Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 5, nummer 75, januari 2016 II

Studiedag examenprogramma havo-vwo 27 januari

In mei 2015 werd er een nieuw examen geschiedenis afgenomen. In plaats van twee thema’s moeten de leerlingen nu tien tijdvakken en 3 of 4 historische contexten kennen.
Dit betekent dat docenten geschiedenis hun PTA, manier van toetsen en de examen-voorbereiding hebben moeten bijstellen. We bespreken op basis van het eerste eindexamen in 2015, vernieuwde inzichten voor de manier van toetsen, het PTA en de examentraining.
Er zal ook aandacht besteed worden aan de didactiek van de Historische Contexten en het oefenen met kenmerkend aspecten. We zullen enkele nieuw ontwikkelde opdrachten doen die geschikt zijn voor de examenvoorbereiding.
Al het werkmateriaal zal digitaal beschikbaar worden gesteld. De studiedag is ook interessant voor oud-deelnemers i.v.m. het nieuwe werkmateriaal.
Data: donderdag 21 januari 2016 (van 10.00-16.00 uur)
Trainers: Hanneke Tuithof en Bjorn Wansink, vakdidactici geschiedenis
Kosten: €220 p.p. (incl. drinken, lunch en werkmateriaal)
Opgave:  U kunt zich aanmelden via het inschrijfformulier

Tijd voor Geschiedenis

Dinsdag 2 februari organiseert Tijd voor Geschiedenis in het Orpheus Theater te Apeldoorn de VO-digitaal Academy. Tijdens deze compleet verzorgde studiedag presenteren wij Tijd voor Geschiedenis en organiseren wij diverse workshops waaronder; praktisch aan de slag, Actief Historisch Denken & Flipping the Classroom en zijn er vele mogelijkheden om in gesprek te gaan met onze auteurs en met docenten die de methode reeds gebruiken. Daarnaast zullen Adjiedj Bakas en Marcel van Herpen er alles aan doen om u met hun lezingen te inspireren en zorgen wij voor een uitgebreide lunch en borrel!
De VO-digitaal Academy is voor u als docent geheel kosteloos en is gevalideerd als nascholing. Meld u nu aan of kijk op www.vo-digitaalacademy.nl voor meer informatie.
Alvast de sfeer proeven? Bekijk dan hier de sfeerimpressie van vorig jaar!  

Film in de klas

Op Jonge Historici staat een artikel van Eline Kemps over het gebruik van films in de geschiedenisles met de titel  'Film die geschiedenis vertelt. Historische beleving, bespreking en begrip door een historische serie'. De pagina bevat ook een link naar haar scriptie over dit onderwerp.  

Tentoonstelling ‘ROOD! – Heilstaatvisioenen uit de Sovjet-Unie 1930-1941’

In Museum De Fundatie in Zwolle loopt van 16 januari t/m 17 april 2016 de tentoonstelling ‘ROOD! – Heilstaatvisioenen uit de Sovjet-Unie 1930-1941’. Op Historiek.net een artikel naar aanleiding van deze tentoonstelling.

Heksen van Salem

In Salem zou de precieze plek gevonden zijn waar de heksen van salem zijn opgehangen.  

Jan Penprijs 2016 Voor het beste profielwerkstuk Economie & Maatschappij

De Jan Penprijs wordt sinds 2006 door het Gammasteunpunt uitgereikt aan de leerling met het beste profielwerkstuk Economie & Maatschappij. Alle leerlingen uit 5 havo en 6 vwo kunnen hun E&M-profielwerkstuk inzenden. Aan de eerste prijs is, naast eeuwige roem, ook een geldbedrag van 200 euro gekoppeld. En de tweede, derde en de publieksprijswinnaars gaan ook niet met lege handen naar huis!

De Koude Oorlog

Telkens als er nieuwe archieven over de Koude Oorlog open gaan neemt onze kennis over deze periode weer toe. Zie bijvoorbeeld het artikel 'Stranger than Strangelove: how the US planned for nuclear war in the 1950s' in The Conservation van 28 december 2015.

De Bijbel vóór Luther – in de Canon van Nederland

In herhaling schuilt de kracht van de boodschap. Dat geldt voor gekleurde of foutieve historische informatie die ooit de wereld in is geholpen, en dat geldt misschien nog wel meer voor de (academische) herziening van die foutieve informatie. Hardnekkige misverstanden over historische fenomenen, vooral als die op school zijn aangeleerd, moeten voortdurend worden rechtgezet, wil de boodschap doordringen. Het moet dus nog maar eens worden herhaald: nee, Luther was niet de eerste die de Bijbel vertaalde, en ja, vóór de Reformatie werd de Bijbel al lang en breed door leken gelezen.

Lees verder 

Wat Was Eerst

Was Was Eerst  is een website van collega Herbert Jan Kaars Sijpesteijn waarop leerlingen online kunnen oefenen met chronologievragen, waarop zij direct antwoord krijgen. Op dit moment bevat de website alleen chronologievragen over het interbellum en de Tweede Wereldoorlog, maar het is de bedoeling dat de site wordt aangevuld met vragen over andere tijdvakken. De website werkt helaas niet met Internet Explorer. 

Zie ook het onderdeel chronologievragen op Histoforum, waar leerlingen online kunnen oefenen met alle chronologievragen uit de pilotexamens vanafa 2006.

Studiedag Activerende Didactiek en Oriëntatiekennis

Op donderdag 17 maart 2016 organiseren Hanneke Tuithof en Bjorn Wansink weer een studiedag in Utrecht over activerende didactiek.

De adelaar van het negende

Op zijn, bijna altijd boeiende blog Mainzer Beobachter, schrijft oudhistoricus Jona Lendering op 2 januari 2016 over  een bronzenplaatje dat te zien is in het Valkhof in Nijmegen. Een voorwerp van niets, maar het blijkt het bewijs te bevatten dat het negende Romeinse legioen in Schotland niet rond 117 is vernietigd door de Schotten, zoals Rosemary Sutcliff verondersteld in haar prachtige jeugdroman The Eagle of the Ninth. Zie de bespreking van de Nederlandse vertaling door Jos Martens op Histoforum.  

Slapen in de middeleeuwen

Onderzoek van historici kan overal betrekking op hebben, bijvoorbeeld ook op het slaapgedrag van mensen.   De website Medievalists.net besteedt aandacht aan slapen in de middeleeuwen

Neanderthalers

Al eerder nam ik in deze nieuwsbrief berichten op over sexuele relaties van de Cor-Magnon mens met Neanderthalers. Uit nieuw onderzoek blijkt dat wij ook onze hooikoorts te danken hebben aan deze relaties. 

Ötzi

Microben uit de maag van ‘Iceman’, de beroemde 5300 jaar oude mummie uit de Ötztaler Alpen, openbaren niet alleen hoe Ötzi zich moet hebben gevoeld kort voordat hij werd vermoord, maar geven ook nieuwe inzichten in de vroege migratiegeschiedenis van de mens.
Lees verder

Symposium Holocaust Memorial Day: ‘Kinderen en Oorlog’

Op 27 januari a.s. van 16.00-20.30 uur organiseren PABO en ILS van de Hogeschool Arnhem Nijmegen, in samenwerking met de Anne Frank Stichting en Vluchtelingenwerk Oost-Nederland en ter gelegenheid van ‘Holocaust Memorial Day’ een symposium met als titel ‘Kinderen en Oorlog’. Tijdens Holocaust Memorial Day staat de herdenking van de bevrijding van kamp Auschwitz centraal. Wij willen dit graag verbinden met de actualiteit van de vluchtelingen- en migratieproblematiek.
Met nadruk zal de functie van het onderwijs in het licht van bovengenoemde kwesties worden besproken en bediscussieerd. Scholen worden steeds vaker geconfronteerd met kinderen die regelrecht uit oorlogssituaties komen. Tijdens de presentaties en in de workshops zal dan ook worden ingegaan op pedagogische en didactische uitdagingen voor het onderwijs op dit gebied.  Het symposium vindt plaats in het I/O gebouw, Kapittelweg 35 in Nijmegen, waar vanaf 21 januari tevens een reizende expositie over de geschiedenis van Auschwitz-Birkenau te zien is. Er zijn geen kosten aan verbonden en een avondmaaltijd is inbegrepen in het programma. Inschrijven voor deelname is een voorwaarde. Zie voor verdere informatie en het inschrijfformulier  http://www.han.nl/onderzoek/agenda/27-01-2016-kind-in-oorlog

 

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht. Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.