Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 8, nummer 153, oktober 2019 I 

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Dag van de geschiedenis, 3 oktober 2019, thema: Fake news. 

- De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 4 oktober 2019 in Nijmegen

- Studiemiddag slavernijverleden Amsterdam, 4 oktober 2019

- Geschiedenisfestival, 5 oktober 2019 in Haarlem

- Debat in De Balie over geschiedenisonderwijs, 9 oktober 2019 in Amsterdam

- “Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin, 12-19 oktober 2019

- Docentencursus: Ionië en de grenzen van Griekenland, 17 t/m 23 oktober 2019  

- Workshop Historische Context Nederland 1948 – 2008., 31 oktober 2019 in Utrecht.

- Vmbo-conferentie, 1 november 2019 Utrecht

VO-Digitaal Academy, 5 november 2019 in De Werelt in Lunteren. 

- Hoorcollege staatsrecht en democratie in tijden van populisme en nationalisme, 11 november 2019 EU Rotterdam.

 - Gesimuleerd verleden, 8 november 2019 EU Rotterdam.

- Pabo conferentie, 15 november 2019 Verzetsmuseum Amsterdam

- Holocausteducatiedag, 20 november 2019

- Workshop Historische Context Steden en Burgers in de Lage landen, 22 november 2019 in Utrecht.

- Geschiedenisdag ICLON Leiden, 29 november 2019 in Leiden

- Didactiekconferentie VGN, 29 en 30 november Vught.

- Landelijke Geschiedenisquiz voor scholieren in Zaltbommel.

- seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’, Jeruzalem, 27-12-2019 t/m 05-01-2020

Workshop Historische Context het Britse Rijk, 24 januari 2020 in Utrecht

Debat in De Balie over veranderingen in het geschiedenisonderwijs

De roep om verandering van ons geschiedenisonderwijs is zelden afwezig. Politici en opiniemakers willen meer perspectieven, voorbij de Nederlandse en Europese grenzen. Maar tegelijkertijd klinkt ook de wens om meer ‘vaderlandse’ geschiedenis. Opinies over aanpassingen halen regelmatig de kranten, maar bij wie ligt de macht over de inhoud van de les?
De Balie spreekt op 9 oktober 2019 met de makers van ons geschiedenisonderwijs: een opsteller van exameneisen, een schoolboekenschrijver en een geschiedenisdocent. Want uiteindelijk bepalen zij wat leerlingen voorgeschoteld krijgen. 

VO-Digitaal Academy (Tijd voor Geschiedenis)

Op 5 november 2019 organiseren BeatsNbits & Tijd voor Geschiedenis in De Wereldt in Lunteren de VO-Digitaal Academy. Tijdens deze studiedag presenteert Tijd voor Geschiedenis ieder jaar de nieuwste ontwikkelingen binnen de digitale lesmethode. Daarnaast is er een mooi aanbod van nascholing en inspiratie. Zo wordt de dag dit jaar geopend door Michel van Ast (bekend van de publicatie ‘Kleppen dicht!’), hij spreekt over het gebruik van ICT in de les. Bovendien zullen er onder andere workshops en inspiratiesessies worden gegeven over Oral History (Marloes Hülsken), Actief Historisch Denken (Miesje Engels) en differentiëren in de klas (Jan de Vries).

Tijdens deze studie- en inspiratiedag wordt u volledig verzorgd, deelname is voor geschiedenisdocenten geheel kosteloos. Aanmelden kan via: www.vo-digitaalacademy.nl.

Lof en laster, vrouwen in de vroege middeleeuwen

Lof en laster, vrouwen in de vroege middeleeuwen is de titel van het laatste boek van Luit van der Tuuk over de positie van vrouwen in het eerste deel van de middeleeeuwen.

Over middeleeuwse vrouwen zijn veel minder bronnen te vinden dan over mannen. Desalniettemin maakt Luit van der Tuuk in Lof en laster duidelijk dat vroegmiddeleeuwse vrouwen veerkrachtig, vindingrijk en bekwaam waren. Bovendien waren ze in staat (politieke) macht, kennis en creativiteit buiten de huiselijke sfeer uit te oefenen. Van der Tuuk reconstrueert in dit boek de levens van adelijke en gewone vrouwen. Op basis van archeologisch bewijs en geschreven bronnen ontstaat het beeld van krachtige vrouwen, in een periode waarin de macht van de kerk voortdurend toenam.
Luit van der Tuuk (1954) houdt zich bezig met de vroegmiddeleeuwse geschiedenis van Noordwest-Europa. Hij is conservator van Museum Dorestad en publiceerde onder meer over de rol die de Noormannen in de Lage Landen hebben gespeeld. Daarnaast onderhoudt hij een website met datzelfde onderwerp: www.gjallar.nl

Luit van der Tuuk schreef eerder onder andere de succesvolle boeken De Friezen, Vikingen, De Franken in België en Nederland en De Romeinse limes. 

Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België.

De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes.

U kunt het boek hier online lezen en hier gratis downloaden.

Hoe zit dat: staatsrecht en democratie in tijden van populisme en nationalisme?

De democratische rechtsstaat wordt uitgedaagd door populistische en nationalistische partijen. Zij zetten zich af tegen de ‘elite’, de tot nu toe dominante klassen van bestuurders, politici, rechters, wetenschappers en journalisten. Zij willen verandering van het staatsbestel. Allerlei bestaande instituties en instanties zouden ingrijpend aangepast of afgeschaft moeten worden.
Hoe moeten we aankijken tegen deze wens naar veranderingen? Is de rek uit het huidige bestel? Hoe kunnen we de burger meer invloed op het staatsbestel geven? Moet bestuur dichtbij de burger of juist centraler georganiseerd worden? Welke rol is weggelegd voor internationale organisaties, zoals de EU of de VN?
Op 11 november 2019 van 16.00 tot 19.00 uur, met een lichte maaltijd tussendoor, organiseert de Erasmus Universiteit Totterdam een gratis interactief hoorcollege op de locatie Woudenstein.
Tijdens het eerste deel van deze bijeenkomst worden actuele casussen besproken die geregeld aan de orde komen binnen het publieke debat en waarbij staatsrechtelijke zin en onzin naast elkaar worden gedebiteerd.
In het tweede deel wordt ingezoomd op de invloed die populistische partijen op de omgang met het nationale verleden proberen uit te oefenen. Wat zijn de effecten op historische beeldvorming en op democratische waarden? Welke rol spelen moderne media daarbij?
Sprekers: Prof.dr. Roel de Lange (afdeling Staatsrecht EUR), dr. Nick Efthymiou (afdeling Staatsrecht EUR) en prof.dr. Maria Grever (afdeling Geschiedenis EUR)
Aanmelden en meer informatie.   

Animatie formatief evalueren

Wil je weten wat formatief evalueren, leren en onderwijzen met elkaar te maken hebben? Bekijk dan deze animatie, waarin we aan de hand van de cyclus van formatief evalueren uitleggen wat formatief evalueren is en betekent voor jou en jouw leerlingen.

Stel niet de tekst in het boek centraal, maar het leerdoel

Artikel naar aanleiding van een onderzoek naar het nut van interventies om de leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren.

Formatief handelen en chronologisch besef

Artikel over het nut van formatief handelen bij het aanbrengen van chronologisch besef.

The Problem with ‘The Boy in the Striped Pyjamas’

Hannah May Randall plaats kanttekeningen bij het lezen van The Boy in the Striped Pyjamas en bij de film die naar aanleiding van het boek is gemaakt: 'Many people who have read the book or watched the film adaptation believe that it is a true story based on real people and real events. However, it is important to understand that the book is a work of fiction. The events portrayed could never have happened. In this blog I outline some of the book’s historical inaccuracies and stereotypical portrayals of major characters that help to perpetuate dangerous myths about the Holocaust.'

Gesimuleerd verleden? Digitale games en reconstructies in de geschiedenisles

Dat digitale media niet meer weg te denken zijn uit het leven van jongeren, is ondertussen een vanzelfsprekendheid. Over nut en noodzaak van deze media binnen het geschiedenisonderwijs is echter het laatste woord nog niet gezegd.
Tijdens de studiedag ‘Gesimuleerd verleden’ op 8 november 2019 van 10.00-17.15 op  de Erasmus Universiteit Rotterdam (complex Woudenstein), staan twee concrete digitale toepassingen centraal: games en virtuele reconstructie. Beide bieden gebruikers op het eerste zicht de unieke mogelijkheid om het verleden te herbeleven. Zo claimen de makers van het schietspel Battlefield V dat ze het bombardement van Rotterdam heel realistisch hebben proberen verbeelden. Of, breder nog, in strategiespellen zoals Civilization wordt een poging gedaan om het verloop van de volledige menselijke geschiedenis na bootsen. De laatste jaren is ook menig stad uit het verleden virtueel gereconstrueerd, zodat je er met een ‘virtual reality’-bril of je smartphone schijnbaar zelf doorheen kan wandelen.
Zijn games en digitale reconstructies bruikbaar voor het vak geschiedenis in het voortgezet onderwijs? En zo ja, op welke manier? Wat zou de meerwaarde kunnen zijn voor kennisoverdracht en onderzoekvaardigheden? Tijdens de studiedag vertellen onderzoekers over de meest recente technische ontwikkelingen en bevindingen uit het onderwijsveld, en delen docenten hun eigen ervaringen. Tijdens workshops gaan deelnemers ook zelf aan de slag met concrete voorbeelden waarbij allerlei praktische tools en tips worden aangeboden.
Aanmelden en meer informatie 

Pabo-conferentie 15 november

Op 15 november 2019 organiseert de VGN Pabo-commissie een conferentie met als thema ’75 jaar vrijheid. Over de plaats van herdenken in het onderwijs. De conferentie vindt plaats in het verzetsmuseum in Amsterdam. De inschrijvingen voor de verschillende workshops worden op de dag zelf geregeld. De kosten zijn 125,- euro per persoon.

Aanmelden kan hier.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.