Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 12, nummer 207, april 2022 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Webinar HC Steden en Burgers in de Lage Landen, 20 april 17.00-18.30 uur

- Webinar HC Verlichting, 20 april 19.00-20.30 uur

- Verdiepingsreis naar de vernietigingskampen van Aktion Reinhard., Van zaterdag 17 september tot en met zaterdag 24 september 2022. Prijs voor docenten is slechts 250 euro.

Maak kennis met DAFtoetsen!

Heb jij al gehoord van de DAFtoets? Niet? Dat kan kloppen, deze zijn namelijk door de makers van Tijd voor Geschiedenis bedacht en zijn nu al te vinden in hun digitale lesmethode. DAF staat voor diagnostisch, adaptief en formatief. De DAFtoets is ontwikkeld om beter te voldoen aan de behoefte naar onderwijs dat meer formatief, gepersonaliseerd en gedifferentieerd is. Deze toets geeft elke leerling een persoonlijk overzicht van al dan niet behaalde leerdoelen. Op basis van een eerste reeks vragen krijgt de leerling herhalingsvragen en terugkoppeling naar de lesstof. Leerdoelen die zijn behaald komen niet meer terug.

Het idee achter een DAFtoets is dat de leerling op deze manier zelfstandig kan werken en zelf inzicht krijgt in zijn of haar leerproces. De leerling leert als het ware door fouten te maken. Een DAFtoets heeft elementen van diagnostische, adaptieve en formatieve toetsen. In dit blog lees je meer over de DAFtoetsen van Tijd voor Geschiedenis. 

Historisch Overzicht vanaf 1848

Alle interactieve LessonUp-lessen bij het VMBO Eindexamenprogramma 2022 kun je gratis gebruiken vanaf deze website (voor leerlingen) en deze (voor docenten).   

Protocollen Centrale Examens 2022 beschikbaar

De protocollen Centrale Examens 2022 zijn beschikbaar voor scholen, met daarin een uitwerking van de wettelijke voorschriften voor de centrale examens. Met deze protocollen wil de VO-raad schoolleiders, examensecretarissen en docenten een hulpmiddel in handen geven om de voorbereiding, afname en beoordeling van de examens zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Leren voor het examen

Leren voor het examen is een website, bedoeld om leerlingen te helpen in de voorbereiding op het examen:

Vmbo BB/KB

Vmbo GTL

Havo

Vwo 

Fragmentlijsten eindexamen geschiedenis havo en vwo

Op deze pagina van LessonUp staat een aantal lijsten met videofragmenten bij het examenprogramma geschiedenis, geselecteerd door Beeld en Geluid. 

De eerste filosofen

Vandaag, 15 april, start op Mainzer Beobachter een serie blogs over de eerste filosofen. Het eerste blog is gewijd aan Xenofanes.

Oudste graf van Nederland gevonden in Haps

Een koop moet niet te lang zijn, maar daardoor is deze kop onjuist. In het artikel zelf gaat het wel goed. Tijdens een archeologische opgraving op een bedrijventerrein in Haps (Noord-Brabant) is een crematiegraf van ongeveer 10.000 jaar oud ontdekt. Het zou daarmee gaan om het oudste ooit in Nederland gevonden graf.

De Vrede van Versailles

Op de website van het Historisch Nieuwsblad staat een artikel van Ivo van de Wijdeven uit 2008 over de Vrede van Versailles.

Robrecht de Fries: Graaf van Vlaanderen, held van Holland

Robrecht de Fries († 1093) is een naam die tussen de groten van zijn tijd hoort. Als tweede zoon van de graaf van Vlaanderen was hij geen erfgenaam, maar door zijn huwelijk met Gertrude, een gravin-weduwe, werd hij regent van Holland. Na de dood van zijn broer wist hij ook de macht over Vlaanderen te veroveren. Robrecht was een machtige en daadkrachtige bestuurder. Hij was bevriend met koningen en keizers, had persoonlijk contact met de paus en benoemde bisschoppen. Door zijn toedoen hebben de graafschappen Vlaanderen en Holland zich zelfstandig en in vrijheid ontwikkeld. In een roerige periode van kruistochten, de Investituurstrijd en oorlog kwamen ze tot grote bloei.
Ondanks alles wat Robrecht de Fries in zijn leven bereikte en betekend heeft voor Holland weten maar weinig Nederlanders wie hij is. In deze toegankelijke biografie schetst Kees Nieuwenhuijsen een zo compleet mogelijk beeld van Robrecht, zijn prestaties en de tijd waarin hij leefde.
Robrecht de Fries |Graaf van Vlaanderen, held van Holland | Kees Nieuwnhuijsen | 9789401917506 | € 24,99, ebook €12,99 | Verschijnt op dinsdag 10 mei

Ontluikend christendom

In een steeds meer geseculariseerde wereld, zeker onder dat deel van de bevolking dat christelijke wortels heeft, wordt het geven van goed geschiedenisonderwijs steeds moeilijker. Dat geldt vermoedelijk niet meer alleen voor leerlingen, maar ook voor docenten die in toenemnde mate zelf geen actief christelijke achtergrond meer hebben. Het wordt steeds moeilijker om leerlingen inzicht te geven in het belang dat het christelijk geloof zo'n tweeduizend jaar heeft gehad binnen de West-Europese samenleving. Een beetkje nascholing op zijn tijd kan daarom geen kwaad en gelukkig is er Jona Lendering die geregeld een blog wijdt aan het vroege christendom. Bijvoorbeeld dit blog naar aanleiding van een boek van Daniël de Waele, Ontluikend christendom of dit blog waarin hij ingaat op de vraag waarom keizer Constantijn zich bekeerd tot het christendom.. 

Religie

Op Mainzer Beobachter, de blog van oudhistoricus Jona Lendering, staat een interessante bijdrage van Josine Schrickx over de etymologie van het woord religie.

1572: Keerpunt in de Opstand

De Oekraïense president Zelensky verwees in zijn toespraak in de Tweede Kamer naar de inname van Den Briel, een keerpunt in de Opstand.
In het voorjaar van 1572 leek de heerschappij van de Spanjaarden in de Lage Landen nog onbetwist. Maar na een reeks van nederlagen en overwinningen sloten steeds meer Nederlanders, van hoog tot laag, zich aan bij de Opstand. En dat gaf de doorslag.
Lees het hele artikel van Luc Panhuysen 

Moderne mens eerder naar West-Europa dan gedacht

Nieuwe vondsten in Frankrijk lijken aan te tonen dat de moderne mens eerder West-Europa bereikte dan tot nu toe werd aangeneomen en dat deze dus ook langer gelijtijdig met de Neanderthalers leefde dan gedacht.
Lees het artikel op de website van de BBC.

Gratis webinar methode geschiedenis Schoolblocks/Barbaareducatie

Ben jij docent geschiedenis in het VO? Misschien is onze nieuwe methode voor de onderbouw (KGT en H/V versie) iets voor jou?
De methode is activerend en laat leerlingen de geschiedenis onderzoeken waarbij historische vaardigheden een grote rol spelen.
Onze compacte methode geeft jou voldoende handvatten, maar biedt jou vooral de mogelijkheid om die geschiedenisdocent te zijn waarvan elke leerling droomt.
In april vertellen we jou in 30 min alles over onze nieuwe methode voor geschiedenis. Iets voor jou? Schrijf je dan via dit formulier in.
https://forms.gle/cSwCfwXzXX2vkN2Y7
Webinar 1: Dinsdag 12 april van 16:00 tot 16:30 uur
Webinar 2: Woensdag 20 april van 16:00 tot 16:30 uur
Webinar 3: Donderdag 21 april van 16:00 tot 16:30 uur

Oekraïne

Jef Abbeel bespreekt voor Histoforum het boek  Grensland. Een geschiedenis van Oekraïne van Marc Jansen. Grensland. Een geschiedenis van Oekraïne. Uitgeverij Van Oorschot, Amsterdam/Vrijdag, Antwerpen, maart 2022. 282 pagina’s, kaarten, foto’s, tijdtafel, bibliografie. 21 x 14 cm, paperback, € 23,50. ISBN 978-90-282-6191-4

Epoch/Schoolblocks Geschiedenis: Activerende en compacte methode voor de onderbouw

Epoch of Schoolblocks geschiedenis is gemaakt om eigenaarschap aan jou, de geschiedenisdocent te geven. Deze compacte methode geeft jou voldoende handvatten, maar biedt jou vooral de mogelijkheid om dié geschiedenisdocent te zijn waarvan elke leerling droomt. Onze geschiedenismethode is een doorlopende leerlijn voor jaar 1 en 2 van VMBO KGT en jaar 1,2 en 3 voor H/V. De methode is activerend en laat leerlingen de geschiedenis onderzoeken waarbij historische vaardigheden een grote rol spelen.

Ben je benieuwd of wil je een demo uitproberen? Bekijk dan onze website 

Kaartmonument

Met mei in aantocht, waarin we de sleachtoffers van W.O.II herdenken en de bevrijding vieren kan het geen kwaad nog eens te wijzen op Kaartmonument. Dit kaartmonument heeft tot doel om de verhalen van slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog door te vertellen en nieuwe verhalen te verzamelen.
Het Kaartmonument sluit aan bij de onderdelen ‘De Duitse bezetting van Nederland’, ‘Oorlog en Vrede’ en ‘Jodenvervolging’ in het hoofdstuk over de Tweede Wereldoorlog voor de derde klas van het vak geschiedenis havo/vwo.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.