artikelen over geschiedenis didactiek
Bruikbaarheid en betrouwbaarheid van bronnen
Voor historisch onderzoek zijn bronnen, primaire en secundaire, onmisbaar. Sterker nog, bronnen vormen het belangrijkste gereedschap voor de historicus.
Het lezen en interpreteren van historische bronnen is echter niet eenvoudig. Je moet namelijk niet alleen met bronnen kunnen redeneren, maar ook over bronnen..
Natuurlijk is het ook belangrijk te beoordelen hoe betrouwbaar de informatie is voor je onderzoeksvraag.
Inhoud
Bruikbaarheid en betrouwbaarheid van bronnen
Voor historisch onderzoek zijn bronnen, primaire en secundaire, onmisbaar. Sterker nog, bronnen vormen het belangrijkste gereedschap voor de historicus. Het lezen en interpreteren van historische bronnen is echter niet eenvoudig. Je moet namelijk niet alleen met bronnen kunnen redeneren, maar ook over bronnen.
Powerpoint: Redeneren over bronnen
Powerpoint: Redeneren met bronnen
Redeneren over bronnen
Bij redeneren over bronnen stel je allerlei vragen over de bron, bijvoorbeeld wie heeft de bron geschreven of gemaakt, waar is de bron gemaakt en waarom is de bron gemaakt. In onderstaand schema
kun je zien welke vragen je altijd moet stellen. Hoewel je altijd moet proberen een antwoord op alle vragen te vinden, zul je merken dat dit niet altijd mogelijk.
Invulschema
Redeneren over bronnen
Bij redeneren over bronnen stel je allerlei vragen over de bron, Hoewel je altijd moet proberen een antwoord op al deze vragen te vinden, zul je merken dat dit niet altijd mogelijk.
1. Wie is de auteur | Welke functie had hij of welke rol speelde hij? | |
Was hij ooggetuige van de gebeurtenis waarover hij schrijft? | ||
Over welke informatie kon hij beschikken? | ||
2. Wanneer is de bron gemaakt? | Is de bron gemaakt ten tijde van de gebeurtenis of pas (veel) later? | |
3. Waar is de bron gemaakt? | Is de bron gemaakt in de directe omgeving van de gebeurtenis? | |
4. Wat is het voor soort bron? | Dagboek, brief, krantenartikel, feitelijk verslag, propagandamateriaal, officieel document. |
Redeneren met bronnen
Als je de vragen over de bron hebt proberen te beantwoorden, ga je onderzoeken welke informatie de bron biedt en, wat soms minstens zo belangrijk is, welke informatie ontbreekt.
Is dat omdat de maker van de bron niet over meer informatie beschikte of heeft hij of zij misschien bewust bepaalde informatie weggelaten?
Heel belangrijk is ook de vraag of je reden hebt om te twijfelen
aan de betrouwbaarheid van de bron. Heeft de auteur bijvoorbeeld
redenen om de zaken anders voor te stellen dan ze in
werkelijkheid waren?
In onderstaand schema zie
je welke vragen je steeds moet proberen te beantwoorden.
Invulschema
Redeneren met bronnen
Als je de vragen over de bron hebt proberen te beantwoorden, ga je onderzoeken welke informatie de bron biedt en, wat soms minstens zo belangrijk is, welke informatie ontbreekt. Is dat omdat de maker van de bron niet over meer informatie beschikte of heeft hij of zij misschien bewust bepaalde informatie weggelaten?
1. Doel van de bron | Met welk doel is de bron gemaakt (om te informeren, om te overtuigen of is er sprake van propaganda? | |
Voor welk publiek is de bron gemaakt? | ||
2. Bruikbaarheid van de bron | Voor welke vraag of onderdeel van een vraag biedt de bron informatie? | |
3. Betrouwbaarheid van de bron | Is er reden om aan de betrouwbaarheid van de bron te twijfelen. Heeft de auteur bijvoorbeeld redenen om de zaken anders voor te stellen dan ze in werkelijkheid waren? | |
4. Representativiteit van de bron | Is de informatie in de bron representatief voor de hele groep waarop de informatie betrekking heeft? |
Bruikbaarheid van bronnen
Tijdens een historisch onderzoek kom je een bron tegen en je vraagt je af of deze bron bruikbaar is voor je onderzoek. Hoe vind je een antwoord op die vraag?
1. Het antwoord is in de eerste plaats afhankelijk van wat je precies onderzoket, met andere woorden, wat is precies je onderzoeksvraag.
2. Vervolgens kijk je welke informatie de bron bevat. Geeft de bron informatie over alle aspecten of over al je vragen of slechts over een of enkele aspecten of voor het beantwoorden van één vraag of een deel van een vraag.
3. Vraag je af in hoeverre de informatie in de bron betrouwbaar is in relatie tot je vraag. Bedenk dat een bron voor de ene vraag soms wel betrouwbare informatie levert, maar voor een andere vraag niet.
4. Ook is het belangrijk je af te vragen over welke aspecten of voor welke (deel)vragen de bron geen informatie geeft.
Betrouwbaarheid van bronnen (uitgebreid formulier)
“Source evaluation, the determination of information quality, is something of an art. That is, there is no single perfect indicator of reliability, truthfulness, or value. Instead, you must make an inference from a collection of clues or indicators, based on the use you plan to make of your source (Robert Harris, 1997).
Als je historisch onderzoek doet moet je altijd je bronnen beoordelen op betrouwbaarheid. Vooral het beoordelen van informatie van internet is vaak een lastige klus en afhankelijk van veel factoren.
Deze factoren staan in onderstaand schema. Omdat niet alle
factoren voor elk onderzoek even belangrijk zijn kun je in de
kolom 'criterium relevant' aangeven welke factoren voor je
onderzoek van belang zijn.
Adres website: |
http://
|
||
Beschrijving
website: |
Titel:
|
||
Onderwerp: |
|||
Deelrubriek |
Vragen ter beoordeling van de website naar
aanleiding van deze deelrubriek |
Criterium relevant? |
Jouw oordeel |
Algemeen |
Wanneer is het artikel gepubliceerd? |
O |
jaartal:
/niet bekend |
|
Wordt er een ‘last update’ vermeld? |
O |
ja/nee |
|
Is de informatie actueel? |
O |
ja/nee/niet relevant |
|
Werken de hyperlinks op de website? |
O |
ja/nee/gedeeltelijk |
|
Is het taalgebruik correct |
O |
ja/nee |
Auteur(s) |
Is duidelijk wie de auteur (s)/organisatie
is/zijn? |
O |
ja/nee |
Kun je in contact treden met de auteur(s)? |
O |
|
|
Is de deskundigheid van de auteur(s) duidelijk? |
O |
ja/nee
|
|
Soort informatie |
Is de doelgroep duidelijk? |
O |
ja/nee |
|
Is het doel van de website duidelijk? |
O |
ja/nee |
|
Heeft de site een informatief karakter? |
O |
ja/nee |
|
Maakt de auteur duidelijk wat zijn bronnen zijn? |
O |
ja/nee |
|
Maakt de site propaganda voor een bepaald
standpunt? |
O |
ja/nee |
|
Is de site van een organisatie die een bepaald
belang heeft bij het onderwerp? |
O |
ja/nee |
|
Valt de tekst op door uitgesproken meningen? |
O |
ja/nee |
|
Als de auteur anderen van zijn standpunt wil
overtuigen, maakt hij dan duidelijk welk
standpunt hij inneemt? |
O |
ja/nee |
|
Worden er meerdere visies op het onderwerp
gepresenteerd? |
O |
ja/nee |
|
Is de geboden informatie feitelijk juist? Kun je
de informatie nog op andere plaatsen opvragen? |
O |
ja/nee/onzeker |
|
Worden bronvermeldingen gegeven bij de
aangeboden informatie? |
O |
ja/nee |
|
Bevat de site primaire bronnen of primaire
informatie (bijvoorbeeld resultaten uit eigen
onderzoek) |
O |
ja/nee/onduidelijk |
Relevantie |
Biedt de website relevante informatie voor het
beantwoorden van hoofd- en /of deelvragen |
O |
ja/nee |
Tip
Voor veel informatie is het belangrijk te weten wanneer de website voor het laatst is gewijzigd. Als dit niet op de website staat vermeld kun je in de adres balk het volgende typen: javascript:alert (document.lastModified). Dit werkt in veel gevallen, helaas niet altijd.
Websites
Online analyse tool van Library of Congress
Werkblad van de national Archives in de V.S.
Referenties
Captein, Melvin Bernardo Nicolai
(2009). Consumenten en het gebruik van
internetbronnen Een studie naar de evaluatie van de
betrouwbaarheid van online informatie.
Masterscriptie, verkregen op 9 september 2011 van http://www.rondjevanpavlov.nl/wp-content/uploads/2011/02/Eindversie-Scriptie.pdf
Harris, R. (1997). Evaluating Internet Research
Sources. Southern California College. Internet document,
verkregen op 11 september 2011 van
http://www.virtualsalt.com/evalu8it.htm