-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4
Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
5Jaargang 13, nummer 256, oktober I 2024
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- 2 oktober 2024 Bijeenkomst Wereldgeschiedenis
- 11 oktober 2024 Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie 2024
- 12 oktober 2024 Geschiedenis Festival Haarlem
- 18 oktober 2024 Verschillende workshops in Utrecht
- 18 oktober, 15.00-17.00 uur: Vakbijeenkomst Amsterdam Museum Vrouwen van Amsterdam: een ode
- 7 november 2024 Dag van de Geschiedenisdidactiek
-14 en 15 november, VGN-didactiekconferentie
- 28 november, 16.30-19.30 uur: Vakbijeenkomst over curriculum en vakvernieuwing geschiedenis (ism SLO)
- 26-31 januari 2025 Educatieve reis naar Polen.
Het nieuwe examenprogramma geschiedenis
Er is een start gemaakt met de vernieuwing van van het
examenprogramma geschiedenis (en filosofie, aardrijkskunde,
economie en bedrijfseconomie)! Er was een goede sfeer en er is
een fijn team. We gaan bouwen aan een nieuw examenprogramma.
Voordat dit in de klas terecht komt, gaan er nog wat jaren over
heen van ontwikkelen examenprogramma, een syllabus maken,
beproeven op scholen en politieke goedkeuring. Maar we zijn goed
begonnen! En via de @vgnkleio kun je op de hoogte gehouden
worden. Er zijn een paar momenten dat de VGN om feedback wordt
gevraagd en je kunt je dan aansluiten bij klankbordgroepen.
Kijk
hier voor de samenstelling van de vakvernieuwingscommissies.
Vakbijeenkomst “Vrouwen van Amsterdam: een ode”
Vrijdag 18 oktober (15.00 tot 17.00 uur) in het Amsterdam Museum
Breng samen met het Amsterdam Museum een ode aan vrouwen van
Amsterdam! In dit project worden leerlingen uitgenodigd om een
brief te schrijven aan vrouwen uit de stad (hedendaags dan wel
historisch), om zo een levend corpus op te bouwen van verhalen
uit de geschiedenis. Deze brieven komen in de collectie van het
Amsterdam Museum, en in december opent een tentoonstelling met
een selectie van de verhalen.
In de bijeenkomst gaan we aan de slag met het educatief
materiaal rond dit project. Daarnaast verdiepen we ons aan de
hand van concreet lesmateriaal in bredere zin in het toepassen
van creatief schrijven in de les.
Aanmelden voor deze gratis bijeenkomst kan via
deze link.
Dag van de Geschiedenisdidactiek
Op 7 november organiseert NHL Stenden in Leeuwarden de
Dag van de Geschiedenisdidactiek, in samenwerking met de
Rijksuniversiteit Groningen en Hogeschool Windesheim.
Het onderwerp van deze dag is wat de leescrisis betekent
voor het vak geschiedenis. Adriaan van Dis zal de dag
inhoudelijk openen, gevolgd door diverse workshops, een
leermiddelenmarkt, de opname van een podcast en het
uitbrengen van een inhoudelijke bundel bij dit
belangrijke thema. Wilt u meer informatie over de
inschrijving, óf hoe u een bijdrage kunt leveren aan de
podcast, kijk dan op de evenement website:
https://innovationlab.nhlstenden.com/projects/dag-van-de-geschiedenisdidactiek-2024/
Hopelijk tot ziens op 7 november in Leeuwarden!
Nascholingsaanbod in Vlaanderen
Hoe laat je je leerlingen inzicht verwerven in
historische begrippen? Hoe reflecteer je met je
leerlingen over concepten als ‘causaliteit’ of ‘agency’?
Welke plaats krijgen historische vragen in je les
geschiedenis? Hoe laat je je leerlingen redeneren met en
over historische bronnen? Deze en vele andere vragen
vormen de leidraad van de nascholingsreeks ‘Sleutels tot
historisch denken’, gebaseerd op het gelijknamige
handboek voor vakdidactiek geschiedenis.
Als leerkracht geschiedenis moet je over een rijke
vakdidactische kennis beschikken om effectieve lessen te
kunnen voorbereiden. Het is daarom van cruciaal belang
dat je een goed begrip hebt van wat historisch
bewustzijn inhoudt, alsook van de moeilijkheden die
leerlingen daar vaak bij ervaren. Een rijk arsenaal aan
strategieën en werkvormen is nodig om op een effectieve
manier historisch bewustzijn aan te leren.
Deze nascholingsreeks biedt een overzicht van recente
inzichten uit het internationale wetenschappelijke
vakdidactisch onderzoek en illustreert deze met
bruikbare praktijkvoorbeelden. Je kan voor elk onderdeel
van de reeks apart inschrijven en bent niet verplicht om
het volledige traject in één keer te volgen. Er staan
steeds twee modules op dezelfde dag gepland zodat je een
volledige dag les kan volgen (inclusief lunch). De reeks
bestaat uit volgende modules:
-
Historisch leren denken: Een doelgerichte aanpak
-
Historisch denken evalueren
-
Historische begrippen en structuurbegrippen aanleren
-
Kritisch reflecteren met en over bronnen
-
Het contextualiseren en beargumenteren versterken
-
Erfgoed en geschiedenisonderwijs integreren
Kritisch denken en constructief van mening verschillen:
(hoe) doe je dat? De positieve waarde van begrippen als
kritisch denken, waarheid, verbindend omgaan met andere
meningen, komt meer en meer onder druk te staan. Het
gebruik van fake news, propaganda, relatieve waarheden
wint snel terrein. Ook in het onderwijs merken we die
evolutie. Als leraar geschiedenis ervaar je wellicht de
moeilijkheden en uitdagingen die dit met zich meebrengt
en drukt op het open in gesprek (durven) gaan met
leerlingen en elkaar. Op maandag 18 november 2024 zoeken
we samen antwoorden op vragen als: Welke gesprekken ga
je wanneer (niet) aan? Hoe neem je als leraar je eigen
mening mee in het verhaal en hoe vermijd je zelfcensuur?
Wat hebben je leerlingen nodig om tot een genuanceerde
mening te komen? Wat doe je met de angst die sommige
thema’s bij medeleerlingen oproept? Hoe breng je
leerlingen de competenties bij om te debatteren?
Geschiedenis
11.10.2024
Kritisch reflecteren met en over historische
bronnen: hoe pak je deze eindtermen aan?
21.10.2024 Iets nieuws onder de zon? Mens en klimaat
doorheen de geschiedenis
07.11.2024
Parallel Histories: daag je leerlingen uit om
interactief te werken met controversiële onderwerpen
vanuit verschillende perspectieven
18.11.2024
Kritisch denken en constructief van mening
verschillen in de klas: (hoe) doe je dat?
21.11.2024
Mediawijs aan de slag met fake news
02.12.2024
Dekolonisering in heden en verleden: aan de
slag in geschiedenisonderwijs
06.12.2024
Het Vreemde Verleden: hoe leer je je
leerlingen contextualiseren?
12.02.2025
De oudheid als wereldgeschiedenis: kansen en
uitdagingen
Modules uit de reeks 'Sleutels tot historisch denken'
06.02.2025
Historisch leren denken: Een doelgerichte
aanpak
06.02.2025
Historisch denken evalueren
26.03.2025
Historische begrippen en structuurbegrippen
aanleren
26.03.2025
Kritisch reflecteren met en over bronnen
23.04.2025
Het contextualiseren en beargumenteren
versterken
23.04.2025
Erfgoed en geschiedenisonderwijs integreren
Grotefend en het spijkerschrift
Het verhaal van Champollions ontcijfering van de
hiëroglyfen is vaak genoeg verteld. Ik heb er lang
geleden weleens een filmpje over gemaakt. Hoe een
codebreker uit de Tweede Wereldoorlog, Michael Ventris,
erin slaagde het Lineair-B te lezen, heb ik ook weleens
aangestipt. Dat is eveneens een bekend verhaal. Over de
ontcijfering van het spijkerschrift hebben we het op
deze blog echter nooit gehad, terwijl dat een leuke
puzzel is geweest.
Lees het hele blog van Jona Lendering
Website brengt gedeelde geschiedenis Nederland en Indonesië in kaart
Het Indisch Herinneringscentrum, de Koninklijke
Bibliotheek en WO2Net lanceren begin volgende maand een
website met meer dan 250.000 bronnen over de gedeelde
geschiedenis van Nederland en Indonesië, met een focus
op de Tweede Wereldoorlog en de dekolonisatieperiode.
De website,
Onsland.nl, bevat diverse collecties
historische documenten, foto’s, getuigenissen en
interactieve tools waarmee bezoekers kunnen zoeken naar
familiegeschiedenissen of historische personen. Het
project richt zich op het vergroten van kennis over het
gezamenlijke verleden van Nederland en Indonesië en
biedt daarnaast lesmateriaal voor scholen, dat diverse
thema’s als slavernij en migratie omvat.
Grote Romeinse schat met 3.600 munten gevonden in Nederlands Limburg
In de Nederlandse provincie Limburg is recent een enorme
Romeinse muntschat gevonden. Het gaat om zo'n 3.600
munten en daarmee is het, voor zover bekend, de grootste
vondst ooit in de provincie, meldt de regionale omroep
L1. Waar de munten precies gevonden zijn, wil de
Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed niet bekendmaken.
Meer informatie
Recensies
- Jo Claes, Sub Rosa, Antwerpen/Amsterdam, Houtekiet, 2024, 234 blz.
- De rafels van
Rusland. Waarom Moskou zijn rand niet loslaat
Dirk Tieleman (2024). De rafels van Rusland. Waarom
Moskou zijn rand niet loslaat. Uitgeverij Manteau,
Antwerpen, augustus 2024. Paperback, 416 pagina’s,
foto’s, kaartjes, 23 x 15 cm.
ISBN 978-90-223-4140-7; € 29,99.
-
Autocratie bv. Over dictators en de redding van de
democratie
Anne Applebaum (2024). Autocratie bv. Over dictators en
de redding van de democratie. Uitgeverij Ambo/Anthos,
Amsterdam/ VBK, Antwerpen, september 2024. Paperback,206
pagina’s, noten, 20 x 12 cm. ISBN 978-90-263-6272-9; €
23,99.
- Frits Boterman, Het Weimar-experiment. Recensie van Ewout Klei.
-
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.