Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 12, nummer 207, april 2022 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Webinar HC Steden en Burgers in de Lage Landen, 20 april 17.00-18.30 uur
- Webinar HC Verlichting, 20 april 19.00-20.30 uur
- Verdiepingsreis naar de vernietigingskampen van Aktion Reinhard., Van zaterdag 17 september tot en met zaterdag 24 september 2022. Prijs voor docenten is slechts 250 euro.
Maak kennis met DAFtoetsen!
Heb jij al gehoord van de DAFtoets? Niet? Dat kan kloppen, deze
zijn namelijk door de makers van Tijd voor Geschiedenis bedacht
en zijn nu al te vinden in hun digitale lesmethode. DAF staat
voor diagnostisch, adaptief en formatief. De DAFtoets is
ontwikkeld om beter te voldoen aan de behoefte naar onderwijs
dat meer formatief, gepersonaliseerd en gedifferentieerd is.
Deze toets geeft elke leerling een persoonlijk overzicht van al
dan niet behaalde leerdoelen. Op basis van een eerste reeks
vragen krijgt de leerling herhalingsvragen en terugkoppeling
naar de lesstof. Leerdoelen die zijn behaald komen niet meer
terug.
Het idee achter een DAFtoets is dat de leerling op deze manier
zelfstandig kan werken en zelf inzicht krijgt in zijn of haar
leerproces. De leerling leert als het ware door fouten te maken.
Een DAFtoets heeft elementen van diagnostische, adaptieve en
formatieve toetsen. In
dit blog lees je meer over de DAFtoetsen van
Tijd voor Geschiedenis.
Historisch Overzicht vanaf 1848
Alle interactieve LessonUp-lessen bij het VMBO Eindexamenprogramma 2022 kun je gratis gebruiken vanaf deze website (voor leerlingen) en deze (voor docenten).
Protocollen Centrale Examens 2022 beschikbaar
De
protocollen Centrale Examens 2022 zijn beschikbaar voor
scholen, met daarin een uitwerking van de wettelijke
voorschriften voor de centrale examens. Met deze protocollen wil
de VO-raad schoolleiders, examensecretarissen en docenten een
hulpmiddel in handen geven om de voorbereiding, afname en
beoordeling van de examens zo optimaal mogelijk te laten
verlopen.
Leren voor het examen
Leren voor het examen is een website, bedoeld om leerlingen te helpen in de voorbereiding op het examen:
Fragmentlijsten eindexamen geschiedenis havo en vwo
Op deze pagina van LessonUp staat een aantal lijsten met videofragmenten bij het examenprogramma geschiedenis, geselecteerd door Beeld en Geluid.
De eerste filosofen
Vandaag, 15 april, start op Mainzer Beobachter een serie blogs
over de eerste filosofen. Het eerste blog is gewijd aan
Xenofanes.
Oudste graf van Nederland gevonden in Haps
Een koop moet niet te lang zijn, maar daardoor is deze kop
onjuist. In het
artikel
zelf gaat het wel goed. Tijdens een
archeologische opgraving op een bedrijventerrein in Haps
(Noord-Brabant) is een crematiegraf van ongeveer 10.000 jaar oud
ontdekt. Het zou daarmee gaan om het oudste ooit in Nederland
gevonden graf.
De Vrede van Versailles
Op de website van het Historisch Nieuwsblad staat een artikel
van Ivo van de Wijdeven uit 2008 over de
Vrede van Versailles.
Robrecht de Fries: Graaf van Vlaanderen, held van Holland
Robrecht de Fries († 1093) is een naam die tussen de groten van
zijn tijd hoort. Als tweede zoon van de graaf van Vlaanderen was
hij geen erfgenaam, maar door zijn huwelijk met Gertrude, een
gravin-weduwe, werd hij regent van Holland. Na de dood van zijn
broer wist hij ook de macht over Vlaanderen te veroveren.
Robrecht was een machtige en daadkrachtige bestuurder. Hij was
bevriend met koningen en keizers, had persoonlijk contact met de
paus en benoemde bisschoppen. Door zijn toedoen hebben de
graafschappen Vlaanderen en Holland zich zelfstandig en in
vrijheid ontwikkeld. In een roerige periode van kruistochten, de
Investituurstrijd en oorlog kwamen ze tot grote bloei.
Ondanks alles wat Robrecht de Fries in zijn leven bereikte en
betekend heeft voor Holland weten maar weinig Nederlanders wie
hij is. In deze toegankelijke biografie schetst Kees
Nieuwenhuijsen een zo compleet mogelijk beeld van Robrecht, zijn
prestaties en de tijd waarin hij leefde.
Robrecht de Fries |Graaf van Vlaanderen, held van Holland | Kees
Nieuwnhuijsen | 9789401917506 | € 24,99, ebook €12,99 |
Verschijnt op dinsdag 10 mei
Ontluikend christendom
In een steeds meer geseculariseerde wereld, zeker onder dat deel van de bevolking dat christelijke wortels heeft, wordt het geven van goed geschiedenisonderwijs steeds moeilijker. Dat geldt vermoedelijk niet meer alleen voor leerlingen, maar ook voor docenten die in toenemnde mate zelf geen actief christelijke achtergrond meer hebben. Het wordt steeds moeilijker om leerlingen inzicht te geven in het belang dat het christelijk geloof zo'n tweeduizend jaar heeft gehad binnen de West-Europese samenleving. Een beetkje nascholing op zijn tijd kan daarom geen kwaad en gelukkig is er Jona Lendering die geregeld een blog wijdt aan het vroege christendom. Bijvoorbeeld dit blog naar aanleiding van een boek van Daniël de Waele, Ontluikend christendom of dit blog waarin hij ingaat op de vraag waarom keizer Constantijn zich bekeerd tot het christendom..
Religie
Op Mainzer Beobachter, de blog van oudhistoricus Jona Lendering, staat een interessante bijdrage van Josine Schrickx over de etymologie van het woord religie.
1572: Keerpunt in de Opstand
De Oekraïense president Zelensky verwees in zijn toespraak in de
Tweede Kamer naar de inname van Den Briel, een keerpunt in de
Opstand.
In het voorjaar van 1572 leek de heerschappij van de Spanjaarden
in de Lage Landen nog onbetwist. Maar na een reeks van
nederlagen en overwinningen sloten steeds meer Nederlanders, van
hoog tot laag, zich aan bij de Opstand. En dat gaf de doorslag.
Lees het hele artikel van Luc Panhuysen
Moderne mens eerder naar West-Europa dan gedacht
Nieuwe vondsten in Frankrijk lijken aan te tonen dat de moderne
mens eerder West-Europa bereikte dan tot nu toe werd aangeneomen
en dat deze dus ook langer gelijtijdig met de Neanderthalers
leefde dan gedacht.
Lees het
artikel op de website van de BBC.
Gratis webinar methode geschiedenis Schoolblocks/Barbaareducatie
Ben jij docent geschiedenis in het VO? Misschien is onze nieuwe
methode voor de onderbouw (KGT en H/V versie) iets voor jou?
De methode is activerend en laat leerlingen de geschiedenis
onderzoeken waarbij historische vaardigheden een grote rol
spelen.
Onze compacte methode geeft jou voldoende handvatten, maar biedt
jou vooral de mogelijkheid om die geschiedenisdocent te zijn
waarvan elke leerling droomt.
In april vertellen we jou in 30 min alles over onze nieuwe
methode voor geschiedenis. Iets voor jou? Schrijf je dan via dit
formulier in.
https://forms.gle/cSwCfwXzXX2vkN2Y7
Webinar 1: Dinsdag 12 april van 16:00 tot 16:30 uur
Webinar 2: Woensdag 20 april van 16:00 tot 16:30 uur
Webinar 3: Donderdag 21 april van 16:00 tot 16:30 uur
Oekraïne
Jef Abbeel bespreekt voor Histoforum het boek
Grensland. Een geschiedenis van Oekraïne van Marc Jansen.
Grensland. Een geschiedenis van Oekraïne. Uitgeverij Van
Oorschot, Amsterdam/Vrijdag, Antwerpen, maart 2022. 282
pagina’s, kaarten, foto’s, tijdtafel, bibliografie. 21 x 14 cm,
paperback, € 23,50. ISBN 978-90-282-6191-4
Epoch/Schoolblocks Geschiedenis: Activerende en compacte methode voor de onderbouw
Epoch of Schoolblocks geschiedenis is gemaakt om eigenaarschap
aan jou, de geschiedenisdocent te geven. Deze compacte methode
geeft jou voldoende handvatten, maar biedt jou vooral de
mogelijkheid om dié geschiedenisdocent te zijn waarvan elke
leerling droomt. Onze geschiedenismethode is een doorlopende
leerlijn voor jaar 1 en 2 van VMBO KGT en jaar 1,2 en 3 voor
H/V. De methode is activerend en laat leerlingen de geschiedenis
onderzoeken waarbij historische vaardigheden een grote rol
spelen.
Ben je benieuwd of wil je een demo uitproberen? Bekijk dan
onze
website
Kaartmonument
Met mei in aantocht, waarin we de sleachtoffers van W.O.II
herdenken en de bevrijding vieren kan het geen kwaad nog eens te
wijzen op
Kaartmonument. Dit kaartmonument heeft tot doel om de
verhalen van slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog door te
vertellen en nieuwe verhalen te verzamelen.
Het Kaartmonument sluit aan bij de onderdelen ‘De Duitse
bezetting van Nederland’, ‘Oorlog en Vrede’ en ‘Jodenvervolging’
in het hoofdstuk over de Tweede Wereldoorlog voor de derde klas
van het vak geschiedenis havo/vwo.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.