Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 13, nummer 244, februari II 2024 

h3

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- 7 maart 2024 (vanaf 16.30 uur): De perfecte toetsvraag (in samenwerking met CITO)

- 15 maart 2024 8e Nationale Geschiedenisonderwijs Congres

- 10 april 2024 VMBO-Conferentie
- 18 april 2024 (vanaf 16.30 uur): Een middagje ouderwets luisteren (voor docenten én leerlingen)

- 20 mei 2024 Onderwijs Innovatie Festival in Harderwijk
- 7 juni 2024 (vanaf 11.30 uur): Migratie en filmdidactiek in EYE Amsterdam
 - 14-21 september 2024 Verdiepingsreis naar de vernietigingskampen in Oost-Polen, waaronder Sobibor, Belzec en Treblinka (voor docenten 295 euro).

    Dries van Agt (1931-2024) – De meest kleurrijke premier die Nederland ooit had

    Hij was niet de beste premier die Nederland ooit heeft gehad, maar ongetwijfeld wel de meest kleurrijke. Dries van Agt leidde drie kabinetten in de periode 1977-1982.
    Lees verder op Historiek.

    Zakenkabinet – Vakministers met afstand tot de politiek

    Betekenis, voorstanders en critici

    Een zakenkabinet is een kabinet waarbij (vrijwel) alle ministers afkomstig zijn van buiten de politiek. Er wordt dan gesproken van ‘vakministers’. Vandaag de dag zijn dergelijke kabinetten vrij bijzonder. Tot 1888 was dit in ons land echter de meest voorkomende regeringsvorm.
    Lees verder op Historiek

    Een extraparlementair kabinet – Hoe werkt dat?

    In Nederland worden doorgaans meerderheidskabinetten gevormd. Hierbij steunt het kabinet op een zogeheten parlementaire meerderheid. Dit wil zeggen dat de partijen die in de regering zitten, gezamenlijk een meerderheid hebben in de Tweede Kamer. Dit maakt een kabinet in potentie slagvaardig. Om plannen door te voeren hoeft men dan vaak alleen nog maar te overleggen met de eigen coalitiepartijen. Bij een extraparlementair kabinet werkt dat anders. Hoe ziet zo’n kabinet eruit?
    Lees verder op Historiek 

    Resultaten enquête VGN-leden 2023

    Afgelopen jaar vulden 99 VGN-leden onze enquête in. Zij konden reageren op vijf thema’s: lidmaatschap van de VGN; het tijdschrift Kleio; commissies en werkgroepen; website en andere media; en opmerkingen van algemene aard. Het bestuur gaat de resultaten van de enquête gebruiken om de dienstverlening voor bestaande leden te verbeteren, leden te behouden en nieuwe leden te werven. Kleio 1 van 2024 bevat een samenvatting van de uitkomsten van de enquête en de reactie van het bestuur.

    Interactieve website ‘De Joodse Straat’

  • Bij het woord ‘Joden’ denken de meeste leerlingen direct aan de Tweede Wereldoorlog. Joods leven in Nederland omvatte echter veel meer dan alleen de Holocaust. Daarom heeft CIDI, samen met educatieve experts, een nieuwe lesmethode ontwikkeld, waarmee leerlingen inzicht krijgen in wie deze Nederlandse Joden waren en hoe zij voor de oorlog leefden.
    Op www.joodsestraat.nl  kan virtueel door een vooroorlogse Joodse straat worden ‘gewandeld’. Leerlingen maken via diverse personages kennis met allerlei aspecten van de Joodse geschiedenis en cultuur. Zo ontdekken zij de onuitwisbare stempel dat Joden hebben gedrukt op ons land. Leerlingen maken kennis met de sociale, culturele en politieke aspecten van het Joodse leven voor de oorlog, maar leren daarnaast ook hoe taalgebruik, vooroordelen en intolerantie leiden tot toenemende buitensluiting van (groepen) mensen.

    In Weimar-Duitsland verdween de bereidheid om naar elkaar te luisteren

    Dansen op de vulkaan. Dit gezegde wordt vaak gebruikt om de republiek van Weimar (1918-1933) te beschrijven. Terwijl in de Berlijnse nachtclubs tot diep in de nacht werd geswingd, was door economische problemen en politieke onlusten – op straat en in het parlement – de komst van het Derde Rijk onafwendbaar.

    Inderdaad, er werd volop geswingd en met twintig kabinetten in veertien jaar kun je van politieke stabiliteit niet spreken, maar in Hoogteroes laat de Duitse journalist en hoogleraar Harald Jähner (1953) zien dat deze korte periode in de Duitse geschiedenis veel meer was dan de catastrofale opmaat tot Hitlers machtsgreep en de Tweede Wereldoorlog.
    Lees verder op Historiek 

    DIG (Reading like a historian en Beyond the Bubble)

    Reading like a historian en Beyond the Bubble onderdelen van de Santford History Education Group, gaan nu verder onder de naam Digital Inquiry Group. Blijft een nuttige website,  

    Christenvervolgingen

    Eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet goed op de hoogte van de aard en intensiteit van de christenvervolgingen in het Romeinse Rijk.  Zo zegt Jona Lendering: 'Het handboek waarover ik op donderdag blog, Een kennismaking met de oude wereld van Luuk de Blois en Bert van der Spek, meldt dat er een aantal grote vervolgingen was en dat de christenen niet wensten te bidden tot heidense goden en de keizer. Het is altijd complexer dan het handboek meldt. Het is immers een handboek, een basis die iedere student van A tot Z behoort te kennen voordat hij op college leert hoe we weten wat we weten en ontdekt hoe we de gebeurtenissen óók kunnen lezen. Maar in dit geval is er geen sprake van andere interpretaties. Volgens mij is wat De Blois en Van der Spek schrijven over christenvervolging incompleet en deels gewoon fout.'

    Lees de blogs van Jona over de christenvervolgingen in de derde eeuw. 

    Migratieachtergrond

    Vandaag staat er in Trouw een aardig artikel over een groepje voormalige gastarbeiders dat langs middelbare scholen trekt om hun levensverhalen te delen. Het is de bedoeling dat leerlingen na deze verhalen zelf op zoek gaan naar hun eventuele migratieachtergrond. Ze leren interviewtechnieken en gaan dan hun ouders bevragen over hun achtergrond. Aan de orde komen dan vragen als Waarom zijn jullie weggegaan, om econmomische redenen of zijn jullie om religieuze of politieke redenen gevlucht? Wat hebben jullie achtergelaten en wat hebben ze aan traditis en gebruiken meegenomen naar Nederland? De resultaten presenteren ze aan elkaar. Wat mij betreft een mooie bijdrage aan of invulling van Burgerschap.

    https://www.trouw.nl/binnenland/in-de-les-bij-gastarbeider-mustapha-slaby-82-leren-brugklassers-over-hun-eigen-migratieachtergrond~be10ebea/ (helaas is dit artikel alleen beschikbaar voor abonnees)

    Recensies

    • België. 2000 jaar geschiedenis

    • Guy Vanthemsche en Roger De Peuter (2024). België. 2000 jaar geschiedenis. Uitgeverij EPO, Berchem, januari 2024. Paperback, 22x15x4 cm; 696 pagina’s, tabellen, lijst, bibliografie, register, € 39,90. ISBN 978-94-6267-456-1.

    • - Gaza. Een geschiedenis van kolonisatie
      Ludo De Brabander en Soetkin Van Muylem (2024). Gaza. Een geschiedenis van kolonisatie. Uitgeverij EPO, Berchem, februari 2024.Paperback, 248 pagina’s, 20 x 12 cm, kaarten, noten, bronnen, € 20
      ISBN 978-94-6267-472-1.


  • Laatste toevoegingen op Histoforum

    De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.