-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4
Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 12, nummer 239, december I 2023
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- 7 december 2023 gratis webinar over aansluiting po- vo in het geschiedenisonderwijs
2024
- 19 januari 2024 Nascholingsdag Geschiedenis 2024 ICLON Leiden.
- 7 maart 2024 (vanaf 16.30 uur): De perfecte toetsvraag (in samenwerking met CITO)
- 10 april 2024
VMBO-Conferentie
- 18 april 2024 (vanaf 16.30 uur):
Een middagje ouderwets luisteren (voor docenten én leerlingen)
- 7 juni 2024 (vanaf 11.30 uur):
Migratie en filmdidactiek in EYE Amsterdam
- 14-21 september 2024
Verdiepingsreis naar de vernietigingskampen in
Oost-Polen, waaronder Sobibor, Belzec en Treblinka (voor
docenten 295 euro).
-
Frits van 0ostrom, De Reynaert. Leven met een middeleeuws meesterwerk. Met een nieuwe editie van de Middelnederlandse tekst naar alle bekende bronnen door Ingrid Biesheuvel en Frits van Oostrom. Amsterdam: Prometheus, 2023. Ingebonden met leeslintje, geďllustreerd in kleur, 592 p. Bron: Uitgeverij Prometheus (Publiek domein).
-
Jos Grommen, Roger Janssen, Albert Manet, Luc Van den Broeck (2023). Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis. Hernieuwde editie 2023. Uitgeverij Van In, Wommelgem, november 2023
169 pagina’s, kaarten, register. ISBN 978-94-647-0149-4; € 46.
Zelf zoeken naar Nederlandse tewerkgestelden uit de Tweede Wereldoorlog: de Collectie Arbeidsinzet van het Nederlandse Rode Kruis is digitaal
Sinds 29 november kunt u zelf zoeken in de
Collectie
Arbeidsinzet van het Nederlandse Rode Kruis en dat
biedt, denk ik, mooie aanknopingspunten voor een les over de
Tweede Wereldoorlog: Laat kinderen zelf zoeken naar
familieleden.
Deze collectie bevat onder andere gegevens over Nederlanders
die gedwongen in Duitsland werkten tijdens de Tweede
Wereldoorlog. Vanwege de privacybescherming was de Collectie
Arbeidsinzet lange tijd beperkt openbaar. Onderzoekers
konden niet zelf in de collectie zoeken. Ze moesten een
aanvraag indienen om onderzoek te laten uitvoeren door een
medewerker van het Nationaal Archief. Dat is nu verleden
tijd! Een groot deel van de collectie is vervroegd openbaar
geworden, gedigitaliseerd én op naam te doorzoeken.
‘Timmer een regeerakkoord met Wilders volledig dicht’
Mocht er een kabinet-Wilders komen, dan raadt historicus
Beatrice de Graaf de regeringspartijen aan om in het
regeerakkoord garanties op te nemen zodat de democratie niet
in het geding komt. ‘Maar de geschiedenis leert dat het
bijna nooit lukt om met een radicale partij te regeren in de
hoop dat je die kunt temmen.’
‘Vergeet de mythe van religie versus wetenschap’
Geloof en wetenschap hebben altijd lijnrecht tegenover
elkaar gestaan. Dat is een hardnekkig idee, en het klinkt nu
opnieuw in het nieuwste boek van filosoof en journalist Rob
Wijnberg. Maar het zit anders, leggen conservatoren van drie
musea en wetenschapshistorici uit.
Lees verder
Plato en Aristoteles over barbaren en slaven
Mensen hebben altijd geworsteld met de vraag hoe ze hun
dorp, stad of land politiek moesten inrichten. Bij het
bedenken en ontwikkelen van regeringssystemen hebben de
Grieken en Romeinen een belangrijke rol gespeeld. In het
nieuwe boek van Fik Meijer, Goede tijden, slechte tijden in
de antieke wereld, dat komende week verschijnt bij
uitgeverij Prometheus, komen alle ‘deelnemers’ bij de
politieke processen ruimschoots aan bod, evenals de
buitenstaanders die geen deel hadden aan de politiek:
vrouwen, vreemdelingen en slaven.
Op Historiek een fragment uit het boek over hoe de grootste
filosofen van die tijd eigenlijk aankeken tegen het fenomeen
slavernij.
Hoe kwam Adolf Hitler aan de macht? (animatie)
In deze ruim vijf minuten durende animatie (TedEd) ordt in het kort uitgelegd hoe Adolf Hitler aan de macht kwam. Hoe zag Duitsland eruit in de tijd dat hij zijn beweging op poten zette? Was zijn partij gelijk populair? Waarom stemden zoveel Duitsers op de man die zo openlijk tekeer ging tegen Joden? En hoe slaagde Hitler erin om alle macht in handen te krijgen?
Themanummer curriculumontwikkeling Dimensies
Voor het themanummer over curriculumontwikkling van
Dimensies schreven Hanneke Tuithof (vakdidactica) en Alderik
Visser (ex-SLO en nu schoolleider in Groningen) een
Tengeleide, die u
hier kunt lezen.
Napoleon’s communicatieapparaat in infographics
In het deze week verschenen boek Het rijk van Napeleon in infographics wordt aan de hand van meer dan honderd informatieve tekeningen het leven van Napoleon en zijn vele oorlogen beschreven en verbeeld. Op Historiek staat een fragment uit dit boek, over het uitgebreide communicatieapparaat dat tijdens de verschillende militaire campagnes werd opgetuigd.
Fascisme: ontstaan, betekenis en kenmerken
Het fascisme is een politieke ideologie, gebaseerd op een
extreme vorm van populistisch nationalisme, met in zijn kern
een mythisch geloof in een hergeboorte van de samenleving.
Op Historiek staat een
artikel over dit ondererp dat mogelijk geschikt is om in
de klas te gebruiken.
Gingen mensen in de middeleeuwen in bad?
It was said that the Middle Ages was ‘one thousand years
without a bath.’ However, a closer look shows that baths and
bathing were actually quite common in the Middle Ages, but
in a different way than one might expect.
Lees verder
Alweer: Oudheidkunde is een wetenschap
Dit is de titel van een blog van Jona Lendering n.a.v. de verschijning van zijn jongste boekOudheidkunde is een wetenschap[ en dat mag je ook best eens uitleggen.
Emmanuel Le Roy Ladurie
Op 22 november overleed de Frans historicus Emmanuel Le Roy Ladurie, die deel uitmaakte van de Annales en in ons land vooral bekendheid genoot door zijn roman over het middeleeuwse stadje Montaillou..
Expeditie
Onder de kop Mysteries van toen, avonturen van nu bevat eXpeditie informatieve, proefessionele, filmpjes over archeologie, geschiedenis & cultuur, natuur & wetenschap, mensen & folklore, sagen & legenden, mysteries en meer. De makers zijn geďnteresseerd in suggesties van docenten voor nieuwe filmpjes.
Zijn er verschillen in de effecten van cumulatieve toetsen dan wel losse toetsen op de beheersing van grote hoeveelheden lesstof?
Cumulatief toetsen zorgt voor een betere beheersing van de
lesstof. Dat komt doordat kennis die leerlingen vaker moeten
activeren, beter in het geheugen wordt opgeslagen. De
herhaling, en niet zozeer de stapeling van lesstof, zorgt
voor het effect. Ook op de langere termijn – na anderhalf
jaar – blijkt dat leerlingen de kennis die cumulatief is
getoetst makkelijker uit het geheugen ophalen. Makkelijker
dan kennis via losse toetsen.
Lees verder
Recensies
- Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.