artikelen over geschiedenis didactiek
Larry Cuban
Larry Cuban. emeritus hoogleraar aan Stanford University blogt geregeld over, onder ander het geschiedenisonderwijs in de V.S. Hieronder een samenvatting van twee blogs over veranderingen in het geschiedenisonderwijs.
Inhoud
Is het geschiedenisonderwijs in de V.S. veranderd in de afgelopen decennia?
Aan deze situatie kwam pas een eind toen de Amerikanen zich in de
jaren tachtig zorgen gingen maken over het
internationaal slechte presteren van Amerikaanse
leerlingen. Opnieuwe sloten wetenschappers zich aan bij
de leraren om het onderwijs in geschiedenis te
verbeteren. De nieuwe benadering van het schoolvak
geschiedenis komt volgens bepaalde wetgevers, tekstboek auteurs
en leraren dicht in de buurt van
een officieel geschiedverhaal dat beschreven wordt in doelen en eindtermen
met als doel leerlingen trots op de V.S. te maken.
Twee benaderingen
In de historische benadering gaat het om datgene wat wij
historisch denken en redeneren noemen met de daarbij
behorende meta-concepten en historische vaardigheden.
Leerlingen leren in deze benadering dat het bij
geschiedenis om een interpretatie van het verleden gaat.
Deze verschillende benaderingen hebben in de jaren zestig en
opnieuw eind jaren tachtig/begin jaren negentig geleid
tot spanningen tussen traditionalisten en hervormers,
tussen inhoud versus vaardigheden.
In de traditionele visie moeten leerlingen vooral
feitenkennis opdoen en pas daarna kan hen geleerd worden
over het verleden na te denken.
Voor de hervormers ging het erom dat leerlingen niet
alleen een stevig kennisbasis kregen, maar dat zij ook
inzagen dat deze kennis niet meer is dan het ruwe materiaal op basis
waarvan historisch begrip kan ontstaan.
Hoewel veel leraren deze tegenstelling niet
accepteerden, en er naar streefden om beide benaderingen
toe te passen, constateert Cuban dat de traditionele
benadering in de praktijk nog steeds de overhand heeft. Professionele
historici zijn er dan wel in geslaagd het belang van het
vak geschiedenis onder de aandacht te brengen, maar het is
hen tot nu toe te weinig gelukt om het onderwijs in
geschiedenis te veranderen.
Het effect van dez
In april 2015 komt Cuban nog een keer terug op deze
kwestie en vraagt hij zich af in hoeverre
docenten hun onderwijs de afgelopen jaren veranderd
hebben in
de richting van historische denken en redeneren? Het
antwoord op deze vraag moet volgens hem luiden dat we
het simpleweg niet weten. Sinds
midden jaren negentig is er geen groot landelijk
onderzoek gedaan meer gedaan, Voor een antwoord is men daarom
aangewezen op ander
bewijsmateriaal. Sinds 1973 maken Document-Based Questions (DBQ) deel uit van het Advanced Placement
programma in de V.S.. In dit programma dat met name
bestemd is voor de betere leerlingen wordt relatief veel
aandacht bestaat aan historische vaardigheden, aan
historisch denken en redeneren (zie voor een voorbeeld
deze
opdracht over de Republiek van Weimar op
Histoforum). De meeste geschiedenisdocenten in de V.S.
bieden dit programma echter niet aan, waardoor het
slechts betrekking heeft op
een minderheid van de leerlingen. Een andere vorm van
circumstancial evidence is de website
Reading Like a
Historian van o.a. Sam Wineburg (Stanford University).
Sinds de lancering in 2009 is deze website bezocht door
bijna twee miljoen bezoekers die er lesmateriaal kunnen
downloaden. Er is echter nog geen onderzoek naar de mate
waarin dit materiaal ook daadwerkelijk in de klas wordt
gebruikt. Uit een aantal andere kleine studies komt niet
het beeld naar voren dat docenten veel met primaire
bronnen werken.
Referenties
https://larrycuban.wordpress.com/2014/01/05/history-content-and-teaching-a-historic-struggle/
Cuban, L. (2015). How Many Teachers Teach a New Kind of
History?
https://larrycuban.wordpress.com/2015/04/21/how-many-teachers-teach-a-new-kind-of-history/
Crocco, M. S. (z.d.). Dealing with difference in the
social studies: a historical perspective. Geraadpleegd
van
http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ718722.pdf.
U.S. Department of Education. Office of Planning,
Evaluation and Policy Development Policy and Program
Studies Service(2011).Teaching American History
Evaluation: Final Report. Geraadpleegd van
http://www2.ed.gov/rschstat/eval/teaching/us-history/tah-report-9-9-11.pdf