Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 4, nummer 72, december I, 2015
Vorige nieuwsbrieven
Links
Veldraadpleging geschiedenis 2032
Geef uw mening over onderwijs #2032 tijdens de veldraadplegingen van de VGN en het Meesterschapsteam Geschiedenis. In week 3 (18-1 t/m 22-1) van 2016 is er op vijf plaatsen in Nederland gelegenheid om mee te praten over het advies van de commissie Schnabel over de toekomst van ons onderwijs. Deze veldraadplegingen worden gehouden ter voorbereiding op het VGN congres van 4 maart 2016, waarin de visie van de VGN op de toekomst van het geschiedenisonderwijs wordt gepresenteerd.
Meer informatie over data en plaatsen.
Geschiedenissymposium voor leerlingen in Groningen
Ook dit jaar organiseert de Rijksuniversiteit Groningen een geschiedenissymposium voor leerlingen. De hoor- en werkcolleges sluiten aan bij de historische contexten en een aantal tijdvakken. U bent ook met een klas van harte welkom! Meer informatie en aanmelden op deze website.
Historisch redeneren over en met bronnen over het Marshallplan
Op Histoforum een kort artikel met een drietal voorbeeldopdrachten over historisch redeneren over en met bronnen.
Zodenhuis
Een timelapse filmpje van vijf minuten van de bouw van een middeleeuws zodenhuis in Nederland.
Middeleeuws Oslo en Minecraft
Geschiedenisstudenten uit Oslo reconstrueerden met het programma Minecraft middeleeuws Oslo. Op deze website staat een filmpje van het project.
Slavernijverleden
Op woensdag 9 december 2015 organiseert het Amsterdam Museum
van 15.00-17.oo uur het Netwerk Slavernijverleden & Educatie.
Het netwerk educatie is een samenwerking tussen Nationaal
Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee) en
het Amsterdam Museum, dat is opgezet om te ondersteunen en
inspireren bij het onderwijzen over het slavernijverleden in de
klas.
Verschillende educatieve makers zullen tijdens deze bijeenkomst
hun werk presenteren en ingaan op de manier waarop het tot stand
is gekomen. Ineke Mok vertelt over het historische stripverhaal
Quaco, Jerry Afriyie over het Zwarte Piet-lespakket van
Nederland wordt beter en Eveline Sint Nicolaas en Maria Holtrop
vertellen over de multimediatour koloniaal verleden en het
project ‘ongewenste terminologie’ van het Rijksmuseum.
We zullen speciale aandacht besteden aan de vraag: Welk
privilege overheerst bij het maken van educatief materiaal over
gevoelige onderwerpen als het slavernijverleden en Zwarte Piet?
Wie heeft wat te zeggen tijdens het ontwikkelproces van
educatief materiaal? Wiens perspectief en welke terminologie is
daarbij leidend? Wie bepaalt wat er gemaakt wordt, wie voert het
uit en wie neemt het af? Is er een vanzelfsprekende
rolverdeling? En kunnen we dat beter organiseren?
Aanmelden graag voor 2 december bij: Stephanie Archangel;
educatieslavernijverleden@amsterdammuseum.nl
Locatie: Kalverstraat 92, 1012 PH Amsterdam
Het straatje van Vermeer
Raadsel opgelost: adres wereldberoemd Vermeers straatje ontdekt. Op deze pagina van de Volkskrant leest u hoe Frans Grijzenhout het juiste adres heeft kunnen achterhalen.
Jonker, roman over Indonesië
De vraag of Nederlanders zich schuldig maakten aan structureel
en buitensporig geweld in de periode 1945-1950 was nooit goed
beantwoord. De conclusie van historicus Remy Limpach, die dit
najaar aan de Universität Bern promoveerde, was voorpaginanieuws
in de aanloop naar de herdenking van 70 jaar onafhankelijkheid
in Indonesië. Gert Oostindie (‘Soldaat in Indonesië,
1945-1950’): ‘Ik deel grotendeels zijn conclusie dat ‘excessief
geweld’ niet zo uitzonderlijk is als lang is beweerd, ook door
de Nederlandse overheid. Het is goed dat Limpach de context van
dit geweld grondig heeft onderzocht. Hij baseert zich, begrijp
ik, vooral op overheidsarchieven. Uit het onderzoek met
KITLV-collega’s naar egodocumenten van Nederlandse soldaten en
veteranen doemt eveneens het beeld op dat er veelvuldig
oorlogsmisdaden werden begaan.’
De deze zomer verschenen roman Jonker, over een familieconflict
na politionele acties in Indonesië, raakt de discussie over
‘structureel geweld’ die sinds de herdenking 15 augustus 2015
weer is opgelaaid.
Lees wat ‘fictie’ betekent voor en toevoegt aan het wel heel
late inzicht (ten goede) van de historici.
De IJzeren Eeuw
‘Welkom in de IJzeren Eeuw’ is een achtdelige historische comedy voor jong en oud. ‘De serie is vanaf zondag 27 december te zien op NPO3.
Publieke werken
Begin december gaat de speelfilm Publieke werken, naar het bekroonde gelijknamige boek van Thomas Rosenboom in roulatie. De trailer vindt u hier.
Mediawijsheid
In dit artikel in De Standaard legt de ombudsman van de krant uit waarom aanslagen in Parijs veel meer aandacht krijgen dan aanslagen in Beiroet. Een mooi artikel om in de klas te gebruiken als je aandacht wilt besteden aan mediawijsheid.
Historische uitdrukkingen
Op Historiek staat een pagina waarop de herkomst van allerlei historische uitdrukkingen wordt uitgelegd.
Quizalize
Quizalize is nieuwe software voor het maken van digitale quizzen.
Orbis, kaart van de Romeinse wereld
Orbis is een prachtig kaartproject van Stanford. De interactieve kaart houdt rekening met allereli factoren waar de Roemeinen mee te maken hadden op reizen door hun gigantisch grote rijk: 'For the first time, ORBIS allows us to express Roman communication costs in terms of both time and expense. By simulating movement along the principal routes of the Roman road network, the main navigable rivers, and hundreds of sea routes in the Mediterranean, Black Sea and coastal Atlantic, this interactive model reconstructs the duration and financial cost of travel in antiquity.'
SPQR
Een interview met Mary Beard naar aanleiding van haar nieuwe boek over de geschiedenis van de Romeinen SPQR.
Historische jeugdboeken
Drie historische jeugdboeken van John Brosens worden opnieuw uitgebracht, het eerste Bloedbroeder 1618, is nu verkrijgbaar
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.