Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 12, nummer 218, november 2022 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- 29 november Workshop examenvragen havo/vwo maken
- 1 december 9.30 – 13.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs basis. Universiteit Utrecht
- 1 december 13.30 – 17.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs schrijven. Universiteit Utrecht
- 1 december 13.30 – 17.00, Anton de Kom. Universiteit Utrecht

- 12 januari, 13.30 – 17.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs basis.
- 19 januari, 15.00 – 18.30, Webinars historische contexten havo. Universiteit Utrecht 

- 19 januari 17.00-19.00. Vakbijeenkomst: Uitwisseling lesmateriaal gericht op differentiatie over de context Duitsland

- 26 januari en 9 februari Leergang formatief handelen
- 9 maart, 9.30 – 13.00, Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Universiteit Utrecht 
- 9 maart, 13.30 – 1700, Historische Context Het Britse Rijk 2.0. Universiteit Utrecht 
- 9 maart, 9.30 – 13.00, Historische Context Verlichting 2.0.Universiteit Utrecht 
- 9 maart, 13.30 – 17.00, Historische Context Steden en Burgers 2.0. Universiteit Utrecht 

- 17 maart Nationaal Geschiedeniscongres in Fort Vechten in Bunnik.
- 6 april, 9.30 – 13.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs basis. Universiteit Utrecht 
- 6 april, 13.30 – 17.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs schrijven. Universiteit Utrecht 
- 6 april, 13.30 – 17.00, Historische Context China 2.0. Universiteit Utrecht 

    Vakbijeenkomst: Uitwisseling lesmateriaal gericht op differentiatie over de context Duitsland

    Over een paar maanden moeten havo- en vwo-leerlingen onder andere over de historische context Duitsland in Europa examenvragen gaan beantwoorden, dus zal je in de komende periode in je lessen de stof gaan herhalen. Maar wat zijn goede werkvormen die je hiervoor kunt inzetten? En hoe zorg je ervoor dat je daarmee alle leerlingen in je klas wat meer op maat kunt bedienen? Sommige leerlingen zullen richting het examen vooral behoefte hebben aan herhaling en/of begeleiding door de docent, terwijl andere leerlingen meer behoefte aan verdieping hebben en/of zelfstandiger willen werken.

    In deze vakbijeenkomst op 19 januari 2023zullen vakdidactici materiaal delen waarmee je in de les differentiatie kunt aanbieden. Daarnaast willen we de deelnemende docenten vragen om eigen materiaal horend bij de context Duitsland mee te nemen en met de aanwezige collega’s geschiedenis te delen.
    Meer informatie

    Nascholingsbijeenkomsten Universiteit Utrecht

    De Universiteit Utrecht heeft dit schooljaar haar nascholingsaanbod vernieuwd. In het najaar hebben we nieuwe workshops georganiseerd over de historische contexten en over taalgericht geschiedenisonderwijs. Deze workshops gaan we in het voorjaar herhalen!

    Agenda nascholing voorjaar 2023:
    -12 januari, 13.30 – 17.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs basis.
    -19 januari, 15.00 – 18.30, Webinars historische contexten havo.
    -9 maart, 9.30 – 13.00, Nederland na de Tweede Wereldoorlog.
    -9 maart, 13.30 – 1700, Historische Context Het Britse Rijk 2.0.
    -9 maart, 9.30 – 13.00, Historische Context Verlichting 2.0.
    -9 maart, 13.30 – 17.00, Historische Context Steden en Burgers 2.0.
    -6 april, 9.30 – 13.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs basis.
    -6 april, 13.30 – 17.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs schrijven.
    -6 april, 13.30 – 17.00, Historische Context China 2.0.

    Kijk op onze website voor meer informatie over de verschillende workshops! De inschrijving voor deze workshops is geopend en kan via onze website. Na het ontvangen van een bevestiging bent u verzekerd van deelname. Als er workshops vol zijn, kunt u mailen om op de wachtlijst gezet te worden.

    Meer informatie over de webinaars vindt u hier.

    Indien u nog vragen heeft, horen wij ze graag. Mail dan naar: nascholinguu@gmail.com.    

    Vergeef ons onze schulden/Forgive us our trespasses

    Lesmateriaal voor vmbo-4 | @rjpoortvliet | de film ‘Forgive Us Our Trespasses’ (2022) is beschikbaar via Netflix
    Deze opdracht bevat diverse activiteiten die uitgevoerd  kunnen worden rondom de korte film (10’) - te bekijken op Netflix -  die zich afspeelt tegen de achtergrond van het Aktion T4 programma en de omgang van Nazi-Duitsland met gehandicapten.

    Wat was de SA (Sturmabteilung) en de SS (Schutzstaffel)?

    Lesmateriaal voor vmbo-4 | Naar een idee van @worcesterjonny, bewerkt door @rjpoortvliet

    Oekraïne

    Op deze kaart kunt u de frontlinie in Oekraïne volgen. Ook handig om te volgen is deze website van het Institute for the study of war.

    Vroeger of later ‘Duitsland in Europa’

    Eén van de leukste werkvormen om in de klas uit te voeren is wel 'Vroeger of later'. In deze werkvorm, die je gebruikt nadat de stof van een onderwerp volledig is behandeld, proberen leerlingen van elkaar te winnen door de meeste gebeurtenissen op de juiste plek in de tijd te plaatsen.
    Voor de Historische Context 'Duitsland in Europa' is de werkvorm hier te vinden, te gebruiken voor zowel de havo als het vwo.

    Meer werkvormen van Owen Lammertink

    Zie ook:

        * Formatief handelen en chronologie

        * Formatief handelen en chronologie 2

        * Formatief handelen en chronologisch besef vmbo 

    Hendrik Atze van Doezum, geschiedenisdocent van het jaar

    Hendrik Atze van Doezum, docent geschiedenis aan het Lauwers College in Buitenpost, is uitgeroepen tot Geschiedenisdocent van 2022. Hij is de winnaar van de negende editie van de verkiezing Geschiedenisdocent van het jaar. 

    1572

    De VGN heeft in samenwerking met het project 1572, lesmateriaal ontwikkeld bij de thema’s vrijheid, verdraagzaamheid, verbondenheid, verscheidenheid. Deze thema’s staan centraal in het project van de samenwerkende gemeentes binnen het project over de geboorte van Nederland. Het lesmateriaal voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs (vmbo en havo-vwo) staat nu online op de website.
    Ieder deelpakket heeft een docentenhandleiding inclusief links en ondersteunend materiaal. De materialen worden digitaal aangeboden en begeleid door te printen werkbladen of digitale hulpmiddelen zoals Kahoot of Lesson-Up. Ter ondersteuning van de lessen zijn naast het lesmateriaal 4 video’s en een stripboek ontwikkeld. De video’s vindt u bij het pakket op deze website – en via de handleiding.
    Van het stripboek wordt eind oktober één gratis exemplaar naar alle scholen in Nederland verzonden. Het stripboek behandelt de basiskennis voor het pakket op een speelse manier.

    Polarisatie tussen leerlingen in het voortgezet onderwijs

    Tot nu toe is er zelden grootschalig onderzoek gedaan naar de vraag bij welke thema’s leerlingen tegenover elkaar staan en hoe vaak dit soort spanningen zich in de Nederlandse klaslokalen manifesteren.3 Daarom hebben wij meer dan duizend (n=1.035) docenten in het voortgezet onderwijs gevraagd naar hun ervaringen met polarisatie tussen leerlingen in de klas. Het gaat hierbij om leraren aardrijkskunde, biologie, geschiedenis, maatschappijleer/wetenschappen en Nederlands, aangezien maatschappelijke vraagstukken bij deze vakken de meeste kans hebben om aan bod te komen. In dit artikel uit oktober 2022 doen Koen Damhuis, Bjorn Wansink en Bob Timmer  voor het eerst verslag van hunze bevindingen.

    The influence of multiperspectivity in history texts on students’ representations of a historical event

    Dit gratis te downloaden artikel van collega  Marc Kropman doet verslag van zijn onderzoek naar het effect van meer multiperspectiviteit in het geschiedenispnderwijs.
    Kropman, M., van Drie, J. & van Boxtel, C. The influence of multiperspectivity in history texts on students’ representations of a historical event. Eur J Psychol Educ (2022). https://doi.org/10.1007/s10212-022-00644-7

    Laatste toevoegingen op Histoforum

    De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.