artikelen over geschiedenis didactiek
Komt een Italiaan naar de Nederlanden: Ontdek 500 jaar stad en streek met koopman Guicciardini
Komt een Italiaan naar de Nederlanden | Museum
Plantin-Moretus (museumplantinmoretus.be)
3 december 2021 – 6 maart 2022. Kaarten van Mercator,
Ortelius, prenten van Pieter Bruegel
Inhoud
Komt een Italiaan naar de Nederlanden: Ontdek 500 jaar stad en streek met koopman Guicciardini
Guicciardini. Bijlage . Oude vlieten (De Standaard 18.01/2022)
Stedenbouwkundige en brouwer Gilbert Van Schoonbeke
(1519-1556) veranderde in zijn korte leven het aanschijn
van Antwerpen, voorgoed. Hij bouwde een volkomen nieuw
stadsdeel, de Nieuwstad, ten noorden van de stadswallen
en ontwikkelde het tot haven- en industrieterrein.
(J.Martens)
Alleen straatnamen herinneren nog aan Antwerpse vlieten
Een monument op de Tavernierkaai haalt een stukje
maritieme geschiedenis van Antwerpen op. De oude
binnenhavens waren eeuwenlang cruciaal voor de welvaart
van de stad.
Patrick Van De Perre
De Koolvliet, 19de eeuw.
Met een monument naast het Loodswezen, dat de Antwerpse
slachtoffers van WO II gedenkt, krijgt Antwerpen over
enkele jaren een stukje van de gedempte vlieten in het
noorden van de stad terug. Langs weerszijden van de
voormalige vlieten wordt het monument geïntegreerd in
zes muren. Het gaat om de Brouwersvliet, de
Sint-Pietersvliet en de Koolvliet.
De vlieten waren kleine binnenhavens waar – voor die
tijd – grote schepen in Antwerpen konden aanmeren. Samen
met de ruien beschikte Antwerpen vooral in de veertiende
en vijftiende eeuw over een reeks binnenhavens.
In het totaal telde de stad op haar hoogtepunt acht
kilometer aan open ruien, die doorliepen tot aan het
Blauwtorenplein. De eerste vliet dateert van het begin
van de dertiende eeuw en ligt centraal in de stad. De
vlieten die onderdeel worden van de heraanleg rond het
Loodswezen en de Tavernierkaai, liggen in het noorden
van de stad.
Stedenbouwkundige Gilbert Van Schoonbeke (1519-1556)
ontwierp rondom de Brouwersvliet een nieuwe woonwijk
(1). Omdat er veel brouwerijen en andere bedrijven
zaten, was het belangrijk dat de buurt goed bereikbaar
was.
De Koolvliet dateert uit het ¬begin van de veertiende
eeuw. Het ¬water was een verbinding tussen de Schelde en
de Kraaiwijk. Van die drukke handelsbuurt bestaan alleen
nog twee straatnamen. De Grote en de Kleine Kraaiwijk in
het hartje van het Schipperskwartier.
In de vijftiende eeuw kwam er de Sint-Pietersvliet bij.
Via ruien en een paar kleinere vlieten was deze
binnenhaven verbonden met de Koolvliet.
Noot
1. Soly, Hugo, Urbanisatie en kapitalisme in Antwerpen
in de 16de eeuw. De stedebouwkundige en industriële
ondernemingen van Gilbert van Schoonbeke,
Gemeentekrediet van België/Historische Uitgaven Pro
Civitate, nr 47, 1977, blz. 132 e.v.