Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

5Jaargang 13, nummer 245, maart I 2024 

 

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- 7 maart 2024 (vanaf 16.30 uur): De perfecte toetsvraag (in samenwerking met CITO)

- 27 maart 2023 Symposium Holocausteducatie

- 15 maart 2024 8e Nationale Geschiedenisonderwijs Congres

- 10 april 2024 VMBO-Conferentie

- 16 april 2024 Geschiedenis Academy
- 18 april 2024 (vanaf 16.30 uur): Een middagje ouderwets luisteren (voor docenten én leerlingen)

- 19 april 2024 Studiedag Taalgericht Geschiedenisonderwijs

- 20 mei 2024 Onderwijs Innovatie Festival in Harderwijk
- 7 juni 2024 (vanaf 11.30 uur): Migratie en filmdidactiek in EYE Amsterdam
 - 14-21 september 2024 Verdiepingsreis naar de vernietigingskampen in Oost-Polen, waaronder Sobibor, Belzec en Treblinka (voor docenten 295 euro).

    Taalgericht Geschiedenisonderwijs

    Op 19 april a.s. organiseert de Universiteit Utrecht van 10.00-16.00 muur een studiedag over taalgericht geschidenisonderwijs. In het voortgezet onderwijs is geschiedenis niet alleen een vak van feiten, maar ook van taal. Vaak ervaren geschiedenisdocenten dat de taalvaardigheid van leerlingen een hindernis vormt voor een diepgaand begrip van historische gebeurtenissen.
    Tijdens deze studiedag duiken we in de specifieke taalproblemen waarmee leerlingen worstelen bij het leren van geschiedenis. We delen praktische werkvormen en strategieën die je direct kunt toepassen in jouw geschiedenislessen om de (vak)taalvaardigheid van je leerlingen te versterken. Daarnaast gaan we dieper in op het ontwikkelen en begeleiden van schrijfvaardigheid die essentieel is voor het formuleren van antwoorden op toetsvragen en het maken van Praktische Opdrachten. We bieden een dynamische mix van theoretische inzichten, ervaringsuitwisseling en hands-on activiteiten.
    Meer informatie 

    SLO zoekt leraren en vakexperts voor drie vakvernieuwingscommissies

    Wil jij bijdragen aan actuele conceptexamenprogramma’s voor mens & maatschappij, bewegen en sport en kunst en cultuur? En ben je leraar in het vmbo of havo/vwo of vakexpert?
    Meld je dan nu aan (voor 17 maart)! Het project loopt vanaf 1 september 2024.  

    Symposium: Uitdagingen bij Holocausteducatie

    Steeds vaker ervaren docenten problemen in de klas wanneer zij onderwijzen over de Holocaust. Hoe ga je daarmee om? Speciaal voor docenten organiseert het CIDI op 27 maart  daarom het symposium: Uitdagingen bij Holocausteducatie. Op het programma staan workshops, lezingen en lesmethoden – en natuurlijk een rondleiding door het gloednieuwe Nationaal Holocaust Museum. Dat wil je niet missen!
    Datum en tijd: woensdag 27 maart 2024, 15:00 – 21:00 uur
    Locatie: Nationaal Holocaust Museum, Plantage Middenlaan 27, 1018 DB Amsterdam
    Aanmelden: aanmelden@cidi.nl (voor meer informatie, klik hier)
    Kosten € 15,- (inclusief warme maaltijd).

    Het verhaal van Oranje Nassau

    Bij de serie Het verhaal van Oranje Nassau hoort een speciaal voor het onderwijs gemaakte website met lesbrieven.

    Geschiedenis Academy

    Op dinsdag 16 april vindt op kasteel Woerden de gratis Geschiedenis Academy plaats speciaal voor alle docenten geschiedenis en mens & maatschappij. Een inspirerende dag vol interactieve workshops, nascholing en presentaties van experts.
    Zo komt Barend Last, schrijver van het boek Chatten met Napoleon’, praten over de laatste AI-tips voor in de klas. Presenteert Tim Huijgen zijn drie-stappenplan om te contextualiseren in de geschiedenisles. En zorgt Maxine Herinx ervoor dat je als docent leert hoe je controversiële onderwerpen bespreekbaar maakt met leerlingen.
    Meer informatie en aanmelden.

    Masterclass van Radboud Pre-University College

    “Zo was die tijd, men wist niet beter”. Het kan verleidelijk zijn om te denken dat dingen die we nu moreel verwerpelijk vinden (bijvoorbeeld een publieke terechtstelling), vroeger heel normaal werden gevonden. Op donderdag 11 april organiseert het PUC of Society de masterclass ‘Zo was die tijd, men wist niet beter’ voor vwo-leerlingen. In deze masterclass bestuderen leerlingen hoe tussen de 17e en 19e eeuw werd gedacht over slavernij en denken zij na over dingen die we nu misschien heel normaal vinden, maar wellicht over honderd jaar niet meer. Wat zegt dat over de blik van de historicus? Je kunt maximaal 3 leerlingen gratis aanmelden via dezee website.

    GCSE cijfers

    Uit een onderzoek onder 23-jarigen blijkt, volgens een artikel in de The Guardian, dat de cijfers behaald op het GCSE (General Certificate of Secondary Education, 15/16 jaar oud) een goede voorspeller van kansen en welzijn zijn en dat geldt zeker voor kinderen uit kansarme gezinnen.

    Het Nationaal Slavernijmuseum in wording

    Moet het Nationaal Slavernijmuseum enkel over de trans-Atlantische slavernij gaan, of ook die in de Indische Oceaan omvatten? Bij de totstandkoming van het nieuwe museum, zoals vorige week beschreven, blijkt dit een twistpunt te zijn dat zich niet makkelijk laat oplossen, met zowel een bredere maatschappelijke als een specifieke Amsterdamse context. Wat is de oorsprong van deze kwestie?
    Lees het artikel van Niels Mathijssen in De Groene Amsterdammer 

    Stalin en de Grote Terreur

    Tijdens de Grote Terreur, die de Sovjet-Unie tussen 1936 en 1938 teisterde, verdwenen honderdduizenden burgers in werkkampen of belandden voor het vuurpeloton. De achterdocht van één man, Jozef Stalin, was daarvoor verantwoordelijk. De showprocessen, waarin gehersenspoelde partijbonzen hun misdaden bekenden, vormden slechts het topje van de ijsberg.
    Lees verder op de website van het Historisch Nieuwblad.

    Emmeline Pankhurst en de suffragettes

    Ze legden bommen, stichtten brand en gingen in hongerstaking. De suffragettes deinsden nergens voor terug in de strijd om het vrouwenkiesrecht.
    Lees verder op de website van het Historisch Nieuwblad.

    Plaggenhutten – Erbarmelijke huisvesting voor veenarbeiders

    De allerarmste arbeiders op het platteland hadden eind negentiende eeuw soms geen geld voor een echte woning. Ze namen daarom hun toevlucht tot zelfgemaakte plaggenhutten of spitketen. Deze kleine huisvestingen waarvan de daken meestal al op grondniveau begonnen, waren onder meer veel te vinden bij veenarbeiders in Drenthe maar ook in arme gebieden in Friesland, Overijssel en delen van Groningen. Ook in verschillende dorpjes in Gelderland, zoals in Heerde, Nunspeet, Epe en Oldebroek, waren de hutten te vinden.
    Lees verder op Historiek

    Forum Romanum

    Wie even snel zijn kennis van het Forum Romanum wil ophalen, bijvoorbeeld voor een les over de Romeinen, is dit/deze blog van Jona Lendering, heel handig. Ik wist bijvoorbeeld niet dat Forum 'buiten' betekent en verwant is aan ons woord forens.

    Opdracht over W.O.II

    Een formatieve opdracht van patrick Kortleven over de 2e wereldoorlog. waar te beginnnen?
    Ik wilde al heel lang mijn eigen geschiedenis in een opdracht stoppen. Opa en overgrootvader en misschien ook meteen de opa van mijn vrouw met zijn bijzondere verhaal.

    kunnen wij be-, en veroordelen wat zij deden? Een inlevingsopdracht waar leerlingen een mening vormen en elkaar bevragen over wat zij vinden van iets dat zo lang geleden is. Geen goed of fout? voor de leerling zeker niet, argumentatie en inleving is waar t om gaat.

    Ik heb verschillende verhaaltjes geschreven die soms schuren, Hayo van Reek maakte de geweldige "koppen". ook die van Opa. Verschillende collegas wilden graag in jaren 40 look in de opdracht. Er zijn vergelijkbare opdrachten hebben we later gemerkt, maar ik vind dat die van ons gewoon erg mooi is. Is dat goed? Niks slechts aan toch?
    Te vinden en te downloaden op www.barbaareducatie.nl 

    Was het bombardement op Enschede eigenlijk wel een vergissing?

    22 februari 1944, de dag dat bommen uit de lucht vielen en de gehele stad Enschede in rep en roer was. De Amerikaanse luchtmacht bombardeerde de hele boel plat. De trieste balans: 40 doden. Jarenlang stond dit bekend als een grote vergissing van de geallieerden, de Amerikanen zouden het op de Duitse stad Münster hebben gemunt. Maar steeds vaker duiken verhalen op dat de tragische gebeurtenis – vandaag exact tachtig jaar geleden – mogelijk geen vergissing was.

    Lees verder

  • Recensies

    - Putinism – Post-Soviet Russian Regime Ideology.
    Mikhail Suslov (2024). Putinism – Post-Soviet Russian Regime Ideology. Uitgeverij Routledge, London (UK), februari 2024. 286 pagina’s, figuren, noten, index. ISBN 978-1-032-15388-9 (paperback) £ 35,99 (€ 42). ISBN 978-1-032-15385-8 (hardback) £ 130 (€ 152!)

    - Wim Kamerbeek. Atahuallpa's vergissing. De verloren glans en rijkdom van de Inca's.

    •  

    • Laatste toevoegingen op Histoforum

      De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.