Rosemary Sutcliff. Het koningsteken. Een koning voor de Dalriaden, Rotterdam, Uitg. Christofoor, 1981, 2de druk, 296 blz.
Het koningsteken. Een koning voor de Dalriaden
Britannia, tweede eeuw na Christus. Phaedrus, zoon van een
Grieks wijnimporteur en een inheemse Keltische slavin, is als
slaaf verkocht aan de gladiatorenschool van Corstopitum. Hier
wint hij het houten zwaard, teken van vrijheid, door voor de
ogen van een bloeddorstige menigte Vortimax, zijn beste vriend,
te doden in een tweegevecht, ingericht voor het genoegen van een
nieuwe Romeinse gouverneur.
Historische romans
Het koningsteken. Een koning voor de Dalriaden
Inhoud
Phaedrus
weet met zijn nieuwe leven geen raad. Na een dronkemansruzie
belandt hij ten onrechte in de gevangenis. Daaruit wordt hij
nogal slinks bevrijd. Volgens zijn redders gelijkt hij als twee
druppels water op de sinds zeven jaar verdwenen prins van de
Dalriaden, een uit Ierland afkomstig volk, dat benoorden de
grensmuur in woont in Caledonia (wat nu Schotland heet).
Omdat hij niets te verliezen heeft besluit hij in te gaan op hun
voorstel om als plaatsvervanger op te treden voor de echte
prins, Midir. Die is blind gemaakt door Liadhan, de Koninklijke
Vrouwe van de stam.
Bij het feest, waarop de oude 'prins-gemaal', de Heer van het
Paard, na zeven jaar ritueel moet afgeslacht worden door de
nieuwe koninklijke bruidegom, treedt de pseudo-Midir naar voren
als nieuwe koning. Maar Liadhan weet te ontkomen. Zij keert
terug met de legers van de Caledonische stammen, haar verwanten.
Midir/Phaedrus is intussen gehuwd met Murna, de Koninklijke
Dochter. Tijdens de maandenlange verbitterde oorlog ontstaat
geleidelijk aan liefde tussen de twee. De gedecimeerde Dalriaden
winnen uiteindelijk de strijd. Maar Liadhan ontsnapt andermaal,
nu naar de Romeinen. Bij een poging om deze permanente dreiging
uit te schakelen, vindt de echte Midir de dood en valt de
pseudo-Midir in handen van de Romeinen. De bevelhebber wil hem
vrijlaten in ruil voor duizend Dalriaden om te dienen in de
Romeinse hulptroepen. Voor de keuze gesteld: zijn leven of dat
van zijn aangenomen volk, kiest Midir de dood.
Bespreking
Sutcliff kwam op deze site reeds eerder uitvoerig aan bod met
haar
Adelaar van het Negende,
Om het Rood van de krijger en
De omweg naar de keizer.
Alles wat we daar neerschreven, zouden we hier kunnen hernemen.
Net als die romans en het meesterlijke nog niet besproken
Drie zangen voor een koningin stijgt Het koningsteken
uit boven 'gewone' jeugdlectuur. Het boek richt zich eerder tot
een wat meer gevorderd lezerspubliek, 14 tot 17 jaar. Het is het
verhaal van een jonge man, die niet weet wat met zijn leven aan
te vangen. Tegen zijn zin laat hij zich meeslepen in een
avontuur dat doel zal geven aan zijn bestaan. Hij groeit in het
personage dat hem wordt opgedrongen tot het hem past als zijn
eigen ik. In een heroïsche strijd stijgt hij uit boven zichzelf
en boven de man, wiens plaats hij innam, tot hij zichzelf offert
voor het leven van zijn volk.
Het boek bespreken zoals het verdient, overtreft het opzet van
deze lectuursteekkaart. Laten wij ons beperken tot het
aanstippen van enkele belangrijke facetten.
Zoals steeds is Sutcliffs taal verzorgd en voornaam. Soms wordt
ze episch en roept reminiscenties op aan de Ierse
Cuchulain-cyclus of aan Deirdre en de zonen van
Usnach van Adriaan Roland Holst uit 1920 (1).
Zoals steeds ook geeft die taal prachtige kleurschakeringen en
gevoelsnuances weer. Zoals steeds is de historische en
antropologische achtergrond van haar werk verantwoord en heeft
ze een niet zo goed gekende episode uit de geschiedenis benut om
het kale skelet te bekleden met vlees en bloed en leven van
reële, denkende, handelende en voelende mensen. De karakters
zijn stevig onderbouwd en psychologisch uitgediept. Weinig
mensen zijn in het boek (zoals in het werkelijke leven) wat zij
op het eerste gezicht lijken te zijn. Conory, de boezemvriend
van de vroegere Midir, de dandy van de stam, is niet de
oppervlakkige figuur voor wie de nieuwe Midir hem had gehouden.
"En hij had altijd nogal een hoge dunk van zijn mensenkennis
gehad! Hij was een dwaas geweest, dat hij niet de getemperde
kling in die fantastische zijden schede had weten te
onderscheiden." (p. 247).
Murna, de Koninklijke Dochter, die Midir na een rituele jacht en
een even rituele verkrachting - hoe kies is dit hier uitgewerkt
- tot zijn koningin moet maken om zijn aanspraken op de troon
kracht bij te zetten, kiest uiteindelijk voor haar echtgenoot en
haar volk, tegen haar moeder. Hun liefde bloeit open 'tussen de
speren' (hoofdstuk 15) en belooft vrucht te dragen, ook nadat
Midir verdwenen zal zijn.
Het boek bevat een aantal interessante motieven: de Ramkoning
(de benaming ontleen ik aan het boek van Rose Gronon), die na
zeven jaar moet sterven (2); de
koning die zich opoffert. (Het oude motief van de
'Visser-koning'; zie onder meer Hubert Lampo’s De Zwanen van
Stonehenge (1985) en andere werken); het tweemaal
terugkerende motief van de goudplevierveer, symbool voor het
ware, innerlijke koningsteken ...
Voor een verdere analyse van haar oeuvre in het algemeen
verwijzen we naar de besprekingen op deze site, voornamelijk bij
Om het rood van de krijger.
Hoewel Het koningsteken uitstekend geschikt is voor
huislectuur - zeker voor Sutcliff-liefhebbers – lijkt het
aangewezen de nodige set opdrachten uit te werken en mee te
geven om niet te veel van de rijkdom verloren te laten gaan.
Voor uitvoerig geactualiseerde documentatie, zie:
De omweg naar de keizer.
Noten
1. Augusta Gregory, Cuchulain van Muirthemne. Het verhaal
van de mannen van de Rode Tak van Ulster, Amsterdam,
Moussault's Uitgeverij, Antwerpen, Standaard Uitgeverij, 1974,
2de druk, 367 blz.
2. Rose Gronon,
De Ramkoning, Antwerpen, Houtekiet, (1962), 2003, 12de
druk, 144 blz.
Jos Martens, september 2021