Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 10, nummer 170, juni 2020 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

Als gevolg van de beperkende maatregelen van de overheid is onderstaan overzicht is helaas niet meer actueel.

 

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 18 juni 2020

- Collegedag Koloniale geschiedenis, 11 september 2020 in Arnhem

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 17 september 2020

Geschiedenis Actief

Collega Steven King heeft sinds kort zijn eigen website waarop hij activerende werkvormen deelt met collega's. De moeite van een bezoek waard. 

Dochter van de dekolonisatie

Op Histoforum bespreekt Jef Abbeel het boek van Dochter van de dekolonisatie Nadia Nsayi. De schrijfster is een Belgisch-Congolese politologe en vooral activiste. Haar boek is grotendeels autobiografisch, deels ook historisch en speelt zich af in Congo en in België. 

Ons verste Verleden

Ons Verste Verleden is het vierde volume in de reeks Historisch Denken. Het eerste deel geeft een (weliswaar beperkte) wetenschappelijke stand van zaken in het onderzoek naar de prehistorie. Het tweede deel is een didactische vertaling van het eerste deel, geheel conform de nieuwe eindtermen historisch bewustzijn en het nieuwe leerplan geschiedenis van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Het resultaat is een lessenreeks van negen modules voor twaalf lessen. Bestellen kan via de website van Universitaire Pers Leuven:

De auteurs zoomen in op onze vroegste voorouders, hun verspreiding over de wereld en de ontmoeting tussen de neanderthalers en anatomisch moderne mensen, evenals op evoluties ten gevolge van domesticatie en klimaatsveranderingen. Dit laat de lezer toe om, voorbij de klassieke vooroordelen en stereotiepe beeldvorming, inzicht te verwerven in de steeds complexer wordende prehistorische samenlevingen in de oude wereld. De wetenschappelijke stand van zaken wordt bovendien didactisch vertaald naar een twaalfdelige lessenreeks voor leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs, helemaal conform de nieuwe eindtermen voor geschiedenis waarbij historisch denken centraal staat.

Het lsmateriaal zelf is vrij toegankelijk 

Uitwisseling lesideeën fysiek en online geschiedenisonderwijs

Hoe combineert u de geschiedenislessen op school met onderwijs op afstand?
Inmiddels zijn de middelbare scholen weer open en geven velen onder ons fysieke geschiedenislessen en (online) onderwijs op afstand. De kans is zeer reëel dat we dit in het nieuwe schooljaar zullen voortzetten.
Daarom organiseert het Expertisecentrum Vakdidactiek Noord Geschiedenis in samenwerking met de havo/vwo-commissie van de VGN op donderdag 25 juni  van 20.00-21.00 uur opnieuw een gratis online nascholing. Graag brengen we u in contact met collega’s uit Nederland en België om ideeën uit te wisselen over hoe het combineren van fysieke geschiedenislessen met afstandsonderwijs er in de praktijk uit kan zien.
Wilt u ook bij deze inspiratiesessie aanwezig zijn?
Meld u dan aan en ontvang de link voor deze online bijeenkomst.  

De gevaarlijke mythe van de brede vaardigheden

In bijna ieder curriculumdocument wordt onderstreept dat leerlingen moeten leren probleem oplossen, onderzoeken, reflecteren, zelfreguleren, informatie verwerven, creatief en kritisch denken. Er wordt vaak ten onrechte vanuit gegaan dat het hier om brede vaardigheden gaat die je in een bepaald domein kunt leren en vervolgens in andere domeinen weer kunt toepassen. Dit is volgens hoogleraar didactiek van de Natuurwetenschappen Fred Janssen.een gevaarlijke mythe. Een belangrijk artikel naar mijn mening.

Vrouwelijke gladiatoren

Op Mainzer Beobachter stond recent een blog van Svenja Fabian-Grosser over vrouwelijke gladiatoren Ik moet bekennen dat ik me in mijn lange loopbaan nog nooit had afgevraagd of die er waren. Ja dus.

Arrestantenkaarten Rotterdam W.O.II

Het Stadsarchief Rotterdam heeft de arrestantenkaarten van de Rotterdamse Gemeentepolitie uit de Tweede Wereldoorlog gedigitaliseerd en online beschikbaar gemaakt. De kaarten geven beknopte informatie over mensen die in de oorlogsjaren in Rotterdam en omgeving werden opgepakt. Verschillende van hen werden later overgebracht naar Kamp Amersfoort of andere kampen.   

Archief communistisch verzet Tweede Wereldoorlog gedigitaliseerd

Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelden Nederlandse communisten een belangrijke rol in het verzet tegen de bezetter. Een groot aantal archiefbronnen van de Communistische Partij van Nederland (CPN) met informatie over dit oorlogsverzet is recent gedigitaliseerd en online beschikbaar gesteld.

Voor toelichting zie website Historiek

Nearpod

In dit  filmpje van 12 minuten legt collega Valentina Devid uit hoe zij Nearpod gebruikt in haar online lessen. 

Onderzoekers achterhalen bouwjaar mysterieus middeleeuws complex in Siberië

Dankzij een nieuwe methode, gebaseerd op de aanwezigheid van pieken in de concentratie koolstof-14, wisten RUG-onderzoekers samen met Russische collega’s te achterhalen in welk jaar een gebouwencomplex in zuid-Siberië uit de achtste eeuw is gebouwd. Hierdoor weten archeologen eindelijk waar dit complex voor was bedoeld – en waarom het nooit in gebruik is genomen.

Geschiedenisleraar van het jaar 2020

Tien top- talenten uit het voortgezet onderwijs zijn genomineerd voor de titel Geschiedenisleraar van het jaar. Deze prijs reikt het Rijksmuseum, in samenwerking met NTR en Nationaal Archief, dit jaar voor de zevende keer uit. Meer dan honderd leraren zijn dit jaar door hun eigen leerlingen genomineerd en een vakjury onder leiding van journalist en presentator Noraly Beyer heeft daaruit een top geselecteerd. Wie van deze tien de titel Geschiedenisleraar 2020 wint, wordt op 31 oktober in het Rijksmuseum bekend gemaakt.

De tien genomineerden zijn:
Joop van den Berg – Carmel College, Gouda
Koen Hubers – Cambium College, Zaltbommel
Ciaran Kind – Ichthus Lyceum, Driehuis
Robin van der Stel – Ijsselcollege, Barendrecht
Egon Wevers – Staring College, Lochem
Verine Kwantes – Pax Christi College, Druten
Marianne de Soeten – Lodenstein College, Barneveld
Jochem Kaaij – Regius College, Schagen
Sjors Nijnens – Hub van Doornecollege, Deurne
Ineke de Boer – Het Houtens, Utrecht 

Westerbork op papier

De jonge kunstenaar Leo Kok maakte tijdens zijn internering in Kamp Westerbork verschillende tekeningen die een beeld geven van het dagelijks leven in het kamp, waar het wankele bestaan werd bepaald door inkomende en uitgaande transporten. Museum Nairac toont in de tentoonstelling Westerbork op papier de komende maanden een groot aantal van zijn werken.

Zie het artikel op Historiek, waar u ook een documentaire over Leo Kok kunt bekijken of lees hier verder.

PLG Geschiedenis: Historici de grens over

De Rijksuniversiteit Groningen organiseert in 2021 een Professionele Leergemeenschap (PLG). Bent u geschiedenisdocent in het voortgezet onderwijs? Dan is deze PLG bedoeld voor u! Alle eerste- en tweedegraads collega’s geschiedenis zijn van harte uitgenodigd deel te nemen aan deze PLG.
Docenten kunnen zich individueel of met sectiegenoten aanmelden voor deze PLG. 

Herijkte canon

Op 22 juni wordt de herijkte Canon van Nederland aan de minister aangeboden! Vanaf die dag is de herijkte Canon te vinden op https://www.canonvannederland.nl/. Op die nieuwe website staat een het archief met de oorspronkelijke Canon en al het bekende materiaal van de website entoen.nu.
De Canonvensters staan in de huidige kerndoelen VO en PO. Hoe de herijkte Canon in het toekomstige curriculum terecht komt, hangt af van hoe de voorstellen Ontwikkelteams Curriculum.nu verder uitgewerkt gaan worden.

Dag van de Geschiedenisdidactiek

Ook in het schooljaar 2020-2021 organiseert de Rijksuniversiteit Groningen weer de Dag van de Geschiedenisdidactiek en wel op 1 oktober 2020. Thema en programma volgen.

Getijdenboek van Simon de Varie

De Koninklijke Bibliotheek bezit een grote collectie laat-middeleeuwse getijdenboeken, boeken met gebeden voor persoonlijk gebruik, die vaak al even persoonlijk zijn in de manier waarop ze zijn verlucht. Eén van de mooiste voorbeelden uit die collectie is het getijdenboek van Simon de Varie. Op deze pagina vindt u een algemene inleiding. Het getijdenboek van Simon de Varie bestaat uit twee delen. Wilt u direct naar de gedigitaliseerde boeken? Klik dan hier voor deel 1 of hier deel 2. 

Tijdvakfilmpjes

Aan de rubriek Tijdvakfilmpjes zijn recentelijk weer nieuwe instructiefilmpjes toegevoegd, o.a. over twee nieuwe historische contexten. 

Reading Like a Historian

Reading Like a Historian van Stanford University stelt een hele reeks uitgewerkte lessen geschiedenis gratis ter beschikking. Het doel is steeds kritisch redeneren met en over bronnen. Je vindt er lesmateriaal over Slavery Narratives, de Emancipation Proclamation (1863), de Montgomery Bus Boycott (1955-56), Little Rock Nine en de Civil Rights Act (1964).  

PastForward

In this interactive video and Twitter series, we are inviting history educators from around the world to share their visions of what school history is for, and how it might contribute to helping students better understand the past, face the complexity of the present, and build a better future.
We will be periodically posting history education video provocations on the #PastFwd YouTube Channel to begin conversations on Twitter using the hashtag #PastFwd. We invite teachers, history educators, historians and others interested in teaching and learning history to respond to the ideas presented and join the conversation.

​If you are interested in creating a video provocation for #PastFwd please email us at pastfwd2020@gmail.com  with your idea.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.