Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 10, nummer 163, maart 2020 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Toetsrevolutie Congres over feedback, 3 maart 2020

- Nascholingsmiddag RUG over HC China, 5 maart 2020 in Groningen

- Studiedag Holocausteducatie, 5 maart 2020 in Westerbork

- Symposium Onderwijs over W.O.II en Holocaust, 12 maart 2020 in Groesbeek

- Geschiedeniscongres VGN, 13 maart 2020 

- Educatieconferentie relatie burgerschapsvorming en W.O.II, 20 maart 2020 in Arnhem

- Workshop Historische Context China 1842-2001, 26 maart in Utrecht

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 2 april 2020

VO-University , 7 april in Utrecht

- Collegedag Macht in Rome, 20 april 2020 in Leiden

- Collegedag Naoorloogse politieke geschiedenis, 18 mei 2020 in Amsterdam

- Studiedag voor docenten: Villa ten Hompel te Münster, 22 mei 202 in Münster

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 18 juni 2020

- Collegedag Koloniale geschiedenis, 11 september 2020 in Arnhem

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 17 september 2020

Kahootquiz over de Historische Contexten

Op de website van Geschiedeniswerkplaats staan twee quizzes, gemaakt met Kahoot, over de historische conxten, een voor havo en een voo vwo. Alle vragen uit deze quiz zijn gebaseerd op de lesstof uit onze examenkaternen.   

Symposium 'Onderwijs over de Tweede Wereldoorlog, in het bijzonder de Holocaust'

Op donderdagavond 12 maart organiseert het 4 en 5 Mei Comité Nijmegen een symposium in het Vrijheidsmuseum in Groesbeek. De titel van het symposium luidt: ‘Onderwijs over de Tweede Wereldoorlog, in het bijzonder de Holocaust'.    

"Samen onderwijs maken" : Lesmaterialen ontwikkelen bij de nieuwe historische context China

In het kader van het nieuwe examenprogramma is er behoefte bij geschiedenisdocenten om samen lesmateriaal te maken. In deze inspirerende sessie gaan wij dit doen bij de (nieuwe) historische context China. Na een welkomstwoord zal tijdens het eten een presentatie worden gehouden over denkvaardigheden van leerlingen. Daarna is er ruimte om in groepen nuttig en motiverend lesmateriaal te ontwikkelen. Ervaren (vak)didactici treden op als coach en helpen de groepen bij de ontwikkeling van het lesmateriaal.
De nascholing vindt plaats op donderdag 5 maart van 17.00-21.00 uur.
Locatie: Lerarenopleiding, Rijksuniversiteit Groningen. Faculteit GMW aan de Grote Kruisstraat 2/1.
Tarief: €25,- per persoon inclusief maaltijd, certificaat en ontwikkeld lesmateriaal. Klavertje 4 korting: de 4e vakcollega van dezelfde school is gratis.
Maximum aantal deelnemers: 30 (vol is vol!)

Beste geschiedenisleraar

Ook dit jaar is er weer een verkiezing van de beste geschiedenisleraar van het jaar. Aanmedeln kan nog tot 31 maart a.s. Overtuig je leerlingen ervan dat jij daarvoor in aanmerking komt. 

Slavernij en kolonialisme prominent in schoolboeken

Lesmethoden over geschiedenis in het voortgezet onderwijs besteden veel aandacht aan slavernij en kolonialisme. Dat concludeert het Historisch Nieuwsblad op basis van eigen onderzoek. Aan het slavernijverleden wordt zelfs twee keer zo veel ruimte gegeven als aan de Holocaust.

Wraak of vergevingsgezindheid

Mijn vrouw, Rosée van der Kaap-Busscher, was tot haar plotselinge dood predikant in het Drentse Gasselte. In een van haar preken, over vergeven, vertelde zij het indrukwekkende verhaal van de Roemeense Eva Mozes Kor die als kind slachtoffer werd van Jozef Mengele in het concentratiekamp Auschwitz. Zij overleefde Auschwitz. Een verhaal dat bruikbaar is in de geschiedenisles, zeker rond 4 en 5 mei.

Een nationaal curriculum voor geschiedenis?

In een podcast (063) spreekt Ton van haperen zich vanaf 41:20 uit voor een nationaal curriculum voor het de vakken Nederlands, Engels, wiskunde en geschiedenis. Mooi punt om mee te nemen in de discussie over het nieuwe programma voor geschiedenis in po en vo.  

W.O. II

Het zal dit jaar zeker niet voor het laatst zijn dat in deze nieuwsbrief aandacht wordt besteec aan W.O.II. Vandaag aandacht voor een selectie van vijftig foto's met toelichting per provincie. Per provincie gaan er 25 foto’s door naar de landelijke jury, die uiteindelijk 100 foto’s kiest. 

Studiedag voor docenten: Villa ten Hompel te Münster

Op vrijdag 22 mei organiseert CIDI speciaal voor docenten een studiedag naar Villa ten Hompel te Münster, Duitsland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Villa ten Hompel de thuisbasis voor de regionale geüniformeerde politie van de legereenheid VI. Zodoende werd het een coördinatiepunt van waaruit ambtenaren en bewapende politie-eenheden misdaden in dienst van het nationaalsocialisme begingen. In de naoorlogse periode, tussen 1954 en 1968, huisde in de villa de regionale afdeling voor schadeloosstelling aan de slachtoffers van het naziregime.

Sinds 1999 is Villa ten Hompel een centrum voor onderzoek, educatie en voorlichting. Bovendien bevat de villa een museum met een permanente tentoonstelling. Tijdens de studiedag krijgen docenten een rondleiding door het museum en wordt er ingegaan op het educatief concept van de Villa. Speerpunt van de dag zullen de politiemissies zijn die vanuit Münster werden aangestuurd tijdens het nationaalsocialistische tijdperk. De focus zal op Nederland zijn, omdat ook groene politieagenten vanuit Münster naar Nederland werden gestuurd.

Voor deze studiedag zal CIDI zorgen voor een bus die vertrekt vanuit Arnhem naar Münster en weer terug. Om deel te nemen aan deze studiedag kunt u zich tot 11 mei aanmelden via CIDI: cidi@cidi.nl of 070-3646862. De kosten bedragen € 20 voor de hele dag, inclusief busvervoer en een lunch. Het programma voor de dag is hier te vinden.

Kerndoelen herzien? Ja graag. Maar hoe dan?

Vooruitlopend op de herziening waarmee Curriculum.nu zich bezighoudt laat hoogleraar vakdodactiek van de natuurwetenschappen Fred Janssen zien waarom de huidige kerndoelen tekortschieten ten opzichte van hun oorspronkelijke bedoeling; hij stelt kerndoelen ‘nieuwe stijl’ voor waarmee die beter kan worden gerealiseerd. Misschien een idee voor Carla van Boxtel om een vergelijkende exercitie te doen voor de Mens en Maatschappijvakken of, nog liever, voor geschiedenis.  

Curriculum.nu

Op Histoforum staat een aantal artikelen over het geschiedenisonderwijs van de afgelopen dertig jaar. De reden van plaatsing is dat ik mij al tijden stoor aan het feit dat er geen gedegen analyse is gemaakt van de sterke en zwakke punten van het vigerende programma. Gelden de uitgangspunten van De Rooy bijvoorbeeld niet meer? Of heb ik iets gemist, ik hoor het graag.  

Artikelen over de didactiek van geschiedenis

Op deze pagina van Histoforum staan de meeste artikelen die ik in de loop der jaren heb geschreven over de didactiek van het vak geschiedenis. De geredigeerde, herschreven en soms samengevoegde artikelen zijn beschikbaar in PDF-formaat. 

Nogmaals Van Eyck

Bart Van Loo vertelt in deze video van ruim vier minuten waarom Jan van Eyck zo revolutionair was: 'Een fotografische illusie'. Maak met meesterverteller Bart Van Loo een tijdreis naar 6 mei 1432, als in Gent Het Lam Gods voor het eerst geopend wordt. Filips de Goede, Jan van Eyck en de opdrachtgevers Joos Vijd en Elisabeth Borluut zijn aanwezig, en wij ook. 'Het licht, de kleur. Het slaat hen met verstomming.'

Zie ook Herman Pleij bezoekt Het Lam Gods in Gent: 'Een onvoorstelbaar groot veelluik’

Nationaal Historisch Museum

Opnieuw wordt er een discussie over een nationaal Historisch Museum aangezwengeld. Volgens CDA en SP moet dat museum er alsnog komen. Zie ook het artikel Is het tijd voor een nationaal historisch museum? op de website van NRC van 17 februari 2020. In 2012 schreef Jos Palm er een artikel over onder de titel Het museum dat er niet kwam. Leuk om nog eens terug te lezen.

 In de VS is er in februari door het Huis van Afgevaardigden een wet aangenomen om te komen tot de oprichting van een Nationaal Geschiedenis Museum voor/over vrouwen. 

Oral History

De Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) heeeft een website gewijd aan Oral History met informatie over en voorbeelden van Oral Historyprojecten..

Ancient farmers irreversibly altered Earth’s face by 3000 years ago

When we think of how humans have altered the planet, greenhouse gas warming, industrial pollution, and nuclear fallout usually spring to mind. But now, a new study invites us to think much further back in time. Humans have been altering landscapes planetwide for thousands of years: since at least 1000 B.C.E., by which time people in regions across the globe had abandoned foraging in favor of continually producing crops.

Lees het artikel hier.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.