Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

5Jaargang 13, nummer 257,  oktober II 2024 

 

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- 18 oktober 2024 Verschillende workshops in Utrecht

- 18 oktober, 15.00-17.00 uur: Vakbijeenkomst Amsterdam Museum Vrouwen van Amsterdam: een ode

- 7 november 2024 Dag van de Geschiedenisdidactiek

-14 en 15 november, VGN-didactiekconferentie   

- 28 november, 16.30-19.30 uur: Vakbijeenkomst over curriculum en vakvernieuwing geschiedenis (ism SLO)

- 26-31 januari 2025 Educatieve reis naar Polen. 

- 13-20 september 2025 Verdiepingsreis naar de vernietigingskampen Belzec, Treblinka en Bobibor.

Verdiepingsreis van de stichting Sobibor naar de vernietigingskampen (Belzec, Treblinka en Sobibor)

.

Jaarlijks organiseert Stichting Sobibor een verdiepingsreis naar de voormalige doorgangsgetto’s en vernietigingskampen van Aktion Reinhard. De reis bevat excursies naar Belzec, Sobibor, Treblinka, Trawniki en Majdanek en de voormalige Joodse shtetls Izbica, Wlodawa en Piaski. Docenten kunnen voor 350 euro deelnemen aan deze reis die plaatsvindt 13 tot en met 20 september 2025.
Meer informatie over deze reis.    

Toetsen maken op basis van p-waardes

Voor wie (schoolexament)oetsen wil maken over de tien tijdvakken en/of de historische contexten is dit excelbestand een handig instrument.  Hierin zijn de meeste vragen over de tijdvakken en hc's uit het eerste tijdvak geordend op p-waarde. Zo kun je een toets samenstellen op basis van de moeilijkheidsgraad van de vragen of liever op basis van de door leerlingen behaalde scores..

 Blik op de Muur 2.0

'Blik op de Muur 2.0' is een uitbreiding van het project Blik op de Muur, waarbij gastsprekers scholen bezoeken om over hun leven in de DDR en rond de val van de Berlijnse Muur te vertellen.
Voor 'Blik op de Muur 2.0' ontwikkelden de projectpartners een virtual reality omgeving waarin jongeren, met name scholieren in de bovenbouw en eerstejaars studenten, leren over het leven in de DDR, het socialistische Oost-Duitsland.
De virtual reality omgeving wordt op maandag 4 november 2024 gepresenteerd en is geschikt voor de vakken geschiedenis, Duits en maatschappijleer.
Meer informatie 

Verleden en geschiedenis

Er is een verschil tussen verleden en geschiedenis, een voor leerlingen vaak moeilijk te hanteren verschil. Op Histoforum plaatste ik een suggestie om hier iets mee te doen aan de hand van een toelichting op een boekje.

Karel Martel – Wegbereider van het Karolingische keizerrijk

De postume roem van Karel Martel (686-741) heeft altijd in de schaduw gestaan van die van zijn kleinzoon Karel de Grote, de eerste keizer van het Karolingische rijk. Toch is zijn betekenis groot. De definitieve neergang van de Merovingische dynastie ten gunste van de Karolingische hofmeiers begon met hem. Ook stond Karel Martel aan de wieg van het feodale of leenstelsel doordat hij een ruiterleger van vazallen oprichtte, die voor hun diensten onder meer land in leen kregen. Karel Martel (‘de Hamer’) stuitte ook de islamitische invasie in het latere Frankrijk. Voor de Nederlandse geschiedenis is van belang dat hij in 734 een eind maakte aan het Friese koninkrijk.
Lees het hele artikel op Historiek. 

Kunstmatige intelligentie brengt historisch Amsterdam tot leven

In aanloop naar de viering van het 750-jarig bestaan van Amsterdam in 2025 heeft filmmaker en kunstenaar Bob de Jong een video ontwikkeld die de rijke geschiedenis van de stad op een innovatieve manier tot leven brengt. Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en eeuwenoude kunstwerken laat de kunstenaar kijkers een visuele reis door de tijd maken.
Bekijk het 1 minutt durende filmpje op Historiek 

Onderwijs en indoctrinatie in Hitlers Duitsland

In zijn nieuwe boek Van kinderwieg tot soldatengraf beschrijft Kevin Prenger, die ook geregeld op Historiek publiceert, hoe kinderen en jongeren vanaf hun vroege kinderjaren werden beïnvloed door nazi-propaganda. Dit begon vaak met relatief onschuldig ogende activiteiten in de Hitlerjugend, maar mondde later geregeld uit tot actieve deelname aan de oorlog. Jongeren werden vanaf jonge leeftijd voorbereid om soldaat te worden, zowel mentaal als fysiek, en velen van hen vochten uiteindelijk aan het front of in de Volkssturm. Historiek stelde Prenger enkele vragen over zijn boek.
Lees verder

President Thomas Jefferson sneed stukken uit de Bijbel (en maakte een nieuwe)

De Amerikaanse president Thomas Jefferson (1743-1826) liet zich inspireren door het Nieuwe Testament maar niet alles wat hij daarin las beviel hem. In het geheim maakte de founding father in 1820 daarom zijn eigen Bijbel. Met een klein mesje sneed hij alle wonderverhalen, bovennatuurlijke elementen en verwijzingen naar de goddelijkheid van Jezus uit de vier evangeliën weg en plakte de overgebleven fragmenten achter elkaar. Zo ontstond een nieuw werk: de Jeffersonbijbel.
Lees verder


    • Laatste toevoegingen op Histoforum

      De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.