Gijs van der Ham
De geschiedenis van Nederland in 100 voorwerpen, Amsterdam,
Rijksmuseum/De bezige Bij, 2013, 512 blz. - nu als e-boek.
Waardering: *****/5
Hoort thuis in elke schoolbibliotheek in gedrukte of/en digitale
vorm.
Digitale geschiedenis in het Rijksmuseum
Op 13 april 2013 heropende koningin Beatrix het wereldberoemde
Rijksmuseum in Amsterdam, na jarenlange sluiting wegens
ingrijpende restauratie. Voor de koningin was het tevens een van
haar laatste grote openbare activiteiten voor haar troonsafstand
en het aantreden van haar zoon Willem-Alexander als haar
opvolger op 30 april. Dit boek is in feite een gevolg van de
heropening. In de eerste versie was het een groot, duur en
prestigieus uitgegeven werk in hardcover, zoals de inhoud
verdient. De hier voorgestelde editie is de digitale ‘tweede
druk’ als e-boek. (Wat de prijs drukt van 49 naar 14,99 euro.)
Inhoud
De geschiedenis van Nederland in 100 voorwerpen
Het
boek van conservator Gijs van der Ham is geïnspireerd door een
gelijksoortig werk van Neil MacGregor,
A History of the
World in 100 Objects (2010) (1).
Uit de gigantische collectie van het Rijksmuseum heeft van der
Ham honderd opmerkelijke voorwerpen gekozen om het grote verhaal
van Nederland te vertellen: bekende schilderijen en beelden,
bijzondere sieraden, foto’s, penningen en wapentuig, zelfs een
paar kapotte schoenen en een beulszwaard. Aan de hand van deze
voorwerpen neemt hij de lezer mee op een verrassende,
avontuurlijke reis door het verleden van Nederland.
Hij laat in honderd verhalen zien welke rol deze voorwerpen door
de tijd heen speelden, hoe ze werden gebruikt, wat ze zeggen
over onze voorouders en hun doen en laten. Elk verhaal over elk
object belicht een belangrijk aspect van de geschiedenis. Zo
geven ze samen een heel gevarieerd beeld van het vaak rijke,
maar soms ook verwarrende of pijnlijke verleden.
Ze vormen als het ware een soort alternatieve canon van de
geschiedenis.
Samen beslaan deze honderd voorwerpen negenhonderd jaar. Na een
proloog, getiteld Nederland Waterland, waarvoor twee
luiken met de voorstelling van de St.Elisabethsvloed uit 1421
gekozen zijn om de situatie van onze Lage Landen bij de zee te
illustreren, volgen veertien hoofdstukken. Ze zijn chronologisch
ingedeeld, maar steeds gerangschikt rond een thema, zoals
Hervorming en Opstand (1520-1600) en de Republiek (1588-1700).
Bij Nederland als internationale macht (1650-1700) zijn het
doodsportret van Michiel de Ruyter voor zijn grafmonument en de
afbeelding van de lijken van Johan en Cornelis de Witt (1672)
enkele van de vele relevante objecten.
Natuurlijk, zegt de auteur, kan elk voorwerp het meest direct
worden ervaren tijdens een bezoek aan het museum zelf. Maar met
dit e-book kunt u als lezer eveneens op een bijzondere manier
doordringen tot die voorwerpen en niet alleen door de tekst,
maar in dit geval vooral door de directe, digitale
bereikbaarheid van alle afbeeldingen.
Je kunt, al dan niet na het bezoek, elk voorwerp dat je kiest in
detail bekijken in hoge resolutie door direct te klikken naar
het voorwerp in het virtuele Rijksmuseum (vaak beter dan in de
werkelijkheid, waar je nogal eens overdonderd wordt door de
hoeveelheid voorwerpen in de vele vitrines en de noodzakelijke
vluchtigheid van de kennismaking), je kunt een eigen selectie
samenstellen, die voor je eigen geschiedenis belangrijk of
interessant is. (Hoewel, met de digitale inhoudsopgave ben je
meteen waar je zijn wil, dus aardig gadget voor de liefhebbers)
Uiteraard zijn de teksten voor een groot publiek geschreven,
duidelijk, niet te lang, maar belichten ze voldoende de periode
van het voorwerp. Bezorgt je gegarandeerd weken lees-, kijk- en
surfgenot.
Ook voor Belgen
Gezien onze langdurige gemeenschappelijke geschiedenis, zijn
heel wat voorwerpen in het boek ook voor Belgen belangrijk -
iets wat zelfs historici in beide landen maar al te vaak plegen
te vergeten! Ik beperk me tot vijf voorbeelden.
17. Ontwerp voor het grafmonument van Willem van Oranje
In 1613 boetseerde Hendrick de Keyser de in 1584 vermoorde
Willem van Oranje als een eenvoudig man in een model op schaal
voor zijn in Delft te bouwen grafmonument.
Iedereen die tegenwoordig in Delft de Nieuwe Kerk binnenloopt,
ziet helemaal achteraan een imposant grafmonument in witte
marmer.
Dit terracotta model is geplaatst als centrale deel in een veel
pompeuzer praalgraf omringd door allerlei allegorische figuren.
Vergeet niet, huidige Nederlanders en Vlamingen: Willem
(1533-1584), was bij leven zowel markgraaf van Antwerpen als
heer van Diest enz. enz. Koningin Beatrix was Vrouwe van
Turnhout (en de titel zal normalerwijze in mannelijke vorm zijn
doorgegeven aan de nieuwe koning Willem-Alexander). In 1984
volgden wij met collega’s uit de twee landen zowat alle
activiteiten rond de herdenking van de moord op de ‘Vader des
Vaderlands’, wat resulteerde in een uitvoerig artikel dat je
geactualiseerd terugvindt op deze site (2).
9. Beeldje van een Hollandse graaf
Een in brons door Reinier van Thienen en Jan Borman in 1476
gegoten grafbeeldje, afkomstig van het praalgraf van Isabella
van Bourbon in de O.-L.-Vrouwekathedraal te Antwerpen.
Het praalgraf werd voor haar opgericht door haar dochter Maria
van Bourgondië (1457-1482), zelf enkele jaren later overleden op
25-jarige leeftijd in 1482, na een ongeval tijdens de
valkenjacht (3). Dezelfde twee kunstenaars zouden ook haar
schitterende praalgraf ontwerpen in de O.-L.-Vrouwekerk in
Brugge. Jan Bor(re)man de Oude, (actief in Brussel 1479-1520)
werd door zijn tijdgenoten beschouwd als de “beste
beeldsnyder”van de stad. Zijn werken vonden niet enkel aftrek in
de Nederlanden maar via de handelswegen van die tijd ook tot in
het noorden van het Heilige Roomse Rijk en de Scandinavische
landen.
Het ronduit prachtige, niet-gepolychromeerde eiken
Sint-Jorisretabel geldt als Bormans voornaamste werk en wordt
tegenwoordig beoordeeld als het artistieke hoogtepunt van zijn
tijd, dat met kop en schouders uittorent boven de massaproductie
van de meeste ateliers (J.M.).
Terug naar het beeldje van het e-boek. Isabella was de tweede
echtgenote van de Bourgondische hertog Karel de Stoute (1433 –
1477). Zij stierf in Antwerpen aan longtering (tuberculose) in
1465, 29 jaar oud, tijdens een reis van Gorinchem naar Gent.
Sinds de geniale Claus Sluter (ca. 1400) rondom de graftombe van
Filips de Stoute in Champmol (Bij Dijon) 40 rouwende monniken
plaatste werden deze zogenaamde pleurants (treurenden) zowat het
handelsmerk van de Bourgondische vorsten en hun hoge adel. Maria
vulde dit idee op heel eigen wijze in bij het praalgraf van haar
moeder. Ze plaatste omheen de tombe, met de rug tegen de
zijkanten, 24 elegante beeldjes in brons, 55 cm hoog. Zij
stelden voorouders voor, met de bedoeling de glorie van de
dynastie te benadrukken. Bij haar eigen tombe in Brugge zou
eenzelfde opvatting later uitgewerkt worden door het aanbrengen
van de wapenschilden van de gewesten die deel uitmaakten van het
Bourgondische landenconglomeraat (J.M.)
Heden zijn nog tien pleurants over. Omstreeks 1570 werden ze
alle weggehaald van hun oorspronkelijke plaats.
Door wie? Waarom? Waarheen? Vermeldt de auteur niet. Verdere
opzoekingen brachten geen verdere informatie. Was het een gevolg
van de Beeldenstorm van 1566, die in onze landen meer schade
heeft toegebracht aan het kunstpatrimonium dan de Taliban in
Afghanistan? In ieder geval verdwijnen de beeldjes voor eeuwen.
In de 19de eeuw duiken ze terug op en belanden in het
Rijksmuseum.
Het hier besproken beeldje stelt Albrecht van Beieren voor,
Isabella’s overgrootvader. Albrecht (1336 - 1404) was graaf van
Holland, Henegouwen en
Zeeland, een positie die later de hertogen van Bourgondië zouden
bekleden.
48. Pronkmodel William Rex
Dit scheepsmodel benadrukte op een bijzondere manier de
maritieme traditie van Zeeland en de band tussen dit gewest en
prins Willem III van Oranje.
Het is gebouwd in 1698 en de omvang is opmerkelijk: de lengte
van boegspriet tot spiegel is 5,10 m en het is 4,65 hoog tot aan
de top van de grote mast. Het werd geplaatst in de vergaderzaal
van de Zeeuwse Admiraliteit, die was ondergebracht in de abdij
van Middelburg, al tijdenlang het bestuurlijke centrum van
Zeeland. In Middelburg zelf is tegenwoordig ter vervanging een
prachtig groot model te bewonderen van een V.O.C.-schip.
Het model komt tot in vrijwel alle details overeen met de
schepen die toen werkelijk ten oorlog zeilden, al stelt het geen
daadwerkelijk bestaand schip voor. Nederland was toen misschien
wel de meest toonaangevende scheepsbouwnatie van de wereld.
Vergeet niet dat de jonge tsaar Peter de Grote hier de stiel
kwam leren. En zo verantwoordelijk is voor de vele Nederlandse
scheepstermen in het Russisch (4).
Hoog achter de rug van de bezoeker met audiogids merk je de pronkspiegel van de Royal Charles, het vlaggenschip van de Engelsen, dat Michiel De Ruyter buitmaakte in een ongelooflijke raid. (zie hieronder nr. 44)
44. Spiegelversiering van de Royal Charles
Omstreeks 1650 waren de Nederlanders de vrachtvoerders van de
wereldzeeën.
In 1651 vaardigde Oliver Cromwell, de Protector (na de executie
van koning Karel I in 1649) de Akte van Navigatie uit. Deze wet
verbood niet-Engelse schepen om goederen naar Engeland te
transporteren. Ze was expliciet gericht tegen de hegemonie van
de Verenigde Provinciën.
Het gevolg daarvan: vier Engels-Hollandse zeeoorlogen waarin nu
eens de ene partij, dan weer de andere de overhand haalde, zoals
het volgende voorwerp, nr. 43 bewijst.
Na Cromwells dood werd de monarchie in 1660 hersteld en Karel II
op de troon gebracht vanuit zijn ballingschap in Nederland. De
nieuwe koning zette echter de politiek van zijn voorganger
verder, met hernieuwde oorlog en nieuwe zeeslagen.
Op 22 juni 1667 zeilde de Nederlandse vloot de rivier de Medway
op met het vermetele plan de Engelse in haar thuisbasis Chatham
te vernietigen. De Nederlanders wisten de zware ketting die de
rivier afsloot te doorbreken, terwijl hun zeesoldaten, de
mariniers, de verdedigingsforten uitschakelden. Dit was de
eerste actie waaraan het kort tevoren (als eerste ter wereld!)
opgerichte Korps Mariniers deelnam.
Het verbranden van de Engelse vloot voor Chatham. (Peter van de
Velde)
Tal van schepen werden in brand gestoken, het Engelse
vlaggenschip, de Royal Charles veroverd en een dag later in
triomf weggesleept. De Royal Charles was met zijn 96 kanonnen op
drie dekken boven elkaar groter en zwaarder dan elk Nederlands
oorlogsschip.
Om minder aanstoot te geven aan de vernederde Engelsen besloten
de Nederlandse autoriteiten het koninklijk wapen van de
achterspiegel af te halen, zoals meer gebeurde bij buitgemaakte
vijandelijke schepen.
Spiegelversiering van de Royal Charles.
Begin 1672 was de triomfantelijke stemming in de Republiek
volledig verdwenen.
Er werd besloten het schip te slopen om Engeland niet verder uit
te dagen. (Zou dat de ware reden geweest zijn?) Tevergeefs. In
het voorjaar van 1672 brak voor de derde keer de oorlog uit
tussen Engeland en de Verenigde Provinciën. Hier gaat van der
Ham jammer genoeg niet verder op in. Meer informatie hebben we
dus elders gezocht (5). Reeds in 1670 sloot Karel II een geheim
verdrag met het Frankrijk van Lodewijk XIV om de Republiek eens
en voor altijd te breken. Dat kwam de machtsdronken Zonnekoning
bijzonder goed uit: hij wilde hetzelfde als Karel, om wraak te
nemen op de ‘ondankbare’ Republiek, die hem in de pas voorbije
Devolutieoorlog belet had de Spaanse Nederlanden in te lijven om
zo de ‘natuurlijke grenzen’ te bereiken waarop Frankrijk volgens
hem recht had. 1672 blijft in de Nederlandse geschiedenis bekend
staan als het ‘Rampjaar’ waarin de Republiek ternauwernood aan
de totale ondergang ontsnapte doordat de Nederlanders de dijken
doorstaken en het land onderwater zetten. In de hoge nood werd
Willem van Oranje, pas 21 jaar, aangesteld als stadhouder.
Engeland viel aan ter zee terwijl Lodewijk vanuit het zuiden
binnenviel met een immens leger van 120.000 man. Zijn
bondgenoten, de prins-bisschoppen van Münster en Keulen, deden
hetzelfde vanuit het noorden. Aanvankelijk behaalden de
superieure Franse legers grote successen. Zo werd in 1673 onder
meer het onneembaar geachte Maastricht belegerd en ingenomen.
Gelukkig voor de Nederlanders sloten Spanje en ook Engeland
enkele jaren later met hen een Tripple Alliantie, omdat ze de
machtswellust van Lodewijk als een grotere bedreiging
beschouwden. Wat in 1678 leidde tot het einde van de
vijandelijkheden bij de Vrede van Nijmegen. Voor de Spaanse
Nederlanden, het latere België, betekende de afloop een ware
ramp. Een aantal steden in het zuiden werden voorgoed bij
Frankrijk ingelijfd, een aantal andere kregen een Franse
bezetting.
In 1885 droeg de marine de spiegelversiering over aan het toen
nieuwe Rijksmuseum, waar ze nog steeds berust als een relikwie
van vergane glorie, herinnering aan de tijd dat Nederland de
wereldzeeën had beheerst.
43. Slag bij Ter Heyde.
Penschildering door Willem van de Velde de Oude (1611 - 1693).
Datum: 1657. Afmetingen: hoogte 170 cm × breedte 289 cm.
De Nederlandse schilders van zeeslagen, de van de Veldes, hebben
me blijvend gefascineerd sinds ik in ditzelfde Rijksmuseum
decennia geleden lange tijd gekluisterd heb gestaan voor hun
grote quasi zwart-wit schilderijen. Iets dergelijks had ik nog
nooit gezien. Samen met Rembrandts Nachtwacht heb ik ze steevast
bezocht en bewonderd bij elk bezoek (net als Van Eycks Huwelijk
van Arnolfini in de National Gallery, Londen). Die schilderijen
zonder kleur, inkt op doek zijn hun specialiteit. En niemand
heeft hen ooit overtroffen als ‘oorlogscorrespondenten’ van de
Nederlands-Engelse oorlogen (5).
De penschildering geeft een episode uit de Eerste Engelse
Zeeoorlog (1652-54) weer: de Slag bij Terheide, 10 augustus
1653, een grootschalige botsing tussen Nederlandse en Engelse
oorlogsschepen. Afgebeeld zijn (onder andere) de schepen
Hollandia, Vrede, Resolution, Zeelandia en Brederode.
Reeds bij het begin van het treffen sneuvelde de Nederlandse
aanvoerder, luitenant-admiraal Maarten Harpertszoon Tromp (1598
– 1653). Tromp genoot niet alleen faam als zeeheld maar was
tevens erg geliefd. Zijn mannen gaven hem de koosnaam Bestevaêr.
In de Oude Kerk in Delft bevindt zich zijn grafmonument -een wit
marmeren, 700 kilo wegende sculptuur.
Dat de zoon van de gesneuvelde admiraal de opdracht voor de
penschildering aan Willem van de Velde gaf, was geen toeval.
Niet alleen stond hij bekend als de beste schilder van
zeeslagen, maar daarbij was hij persoonlijk aanwezig op die
gedenkwaardige tiende augustus. Als een verslaggever had hij
massa’s schetsen gemaakt vanuit een bootje dat tussen de
oorlogsschepen en het moordende geschutsvuur doorvoer.
Gebedsnoot
In het hele interessante overzicht mis ik een van mijn
persoonlijke lievelingen. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, als
je beperkt bent tot slechts honderd voorwerpen. Het is niet de
gigantische Nachtwacht (ook een favoriet, natuurlijk), maar een
gebedsnoot, een kleine holle bol uit palmhout, binnenin twee
minuscule miniatuurretabeltjes, met een diameter van minder dan
5 cm, gedateerd ca. 1515. Ik voerde ze ten tonele op deze
website, achteraan in het artikel over de Brabantse retabels
(6). Erger, als je op de link klikt kom je nu op een andere,
gesloten noot terecht. Het niet meer kloppen van hyperlinks,
zelfs bij prestigieuze instellingen, is een voort-durende
ergernis voor een schrijver van internetartikelen. Had ik dan de
hele tekst uit voorzorg moeten kopiëren en toevoegen aan het
artikel?
De auteur
Gijs van der Ham (1955) is historicus en senior conservator bij
de afdeling Geschiedenis van het Rijksmuseum. Hij promoveerde in
1990 op ‘Zeeland 1940-1945’ en schreef 200 jaar Rijksmuseum
(2000). In 2007 maakte hij in De Nieuwe Kerk Amsterdam de
tentoonstelling ‘Held’, over heldenverering in Nederland. Hij
was eerder stafmedewerker van het Prins Bernhard Cultuurfonds
Didactische tips
Mogelijkheden zijn legio. Kan zeker gebruikt worden voor
leerlingenscripties. In Nederland kun je de uitleg bij de
voorwerpen laten verbinden met onderdelen van de canon. Zeker
als je kunt samenwerken met Nederlands of eventueel godsdienst,
muziek, kunstgeschiedenis (of noem maar op: ik ken de concrete
mogelijkheden in de Nederlandse situatie niet zo goed). Veel van
de commentaar in het e-boek nodigt trouwens uit tot nader
onderzoek. Als je leerlingen elk jaar een onderwerp moeten
uitwerken in een persoonlijke scriptie, kun je vrijwilligers
laten kiezen. Voor elk van de aangehaalde voorwerpen heb ik
trouwens zelf aanvullende gegevens opgezocht via Wikipedia of
artikelen waarnaar verwezen wordt in de noten hieronder.
Leerlingen kunnen dat even goed. Onderschat nooit het
intellectuele plezier dat ook leerlingen kunnen ervaren bij dit
soort werk. En de trots als hun groepje een verzorgde
presentatie kan brengen voor de hele klas, waarvoor ze goede
cijfers verwerven.
Noten
1. Neil MacGregor,
A History of the World in 100 Objects,
London, The British Museum/Penguin, 2010. Was merkwaardig genoeg
oorspronkelijk gebaseerd op een reeks radio-uitzendingen.
2.
Straffe van verwarringe. Een geïntegreerde multimediale
leereenheid rond eenheid en scheiding in de Nederlanden
(1555-1585).
3. Op de
plattegrond van de kathedraal is het praalgraf niet
aangeduid, wel de schilderijen van Rubens enz.
Je vindt het in: Smekens, F.,
Onbekend(e) Meester(s) - Isabella van Bourbon, in:
Openbaar Kunstbezit Vlaanderen 1969. ‘In de halfduistere
kooromgang van de O.-L.-V.-kathedraal, achter het hoogaltaar,
ligt - eenzaam en droomschoon - een vrouwelijke gestalte met
gevouwen handen : het beeld van Isabella van Bourbon.’
In dit artikel is vermeld dat Isabella leed aan besmettelijke
tuberculose.
Opgelet! De link die op de titel van Smekens stond leidt
voorlopig (mei 2018) naar een site met phishinggevaar!
Over de graftombe van Maria van Bourgondië, zie op deze site
Karel de Stoute herleeft in Brugge, vooral het
laatste onderdeel, Moordende tombes.
Over Jan Borman, op deze site:
Retabels: de hemel op aarde. Meer gegevens over het
Sint-Jorisretabel, met schitterende foto’s: Huysmans, A.
(redactie), Beeldhouwkunst van de Zuidelijke Nederlanden en
het Prinsbisdom Luik, 15de & 16de eeuw, Brussel, Koninkl.
Musea voor Kunst en Geschiedenis, 2000, p. 47-48 en 51. Het
retabel bevindt zich thans in dit museum.
4. Bijl, A. (redactie),
Peter de Grote. Een bevlogen tsaar.
Tentoonstellingspublicatie, Amsterdam, Hermitage, 2013.
5. Giltaij, J. & Kelch, J. (red.), Lof der zeevaart. De
Hollandse zeeschilders van de 17de eeuw,
tentoonstellingscatalogus, Rotterdam, Museum Boijmans Van
Beuningen, 1996.
Deel 6 van de reeks Oorlog in woord & beeld door de eeuwen
heen (telkens rijk geïllustreerd boekje & dvd - hier 2
delen van elk 45 minuten) is gewijd aan de Engelse oorlogen
(1652-1574), met veel schilderijen uit o.m. het Rijksmuseum,
waaronder een aantal marines van vader en zoon van de Velde.
Panhuysen, L., Oranje tegen de Zonnekoning. De strijd van
Wilem III en Lodewijk XIV om Europa, Amsterdam-Antwerpen,
Atlas Contact, 2016.
Idem, Rampjaar 1672. Hoe de Republiek aan de ondergang
ontsnapte, Atlas Contact, 2016, 434 blz.
Op de Beeck, J., De Zonnekoning. Glorie & schaduw van
Lodewijk XIV, Horizon, 2018, 616 blz.
Burke, P., Het beeld van een koning. De propaganda van
Lodewijk XIV, Amsterdam, Agon, 1991, 229 blz.
Speelfilm:
Michiel De Ruyter (Admiral) – Nederland,
2015. Zie daar zeker de hyperlinks.
6. Retabels:
de hemel op aarde; Daarin als laatste onderdeel:
Gebedsnoten. in de coulissen van de kunstgeschiedenis.
Het oorspronkelijk fragment luidde:
‘In het Nederlandse Rijksmuseum is een ander schitterend
exemplaar bewaard, dat je op internet tot in detail kunt
exploreren. Het zou in Mechelen vervaardigd zijn door Adam
Dirksz. (ca. 1515) uit palmhout, een harde en fijne houtsoort.
Twee scènes uit het lijden van Christus zijn ongelooflijk
gedetailleerd afgebeeld in dit kleine houtsnijwerkje. Het heeft
de vorm van een flinke walnoot, en is niet veel groter: slechts
4,6 cm in doorsnee (vandaar natuurlijk de naam). In deze kleine
ruimte heeft de kunstenaar kans gezien om de kruisiging (boven)
en de kruisdraging (onder) weer te geven.’
Uiteindelijk heb ik ze via Google dan toch weergevonden op de
site van het Rijksmuseum.
Jos Martens, 6 januari 2014-maart 2019