Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 10, nummer 170, juni 2020 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
Als gevolg van de beperkende maatregelen van de overheid is onderstaan overzicht is helaas niet meer actueel.
- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 18 juni 2020
- Collegedag Koloniale geschiedenis, 11 september 2020 in Arnhem
- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 17 september 2020
Geschiedenis Actief
Collega Steven King heeft sinds kort zijn eigen website waarop hij activerende werkvormen deelt met collega's. De moeite van een bezoek waard.
Dochter van de dekolonisatie
Op Histoforum
bespreekt Jef Abbeel het boek van Dochter van de
dekolonisatie Nadia Nsayi. De schrijfster is een
Belgisch-Congolese politologe en vooral activiste. Haar boek is
grotendeels autobiografisch, deels ook historisch en speelt zich
af in Congo en in België.
Ons verste Verleden
Ons Verste Verleden is het vierde volume in de reeks Historisch
Denken. Het eerste deel geeft een (weliswaar beperkte)
wetenschappelijke stand van zaken in het onderzoek naar de
prehistorie. Het tweede deel is een didactische vertaling van
het eerste deel, geheel conform de nieuwe eindtermen historisch
bewustzijn en het nieuwe leerplan geschiedenis van Katholiek
Onderwijs Vlaanderen. Het resultaat is een lessenreeks van negen
modules voor twaalf lessen. Bestellen kan via de website van
Universitaire Pers Leuven:
De auteurs zoomen in op onze vroegste voorouders, hun
verspreiding over de wereld en de ontmoeting tussen de
neanderthalers en anatomisch moderne mensen, evenals op
evoluties ten gevolge van domesticatie en klimaatsveranderingen.
Dit laat de lezer toe om, voorbij de klassieke vooroordelen en
stereotiepe beeldvorming, inzicht te verwerven in de steeds
complexer wordende prehistorische samenlevingen in de oude
wereld. De wetenschappelijke stand van zaken wordt bovendien
didactisch vertaald naar een twaalfdelige lessenreeks voor
leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs, helemaal
conform de nieuwe eindtermen voor geschiedenis waarbij
historisch denken centraal staat.
Het lsmateriaal zelf is vrij toegankelijk
Uitwisseling lesideeën fysiek en online geschiedenisonderwijs
Hoe combineert u de geschiedenislessen op school met onderwijs
op afstand?
Inmiddels zijn de middelbare scholen weer open en geven velen
onder ons fysieke geschiedenislessen en (online) onderwijs op
afstand. De kans is zeer reëel dat we dit in het nieuwe
schooljaar zullen voortzetten.
Daarom organiseert het Expertisecentrum Vakdidactiek Noord
Geschiedenis in samenwerking met de havo/vwo-commissie van de
VGN op donderdag 25 juni van 20.00-21.00 uur opnieuw een
gratis online nascholing. Graag brengen we u in contact met
collega’s uit Nederland en België om ideeën uit te wisselen over
hoe het combineren van fysieke geschiedenislessen met
afstandsonderwijs er in de praktijk uit kan zien.
Wilt u ook bij deze inspiratiesessie aanwezig zijn?
Meld u dan aan en ontvang de link voor deze online bijeenkomst.
De gevaarlijke mythe van de brede vaardigheden
In bijna ieder curriculumdocument wordt onderstreept dat
leerlingen moeten leren probleem oplossen, onderzoeken,
reflecteren, zelfreguleren, informatie verwerven, creatief en
kritisch denken. Er wordt vaak ten onrechte vanuit gegaan dat
het hier om brede vaardigheden gaat die je in een bepaald domein
kunt leren en vervolgens in andere domeinen weer kunt toepassen.
Dit is volgens hoogleraar didactiek van de Natuurwetenschappen
Fred Janssen.een gevaarlijke mythe. Een
belangrijk artikel naar mijn mening.
Vrouwelijke gladiatoren
Op Mainzer Beobachter stond recent een blog van Svenja
Fabian-Grosser over
vrouwelijke gladiatoren Ik moet bekennen dat ik me in mijn
lange loopbaan nog nooit had afgevraagd of die er waren. Ja dus.
Arrestantenkaarten Rotterdam W.O.II
Het Stadsarchief Rotterdam heeft de arrestantenkaarten van de Rotterdamse Gemeentepolitie uit de Tweede Wereldoorlog gedigitaliseerd en online beschikbaar gemaakt. De kaarten geven beknopte informatie over mensen die in de oorlogsjaren in Rotterdam en omgeving werden opgepakt. Verschillende van hen werden later overgebracht naar Kamp Amersfoort of andere kampen.
Archief communistisch verzet Tweede Wereldoorlog gedigitaliseerd
Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelden Nederlandse communisten een belangrijke rol in het verzet tegen de bezetter. Een groot aantal archiefbronnen van de Communistische Partij van Nederland (CPN) met informatie over dit oorlogsverzet is recent gedigitaliseerd en online beschikbaar gesteld.
Voor toelichting zie website Historiek.
Nearpod
In dit filmpje van 12 minuten legt collega Valentina Devid uit hoe zij Nearpod gebruikt in haar online lessen.
Onderzoekers achterhalen bouwjaar mysterieus middeleeuws complex in Siberië
Dankzij een nieuwe methode, gebaseerd op de aanwezigheid van
pieken in de concentratie koolstof-14, wisten RUG-onderzoekers
samen met Russische collega’s te achterhalen
in welk jaar een gebouwencomplex in zuid-Siberië uit de achtste
eeuw is gebouwd. Hierdoor weten archeologen eindelijk waar
dit complex voor was bedoeld – en waarom het nooit in gebruik is
genomen.
Geschiedenisleraar van het jaar 2020
Tien top- talenten uit het voortgezet onderwijs zijn
genomineerd voor de titel
Geschiedenisleraar van het jaar. Deze
prijs reikt het Rijksmuseum, in samenwerking met NTR en
Nationaal Archief, dit jaar voor de zevende keer uit. Meer dan
honderd leraren zijn dit jaar door hun eigen leerlingen
genomineerd en een vakjury onder leiding van journalist en
presentator Noraly Beyer heeft daaruit een top geselecteerd. Wie
van deze tien de titel Geschiedenisleraar 2020 wint, wordt op 31
oktober in het Rijksmuseum bekend gemaakt.
De tien genomineerden zijn:
Joop van den Berg – Carmel College, Gouda
Koen Hubers – Cambium College, Zaltbommel
Ciaran Kind – Ichthus Lyceum, Driehuis
Robin van der Stel – Ijsselcollege, Barendrecht
Egon Wevers – Staring College, Lochem
Verine Kwantes – Pax Christi College, Druten
Marianne de Soeten – Lodenstein College, Barneveld
Jochem Kaaij – Regius College, Schagen
Sjors Nijnens – Hub van Doornecollege, Deurne
Ineke de Boer – Het Houtens, Utrecht
Westerbork op papier
De jonge kunstenaar Leo Kok maakte tijdens zijn internering in Kamp Westerbork verschillende tekeningen die een beeld geven van het dagelijks leven in het kamp, waar het wankele bestaan werd bepaald door inkomende en uitgaande transporten. Museum Nairac toont in de tentoonstelling Westerbork op papier de komende maanden een groot aantal van zijn werken.
Zie het artikel op Historiek, waar u ook een documentaire over Leo Kok kunt bekijken of lees hier verder.
PLG Geschiedenis: Historici de grens over
De Rijksuniversiteit Groningen organiseert in 2021 een
Professionele Leergemeenschap (PLG).
Bent u geschiedenisdocent in het voortgezet onderwijs? Dan is
deze PLG bedoeld voor u! Alle eerste- en tweedegraads collega’s
geschiedenis zijn van harte uitgenodigd deel te nemen aan deze
PLG.
Docenten kunnen zich individueel of met sectiegenoten aanmelden
voor deze PLG.
Herijkte canon
Op 22 juni wordt de herijkte Canon van Nederland aan de minister
aangeboden! Vanaf die dag is de herijkte Canon te vinden op
https://www.canonvannederland.nl/.
Op die nieuwe website staat een het
archief met de oorspronkelijke Canon en al het bekende materiaal
van de website entoen.nu.
De Canonvensters staan in de huidige kerndoelen VO en PO. Hoe de
herijkte Canon in het toekomstige curriculum terecht komt, hangt
af van hoe de voorstellen Ontwikkelteams Curriculum.nu verder
uitgewerkt gaan worden.
Dag van de Geschiedenisdidactiek
Ook in het schooljaar 2020-2021 organiseert de Rijksuniversiteit Groningen weer de Dag van de Geschiedenisdidactiek en wel op 1 oktober 2020. Thema en programma volgen.
Getijdenboek van Simon de Varie
De Koninklijke Bibliotheek bezit een grote collectie laat-middeleeuwse getijdenboeken, boeken met gebeden voor persoonlijk gebruik, die vaak al even persoonlijk zijn in de manier waarop ze zijn verlucht. Eén van de mooiste voorbeelden uit die collectie is het getijdenboek van Simon de Varie. Op deze pagina vindt u een algemene inleiding. Het getijdenboek van Simon de Varie bestaat uit twee delen. Wilt u direct naar de gedigitaliseerde boeken? Klik dan hier voor deel 1 of hier deel 2.
Tijdvakfilmpjes
Aan de rubriek Tijdvakfilmpjes zijn recentelijk weer nieuwe instructiefilmpjes toegevoegd, o.a. over twee nieuwe historische contexten.
Reading Like a Historian
Reading Like a Historian van Stanford University stelt een hele reeks uitgewerkte lessen geschiedenis gratis ter beschikking. Het doel is steeds kritisch redeneren met en over bronnen. Je vindt er lesmateriaal over Slavery Narratives, de Emancipation Proclamation (1863), de Montgomery Bus Boycott (1955-56), Little Rock Nine en de Civil Rights Act (1964).
PastForward
In this
interactive video and Twitter series, we are inviting
history educators from around the world to share their visions
of what school history is for, and how it might contribute to
helping students better understand the past, face the complexity
of the present, and build a better future.
We will be periodically posting history education video
provocations on the #PastFwd YouTube Channel to begin
conversations on Twitter using the hashtag #PastFwd. We invite
teachers, history educators, historians and others interested in
teaching and learning history to respond to the ideas presented
and join the conversation.
If you are interested in creating a video provocation for
#PastFwd please email us at
pastfwd2020@gmail.com with your
idea.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.