Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 7, nummer 122, maart 2018 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Workshop gewijzigd examen havo, 22 maart 2018
- Workshop over differentiatie en zorgleerlingen in de geschiedenisles, 18 mei 2018
Bij de Tijd 3
Tijdens het recente geschiedeniscongres van de VGN is Bij de Tijd 3 gepresenteerd, dat de visie van de VGN op het geschiedenisonderwijs in ons land bevat. Een Manifest dat gelijktijdig werd gepresenteerd kan gezien worden als een samenvatting.
Winnaar Kleio Klasseprijs 2018
Het verboden boek van Ewoud Kieft is de winnaar geworden van de Kleio Klasseprijs 2018. Het boek won met ruime meerderheid van de andere genomineerden.
Relativity, Historicity and Historical Studies
Op de website Public History Weekly staat een artikel van
Arthur Chapman over het relativiteitsdenken in het vak
geschiedenis: 'One of the paradoxes of the growth of academic
research in the humanities is the fact that increases in
activity, that one might expect to lead to the consolidation
of knowledge, often lead, instead, to a multiplication of
approaches and perspectives.[1] Is history inherently
relativistic then, multiplying its versions with its authors,
and, if it is, does this matter?
Lees verder.
Historische kaarten van Amsterdam
Amsterdam op de Kaart laat kaarten uit de Beeldbank van het Amsterdamse Stadsarchief zien, die via Vele Handen gegeorefereerd (wat een woord!) zijn.
Tentoonstelling Willem van OranjeOntdek
In 2018 is het 450 jaar geleden dat de Tachtigjarige Oorlog begon. Willem van Oranje speelde een belangrijke rol in de Tachtigjarige Oorlog en legde de basis voor het ontstaan van de Republiek van de Zeven Verenigde Nederlanden. Het NMM staat stil bij dit historische moment en opent 25 april de tentoonstelling 'Willem'.
Op pad met de burgemeester op Grondwetdag
Wandel met prominenten over het Haagse Grondwetpad op 23 en 24
maart
Op Grondwetdag vieren we dat we een Grondwet hebben. Dit jaar
doen we dat op twee dagen: vrijdag 23 en zaterdag 24 maart. Op
Grondwetdag kunnen bezoekers met ProDemos het Haagse
Grondwetpad lopen onder leiding van prominenten uit de wereld
van democratie en rechtsstaat, zoals burgemeester Pauline
Krikke, vicepresident van de Raad van State Piet Hein Donner
en oud-voorzitter van de Tweede Kamer Wim Deetman.
De wandelingen zijn gratis te boeken via
www.grondwetdag.nl.
Inspiratiedocument gevoelige geschiedenis
In een
inspiratiedocument wil uitgeverij ThiemeMeulenhoff
docenten geschiedenis in het voortgezet onderwijs handvatten
geven om gevoelige geschiedenis een plaats te geven in de les.
Laat je inspireren door de tips en invalshoeken, gebruik ze
als checklist en combineer ze tot een aanpak die past bij jouw
situatie.
Het grote debat over het Britse Imperium
Op de website The New York Review of Books staat een uitgebreid artikel van Kenan Malik over het grote debat over het Britse Imperium.
Ons beeld van de oudheid
Op zijn weblog Mainzer Beobachter wijdde Jona Lendering onlangs, en niet voor het eerst, een blog aan ons beeld van de oudheid. Hij wijst erop dat wij maar moeilijk afstand kunnen nemen van het, vaak foute, beeld zoals dat in de negentiende eeuw is ontstaan.
Een geschiedenis van het onderwijs in Nederland
De didactische en pedagogische verwachtingen van het onderwijs
in Nederland zijn de afgelopen eeuwen flink veranderd.
Historicus Piet de Rooy, u weet wel van de tien tijdvakken en
orintatiekennis, beantwoordt in het boek Een
geschiedenis van het onderwijs in Nederland
(Wereldbibliotheek 2018) de vraag naar het hoe en waarom van
het verander(en)de onderwijs en de uiteenlopende verwachtingen
die maatschappij en politiek van het educatieve systeem
hebben. Op Historiek een
artikel over het boek.
Kruistochten
Op de website Historiek staat een handig artikelt over de kruistochten (1095-1271) – Samenvatting, oorzaken, tijdlijn & gevolgen.
Augmentend Reality App
Civilisations AR is een historische app van de BBC. 'Bring
art and culture from across the world to you with this BBC
Augmented Reality app. Explore beneath the surface of
Renaissance masterpieces and discover the secrets of ancient
Egypt.
Nog een keer Neanderthalers
In de vorige nieuwsbrief besteedde ik kort aandacht aan de vondst van Neanderthalerkunst. In een artikel in The New York Times wordt dieper ingegaan op het belang van deze vondst voor onze kennis over en appreciatie van de Neanderthaler.
Leerstrategieën
Wat werkt nu écht in de klas? Vele onderzoekers proberen deze vraag te beantwoorden. Momenteel publiceert een groep wetenschappers regelmatig over zes effectieve leerstrategieën. Op de website van The Learning Scientist kom je bij de Nederlandse versie van deze studieposters. Het is wetenschappelijk aangetoond dat deze leerstrategieën werken. Op bijvoorbeeld bijvoorbeeld deze pagina, maar ook deze tref je voorbeelden aan van Engelse docenten die tips geven hoe deze leerstrategieën om te zetten zijn naar lesactiviteiten. Collega Robbert-Jan Poortvliet van het Calvijn College onderzoekt momenteel hoe hij in zijn lessen deze strategieën kan inzetten. Hier zie je een voorbeeld van de techniek ‘Dual Coding’ van een leerling uit VMBO-4. Er zijn ook Nederlandstalige posters beschikbaar.
Het Heilige Roomse Rijk
Op de website Historiek staat een, handige, korte samenvartting met tijdlijn van het Heilige Roomse Rijk.