Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 12, nummer 230,  juni 2023 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

 

- 6 juni Expertmeeting Nieuwe Referentiekader,

- 16 juni VGN-pabodag in het Nationaal Archief in Den Haag.

 

    Plots gaat het eindexamen over onze koloniale geschiedenis in plaats van over Hitler-Duitsland

    Dit jaar was het havo-eindexamen geschiedenis een grote verrassing. Zo groot dat havisten hierdoor misschien hun diploma mislopen, concludeert collega Daan Krahmer op 26 mei in een opiniestuk in Trouw.
    Lees verder.   

    Vacature: Freelance auteur digitale leermiddelen Geschiedenis

    Blink jij uit in het schrijven van educatieve teksten die zowel instructief als inspirerend zijn? Kun je lastige concepten eenvoudig en helder verwoorden? Ben je bekend met de doelgroep leerlingen in het voortgezet onderwijs? Weet je lesmateriaal aantrekkelijk te maken en ben je handig in het vinden van passende media?

    Het is eventueel mogelijk deze opdracht te splitsen in ontwerpen van het curriculum voor de onderbouw en het daadwerkelijk ontwikkelen van leermiddelen.
    Ben je enthousiast geworden en wil je graag aan de slag als freelance auteur digitale leermiddelen Geschiedenis in een team dat gepersonaliseerd onderwijs mogelijk maakt?
    Lees dan nu verder!

    De Canon van Vlaanderen

    Een eerste artikel van Jos Martens over enkele lemmata uit de Canon van Vlaanderen. 

    Nieuwe uitgave voor het eindexamen vmbo: GS Compact

    Na de havo- en een vwo-editie is er ook een vmbo-uitgave van GS Compact!
    Kenmerkend aan GS Compact is de heldere structuur en de korte, overzichtelijke teksten. De teksten zijn opgeknipt in korte stukjes, met daarbij meteen een aantal verwerkingsvragen. Zo weten leerlingen direct of ze de tekst goed begrepen hebben. Aan het einde van het hoofdstuk oefenen leerlingen met vragen op eindexamenniveau, dus toepassingsvragen, bronnenvragen en chronologievragen.

    Deze vmbo-editie is voor alle vmbo-leerlingen die eindexamen doen in het vak Geschiedenis en Staatsinrichting. In de tekst wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen verschillende niveaus. Zo weet een leerling meteen welke lesstof en vragen er voor hem of haar bedoeld zijn.

    Achterin het boek staat bovendien een hoofdstuk examentraining. Daarin krijgen leerlingen tips & trucs voor het maken van het centraal eindexamen. Ook wordt uitgelegd welke soort vragen je kunt verwachten op het CE, en welke aanpak je kunt hanteren bij het beantwoorden. Zo gaan leerlingen goed voorbereid het examen in.

    Op de site van de uitgever is een preview beschikbaar van een deel van Tijdvak 2, waaronder hoofdstuk 3: De Eerste Wereldoorlog.

    Kosmisch kroningsmozaïek in Westminster Abbey

    Koning Charles werd op 6 mei gekroond op het Kosmisch kroningsmozaïek in de Westminster Abbey, dit in navolging van alle Engelse koningen sinds Henri III (1207-1272). In 2012 wijdde Jos Martens een artikel op Histoforum aan het beroemde Liber Floridus uit 1121, waarin hij ook aandacht besteedde aan dit  mozaïek. N.a.v. de recente kroning, schreef hij een aanvulling, die hij vergezeld laat gaan van een informatieve bijlage, 

    Bronnendatabase geschiedenis

    Geschiedenisdocenten zijn veel tijd kwijt aan het vinden van de juiste bronnen voor hun les. Het internet staat vol met historisch bronmateriaal, maar weinig is geschikt om direct in te zetten in de klas. Om die reden lanceert de Vereniging van docenten in geschiedenis en staatsinrichting in Nederland (VGN) in het najaar een database vol met bronnen die geschikt zijn voor het onderwijs. Hierin kan gefilterd worden op tijd en ruimte of gezocht worden op een bepaald onderwerp.

    De VGN kan hierbij wat hulp gebruiken. Heeft u een selectie van bronmateriaal of lijkt het u interessant om mee te helpen aan het vullen van de database? Neem dan contact op met Koos Sikkema via k.sikkema@csg.nl.   

    Geschiedenis Olympiade in Vlaanderen

    De Geschiedenis Olympiade “Vergeten Geschiedenissen” is een project van de Vakgroep Geschiedenis van de Universiteit Gent. Het heeft als doel jongeren uit het secundair onderwijs op een laagdrempelige en inclusieve wijze kennis te laten maken met geschiedenis als discipline, en de meerwaarde ervan voor de brede maatschappij. Op die manier hopen we jongeren te enthousiasmeren voor de brede en rijke waaier aan onderwerpen die geschiedenis aan te bieden heeft. En, wie weet word je geprikkeld om geschiedenis te studeren.
    We moedigen klassen uit de derde graad van het middelbaar onderwijs in Vlaanderen en Brussel aan om hun creatieve, historisch georiënteerde projecten en werken massaal in te zenden!
    Meer informatie  

    What Kind of Nazi Was He?

    In a new memoir, the grandson of a Nazi official wonders whether “passive resistance” to Hitler’s regime ought to be categorized as a moral victory or failure.
    Before the documentary Nuit et Brouillard (“Night and Fog”) was shown at the Cannes Film Festival in 1956, French authorities censored a still image that appears in the film. In the photo, an unnamed man stands at the far left side of the frame, keeping watch over a wooden building and a scattered crowd of people. A fake beam has been drawn just over his head, concealing … something.
    De foto waar het in dit artikel omgaat is te zien op deze pagina.
    Lees het artikel van Hillary Kelly op The Atlantic

    Egyptische begraafplaats geeft nieuwe geheimen prijs: tombes en balsemruimtes voor mens en dier

    In Sakkara, een bekende begraafplaats uit het oude Egypte, hebben archeologen nieuwe graftombes en balsemruimtes ontdekt. In die werkplaatsen werden lichamen van overleden mensen en dieren ritueel gebalsemd voor ze begraven werden. Het zijn de grootste werkplaatsen die tot nu toe blootgelegd zijn, ze tonen in detail hoe het balsemen in zijn werk ging.
    lees verder en zie ook 'Het succes van het Oude Egypte' op de website van het Historisch Nieuwsblad.

    ChatGPT

    Docent Jeroen Basten schreef een handboek voor onderwijspersoneel voor het gebruik van ChatGPT. U kuny het via zijn LinkedIn-account gratis downloaden.

    Het Nederlandse slavernijverleden

    Op 1 juli 2023 start in Nederland het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. Tijdens dit jaar wordt herdacht dat er 150 jaar eerder een einde kwam aan de slavernij op de Caribische eilanden en in Suriname, destijds Nederlandse koloniën. Op de website van
    BMGN staat nu een special collection, met daarin artikelen en boekrecensies die verschenen zijn in het tijdschrift en die het Nederlandse slavernijverleden als thema hebben.  

    300.000 jaar oude menselijke voetafdrukken gevonden in Duitsland

    In het noorden van Duitsland, niet ver van de plaats Schöningen, zijn menselijke voetafdrukken van maar liefst 300.000 jaar oud ontdekt. Volgens onderzoekers van de Universiteit Tübingen en het Senckenberg Natuurmuseum Frankfurt gaat het om de oudste menselijke voetafdrukken die ooit in het land zijn aangetroffen.
    Lees verder op Historiek

    Herkomst van het woordje ‘oké’

    Het tussenwerpsel oké, in het Engels geschreven als okay, kennen we allemaal. Het betekent: goed, in orde, prima, top. Vaak laat je nog even je duim zien als je dit woord uitspreekt, als een extra visuele bekrachtiging. De herkomst van het kleine woordje is veel bediscussieerd. In vijf diepgravende artikelen in het tijdschrift American Speech gaf de Amerikaanse hoogleraar Allan Walker Read in 1963 en 1964 duidelijkheid over de ontstaansgeschiedenis van ‘oké’. Het woord is wereldwijd bekend geworden door het optreden van de Amerikaans-Nederlandse president Martin van Buren.
    Lees verder op Historiek 

    Film & geschiedenis

    Als geen ander slaagt het medium van de historische speelfilm erin historische thema’s en gebeurtenissen onder de aandacht te brengen van het brede publiek en in te spelen op de (collectieve) historische beeldvorming. Maar hoe breng je zoiets tot in de klas? Met behulp van ‘film & geschiedenis’ spijker je je eigen ‘historische filmische geletterdheid’ en dat van je leerlingen bij met een online lessenreeks. Laat je verder inspireren door meer dan 80 uitgewerkte filmbesprekingen.

    Peerfeedback

    Op de website van Vernieuwenderwijs staat een artikel met vijf richtlijnen voor het effectief inzetten van peerfeedback.

    Recensies

    - De Arabische veroveringen. De verspreiding van de islam en de eerste kalifaten
    Justin Marozzi, De Arabische veroveringen. De verspreiding van de islam en de eerste kalifaten. Vertaling van ‘The Arab Conquests’. Uitgeverij Omniboek, Utrecht/VKB, Antwerpen, mei 2023.Paperback, 272 pagina’s, 21 x 14 cm, € 26.99. Kaarten, foto’s, tijdlijn, noten, bibliografie, register. ISBN 978-94-019-1913-5

    - Iedereen houdt van Oekraïne niemand van de Oekraïners
    Joris Koziej (2022). Iedereen houdt van Oekraïne niemand van de Oekraïners. Een ware getuigenis van een eeuw koloniale oorlogen en genocide in Oekraïne. Uitgeverij Boekscout, Soest, november 2022. 234 pagina’s, kaart, foto’s, noten, bronnen, € 22,50. ISBN 978-94-646-8362-2

    - Achter de muur, Oost-Duitsland 1949-1990

     

  • Laatste toevoegingen op Histoforum

    De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.