artikelen over geschiedenis didactiek
Een andere kijk op geschiedenis.
Tijdens een geschiedenisconferentie in juli 2010 in het
Australische Sydney gaf historicus John Hirst, voormalig reader
in History aan de La Trope universiteit in Melbourne, een lezing over een
serie colleges die hij had gegeven aan eerste jaars
geschiedenisstudenten op de La Trope universiteit in Melbourne.
Inhoud
Civilization: The West and the Rest
Killer 'apps': the ideas that propelled the west to world domination
1. Wedijver: In de vijftiende eeuw was China de
meest beschaafde samenleving in de wereld, terwijl
Europa nog een achter gebleven gebied was
(backwater). Maar toen veranderde de zaken en tegen
het eind van de achttiende eeuw kon Adam Smith
opmerken dat China lang was blijven stitstaan. Wat
was er gebeurd? Volgens Ferguson leidde de
gefragmenteerde politieke structuur in Europa tot
wedijver en werd Europeanen aangemoedigd om
mogelijkheden/uitdagingen te (onder)zoeken in verre
landen. China, dat in toenemende mate een 'eiland'
werd stagneerde daarentegen.
2. Wetenschap: De 16e en 17e eeuw was de tijd van de
wetenschap, met een buitengewoon groot aantal
doorbraken. Deze revolutie was, schrijft Fergusont,
"volgens elke wetenschappelijke standaard geheel
Europees". In de islamitische wereld legde het
clericalisme de verspreiding van kennis aan banden,
terwijl in Europa, geholpen door de drukpers, de
reikwijdte van de wetenschap zich drastisch
uitbreidde. Uiteindelijk leidden doorbraken in de
wetenschap tot verbeteringen van wapens, die verder
het voordeel van het Westen verder versterkten.
3. Bezit: Waarom bleek het rijk dat de Engelsen in
de 17e eeuw in Noord-Amerika vestigden uiteindelijk
zo veel succesvoller dan dat van de Spanjaarden in
Zuid-Amerika een eeuw eerder? Dit komt, volgens
Ferguson, omdat de Engelse kolonisten een specifiek
concept van op grote schaal verspreide
eigendomsrechten en democratie meebrachten, geërfd
van John Locke. Dit bleek een veel beter recept voor
succes dan het Spaanse model van geconcentreerde
rijkdom en autoritarisme.
4. Moderne wetenschap: Volgens Ferguson was de
moderne geneeskunde de meest opmerkelijke "killer
application" van het westen. Door de Westerse
medische vooruitgang in de 19e en 20e eeuw steeg de
levensverwachting over de hele wereld, waaronder de
koloniën. Vooral de Fransen brachten, grotendeels
door hun verheven opvatting van hun keizerlijke
missie, aanzienlijke verbeteringen in de
volksgezondheid in het westen van Afrika, waarbij ze
effectieve vaccinaties tegen ziekten zoals pokken en
gele koorts ontwikkelden.
5. Consumptie: De dominantie van het westen over de
rest van de wereld was niet te danken aan het
gebruik van geweld. Het kwam ook, zoals Ferguson
aantoont, door de (vrije) markt. De industriële
revolutie in de 18e en 19e eeuw in Groot-Brittannië
schiep een model voor een consumptiemaatschappij die
onweerstaanbaar bleek, zoals, bijvoorbeeld,
zichtbaar wordt in de westerse kledingstijl die in
de hele wereld navolging kreeg. Toch is er een
paradox: hoe was het mogelijk dat een economisch
systeem bedoeld om oneindige keuze te bieden leidde
tot een zo homogeniserende mensheid?
6. Arbeidsethos: Zoals Max Weber een eeuw geleden
stelde was het protestantisme een vorm van
christendom die hard werken aanmoedigde (en net zo
belangrijk, voegt Ferguson toe, lezen en sparen)
aangemoedigd. Het is geen toeval, zegt hij, dat de
verminderde betekenis van religie in Europa er toe
heeft geleid dat de Europeanen steeds meer de
"nietsnutten van de wereld" werden (terwijl de meer
religieuze Amerikanen hardwerkende mensen werden).
Interessant is dat Ferguson ook meent dat China's
omhelzing van het harde werken mede het gevolg is
van de verspreiding van het protestantisme daar.
Zie ook de verklaringen van
Patricia Crone
Referentie
Ferguson Niall (2011) Civilization: The West and the Rest.