Histoforum      Lesmateriaal      Toetsmateriaal      Vakinformatie      Magazine    

SixPack

De SixPack is een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie in veel gevallen afkomstig zal zijn van internet. Maar ook andere bronnen, zoals boeken, krantenartikelen en interviews komen in aanmerking. De SixPack is enerzijds gebaseerd op de webquest zoals die in 1995 werd ontwikkeld door de Amerikaan Bernie Dodge en anderzijds op het informatievaardigheden concept van de Big6.

Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org      

Het verwerven van informatie

Systematisch verzamelen van informatie
Om leerlingen te ondersteunen bij het verwerven en selecteren van informatie kun je gebruik maken van een meer of minder gedetailleerd stappenplan, waarin de activiteiten die de leerlingen moeten uitvoeren worden beschreven.

Ook kun je leerlingen helpen door dit onderdeel voor te structureren door bijvoorbeeld in de opdracht één of meer (invul) schema's opnemen. Stel de leerlingen moeten informatie verzamelen over mobieltjes om daaruit uiteindelijk een keuze te maken. Het volgende schema kan de leerlingen dan op weg helpen.

 

KPN

T-Mobile

Vodafone

I-Phone

 

 

Prepaid

 

 

 

 

 

 

Abonnement

 

 

 

 

 

 

Camera

 

 

 

 

 

 

Mp-3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In hogere leerjaren kun je er voor kiezen om leerlingen alleen gerichte tips of aanwijzingen te geven als zij dreigen vast te lopen.

Bruikbaarheid en betrouwbaarheid
Als leerlingen zelf informatie moeten zoeken is het belangrijk om in een opdracht, zeker in de lagere leerjaren, expliciet aandacht te besteden aan het beoordelen van informatie op bruikbaarheid en betrouwbaarheid. Dat geldt zeker voor informatie van internet. Om leerlingen te stimuleren dit aspect serieus te nemen is het zinvol dit ook mee te nemen in de beoordeling.

Bruikbaarheid van informatie
Niet alle websites die gevonden worden als gevolg van het intypen van een of meer trefwoorden zijn bruikbaar voor de (onderzoeks) vraag en maar zelden levert een website het kant en klare antwoord op een. Leerlingen moeten daarom leren gericht naar bruikbare informatie op een website te zoeken. Daarvoor moeten zij bijvoorbeeld weten dat zij met Ctrl F binnen een website op trefwoorden kunnen zoeken. Maar zij moeten ook leren de inhoud van een website kritisch te beoordelen.

Vraag leerlingen bijvoorbeeld een beperkt aantal websites te selecteren en aan te geven voor welke deelvraag of voor welk aspect van het onderzoek de website informatie biedt. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld onderstaand formulier gebruiken.

Beoordelingsformulier bruikbaarheid website

Adres website:

http://

 

Titel van het artikel

 

Onderwerp:

 

 

 

 

 

 

Op welke vraag/ op welk aspect geeft dit artikel een (deel van) een antwoord

 

 

 

 

Betrouwbaarheid van informatie
Minstens zo belangrijk en vaak nog veel moeilijker is het om informatie te beoordelen op betrouwbaarheid. Dat geldt zeker als het om informatie van internet gaat, die lang niet altijd betrouwbaar is. Zo bevatten veel artikelen op internet geen gegevens die nodig zijn om de autoriteit van de auteur vast te stellen. Andere websites hebben bijvoorbeeld een propagandistisch karakter. Vraag leerlingen, zeker in de lagere leerjaren, daarom een aantal door hen gekozen websites te beoordelen op betrouwbaarheid aan de hand van onderstaand beoordelingsformulier. Op Histoforum staat een voorbeeld van een opdracht waarin het accent ligt op het beoordelen van informatie op internet.

Beoordelingsformulier betrouwbaarheid website

Adres website:

http://

 

 

 

Beschrijving

website:

Titel:

 

 

 

Onderwerp:


 

 

Deelrubriek

Vragen ter beoordeling van de website naar aanleiding van deze deelrubriek

Criterium relevant?

Jouw oordeel

Algemeen

Wanneer is het artikel gepubliceerd?

O

jaartal:          /niet bekend

 

Wordt er een ‘last update’ vermeld?

O

ja/nee

 

Is de informatie actueel?

O

ja/nee/niet relevant

 

Werken de hyperlinks op de website?

O

ja/nee/gedeeltelijk

 

Is het taalgebruik correct

O

ja/nee

Auteur(s)

Is duidelijk wie de auteur(s)/organisatie is/zijn?

O

ja/nee

Kun je in contact treden met de auteur(s)?

O

 

Is de deskundigheid van de auteur(s) duidelijk?

O

ja/nee 

Soort informatie

Is de doelgroep duidelijk?

O

ja/nee

 

Is het doel van de website duidelijk?

O

ja/nee

 

Heeft de site een informatief karakter? 

O

ja/nee

 

Maakt de auteur duidelijk wat zijn bronnen zijn?

O

ja/nee

 

Maakt de site propaganda voor een bepaald standpunt?

O

ja/nee

 

Is de site van een organisatie die een bepaald belang heeft bij het onderwerp? 

O

ja/nee

 

Valt de tekst op door uitgesproken meningen?

O

ja/nee

 

Als de auteur anderen van zijn standpunt wil overtuigen, maakt hij dan duidelijk welk standpunt hij inneemt?

O

ja/nee

 

Worden er meerdere visies op het onderwerp gepresenteerd?

O

ja/nee

 

Is de geboden informatie feitelijk juist? Kun je de informatie nog op andere plaatsen opvragen?

O

ja/nee/onzeker

 

Worden bronvermeldingen gegeven bij de aangeboden informatie? 

O

ja/nee

 

Bevat de site primaire bronnen of primaire informatie (bijvoorbeeld resultaten uit eigen onderzoek)

O

ja/nee/onduidelijk

Relevantie

Biedt de website relevante informatie voor het beantwoorden van hoofd- en /of deelvragen

O

ja/nee

Evaluatie en reflectie
Om te bereiken dat leerlingen leren op methodische wijze onderzoek te doen en dit gaan internaliseren is het zinvol leerlingen te vragen elke onderzoeksstap (kort) te evalueren. Daarvoor kan in de opdracht een deelopdracht/aanwijzing worden opgenomen. Ook is het belangrijk deze evaluatie mee te laten tellen in de beoordeling.

Mogelijke evaluatievragen op het eind van deze stap.

In de hogere leerjaren kunt u, desgewenst, de aanwijzingen voor de evaluatie achterwege laten. De leerling moet dan zel kiezen voor een adequate evaluatievorm.

Complexiteitsscan
Om de moeilijkheidsgraad van dit onderdeel van de SixPack in beeld te brengen kun je gebruik maken van de complexiteitsscan. Nadat je de scan voor elk onderdeel hebt ingevuld, krijg je op het werkblad RES een overzicht van de moeilijke onderdelen van de opdracht.

Blijkt de opdracht  als geheel te moeilijk voor de doelgroep, dan kun je onderdelen ervan vereenvoudigen.

 De SixPack

 Onderdelen van de SixPack

Copyright:  Albert van der Kaap, 2010