Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 5, nummer 92, november 2016 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen
- Vmbo-conferentie geschiedenis, 4 november 2016
- Geschiedenisdag Leiden, 4 november 2016
- Scholingsdag VU Amsterdam, 4 november 2016
- Studiedag Koloniaal verleden in de klas 8 november 2016.
- Studiedag VO-Digitaal Academy, 8 november 2016.
- Nascholingsconferentie havo/vwo over Verlichtingsideeën & de democratische revoluties, 25 november 2016
- Didactiekconferentie van de VGN, 25 en 26 november 2016 (Huize Bergen in Vught).
- Studiedag Oriëntatiekennis en historisch redeneren in een doorlopende leerlijn, 19 januari 2017 in Utrecht.
Geschiedenisleraar van het jaar
Liesbeth Dirks, docent geschiedenis aan het Schoonhovens College, is uitgeroepen tot Geschiedenisleraar van het jaar 2016. Dat is op zaterdag 29 oktober bekend gemaakt bij de start van de Nacht van de Geschiedenis in het Rijksmuseum.
Libris geschiedenisprijs.
De Libris geschiedenisprijs gaat dit jaar naar Elisabeth Leijnse voor haar roman Cécile en Elsa, Strijdbare freules. Op Historiën een column van Ick Sing over dit boek.
Over het belang van geschiedenis
Voor wie nog maar weer eens een argument zoekt om het belang van geschiedenis duidelijk te maken is dit een mooi citaat van James Baldwin (1965):
"History, as nearly no one seems to know, is not merely something to be read. And it does not refer merely, or even principally, to the past. On the contrary, the great force of history comes from the fact that we carry it within us, are unconsciously controlled by it in many ways, and history is literally present in all that we do. It could scarcely be otherwise, since it is to history that we owe our frames of reference, our identities, and our aspirations"
Zie ook de blog van Larry Cuban waaraan ik dit citaat heb ontleend.
De wereld is klein geworden
Op deze website is prachtig te zien hoe 'klein' de wereld in honderd jaar is geworden. Op twee kaarten, een uit 1914 en een uit 2016 is weergegeven hoe veel tijd het kost(te) om vanuit Europa de werled over te reizen.
Vakspecifieke trendanalyse geschiedenis
Op verzoek van OCW heeft SLO zogeheten vakspecifieke
trendanalyses (VTA's) gemaakt voor alle vakken in primair- en
voortgezet onderwijs. Zo ook voor geschiedenis. Deze
VTA
beschrijft de huidige situatie in het vakgebied en schetst
vanuit leerplankundig perspectief de actuele ontwikkelingen in
praktijk, beleid en wetenschap. Dit wordt gecombineerd met
BUG-analyses: systematische overzichten van wat er met het
curriculum Beoogd wordt, wat daarvan in po en vo is Uitgevoerd
en in welke mate uiteindelijk de bedoelingen van het leerplan
Gerealiseerd zijn.
Ook wordt een kort overzicht gegeven van geschiedeniscurricula
in een aantal andere landen en staten. Zie ook het artikel in
het novembernummer van Kleio.
Rijksmuseum van Oudheden in Leiden
Vanaf 18 november is, na achttien maanden verbouwen, de
wereldberoemde Egyptische collectie van het Rijksmuseum van
Oudheden in Leiden weer te zien. Blikvangers zijn de duizenden
jaren oude Egyptische
mummies, monumentale beelden en reliëfs. Zij hebben de hoofdrol
in vijf nieuwe zalen met een moderne, strakke en heldere
opstelling. Die biedt ruim baan aan de schoonheid van de
Egyptische kunst en aan de meest
recente wetenschappelijke inzichten. Bezoekers genieten er van
meer dan 1400 voorwerpen uit het oude Egypte. Gelijktijdig opent
de tijdelijke tentoonstelling ‘Koninginnen van de Nijl’ (t/m 17
april 2017). Daarmee
presenteert het museum deze winter in totaal maar liefst 2000 m2
aan Egyptische tentoonstellingen.
Meer informatie www.rmo.nl
Zes lezingen in november 2016 in het Rijksmuseum van oudheden in Leiden
*
Fik Meijer over Petrus
*
Martin Henig over Romeinse gemmen
*
Lara Weiss over de nieuwe Egypte-zalen
*
Sancisi-lezing: Wouter Henkelman over het Perzische rijk
*
Veenhof-lezing: Stefano Anastasio over John Alfred Spranger
*
Byvanck-lezing: Guy Sanders over Korinthe
Het (over) schrijven van boeken in de middeleeuwen
Voor wie eens een (deel van een) les wil besteden aan de manier waarop boeken werden (over) geschreven in de middeleeuwen biedt deze korte blog van Jona lendering, maar vooral het commentaar van Henk 't Jong een schat aan aardige informatie. Aanleiding voor de blog was deze afbeelding:
Neanderthalers
De Neanderthalers blijven de wetenschappers bezig houden. Volgens dit bericht op Smithsonian.com hebben wij van hen zowel goede genen als ziektes geërfd.
Zie ook:
* Neanderthaler wist ook op de koude steppe een salade te knutselen
* Neanderthaler leefde haastig en stierf jong
* Prehistorische mensen aten elkaar op
* Neanderthaler maakte gereedschap van soortgenoten
* Mens bracht Neanderthaler niet op randje afgrond
* Verdwijning van de Neanderthaler: wij zijn weer hoofdverdachte
* Neanderthalers en moderne mensen hadden 100.000 jaar geleden al seks (met elkaar).
* How sliced meat drove human evolution
Zie ook deze opdracht over Neanderthalers
Romeinse inscriptie
Ik kwam hem voor het eerst tegen op internet. De oudst bekende inscriptie in het Latijn. En ook al was mijn kennis van het Latijn niet ver weggezakt, dan nog zou ik deze, enigszins op het Grieks lijkende inscriptie niet hebben kunnen lezen.
Hitlers geboortehuis
De Duitsers hebben plannen om het geboortehuis van Hitler af te breken om te voorkomen dat het een soort heiligdom van neo-nazis's wordt. Mooi thema, lijkt me, om in de klas aan de orde te stellen: Hoe gaan we om met historische erfgoed?
Getijdenboeken
Dit artikeltje van een geschiedenisstudent met als titel 'Passing through: How we talk about devotional images' kan een aardige intro zijn op een klassengesprek over het moeilijke aspect van ons vak: historische empathie.
Vikingen
Op deze pagina van HistoryExtra worden 8 mythes over de Vikingen ontkracht., bijvoorbeeld dat zij hoorns op hun helmen droegen.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.