvakken. Een mooie
gespreksstarter om ook de 'verborgen' geschiedenis te belichten
en te leren over perspectief.
Op deze leskaart vind je informatie over de tijdvakkenposter en
tips voor het gebruiken van de poster in de klas.
Lees verder
Holocaustmonument
Collega Mark Hagenaars maakte een instructiefilmpje over het Holocaustmonument in Berlijn.
Africast
Africast is een podcast over cultuur, relaties en geschiedenis van het Afrikaanse continent. Op 8 november verscheen er een aflevering op de magie van het oude Egypte.
Stauffenberg
Onlangs verscheen er een nieuwe biografie over Stauffenberg, de man achter de beroemde, mislukte, aanslag op Hitler. Jona Lendering die al eens blogte over deze aanslag, bespreekt dit nieuwe boek op zijn blog Mainzer Beobachter, een aaanrader, zeker voor wie geïnteresseerd is in de Oudheid..
Handel en ambacht in de vroege Middeleeuwen
Handel en ambacht in de vroege Middeleeuwen is de titel van een artikel van de hand van Joost Eskes op Historiek naarv aanleiding van het boek Handelaren en ambachtsliesen van Luit van der Tuuk.
More noble than war - The Story of Football in Israel and Palestine -
Onder deze titel schreef by Nicholas Blincoe een boek over de rol die voetbal speelt/speelde in het conflict tussen Israél en Palestina. By turns tragic and hopeful, the history of Israel and Palestine through the lens of the world's most popular sport. Football has never been shy of politics. This is especially true for Israel and Palestine. A sport introduced by Victorian churchmen swiftly became a vehicle for nationalism and pride. Under British military rule, Jewish and Palestinian teams competed in the same leagues, not only on the pitch, but in smoky committee rooms and street corners, as the two communities fought for control of the sport.
Meer informatie Op Histoforum staat
langzamerhand een zeer grote hoeveelheid
toetsmateriaal (duizenden opdrachten), met dank aan
collega's die toetsen hebben ingestuurd. Omdat gebleken is dat
onbetrouwbare, buitenlandse, partijen op internet zich materiaal
wederrechtelijk toeëigenen en commercieel gebruiken, heb ik het
meeste toetsmateriaal achter de (bekende) iinloggegevens
gegeplaatst die nog steeds voor docenten beschikbaar zijn. In een
excel-bestand op Histoforum zijn alle vragen uit de eerste
tijdvakken sinds 2006 (per periode en historische context)
gesorteerd op p-waarde zodat u gemakkelijk een keuze kunt maken
voor moeilijke of eenvoudige opgaven. Er is onderscheid gemaakt
tussen havo- en vwo-vragen.
Filmbeelden uit het eind van de negentiende en begin twintiogste
eeuw laten ons, per defintie, een zwart-witte wereld zien. Om
hun film er 'authentiek' uit te laten zien hebben ook
regissseurs uit de tijd van de kleurenfilm er soms voor gekozen
om in zwart-wit te filmen. Dat je de werkelijkheid daarmee
geweld aandoet zie je als oude filmpjes worden ingekleurd en nog
meer als ze ook 'op snelheid'worden gebracht. Zo krijg je een
heel andere beeld van het strandleven in 1920 in Florida als
je naar
dit filmpje kijkt dan wanneer je naar het origineel kijkt.
Ook vroger was de werled kleurrijk. “Leerlingen verbeelden het verleden. Een
handreiking voor docenten” is een praktisch boekje gebaseerd op
wetenschappelijk onderzoek. Het gaat over de beelden die
leerlingen in hun hoofd hebben van het verleden, hoe die beelden
zichtbaar te maken zijn dmv verschillende soorten opdrachten en
hoe de zichtbaar gemaakte beelden te gebruiken zijn in de
geschiedenisles. De handreiking bevat een kort theoretisch deel
over historische verbeelding en een praktisch deel met
lesvoorbeelden en tips en trics bij teken-opdrachten. Leerlingen verbeelden het verleden is
geschreven voor docenten geschiedenis, maar het boekje is ook
heel bruikbaar voor (de) andere (Mens- en maatschappij-) vakken
en voor methodemakers en lerarenopleiders. De handreiking is
uitgegeven door het Landelijk Expertisecentrum Mens- en
Maatschappijvakken en is als gratis download
hier beschikbaar:
Marco van Vemde, van het Linge College in Tiel is gekozen
tot beste geschiedenisleraar van 2021. Zie ook:
deze website Meer dan ooit ligt de focus in onze wereld
op hoe wij met elkaar omgaan en hoe we naar elkaar kijken.
Vanuit welk perspectief kijk je naar de geschiedenis en wordt
het niet tijd om vanuit andere kanten naar onszelf en anderen te
kijken?
Archeologen hebben bij opgravingen in Pompeï een kamer
blootgelegd waar volgens hen tot slaaf gemaakten hebben geleefd.
De kamer, die tevens dienstdeed als opslaghok, werd gevonden in
de villa van Civita Giuliana, vlak buiten de muren van de oude
Romeinse stad.Toetsmateriaal
Toets maken op basis van de moeilijkheidsgraad van
vragen.
Tijdsbeeld
Leerlingen verbeelden het verleden: Een handreiking voor
docenten.
Geschiedenisleraar van het jaar
Beeld bij je boek: Transkoloniale werken
Beeld en Geluid op school heeft boeken verzameld waarbij die
'andere kijk' en het 'andere verhaal' centraal staat. Ze vroeg
aan een aantal schrijvers met transkoloniale roots hun top 5 te
geven van boeken die absoluut gelezen moeten worden, die een
noodzaak hebben. Dit resulteert in
onderstaande lijst van must reads - ingeleid door de
schrijvers. Met stip op één: Wij slaven van Suriname van Anton
de Kom.
Beeld en Geluid op school zocht beeld bij deze boeken om
leerlingen te helpen inzicht te krijgen bij een boek (zie ook de
Kijklijst van Nesciolijst). De boeken die zeker geschikt zijn
voor de leeslijst (bovenbouw havo/vwo) kregen de meeste
aandacht. De andere pareltjes worden wat korter behandeld.
Work in progress
Deze lijst is nog niet af. De redactie (Gepco de Jong -
docent Nederlands, Karlijn Naaijkens - oud docent Nederlands en
educatief medewerker bibliotheek, Rik Binnendijk, Amy Welten,
Saskia de Vries - researchers Beeld en Geluid) blijft boeken
toevoegen.
Dus ... kijk, bekijk en gebruik het in de klas. En denk met ons
mee! Heb je zelf nog tips (titels én fragmenten uit de
collectie) - geef het door via
opschool@beeldengeluid.nl. Blootgelegde kamer Pompeï toont leefomstandigheden slaven
Lees verder
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.