Imhof, Dirk e.a. (red.) Museum Plantin Moretus.
Antwerpen: Uitg. Snoeck, 2016, 160 blz..
Museum Plantin Moretus
Christoffel Plantin, zijn uitgeverij en het naar hem genoemde museum zijn op of via deze site al meermaals aan bod gekomen: zie Sandra Langereis, De woordenaar (2014), Thomas, W. & E. Stols (red.), Een wereld op papier (2009), Aldersey-Williams, H. Anatomie. De ontdekking van het menselijk lichaam (2013) en in een aantal korte fragmenten op de Joos de Rijcke-site. (Hier zoektermen ingeven op openingspagina.)
Inhoud
Museum Plantin Moretus
Nu is er deze nieuwe uitgave, gewijd aan het museum en de
geschiedenis van de onderneming, schitterend geïllustreerd, het
onderwerp waardig. Technisch gezien vormen fotografie en tekst
een onovertroffen hoogtepunt, dat zeker de goedkeuring van
Plantin zou hebben weggedragen.
Plantin en de Officina
Plantiniana
Omstreeks het midden van de 16de eeuw was Antwerpen het
belangrijkste typografisch centrum benoorden de Alpen. De stad
telde niet minder dan 140 uitgevers en boekhandelaars, van wie
Christophe Plantin de belangrijkste was. Plantin, geboren
omstreeks 1520 nabij het Franse Tours, vestigde zich in 1548 of
1549 in Antwerpen. Hij oefende er het beroep van boekbinder en
leerbewerker uit. Nadat een aanrander hem de schouder
doorboorde, zag hij zich verplicht een ander vak te kiezen en in
1555 werd hij boekdrukker. Als drukkersmerk koos hij een passer
en het motto 'labore et constantia' (= door arbeid en
volharding). Zijn eerste werken waren weinig opvallend, maar in
1559 kreeg hij al naam als drukker door zijn prachtig verzorgde
uitvoeringen. Zijn Officina Plantiniana groeide
pijlsnel. Tijdens haar topjaren 1567 - 1576 was ze, met 16
drukpersen in bedrijf, de grootste ter wereld. Daarvoor had
Plantin ca. 80 mensen in dienst: graveerders, letterzetters,
correctors, drukkers, inkleurders (die de gedrukte gravures met
de hand inkleurden), boekbinders...
De 'Gulden Passer', zoals zijn woning aan de Vrijdagmarkt
heette, groeide uit tot een internationaal centrum voor
humanisme en wetenschap. Veel geleerden, onder anderen de
kruidenkundige Dodoens, de cartograaf Ortelius en de wiskundige
Lipsius, voelden zich er thuis en vertrouwden hun werken aan
Plantin toe.
Hij verwierf internationale faam door de uitgave van de
Biblia Polyglotta, een meertalige Bijbel (Latijn, Grieks,
Hebreeuws, Syrisch, Aramees), groot formaat in acht delen die de
wereld rondging tot in India waar hij in 1580 aan het hof van de
machtige derde Groot-Mogol, Akbar, door de jezuïeten uitgestald
werd als toppunt van Europese geleerdheid.
De Biblia Polyglotta bestaat uit acht delen: vier delen met het
Oude Testament, één met het Nieuwe Testament en drie delen
‘Apparatus’, een verzameling commentaren en toelichtingen. Het
bijzondere is niet alleen de meertalige vertaling, maar ook de
weergave van de verschillende lettertypes voor elk van deze
talen. Van het werk werden 1200 exemplaren op papier gedrukt en
13 op perkament tussen 1568 en 1572.
In 2018 blijven nog elf exemplaren
over van de papieren oplage. Het enige perkamenten exemplaar in
privébezit is in juli van hetzelfde jaar bij Christie’s in
Londen geveild voor 552.000 euro. Het Plantin-Moretus Museum
bezit drie papieren exemplaren, maar geen perkamenten. Het
museum mocht de Bijbel één dag tentoonstellen voorafgaande aan
de veiling.
Christoffel Plantin had geen zonen, alleen vijf dochters. Na
zijn dood ging de drukkerij over op zijn bekwame schoonzoon Jan
Moretus (Moerentorf, 1543 - 1610) en diens nakomelingen. Op het
einde van de 17de eeuw verloor de drukkerij aan invloed en
investeerden de Moretussen hun geld in andere beleggingen. Uit
piëteit tegenover hun beroemde voorvader bewaarden zij echter
gelukkig een groot deel van de inrichting. Na het definitieve
stilvallen van de persen werd het Plantijnse huis in 1876 door
de stad Antwerpen aangekocht en als museum ingericht. Het
Plantin - Moretusmuseum is een bijna levend restant van een brok
geschiedenis van de boekdrukkunst. In de sfeerrijke
renaissancewoning liggen juweeltjes van handschriften en
drukken, onder meer een exemplaar van de prestigieuze Biblia
Polyglotta, een 36-regelige Bijbel van Gutenberg en van de
eerste ‘atlas’, samengesteld door Ortelius (1570)
Deze woning en het zeer uitvoerige familiearchief vertellen de
geschiedenis van een drukkersdynastie. Driehonderd jaar lang
hield de familie Moretus het bedrijf draaiend in goede en kwade
tijden. Dit is het verhaal van een familie die opklom tot de
adel en dat ook etaleerde, onder meer met talrijke schilderijen
van hun huisvriend Rubens, kostbare wandtapijten, en even
kostbare meubels.
Daarbij gaan de auteurs uitvoerig en gedetailleerd in op de
concrete aspecten van de uitgeverij: technische kant van het
drukken, arbeidsverdeling en controle, nazorg, verkoop en
verspreiding van het drukwerk…
De '36-regelige Gutenbergbijbel', genoemd naar het aantal
gedrukte regels per kolom, is de tweede oudste in Europa
gedrukte bijbel. Het is tevens het oudste gedrukte werk in een
Belgische instelling. Van de 36-regelige bijbel zijn er in de
wereld maar 14 bewaard.
De 42-regelige Gutenbergbijbel uit de jaren 1452-1455 is echter
ouder.
Het exemplaar in het Plantin-Moretus was in 1514 een geschenk
van de Nürnbergse Augustijnen aan hun Antwerpse medebroeders
voor hun nieuwe klooster. Maar die werden al snel verdacht van
sympathie voor Luther. In 1522 werd hun klooster opgeheven en
hun goederen openbaar verkocht. Twee van hen stierven in Brussel
op de brandstapel. Zij zijn de eerste martelaren van het
protestantisme in de Nederlanden. Hoe de bijbel in de
bibliotheek van Plantin terechtkwam, is niet bekend. Hij is
gedrukt op perkament en niet op papier, wat hem nog zeldzamer
maakt.
Bezoek aan het museum
Deze prachtuitgave is ideaal om het museum andermaal in de
schijnwerper te plaatsen. Voor bezoekers aan Antwerpen is het
meestal pas de derde of vierde keuze, zodat ze bij een eerste
kennismaking met de stad niet aan een visite toekomen. Voor
geïnteresseerden is het nochtans een must, een unieke
gelegenheid, volop een overnachting en tweede dag verblijf
waard! De bezoeker uit binnen- of buitenland wordt immers in
Antwerpen in de watten gelegd.
Er is de gratis Antwerp Museum App, viertalig, Nederlands & Frans
& Engels & Duits, bijzonder goed uitgewerkt. De openingspagina
geeft een voorsmaakje van de mogelijkheden, telkens in je
keuzetaal.
- Wandelingen: best te downloaden op je slimme telefoon.
Keuze uit 20 musea, met situering op het stadsplan, praktische
informatie, de aanduiding: gratis of betalend, de werken die er
aanwezig zijn & situatiefoto’s, bijvoorbeeld voor Museum
Plantin-Moretus, Het MAS (Museum aan de Stroom) enz. Het Museum
voor Schone Kunsten is niet aanwezig: nog enkele jaren gesloten
wegens grondige renovatie. Onder ‘Werken - Art’ vind je een
enorme keuze aan kunstwerken. Ideaal als voorbereiding van een
stadbezoek en tijdens een (virtuele) stadswandeling, plus
gevarieerde mogelijkheden voor leerlingenwerk. Bij de
afbeeldingen kun je zoeken op naam of museum.
- Voor het Museum Plantin-Moretus is er nog veel meer
voorhanden.
Er is eerst en vooral de
website
waarop je alle mogelijke praktische gegevens vindt. Onder meer
de uitvoerige rijkelijk (met zwart-wit ) geïllustreerde
bezoekersgids in PDF (112 blz), die je gedrukt kunt krijgen bij
bezoek, of vooraf of nadien
downloadbaar.
Jos Martens, april 2018