Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 10, nummer 174, oktober 2020 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

Als gevolg van de beperkende maatregelen van de overheid is onderstaand overzicht  helaas onder voorbehoud.

 

- Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 2 oktober 2020

- Studiedag naar vIlla ten Hompel in Münster, 16 oktober 2020

- Online festival formatief evalueren, 4 en 5 november 2020

- Workshop Nederland 1948-2008, 6 november 9.30-13.00. (vol aanmelden voor de reservelijst via  nascholinguu@gmail.com). 

- Virtual Academy van Tijd voor Geschiedenis (online), 17 november 2020

- Workshop Duitsland 4 december 9.30-13.00 (vol aanmelden voor de reservelijst via  nascholinguu@gmail.com

- Workshop Duitsland 4 december 13.30-17.00  

- Studiereis Bonn, 10 en 11 december 2020.

- Studiereis Yad Vashem, Jeruzalem, 26-12-2020 - 03-01-2021

- Workshop Historische Context China, 5 maart 2021 in Utrecht 09.30-13.00 (basis)

- Workshop Historische Context China, 5 maart 2021 in Utrecht 13.30-17.00 (verdiepend)

- PLG Geschiedenis ‘Historici de grens over’, periode januari-april 2021

- Workshop Canon Tijdvak 1 t/m 8 door verschillende wetenschappers op 20 januari 2021 van 15.30 tot 20.30 inUtrecht.
- Workshop Canon Tijdvak 9 en 10 door verschillende wetenschappers op 27 januari 2021 van 15.30 tot 20.30 in Utrecht
- Workshop De Verlichting met Jeroen Koch op 8 april 2021 van 13.30 – 17.00. (Bij voldoende animo komt er ook een workshop in de ochtend) in Utrecht.

In het voorjaar 2021 vermoedelijkook online workshops aanbieden voor de volgende Historische Contexten:
- Steden en Burgers.
- Het Britse Rijk.
- Duitsland.
- China.

Tijdlijn van de Tweede Wereldoorlog

In deze tijdlijn van de Tweede Wereldoorlog in Nederland kun je zien welke gebeurtenissen belangrijk zijn geweest in de oorlog en hoe het de levens van de mensen heeft beïnvloed.
Klik op de gekleurde tijdlijnen en stippen boven de tijdlijn van de Tweede Wereldoorlog om in te zoomen op de gebeurtenissen. Eenmaal ingezoomd kun je soms nog verder inzoomen, dan verschijnen er meer gekleurde stippen boven de tijdlijn.
In de tijdlijnen zitten tekst, audiofragmenten en video verborgen met meer uitleg en informatie bij de onderwerpen.

Koude Oorlogspel

Koude oorlog is een prachtig simulatiespel van collega Jirry Eijsink.   

Powervrouwen

Waarom gaat het in de geschiedenisboeken eigenlijk alleen over mannen en niet over vrouwen, vroegen drie klasgenoten een tijd geleden aan leraar Richard Zuiderveld. De docent geschiedenis had geen antwoord op die vraag en besloot in de archieven te duiken. Het resultaat is het kinderboek Powervrouwen, over prominente vrouwen in de geschiedenis, dat op 29 september verscheen.

O.a. verkrijgbaar bij Bol.com

‘De Romeinen vervolgden de christenen niet’

Volgens classica Renske Janssen was er in de eerste drie eeuwen geen sprake van systematische vervolgingen van de christenen.  Lees het interview dat  Bart Funnekotter met haar had.

Lees vooral ook het blog van Jona Lendering n.a.v. het artikel van Bart Funekotter. 

Johan Maurits

Zijn standbeeld is voor het museum verdwenen en naar binnen verhuisd, waar hij staat in een zaal speciaal aan hem gewijd. Hij is in ons land omstreden. In Brazilië staat hij nog steeds op een voetstuk. Een artikel op de website van het Historisch Nieuwsblad is een mooie aanleiding om met leerlingen over hem in gesprek te gaan, waarbij standplaatsgebondenheid, cotextualisering en verschillende perspectieven aan bod komen.

Europese onderwijsprijs voor Overijssels onderwijspakket ‘Expeditie Vrijheid’

Het Overijsselse WOII-lespakket Expeditie Vrijheid, ontwikkeld door het Historisch Centrum Overijssel, heeft  een Comenius Edumedia Award gewonnen, in de categorie ‘Digitale Leermiddelen’.

Expeditie Vrijheid is een methodevervangend lespakket voor groep 7 en 8, waarin kinderen door middel van omgevingsonderwijs en burgerschapsopdrachten de betekenis van oorlog en vrede ontdekken, in hun eigen omgeving. Het lespakket is toegespitst op de provincie Overijssel en ontwikkeld samen met 10 Overijsselse partnerscholen. De zes lessen zijn gratis online toegankelijk.  

Studiedag voor vmbo docenten

Vanaf 2007 organiseren de Universiteit van Utrecht en de Vmbo commissie van de VGN in de maand november de jaarlijkse studiedag voor vmbo docenten geschiedenis. Vanaf het voorjaar van 2020 waren wij aan de slag om weer een bijzonder programma samen te stellen met als thema ‘Verhalen uit de 20e eeuw’. Contacten waren inmiddels gelegd met collega’s voor inspirerende lezingen en workshops en Abdelkader Benali zou de openingslezing verzorgen.
Na overleg met de UU hebben we, helaas, moeten besluiten om de studiedag ivm het coronavirus niet door te laten gaan en deze te verschuiven naar november 2021.
We zullen jullie vanaf het voorjaar 2021 regelmatig op de hoogte houden van de interessante ontwikkelingen rond de studiedag.
We spreken en zien elkaar weer in november 2021!
namens de organisatie,
Gerard Rozing VGN / Vmbocommissie
Bjorn Wansink Universiteit van Utrecht 

Waar stond de wieg van Europa?

Een scherp blog van wetenschapsjournalist Marcel Hulspas over het belang vaan de klassieke cultuur. 'Enig geflitter op Twitter de afgelopen dagen heeft mij ervan doordrongen dat velen er blijkbaar heilig van overtuigd zijn dat er een zeer nauwe band bestaat tussen de moderne westerse en de klassieke cultuur. Dat je ‘onze’ cultuur eigenlijk niet kunt begrijpen zonder een stevige kennis van de Griekse en Romeinse cultuur. En dat het daarom nuttig is dat de slimmere middelbare schoolleerlingen Grieks en Latijn leren vertalen. De sprong naar deze laatste conclusie klinkt mij gewaagd in de oren, zelfs als de premisse waar zou zijn – ik suggereerde op twitter dat leerlingen hun tijd beter kunnen besteden – maar in dit stukje wil ik juist bij die premisse wil ik even stil staan. Is die band tussen die beide culturen nou écht zo nauw en belangrijk?'

Lees verder

Zie ook het boek 'Vergeten erfenis'van Jona Lendering waarin hij onderzoekt in hoeverre de klassieke oudheid werkelijk de bakermat van onze beschaving is Een schema van de structurerende elementen van onze Westerse cultuur vindt u hier.

Inclusief Indië

Inclusief Indië! is een online lesprogramma waar thema’s als Nederlands-Indië, Indonesië, dekolonisatie en multiperspectiviteit centraal staan. Deze digitale leeromgeving is gemaakt voor het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs, maar kan door iedereen gebruikt worden die zich in de geschiedenis van Nederlands-Indië en Indonesië wilt verdiepen. Elke les heeft zijn eigen verdiepings-elementen, die onderaan de lesreeks zichtbaar zijn. Onder het kopje ‘Toolbox’ vind je een aantal filmpjes, websites, artikelen, podcasts en strips die extra informatie bieden aan leerlingen en docenten.  

Bevrijding van Dachau

De Bayerischen Rundfunk maakte een website met een audio-visuele tour over de bevrijding van het concentratiekamp Dachau.Bij deze website hoort ook een app, waarin gebruik gemaakt wordt van Augmented Reality. U kunt deze hier downloaden. 

Begrippenposters

Op dit platform deelt collega Nina Robart  haar historische begrippenposters die inzetbaar zijn in het  geschiedenisonderwijs. Onder het kopje 'uitleg begrippenposters' wordt het principe en het nut van het gebruik van de begrippenposters uitgelegd. Per tijdvak staan de posters gecategoriseerd. U kunt ze gratis downloaden.

Nieuwe inzichten over de Vikingen

Hoe nuttig DNA-onderzoek kan zijn voor het vak geschiedenis laat een onderzoek naar de oorsprong van Vikingen zien. Zij waren namelijk zeker niet allemaal afkomstig uit Scandinavië. National Gepgraphic wijdde er een Nederlandstalig artikel aan.

DNA heeft ook onthuld dat een voorname Vikingstrijder een vrouw was. 

Volgens Enne Koops (Historiek) is De Vikingen. Een nieuwe geschiedenis  het nieuwe standaardwerk over de Vikingen. In dit artikel vertelt hij waarom.

Sterker dan Hitler

Op Historiek bespreekt Joost Eskes in het artikel Sterker dan Auschwitz - Hoe twee jongens Auschwotz overleefden  het boek Twee broers uit Auschwitz van Malka Adler.

De beste geschiedenisboeken van 2020

Op de shortlist van de Libris Geschiedenis Prijs 2020 staan vijf boeken. De Libris Geschiedenis Prijs bekroont historische boeken die een algemeen publiek aanspreken. De criteria zijn dat het boek een oorspronkelijk onderwerp heeft, prettig leesbaar is geschreven en op gedegen historisch onderzoek stoelt. Aan de prijs is een bedrag van twintigduizend euro verbonden.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.