Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 153, oktober 2019 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Dag van de geschiedenis, 3 oktober 2019, thema: Fake news.
- De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 4 oktober 2019 in Nijmegen
- Studiemiddag slavernijverleden Amsterdam, 4 oktober 2019
- Geschiedenisfestival, 5 oktober 2019 in Haarlem
- Debat in De Balie over geschiedenisonderwijs, 9 oktober 2019 in Amsterdam
- “Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin, 12-19 oktober 2019
- Docentencursus: Ionië en de grenzen van Griekenland, 17 t/m 23 oktober 2019
- Workshop Historische Context Nederland 1948 – 2008., 31 oktober 2019 in Utrecht.
- Vmbo-conferentie, 1 november 2019 Utrecht
- VO-Digitaal Academy, 5 november 2019 in De Werelt in Lunteren.
- Hoorcollege staatsrecht en democratie in tijden van populisme en nationalisme, 11 november 2019 EU Rotterdam.
- Gesimuleerd verleden, 8 november 2019 EU Rotterdam.
- Pabo conferentie, 15 november 2019 Verzetsmuseum Amsterdam
- Holocausteducatiedag, 20 november 2019
- Workshop Historische Context Steden en Burgers in de Lage landen, 22 november 2019 in Utrecht.
- Geschiedenisdag ICLON Leiden, 29 november 2019 in Leiden
- Didactiekconferentie VGN, 29 en 30 november Vught.
- Landelijke Geschiedenisquiz voor scholieren in Zaltbommel.
- seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’, Jeruzalem, 27-12-2019 t/m 05-01-2020
- Workshop Historische Context het Britse Rijk, 24 januari 2020 in Utrecht
Debat in De Balie over veranderingen in het geschiedenisonderwijs
De roep om verandering van ons
geschiedenisonderwijs is zelden afwezig.
Politici en opiniemakers willen meer
perspectieven, voorbij de Nederlandse en
Europese grenzen. Maar tegelijkertijd klinkt ook
de wens om meer ‘vaderlandse’ geschiedenis.
Opinies over aanpassingen halen regelmatig de
kranten, maar bij wie ligt de macht over de
inhoud van de les?
De Balie spreekt op 9 oktober 2019 met de
makers van ons geschiedenisonderwijs: een
opsteller van exameneisen, een
schoolboekenschrijver en een geschiedenisdocent.
Want uiteindelijk bepalen zij wat leerlingen
voorgeschoteld krijgen.
VO-Digitaal Academy (Tijd voor Geschiedenis)
Op 5 november 2019 organiseren BeatsNbits & Tijd
voor Geschiedenis in De Wereldt in Lunteren de
VO-Digitaal Academy.
Tijdens deze studiedag presenteert Tijd voor
Geschiedenis ieder jaar de nieuwste
ontwikkelingen binnen de digitale lesmethode.
Daarnaast is er een mooi aanbod van nascholing
en inspiratie. Zo wordt de dag dit jaar geopend
door Michel van Ast (bekend van de publicatie
‘Kleppen dicht!’), hij spreekt over het gebruik
van ICT in de les. Bovendien zullen er onder
andere workshops en inspiratiesessies worden
gegeven over Oral History (Marloes Hülsken),
Actief Historisch Denken (Miesje Engels) en
differentiëren in de klas (Jan de Vries).
Tijdens deze studie- en inspiratiedag wordt u
volledig verzorgd, deelname is voor
geschiedenisdocenten geheel kosteloos. Aanmelden
kan via:
www.vo-digitaalacademy.nl.
Lof en laster, vrouwen in de vroege middeleeuwen
Lof en laster, vrouwen in de vroege middeleeuwen is de titel van het laatste boek van Luit van der Tuuk over de positie van vrouwen in het eerste deel van de middeleeeuwen.
Over middeleeuwse vrouwen zijn veel minder
bronnen te vinden dan over mannen.
Desalniettemin maakt Luit van der Tuuk in Lof en
laster duidelijk dat vroegmiddeleeuwse vrouwen
veerkrachtig, vindingrijk en bekwaam waren.
Bovendien waren ze in staat (politieke) macht,
kennis en creativiteit buiten de huiselijke
sfeer uit te oefenen. Van der Tuuk reconstrueert
in dit boek de levens van adelijke en gewone
vrouwen. Op basis van archeologisch bewijs en
geschreven bronnen ontstaat het beeld van
krachtige vrouwen, in een periode waarin de
macht van de kerk voortdurend toenam.
Luit van der Tuuk (1954) houdt zich bezig met de
vroegmiddeleeuwse geschiedenis van
Noordwest-Europa. Hij is conservator van Museum
Dorestad en publiceerde onder meer over de rol
die de Noormannen in de Lage Landen hebben
gespeeld. Daarnaast onderhoudt hij een website
met datzelfde onderwerp:
www.gjallar.nl
Luit van der Tuuk schreef eerder onder andere de
succesvolle boeken De Friezen, Vikingen, De
Franken in België en Nederland en De Romeinse
limes.
Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België.
De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes.
U kunt het boek hier online lezen en hier gratis downloaden.
Hoe zit dat: staatsrecht en democratie in tijden van populisme en nationalisme?
De democratische rechtsstaat wordt uitgedaagd door
populistische en nationalistische partijen. Zij zetten zich
af tegen de ‘elite’, de tot nu toe dominante klassen van
bestuurders, politici, rechters, wetenschappers en
journalisten. Zij willen verandering van het staatsbestel.
Allerlei bestaande instituties en instanties zouden
ingrijpend aangepast of afgeschaft moeten worden.
Hoe moeten we aankijken tegen deze wens naar veranderingen?
Is de rek uit het huidige bestel? Hoe kunnen we de burger
meer invloed op het staatsbestel geven? Moet bestuur
dichtbij de burger of juist centraler georganiseerd worden?
Welke rol is weggelegd voor internationale organisaties,
zoals de EU of de VN?
Op 11 november 2019 van 16.00 tot 19.00 uur, met een lichte
maaltijd tussendoor, organiseert de Erasmus Universiteit
Totterdam een gratis interactief hoorcollege op de locatie
Woudenstein.
Tijdens het eerste deel van deze bijeenkomst worden actuele
casussen besproken die geregeld aan de orde komen binnen het
publieke debat en waarbij staatsrechtelijke zin en onzin
naast elkaar worden gedebiteerd.
In het tweede deel wordt ingezoomd op de invloed die
populistische partijen op de omgang met het nationale
verleden proberen uit te oefenen. Wat zijn de effecten op
historische beeldvorming en op democratische waarden? Welke
rol spelen moderne media daarbij?
Sprekers: Prof.dr. Roel de Lange (afdeling Staatsrecht EUR),
dr. Nick Efthymiou (afdeling Staatsrecht EUR) en prof.dr.
Maria Grever (afdeling Geschiedenis EUR)
Aanmelden en meer informatie.
Animatie formatief evalueren
Wil je weten wat formatief evalueren, leren en onderwijzen met elkaar te maken hebben? Bekijk dan deze animatie, waarin we aan de hand van de cyclus van formatief evalueren uitleggen wat formatief evalueren is en betekent voor jou en jouw leerlingen.
Stel niet de tekst in het boek centraal, maar het leerdoel
Artikel naar aanleiding van een onderzoek naar het nut van interventies om de leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren.
Formatief handelen en chronologisch besef
Artikel over het nut van formatief handelen bij het
aanbrengen van chronologisch besef.
The Problem with ‘The Boy in the Striped Pyjamas’
Hannah May Randall plaats kanttekeningen bij het lezen van The Boy in the Striped Pyjamas en bij de film die naar aanleiding van het boek is gemaakt: 'Many people who have read the book or watched the film adaptation believe that it is a true story based on real people and real events. However, it is important to understand that the book is a work of fiction. The events portrayed could never have happened. In this blog I outline some of the book’s historical inaccuracies and stereotypical portrayals of major characters that help to perpetuate dangerous myths about the Holocaust.'
Gesimuleerd verleden? Digitale games en reconstructies in de geschiedenisles
Dat digitale media niet meer weg te denken zijn uit het
leven van jongeren, is ondertussen een vanzelfsprekendheid.
Over nut en noodzaak van deze media binnen het
geschiedenisonderwijs is echter het laatste woord nog niet
gezegd.
Tijdens de studiedag
‘Gesimuleerd verleden’
op 8 november 2019 van 10.00-17.15
op de
Erasmus Universiteit Rotterdam (complex Woudenstein), staan twee
concrete digitale toepassingen centraal: games en virtuele
reconstructie. Beide bieden gebruikers op het eerste zicht
de unieke mogelijkheid om het verleden te herbeleven. Zo
claimen de makers van het schietspel Battlefield V dat ze
het bombardement van Rotterdam heel realistisch hebben
proberen verbeelden. Of, breder nog, in strategiespellen
zoals Civilization wordt een poging gedaan om het verloop
van de volledige menselijke geschiedenis na bootsen. De
laatste jaren is ook menig stad uit het verleden virtueel
gereconstrueerd, zodat je er met een ‘virtual reality’-bril
of je smartphone schijnbaar zelf doorheen kan wandelen.
Zijn games en digitale reconstructies bruikbaar voor het vak
geschiedenis in het voortgezet onderwijs? En zo ja, op welke
manier? Wat zou de meerwaarde kunnen zijn voor
kennisoverdracht en onderzoekvaardigheden? Tijdens de
studiedag vertellen onderzoekers over de meest recente
technische ontwikkelingen en bevindingen uit het
onderwijsveld, en delen docenten hun eigen ervaringen.
Tijdens workshops gaan deelnemers ook zelf aan de slag met
concrete voorbeelden waarbij allerlei praktische tools en
tips worden aangeboden.
Aanmelden en meer informatie
Pabo-conferentie 15 november
Op 15 november 2019 organiseert de VGN Pabo-commissie een conferentie met als thema ’75 jaar vrijheid. Over de plaats van herdenken in het onderwijs. De conferentie vindt plaats in het verzetsmuseum in Amsterdam. De inschrijvingen voor de verschillende workshops worden op de dag zelf geregeld. De kosten zijn 125,- euro per persoon.
Aanmelden kan
hier.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.