-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4
Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
5Jaargang 13, nummer 245, maart I 2024
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- 7 maart 2024 (vanaf 16.30 uur): De perfecte toetsvraag (in samenwerking met CITO)
- 27 maart 2023 Symposium Holocausteducatie
- 15 maart 2024 8e Nationale Geschiedenisonderwijs Congres
- 10 april 2024 VMBO-Conferentie
- 16 april 2024
Geschiedenis Academy
- 18 april 2024 (vanaf 16.30 uur):
Een middagje ouderwets luisteren (voor docenten én leerlingen)
- 19 april 2024 Studiedag Taalgericht Geschiedenisonderwijs
- 20 mei 2024
Onderwijs Innovatie Festival in Harderwijk
- 7 juni 2024 (vanaf 11.30 uur):
Migratie en filmdidactiek in EYE Amsterdam
- 14-21 september 2024
Verdiepingsreis naar de vernietigingskampen in
Oost-Polen, waaronder Sobibor, Belzec en Treblinka (voor
docenten 295 euro).
-
Recensies
- Putinism – Post-Soviet Russian Regime Ideology.
Mikhail Suslov (2024). Putinism – Post-Soviet Russian Regime Ideology. Uitgeverij Routledge, London (UK), februari 2024. 286 pagina’s, figuren, noten, index. ISBN 978-1-032-15388-9 (paperback) £ 35,99 (€ 42). ISBN 978-1-032-15385-8 (hardback) £ 130 (€ 152!)- Wim Kamerbeek. Atahuallpa's vergissing. De verloren glans en rijkdom van de Inca's.
-
-
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.
-
Taalgericht Geschiedenisonderwijs
Op 19 april a.s. organiseert de Universiteit Utrecht van
10.00-16.00 muur een studiedag over taalgericht
geschidenisonderwijs. In het voortgezet onderwijs is
geschiedenis niet alleen een vak van feiten, maar ook van
taal. Vaak ervaren geschiedenisdocenten dat de
taalvaardigheid van leerlingen een hindernis vormt voor een
diepgaand begrip van historische gebeurtenissen.
Tijdens deze studiedag duiken we in de specifieke
taalproblemen waarmee leerlingen worstelen bij het leren van
geschiedenis. We delen praktische werkvormen en strategieën
die je direct kunt toepassen in jouw geschiedenislessen om
de (vak)taalvaardigheid van je leerlingen te versterken.
Daarnaast gaan we dieper in op het ontwikkelen en begeleiden
van schrijfvaardigheid die essentieel is voor het formuleren
van antwoorden op toetsvragen en het maken van Praktische
Opdrachten. We bieden een dynamische mix van theoretische
inzichten, ervaringsuitwisseling en hands-on activiteiten.
Meer
informatie
SLO zoekt leraren en vakexperts voor drie vakvernieuwingscommissies
Wil jij bijdragen aan actuele conceptexamenprogramma’s voor
mens & maatschappij, bewegen en sport en kunst en cultuur?
En ben je leraar in het vmbo of havo/vwo of vakexpert?
Meld je dan nu
aan (voor 17 maart)! Het project loopt vanaf
1 september 2024.
Symposium: Uitdagingen bij Holocausteducatie
Steeds vaker ervaren docenten problemen in de klas wanneer
zij onderwijzen over de Holocaust. Hoe ga je daarmee om?
Speciaal voor docenten organiseert het CIDI op 27 maart
daarom het symposium: Uitdagingen bij Holocausteducatie. Op
het programma staan workshops, lezingen en lesmethoden – en
natuurlijk een rondleiding door het gloednieuwe Nationaal
Holocaust Museum. Dat wil je niet missen!
Datum en tijd: woensdag 27 maart 2024, 15:00 – 21:00 uur
Locatie: Nationaal Holocaust Museum, Plantage Middenlaan 27,
1018 DB Amsterdam
Aanmelden: aanmelden@cidi.nl (voor meer informatie, klik
hier)
Kosten € 15,- (inclusief warme maaltijd).
Het verhaal van Oranje Nassau
Bij de serie Het verhaal van Oranje Nassau hoort een speciaal voor het onderwijs gemaakte website met lesbrieven.
Geschiedenis Academy
Op dinsdag 16 april vindt op kasteel Woerden de gratis
Geschiedenis Academy plaats speciaal voor alle
docenten geschiedenis en mens & maatschappij. Een
inspirerende dag vol interactieve workshops, nascholing en
presentaties van experts.
Zo komt Barend Last, schrijver van het boek Chatten met
Napoleon’, praten over de laatste AI-tips voor in de klas.
Presenteert Tim Huijgen zijn drie-stappenplan om te
contextualiseren in de geschiedenisles. En zorgt Maxine
Herinx ervoor dat je als docent leert hoe je controversiële
onderwerpen bespreekbaar maakt met leerlingen.
Meer informatie en aanmelden.
Masterclass van Radboud Pre-University College
“Zo was die tijd, men wist niet beter”. Het kan verleidelijk zijn om te denken dat dingen die we nu moreel verwerpelijk vinden (bijvoorbeeld een publieke terechtstelling), vroeger heel normaal werden gevonden. Op donderdag 11 april organiseert het PUC of Society de masterclass ‘Zo was die tijd, men wist niet beter’ voor vwo-leerlingen. In deze masterclass bestuderen leerlingen hoe tussen de 17e en 19e eeuw werd gedacht over slavernij en denken zij na over dingen die we nu misschien heel normaal vinden, maar wellicht over honderd jaar niet meer. Wat zegt dat over de blik van de historicus? Je kunt maximaal 3 leerlingen gratis aanmelden via dezee website.
GCSE cijfers
Uit een onderzoek onder 23-jarigen blijkt, volgens een artikel in de The Guardian, dat de cijfers behaald op het GCSE (General Certificate of Secondary Education, 15/16 jaar oud) een goede voorspeller van kansen en welzijn zijn en dat geldt zeker voor kinderen uit kansarme gezinnen.
Het Nationaal Slavernijmuseum in wording
Moet het Nationaal Slavernijmuseum enkel over de
trans-Atlantische slavernij gaan, of ook die in de Indische
Oceaan omvatten? Bij de totstandkoming van het nieuwe
museum, zoals vorige week beschreven, blijkt dit een
twistpunt te zijn dat zich niet makkelijk laat oplossen, met
zowel een bredere maatschappelijke als een specifieke
Amsterdamse context. Wat is de oorsprong van deze kwestie?
Lees het
artikel van Niels Mathijssen in De Groene Amsterdammer
Stalin en de Grote Terreur
Tijdens de Grote Terreur, die de Sovjet-Unie tussen 1936 en
1938 teisterde, verdwenen honderdduizenden burgers in
werkkampen of belandden voor het vuurpeloton. De achterdocht
van één man, Jozef Stalin, was daarvoor verantwoordelijk. De
showprocessen, waarin gehersenspoelde partijbonzen hun
misdaden bekenden, vormden slechts het topje van de ijsberg.
Lees verder op de website van het Historisch Nieuwblad.
Emmeline Pankhurst en de suffragettes
Ze legden bommen, stichtten brand en gingen in
hongerstaking. De suffragettes deinsden nergens voor terug
in de strijd om het vrouwenkiesrecht.
Lees verder op de website van het Historisch Nieuwblad.
Plaggenhutten – Erbarmelijke huisvesting voor veenarbeiders
De allerarmste arbeiders op het platteland hadden eind
negentiende eeuw soms geen geld voor een echte woning. Ze
namen daarom hun toevlucht tot zelfgemaakte plaggenhutten of
spitketen. Deze kleine huisvestingen waarvan de daken
meestal al op grondniveau begonnen, waren onder meer veel te
vinden bij veenarbeiders in Drenthe maar ook in arme
gebieden in Friesland, Overijssel en delen van Groningen.
Ook in verschillende dorpjes in Gelderland, zoals in Heerde,
Nunspeet, Epe en Oldebroek, waren de hutten te vinden.
Lees verder op Historiek
Forum Romanum
Wie even snel zijn kennis van het Forum Romanum wil ophalen, bijvoorbeeld voor een les over de Romeinen, is dit/deze blog van Jona Lendering, heel handig. Ik wist bijvoorbeeld niet dat Forum 'buiten' betekent en verwant is aan ons woord forens.
Opdracht over W.O.II
Een formatieve opdracht van patrick Kortleven over de 2e
wereldoorlog. waar te beginnnen?
Ik wilde al heel lang mijn eigen geschiedenis in een
opdracht stoppen. Opa en overgrootvader en misschien ook
meteen de opa van mijn vrouw met zijn bijzondere verhaal.
kunnen wij be-, en veroordelen wat zij deden? Een
inlevingsopdracht waar leerlingen een mening vormen en
elkaar bevragen over wat zij vinden van iets dat zo lang
geleden is. Geen goed of fout? voor de leerling zeker niet,
argumentatie en inleving is waar t om gaat.
Ik heb verschillende verhaaltjes geschreven die soms
schuren, Hayo van Reek maakte de geweldige "koppen". ook die
van Opa. Verschillende collegas wilden graag in jaren 40
look in de opdracht. Er zijn vergelijkbare opdrachten hebben
we later gemerkt, maar ik vind dat die van ons gewoon erg
mooi is. Is dat goed? Niks slechts aan toch?
Te vinden en te downloaden op
www.barbaareducatie.nl
Was het bombardement op Enschede eigenlijk wel een vergissing?
22 februari 1944, de dag dat bommen uit de lucht vielen en
de gehele stad Enschede in rep en roer was. De Amerikaanse
luchtmacht bombardeerde de hele boel plat. De trieste
balans: 40 doden. Jarenlang stond dit bekend als een grote
vergissing van de geallieerden, de Amerikanen zouden het op
de Duitse stad Münster hebben gemunt. Maar steeds vaker
duiken verhalen op dat de tragische gebeurtenis – vandaag
exact tachtig jaar geleden – mogelijk geen vergissing was.