artikelen over geschiedenis didactiek
Shakespeare's rusteloze wereld
Amsterdam, Hollands Diep, 2016, 336 blz. – vertaald uit
het Engels door Pon Ruiter – ook als e-boek.
Waardering: * * * */ 5
Inhoud
The hollow crown volgens Shakespeare
De Standaard, 23 mei 2016 .Geert Van Der Speeten
Benedict Cumberbatch blijkt een
prima Shakespeare-acteur. En de camera houdt van hem.
Het moet van Kenneth Branagh geleden zijn dat er nog
zo’n ambitieuze reeks Shakespeareverfilmingen in de
steigers stond. De BBC begon in 2012 aan The hollow
crown, over Shakespeares history plays of
koningsdrama’s, en rondde de cyclus af in dit
jubileumjaar. Er werd een sterrencast ingeschakeld voor
89 rollen, 4 kroningen en anderhalf keer zoveel
veldslagen. De finale, Richard III, was
afgelopen weekend te zien. Het was de aflevering
waarnaar het meest werd uitgekeken. Benedict
Cumberbatch, topacteur en lieveling van zijn generatie,
speelt de titelrol.
Te week om de schurk te spelen, denk je dan eerst.
Richard III is niet voor niets de beroemdste mankepoot
uit de theatergeschiedenis, boosaardig in het kwadraat.
Maar Cumberbatch blijkt een Shakespeare-acteur van de
zuiverste soort. Vilein, met ijzige blik, laat hij de
aartsgluiperd recht op zijn doel afgaan: de kroon van
Engeland. Voortdurend vat hij post achter een
schaakbord, bij elke zet nerveus tikkend met zijn ring
op het speelblad. Het is dat soort berekening dat ook
zijn ondergang wordt.
De camera houdt van Cumberbatch. Vooral in gluiperige
terzijdes: korte zinnetjes waarin hij zijn triomfen
viert, of een inkijk biedt in een ondoorgrondelijke
ziel.
In het Nederlandse taalgebied leerden we de
koningsdrama’s kennen via theatermarathons, zoals
Ten oorlog of recentelijk Kings of war. Ze
toonden de inwisselbaarheid van de macht, met een
duidelijke hint naar leidersfiguren van vandaag. In
Kings of war laat Ivo Van Hove zijn Richard III (Hans
Kesting) zelfs een telefoontje plegen met Merkel en
Poetin.
The hollow crown is andere koek. Het is
oerklassiek historisch drama: groots opgezet, traag en
pompeus, maar ook meeslepend in zijn retoriek, zijn
gitzwarte sfeerbeelden en machtige oorlogstaferelen.
Regisseur Dominic Cooke, een theaterregisseur die in
film debuteert, spaart in Richard III de horror op tot
het laatst. Alle moorden die de koning laat voltrekken,
gebeuren discreet off-screen. Zelf crepeert hij
roemloos, voor ieders ogen, in de modder. Wat de
futiliteit van de jacht op de macht nog extra in de verf
zet.
In deze Shakespearecyclus is het vooral de carrousel van
moorden en misstappen, de stuurloosheid van de macht,
die tot nadenken aanzet. Er is een door en door verrotte
failedstate nodig om een Richard III op de
troon te hijsen, en daarmee tot een echte schurkenstaat
te transformeren.
Weet deze reeks nu de Game of thrones-generatie
te winnen voor Shakespeare, of mikt ze op de liefhebber?
Toch eerder het laatste, getuige de gebeitelde taal die
de motor is van het drama. Uit Richards mond klinkt
poëzie vaker als een kunstig geformuleerde sneer dan als
een lucide oneliner.
‘The hollow crown - Richard III’, gezien op 21
mei op BBC2.
Zie:Courteaux, Willy, Verzameld werk van Shakespeare,
Amsterdam, Meulenhoff, 2007. Eerder afzonderlijk
uitgegeven als Richard III (Klassieke Galerij, nr. 122),
Antwerpen, Nederlandsche Boekhandel, 1956, 125 blz.