-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4
Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 12, nummer 218, november 2022 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- 29 november
Workshop examenvragen havo/vwo maken
- 1 december 9.30 – 13.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
basis. Universiteit Utrecht
- 1 december 13.30 – 17.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
schrijven. Universiteit Utrecht
- 1 december 13.30 – 17.00,
Anton de Kom. Universiteit
Utrecht
- 12 januari, 13.30 – 17.00,
Taalgericht
geschiedenisonderwijs basis.
- 19 januari, 15.00 – 18.30,
Webinars historische contexten havo.
Universiteit Utrecht
- 19 januari 17.00-19.00. Vakbijeenkomst: Uitwisseling lesmateriaal gericht op differentiatie over de context Duitsland
- 26 januari en 9 februari
Leergang
formatief handelen
- 9 maart, 9.30 – 13.00,
Nederland na de Tweede Wereldoorlog.
Universiteit Utrecht
- 9 maart, 13.30 – 1700,
Historische Context Het Britse Rijk
2.0. Universiteit Utrecht
- 9 maart, 9.30 – 13.00,
Historische Context Verlichting 2.0.Universiteit
Utrecht
- 9 maart, 13.30 – 17.00,
Historische Context Steden en
Burgers 2.0. Universiteit Utrecht
- 17 maart Nationaal Geschiedeniscongres in Fort Vechten in
Bunnik.
- 6 april, 9.30 – 13.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
basis. Universiteit Utrecht
- 6 april, 13.30 – 17.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
schrijven. Universiteit Utrecht
- 6 april, 13.30 – 17.00,
Historische Context China 2.0.
Universiteit Utrecht
Vakbijeenkomst: Uitwisseling lesmateriaal gericht op differentiatie over de context Duitsland
Over een paar maanden moeten havo- en vwo-leerlingen onder
andere over de historische context Duitsland in Europa
examenvragen gaan beantwoorden, dus zal je in de komende
periode in je lessen de stof gaan herhalen. Maar wat zijn
goede werkvormen die je hiervoor kunt inzetten? En hoe zorg
je ervoor dat je daarmee alle leerlingen in je klas wat meer
op maat kunt bedienen? Sommige leerlingen zullen richting
het examen vooral behoefte hebben aan herhaling en/of
begeleiding door de docent, terwijl andere leerlingen meer
behoefte aan verdieping hebben en/of zelfstandiger willen
werken.
In deze vakbijeenkomst op 19 januari 2023zullen vakdidactici materiaal delen
waarmee je in de les differentiatie kunt aanbieden.
Daarnaast willen we de deelnemende docenten vragen om eigen
materiaal horend bij de context Duitsland mee te nemen en
met de aanwezige collega’s geschiedenis te delen.
Meer informatie
Nascholingsbijeenkomsten Universiteit Utrecht
De Universiteit Utrecht heeft dit schooljaar haar
nascholingsaanbod vernieuwd. In het najaar hebben we nieuwe
workshops georganiseerd over de historische contexten en
over taalgericht geschiedenisonderwijs. Deze workshops gaan
we in het voorjaar herhalen!
Agenda nascholing voorjaar 2023:
-12 januari, 13.30 – 17.00, Taalgericht
geschiedenisonderwijs basis.
-19 januari, 15.00 – 18.30, Webinars historische contexten
havo.
-9 maart, 9.30 – 13.00, Nederland na de Tweede Wereldoorlog.
-9 maart, 13.30 – 1700, Historische Context Het Britse Rijk
2.0.
-9 maart, 9.30 – 13.00, Historische Context Verlichting 2.0.
-9 maart, 13.30 – 17.00, Historische Context Steden en
Burgers 2.0.
-6 april, 9.30 – 13.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
basis.
-6 april, 13.30 – 17.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
schrijven.
-6 april, 13.30 – 17.00, Historische Context China 2.0.
Kijk op
onze website voor meer informatie over de
verschillende workshops! De inschrijving voor deze workshops
is geopend en kan via onze website. Na het ontvangen van een
bevestiging bent u verzekerd van deelname. Als er workshops
vol zijn, kunt u mailen om op de wachtlijst gezet te worden.
Meer informatie over de webinaars vindt u
hier.
Indien u nog vragen heeft, horen wij ze graag. Mail dan
naar: nascholinguu@gmail.com.
Vergeef ons onze schulden/Forgive us our trespasses
Lesmateriaal
voor vmbo-4 | @rjpoortvliet | de film ‘Forgive
Us Our Trespasses’ (2022) is beschikbaar via Netflix
Deze opdracht bevat diverse activiteiten die uitgevoerd
kunnen worden rondom de korte film (10’) - te bekijken
op Netflix - die zich afspeelt
tegen de achtergrond van het Aktion T4 programma en de
omgang van Nazi-Duitsland met gehandicapten.
Wat was de SA (Sturmabteilung) en de SS (Schutzstaffel)?
Lesmateriaal
voor vmbo-4 | Naar een idee van
@worcesterjonny, bewerkt door @rjpoortvliet
Oekraïne
Op deze kaart kunt u de frontlinie in Oekraïne volgen. Ook handig om te volgen is deze website van het Institute for the study of war.
Vroeger of later ‘Duitsland in Europa’
Eén van de leukste werkvormen om in de klas uit te voeren is
wel 'Vroeger of later'. In deze werkvorm, die je gebruikt
nadat de stof van een onderwerp volledig is behandeld,
proberen leerlingen van elkaar te winnen door de meeste
gebeurtenissen op de juiste plek in de tijd te plaatsen.
Voor de Historische Context 'Duitsland in Europa' is de
werkvorm
hier te vinden, te gebruiken voor zowel de havo als het
vwo.
Meer werkvormen van Owen Lammertink
Zie ook:
* Formatief handelen en chronologie
* Formatief handelen en chronologie 2
* Formatief handelen en chronologisch besef vmbo
Hendrik Atze van Doezum, geschiedenisdocent van het jaar
Hendrik Atze van Doezum, docent geschiedenis aan het Lauwers College in Buitenpost, is uitgeroepen tot Geschiedenisdocent van 2022. Hij is de winnaar van de negende editie van de verkiezing Geschiedenisdocent van het jaar.
1572
De VGN heeft in samenwerking met het project 1572,
lesmateriaal ontwikkeld bij de thema’s vrijheid,
verdraagzaamheid, verbondenheid, verscheidenheid. Deze
thema’s staan centraal in het project van de samenwerkende
gemeentes binnen het project over de geboorte van Nederland.
Het lesmateriaal voor het basisonderwijs en het voortgezet
onderwijs (vmbo en havo-vwo) staat nu
online op de website.
Ieder deelpakket heeft een docentenhandleiding inclusief
links en ondersteunend materiaal. De materialen worden
digitaal aangeboden en begeleid door te printen werkbladen
of digitale hulpmiddelen zoals Kahoot of Lesson-Up. Ter
ondersteuning van de lessen zijn naast het lesmateriaal 4
video’s en een stripboek ontwikkeld. De video’s vindt u bij
het pakket op deze website – en via de handleiding.
Van het stripboek wordt eind oktober één gratis exemplaar
naar alle scholen in Nederland verzonden. Het stripboek
behandelt de basiskennis voor het pakket op een speelse
manier.
Polarisatie tussen leerlingen in het voortgezet onderwijs
Tot nu toe is er zelden grootschalig onderzoek gedaan naar de vraag bij welke thema’s leerlingen tegenover elkaar staan en hoe vaak dit soort spanningen zich in de Nederlandse klaslokalen manifesteren.3 Daarom hebben wij meer dan duizend (n=1.035) docenten in het voortgezet onderwijs gevraagd naar hun ervaringen met polarisatie tussen leerlingen in de klas. Het gaat hierbij om leraren aardrijkskunde, biologie, geschiedenis, maatschappijleer/wetenschappen en Nederlands, aangezien maatschappelijke vraagstukken bij deze vakken de meeste kans hebben om aan bod te komen. In dit artikel uit oktober 2022 doen Koen Damhuis, Bjorn Wansink en Bob Timmer voor het eerst verslag van hunze bevindingen.
The influence of multiperspectivity in history texts on students’ representations of a historical event
Dit gratis te downloaden
artikel van collega Marc Kropman doet verslag van
zijn onderzoek naar het effect van meer multiperspectiviteit
in het geschiedenispnderwijs.
Kropman, M., van Drie, J. & van Boxtel, C. The influence of
multiperspectivity in history texts on students’
representations of a historical event. Eur J Psychol Educ
(2022). https://doi.org/10.1007/s10212-022-00644-7
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.