Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 11, nummer 190, juni 2021 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Workshop over de nieuwe canon vensters, 16 juni op locatie

Examenbespreking tweede tijdvak havo

Woensdagmiddag 16 juni organiseert de havo/vwo-commissie een online bespreking van het geschiedenis examen havo dat in het tweede tijdvak is afgenomen. Net zoals tijdens de bespreking van het eerste tijdvak dient deze vergadering als input voor het overleg op donderdagochtend met Cito en CvtE. Op basis van de bespreking op woensdagmiddag en donderdagochtend wordt het verslag gemaakt.

De bespreking begint om 16.00 uur en eindigt rond 17.30 uur. Aanmelden kan door een mail te sturen naar: vgnhvcie@gmail.com. Na aanmelding krijg je de link voor de bespreking toegestuurd. Aanmelden kan t/m woensdag 16 juni 12.30 uur.

Professionele Leergemeenschap (PLG) Geschiedenis ‘Historisch inlevingsvermogen met behulp van ooggetuigen in de geschiedenisles: handvatten voor docenten’

Wat inlevingsvermogen betreft, zei Barack Obama in 2017: “Het grootste tekort dat we op dit moment in onze samenleving en in de wereld hebben, is een tekort aan inlevingsvermogen. Door inlevingsvermogen kunnen acties van historische personen worden verklaard. Het is echter een ingewikkelde vaardigheid, want er is een afstand in tijd doordat de bestudeerde personen er vaak niet meer zijn. Hoe pakken we dit concreet aan in de geschiedenisles? In deze PLG ga je, samen met collega’s en onder begeleiding van vakdidactici van de RUG, dieper in op de vaardigheid historisch inlevingsvermogen met behulp van ooggetuigen en krijg je handvatten voor het oefenen hiermee in de geschiedenisles.

Bent u geschiedenisdocent in het voortgezet onderwijs? Dan is deze PLG bedoeld voor u! Alle eerste en tweedegraadsleraren geschiedenis zijn van harte uitgenodigd deel te nemen aan deze PLG. Het heeft de voorkeur als u lesgeeft in de bovenbouw havo en/of vwo. Docenten kunnen zich individueel of met sectiegenoten aanmelden voor deze PLG. De resultaten worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek.

Tarief: gratis (wees er snel bij), aanmelden en meer informatie via: Hanneke Bartelds (h.bartelds@uva.nl) met jouw naam, de school waar je werkt en jouw contactgegevens (telefoonnummer en mailadres). Je ontvangt een bevestiging. In totaal zijn er drie bijeenkomsten in Groningen met de eerste in november 2021. Deze bijeenkomsten zijn ook online te volgen.

Legerkamp uit Tachtigjarige Oorlog blootgelegd in Spijk

Archeologen hebben een voormalig legerkamp uit de Tachtigjarige Oorlog blootgelegd in de Beijenwaard bij het Gelderse Spijk.

De professionalisering van het leger tijdens de Tachtigjarige Oorlog

Tijdens de Tachtigjarige Oorlog ontwikkelden de strijdkrachten van de Republiek zich van een ongeordende bende rebellen tot een professionele krijgsmacht. Maurits drilde zijn manschappen tot een gedisciplineerd staand leger, maar ook zijn vader, Willem van Oranje, had al verschillende hervormingen doorgevoerd.

Lees verder

Docenten gezocht voor het testen van lesmateriaal gericht op schrijvend leren bij geschiedenis

Schrijftaken gebruiken in je les is ontzettend nuttig. Het schrijven van een tekst stimuleert leerlingen om hun gedachten op een rij te krijgen. Het brengt hen verder in hun denken. Je kunt dus schrijvend leren. Voor het vak geschiedenis is bij uitstek de ‘in hoeverre’-opdracht geschikt: je vraagt leerlingen hierbij om een kwestie van verschillende kanten bekijken, en daar een goedlopende tekst van te maken. Zulke kwesties vormen de basis voor ons onderzoek.
We willen onderzoeken: werken deze opdrachten in de praktijk (bovenbouw vwo)? En is een lessenreeks over hoe leerlingen deze opdrachten kunnen aanpakken daarbij zinvol?

N-termen geschiedenis

De n-termen zijn bekend. Zij deze inderdaad hoger dan 'normaal' zoals misschien mocht worden verwacht? In dit bestand kunt u de n-termen van 2021 vergelijken met die uit de jaren na 2003. https://lnkd.in/emihUtu.
Wat opvalt is dat de n-termen van havo gemidddeld een half punt hoger liggen dan die van vwo. Havo telkens te moeilijk of vwo te eenvoudig? Wie het weet mag het zeggen.

Recensie De slag om de Schelde

Op de website van het Historisch Nieuwsblad staat een recensie van de film De slag om de Schelde.

U kunt het educatiepakket hier bestellen.       

De Verlichting en de tafelschikking

In het boek Graaf in Moskou wordt op vrijdag 11 juni 1954 in het Metropol hotel in Moskou een diner gehouden voor het Presidium en de Ministerraad. Niet in de eetzaal, maar in suite 417 waar de tafels in een u-vorm staan opgesteld. Er is geen tafelschikking en Amor Towles, de auteur van het boek,  vraagt zich af hoe een aantal verlichtingsfilosofen hierover zou denken. Misschien aardig materiaal om in de klas te gebruiken.

Ophef rondom De Oost: ‘Westerling is een oorlogsmisdadiger, dát is míjn waarheid’

Redacteur Feba Sukmana groeide op in Indonesië en verbaast zich over de ophef rondom De Oost. Ze bespreekt met wetenschappers Kees Ribbens en Lisa Zurné waarom de film over de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog zoveel stof doet opwaaien.
lees verder

De Skill Tree

'Bij het voorbereiden van een lessenserie vraag ik me af', zegt collega Niels Lubberman, 'hoe je meer rekening kunt houden met de onderlinge verschillen en motivatie. Op basis van deze twee doelen ben ik begonnen met het experimenteren met een Skill Tree. Het idee is om leerlingen een instrument te geven, waarmee ze hun eigen leren kunnen observeren en vormgeven.' Op zijn website legt Niels uit wat hij bedoelt en beoogt met Skill trees en geeft hij voorbeelden. 

Chronos Game

Niels Lubberman heeft ook een aardig online spel gemaakt, Chronos Game,  waarmee leerlingen hun kennis van de chronologie van historische gebeurtenissen kunnen testen.  

Gladiatoren

Nog onlangs bekritiseerde Maarten van Rossem, de grootste historische mopperkont van ons land, het centraal examen geschiedenis. De twee onderwerpen moesten terugkeren, want dan kon je tenminste lekker de diepte in. De vraag is natuurlijk wat diepte is als je het over historsch besef en historisch denken en redeneren hebt. Ook jun je de vraag stellen hoe diep je dan wilt gaan. Diep gaan zeker de artikelen (artikel 1, artikel 2) over gladiatoren, waarin de vragen centraal staan of de gladiatoren dik of gespierd waren en of zij misschien vegansiten of in ieder geval vegetariërs waren.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.