Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 10, nummer 167, mei 2020 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
Als gevolg van de beperkende maatregelen van de overheid is onderstaan overzicht is helaas niet meer actueel.
- Collegedag Naoorloogse politieke geschiedenis, 18 mei 2020 in Amsterdam
- Studiedag voor docenten: Villa ten Hompel te Münster, 22 mei 202 in Münster
- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 18 juni 2020
- Collegedag Koloniale geschiedenis, 11 september 2020 in Arnhem
- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 17 september 2020
Vragenlijst Historisch referentiekader voor het geschiedenisonderwijs
In het primair en voortgezet onderwijs wordt het tijdvakkenkader
onderwezen. Dit historisch referentiekader bestaat uit tien
tijdvakken en per tijdvak een aantal historische inhouden, die
kenmerkende aspecten worden genoemd.
We willen graag weten wat u van het bestaande kader vindt en wat
uw wensen zijn voor eventuele bijstelling. De projectgroep
Historisch referentiekader van het Landelijk Expertisecentrum
Mens- en Maatschappijvakken verwerkt de resultaten in een advies
voor herziening van het huidige kader.
De vragenlijst bestaat uit 18 vragen en het invullen duurt 15
tot 20 minuten. U kunt de vragenlijst tot en met 22 mei 2020
invullen.
Met
deze link gaat u naar de vragenlijst.
Brugge in de middeleeuwen
Brugge in de middeleeuwen is een lessenserie waarin het leven en werken in Brugge in de periode 1300-1500 centraal staat. De verschillende onderdelen hebben betrekking op handel, nijverheid, dagelijks leven, de pest en geloven in de midddeleeuwen. Voor het onderdeel over de 'Pest' beperken we ons niet tot Brugge en voor 'Geloven in de middeleeuwen' gaan we bovendien verder terug in de tijd.
Heel geschikt voor onderwijs op afstand.
De verloren herinnering
De Verloren Herinnering is een product van creatieve geesten in isolatie: 18 samenwerkende escape room eigenaren hebben dit GRATIS spel voor jullie gemaakt. Je zit meteen in een verhaal dat terug grijpt op de Tweede Wereldoorlog. Hiermee eren we onze 75 jaren van vrijheid. Het verhaal zit vol emotie en heeft heel wat gevarieerde puzzels. Goed voor 3-10 uur speelplezier!
Historische boeken
Bij uitgever Omniboek verschijnen deze zomer verschillende nieuwe historische boeken. Klik hier voor een overzicht met toelichting.
Gewone mensen als gewelddadige collaborateurs
Op Histoforum staat een bespreking van 'In dienst van de nazi’s' van Paul van de Water, een boek over gewelddadige collaborateur tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Vondst prehistorische werktuigen
Op het bouwterrein voor windturbines bij Zeewolde zijn
duizenden vuurstenen werktuigen uit de middensteentijd
(8.000 tot 5.000 jaar voor Christus) gevonden, meldt
energiebedrijf Eneco vrijdag. De bouwplaats werd in de
prehistorie vermoedelijk door jagers-verzamelaars gebruikt voor
de jacht en visserij.
Anne Frank videodagboek in de les
Voor het primair en voortgezet onderwijs zijn er extra
educatieve afleveringen gemaakt die inhoudelijke uitleg en
verdieping geven op wat er in het videodagboek te zien is.
Hierbij is lesmateriaal ontwikkeld, zodat docenten de
afleveringen van het Anne Frank videodagboek in de les kunnen
inzetten.
Lees verder
Rapport “Veilig Gebied? Srebrenica in het Nederlandse onderwijs”
In opdracht van vredesorganisatie PAX heeft Marc van Berkel, verbonden aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN), recent een onderzoek uitgevoerd naar de aandacht voor Srebrenica in het Nederlandse onderwijs. Dat resulteerde in het rapport “Veilig Gebied? Srebrenica in het Nederlandse onderwijs”.
Stanford History Education Group
Het kan, denk ik, geeen kwaad nog maar eens te wijzen op het
les- en toetsmateriaal van de Stanford History Education Group,
ter inspiratie of om eventueeel zelf te bewerken.
Reading like a historian
The Reading Like a Historian curriculum engages students in
historical inquiry. Each lesson revolves around a central
historical question and features a set of primary documents
designed for groups of students with a range of reading skills.
Beyond the bubble
Beyond the Bubble unlocks the vast digital archive of the
Library of Congress to create History Assessments of Thinking
(HATs). Explore over 100 easy-to-use assessments that measure
students' historical thinking rather than recall of facts.
Lespakket 'Storm na de beeldenstorm'
Wil jij jouw leerlingen de kans geven om in de huid van een
echte historicus te kruipen? Dat kan met de gratis lessenserie
'Storm na de beeldenstorm', waarin leerlingen een oude rechtzaak
op moeten lossen.
Historicus David van der Linden ontwikkelde in samenwerking met
de Scholierenacademie een
lessenserie voor de bovenbouw. Leerlingen gaan in deze reeks
aan de slag om een historische zaak op te lossen: in 1562 vond
in Lyon een beeldenstorm plaats, maar de schuldigen werden nooit
bestraft. Aan leerlingen de taak zelf onderzoek te doen en een
oordeel te vormen. Ook denken ze na over actuele dilemma’s.
Moeten misdaden uit een ver verleden nog wel bestraft worden? En
is het niet beter te vergeven en vergeten na burgeroorlogen?
Let op: De lessenserie "Storm na de Beeldenstorm" kunt u
aanvragen via onze Facebookpagina!
Er is ook een lespakket met de titel
'Mekka: magischer dan Disneyland?' en een over de Griekse
mythologie:
'Aan wie moet ik mijn geitje offeren?'
Gladiatoren
Een
gastblog op het bekende Mainzer Beobachter van Jona
Lendering maakte mij eens te meer duidelijk hoe weinig je als
geschiedenisleraar eigenlijk weet of laat ik liever zeggen hoe
weinig ik als voormalig geschiedenisleraar eigenlijk weet.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.