Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 4, nummer 72, december I, 2015 

Veldraadpleging geschiedenis 2032

Geef uw mening over onderwijs #2032 tijdens de veldraadplegingen van de VGN en het Meesterschapsteam Geschiedenis. In week 3 (18-1 t/m 22-1) van 2016 is er op vijf plaatsen in Nederland gelegenheid om mee te praten over het advies van de commissie Schnabel over de toekomst van ons onderwijs. Deze veldraadplegingen worden gehouden ter voorbereiding op het VGN congres van 4 maart 2016, waarin de visie van de VGN op de toekomst van het geschiedenisonderwijs wordt gepresenteerd.

Meer informatie over data en plaatsen.  

Geschiedenissymposium voor leerlingen in Groningen

Ook dit jaar organiseert de Rijksuniversiteit Groningen een geschiedenissymposium voor leerlingen. De hoor- en werkcolleges sluiten aan bij de historische contexten en een aantal tijdvakken. U bent ook met een klas van harte welkom! Meer informatie en aanmelden op deze website.

Historisch redeneren over en met bronnen over het Marshallplan

Op Histoforum een kort artikel met een drietal voorbeeldopdrachten over historisch redeneren over en met bronnen.

Zodenhuis

Een timelapse filmpje van vijf minuten van de bouw van een middeleeuws zodenhuis in Nederland.

Middeleeuws Oslo en Minecraft

Geschiedenisstudenten uit Oslo reconstrueerden met het programma Minecraft middeleeuws Oslo. Op deze website staat een filmpje van het project.

Slavernijverleden

Op woensdag 9 december 2015 organiseert het Amsterdam Museum van 15.00-17.oo uur het Netwerk Slavernijverleden & Educatie. Het netwerk educatie is een samenwerking tussen Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee) en het Amsterdam Museum, dat is opgezet om te ondersteunen en inspireren bij het onderwijzen over het slavernijverleden in de klas.
Verschillende educatieve makers zullen tijdens deze bijeenkomst hun werk presenteren en ingaan op de manier waarop het tot stand is gekomen. Ineke Mok vertelt over het historische stripverhaal Quaco, Jerry Afriyie over het Zwarte Piet-lespakket van Nederland wordt beter en Eveline Sint Nicolaas en Maria Holtrop vertellen over de multimediatour koloniaal verleden en het project ‘ongewenste terminologie’ van het Rijksmuseum.
We zullen speciale aandacht besteden aan de vraag: Welk privilege overheerst bij het maken van educatief materiaal over gevoelige onderwerpen als het slavernijverleden en Zwarte Piet? Wie heeft wat te zeggen tijdens het ontwikkelproces van educatief materiaal? Wiens perspectief en welke terminologie is daarbij leidend? Wie bepaalt wat er gemaakt wordt, wie voert het uit en wie neemt het af? Is er een vanzelfsprekende rolverdeling? En kunnen we dat beter organiseren?
Aanmelden graag voor 2 december bij: Stephanie Archangel; educatieslavernijverleden@amsterdammuseum.nl
Locatie: Kalverstraat 92, 1012 PH Amsterdam

Het straatje van Vermeer

Raadsel opgelost: adres wereldberoemd Vermeers straatje ontdekt. Op deze pagina van de Volkskrant leest u hoe Frans Grijzenhout het juiste adres heeft kunnen achterhalen. 

Jonker, roman over Indonesië

De vraag of Nederlanders zich schuldig maakten aan structureel en buitensporig geweld in de periode 1945-1950 was nooit goed beantwoord. De conclusie van historicus Remy Limpach, die dit najaar aan de Universität Bern promoveerde, was voorpaginanieuws in de aanloop naar de herdenking van 70 jaar onafhankelijkheid in Indonesië. Gert Oostindie (‘Soldaat in Indonesië, 1945-1950’): ‘Ik deel grotendeels zijn conclusie dat ‘excessief geweld’ niet zo uitzonderlijk is als lang is beweerd, ook door de Nederlandse overheid. Het is goed dat Limpach de context van dit geweld grondig heeft onderzocht. Hij baseert zich, begrijp ik, vooral op overheidsarchieven. Uit het onderzoek met KITLV-collega’s naar egodocumenten van Nederlandse soldaten en veteranen doemt eveneens het beeld op dat er veelvuldig oorlogsmisdaden werden begaan.’
De deze zomer verschenen roman Jonker, over een familieconflict na politionele acties in Indonesië, raakt de discussie over ‘structureel geweld’ die sinds de herdenking 15 augustus 2015 weer is opgelaaid.
Lees wat ‘fictie’ betekent voor en toevoegt aan het wel heel late inzicht (ten goede) van de historici.

De IJzeren Eeuw

‘Welkom in de IJzeren Eeuw’ is een achtdelige historische comedy voor jong en oud. ‘De serie is vanaf zondag 27 december te zien op NPO3.  

Publieke werken

Begin december gaat de speelfilm Publieke werken, naar het bekroonde gelijknamige boek van Thomas Rosenboom in roulatie. De trailer vindt u hier.

Mediawijsheid

In dit artikel in De Standaard legt de ombudsman van de krant uit waarom aanslagen in Parijs veel meer aandacht krijgen dan aanslagen in Beiroet. Een mooi artikel om in de klas te gebruiken als je aandacht wilt besteden aan mediawijsheid.

Historische uitdrukkingen

Op Historiek staat een pagina waarop de herkomst van allerlei historische uitdrukkingen wordt uitgelegd.

Quizalize

Quizalize is nieuwe software voor het maken van digitale quizzen.

Orbis, kaart van de Romeinse wereld

Orbis is een prachtig kaartproject van Stanford. De interactieve kaart houdt rekening met allereli factoren waar de Roemeinen mee te maken hadden op reizen door hun gigantisch grote rijk: 'For the first time, ORBIS allows us to express Roman communication costs in terms of both time and expense. By simulating movement along the principal routes of the Roman road network, the main navigable rivers, and hundreds of sea routes in the Mediterranean, Black Sea and coastal Atlantic, this interactive model reconstructs the duration and financial cost of travel in antiquity.'

SPQR

Een interview met Mary Beard naar aanleiding van haar nieuwe boek over de geschiedenis van de Romeinen SPQR.

Historische jeugdboeken

Drie historische jeugdboeken van John Brosens worden opnieuw uitgebracht, het eerste Bloedbroeder 1618, is nu verkrijgbaar

 

 

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht. Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.