Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 7, nummer 122, maart 2018 II

 

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Workshop gewijzigd examen havo, 22 maart 2018

- Workshop over differentiatie en zorgleerlingen in de geschiedenisles, 18 mei 2018     

Bij de Tijd 3

Tijdens het recente geschiedeniscongres van de VGN is Bij de Tijd 3 gepresenteerd, dat de visie van de VGN op het geschiedenisonderwijs in ons land bevat. Een Manifest dat gelijktijdig werd gepresenteerd kan gezien worden als een samenvatting. 

Winnaar Kleio Klasseprijs 2018

Het verboden boek van Ewoud Kieft is de winnaar geworden van de Kleio Klasseprijs 2018.  Het boek won met ruime meerderheid van de andere genomineerden.  

Relativity, Historicity and Historical Studies

Op de website Public History Weekly staat een artikel van Arthur Chapman over het relativiteitsdenken in het vak geschiedenis: 'One of the paradoxes of the growth of academic research in the humanities is the fact that increases in activity, that one might expect to lead to the consolidation of knowledge, often lead, instead, to a multiplication of approaches and perspectives.[1] Is history inherently relativistic then, multiplying its versions with its authors, and, if it is, does this matter?
Lees verder.

Historische kaarten van Amsterdam

Amsterdam op de Kaart laat kaarten uit de Beeldbank van het Amsterdamse Stadsarchief zien, die via Vele Handen gegeorefereerd (wat een woord!) zijn.

Tentoonstelling Willem van OranjeOntdek

In 2018 is het 450 jaar geleden dat de Tachtigjarige Oorlog begon. Willem van Oranje speelde een belangrijke rol in de Tachtigjarige Oorlog en legde de basis voor het ontstaan van de Republiek van de Zeven Verenigde Nederlanden. Het NMM staat stil bij dit historische moment en opent 25 april de tentoonstelling 'Willem'.

Op pad met de burgemeester op Grondwetdag

Wandel met prominenten over het Haagse Grondwetpad op 23 en 24 maart
Op Grondwetdag vieren we dat we een Grondwet hebben. Dit jaar doen we dat op twee dagen: vrijdag 23 en zaterdag 24 maart. Op Grondwetdag kunnen bezoekers met ProDemos het Haagse Grondwetpad lopen onder leiding van prominenten uit de wereld van democratie en rechtsstaat, zoals burgemeester Pauline Krikke, vicepresident van de Raad van State Piet Hein Donner en oud-voorzitter van de Tweede Kamer Wim Deetman.
De wandelingen zijn gratis te boeken via www.grondwetdag.nl.  

Inspiratiedocument gevoelige geschiedenis

In een inspiratiedocument wil uitgeverij ThiemeMeulenhoff docenten geschiedenis in het voortgezet onderwijs handvatten geven om gevoelige geschiedenis een plaats te geven in de les. Laat je inspireren door de tips en invalshoeken, gebruik ze als checklist en combineer ze tot een aanpak die past bij jouw situatie.

Het grote debat over het Britse Imperium

Op de website The New York Review of Books staat een uitgebreid artikel van Kenan Malik over het grote debat over het Britse Imperium.    

Ons beeld van de oudheid

Op zijn weblog Mainzer Beobachter wijdde Jona Lendering onlangs, en niet voor het eerst, een blog aan ons beeld van de oudheid. Hij wijst erop dat wij maar moeilijk afstand kunnen nemen van het, vaak foute, beeld zoals dat in de negentiende eeuw is ontstaan.

Een geschiedenis van het onderwijs in Nederland

De didactische en pedagogische verwachtingen van het onderwijs in Nederland zijn de afgelopen eeuwen flink veranderd. Historicus Piet de Rooy, u weet wel van de tien tijdvakken en orintatiekennis,  beantwoordt in het boek Een geschiedenis van het onderwijs in Nederland (Wereldbibliotheek 2018) de vraag naar het hoe en waarom van het verander(en)de onderwijs en de uiteenlopende verwachtingen die maatschappij en politiek van het educatieve systeem hebben. Op Historiek een artikel over het boek.

Kruistochten

Op de website Historiek staat een handig artikelt over de kruistochten (1095-1271) – Samenvatting, oorzaken, tijdlijn & gevolgen. 

Augmentend Reality App

Civilisations AR is een historische app van de BBC. 'Bring art and culture from across the world to you with this BBC Augmented Reality app. Explore beneath the surface of Renaissance masterpieces and discover the secrets of ancient Egypt.

Nog een keer Neanderthalers

In de vorige nieuwsbrief besteedde ik kort aandacht aan de vondst van Neanderthalerkunst. In een artikel in The New York Times wordt dieper ingegaan op het belang van deze vondst voor onze kennis over en appreciatie van de Neanderthaler.  

Leerstrategieën

Wat werkt nu écht in de klas? Vele onderzoekers proberen deze vraag te beantwoorden. Momenteel publiceert een groep wetenschappers regelmatig over zes effectieve leerstrategieën. Op de website van The Learning Scientist kom je bij de Nederlandse versie van deze studieposters. Het is wetenschappelijk aangetoond dat deze leerstrategieën werken. Op bijvoorbeeld bijvoorbeeld deze pagina, maar ook deze tref je voorbeelden aan van Engelse docenten die tips geven hoe deze leerstrategieën om te zetten zijn naar lesactiviteiten. Collega Robbert-Jan Poortvliet van het Calvijn College onderzoekt momenteel hoe hij in zijn lessen deze strategieën kan inzetten. Hier zie je een voorbeeld  van de techniek ‘Dual Coding’ van een leerling uit VMBO-4. Er zijn ook Nederlandstalige posters beschikbaar.

Het Heilige Roomse Rijk

Op de website Historiek staat een, handige, korte samenvartting met tijdlijn van het Heilige Roomse Rijk.