artikelen over geschiedenis didactiek
Intelligent Accountability, David Didau (2020)
Geschiedenisdocent Mark Hagenaars van CSG De Goudse
Waarden liet de leerlingen van zijn eindexamenklas VWO
in voorbereiding op het landelijke examen 2024 zelf een
examen samenstellen. Dit deden ze op basis van Goudse
bronnen die ze zelf zochten via onder meer de website
Geschiedenislokaal Midden-Holland.
Inhoud
Intelligent Accountability, David Didau (2020)
Erik Ex
Een vraag die mij al lang bezighoudt: hoe kunnen we aan
de ene kant leraren beter maken, terwijl ze specialisten
zijn in hun vak en ze zelf hun leerlingen het beste
kennen?
Moeten we dan maar zeggen: laat de leraar zijn gang
gaan, want we kunnen niet weten wat werkt? Maar wat als
het duidelijk helemaal mis gaat in een klas? Wat als een
leraar methoden blijven gebruiken die geen uitwerking
lijken te hebben?
📘 Didau presenteert in zijn boek het concept
'intelligente verantwoording'.
Wat is dat precies? Allereerst roept hij op tot
bescheidenheid. We kunnen nooit met zekerheid zeggen wat
een goede of slechte les precies is. Lesgeven is een
uiterst complexe activiteit met veel verschillende
doelen. Wees voorzichtig met top down beslissingen.
📊 Uit onderzoek blijkt dat alle gereedschappen die we
hebben om leraren te beoordelen (observatie - zeker
observatielijsten -, toets/examen-resultaten,
leerlingenquêtes) om verschillende redenen onbetrouwbaar
zijn (deeply flawed schrijft Didau).
Het tweede hoofdstuk is het meest interessante en gaat
over het deficit tegenover het surplus model. In het
deficit model ga je ervan uit dat leraren iets verkeerd
doen en dat het doel van een schoolleider moet zijn om
leraren beter te maken.
In het surplus model ga je ervan uit dat er iets niet
klopt in de school of in het systeem waardoor de leraar
zijn werk niet goed kan doen. Als schoolleider moet je
vooral uitzoeken wat dit obstakel is en daarmee aan de
slag gaan.
🔍 Leraren verdienen het om vertrouwen te krijgen in hun
werk en dus een zekere autonomie. Maar bij intelligente
verantwoording gaat het erom dat een leraar deze
autonomie verdient.
🔎 Hoe doe je verantwoording in het onderwijs goed
volgens Didau?
- Kondig aan dat leraren soms verantwoording moeten
afleggen. Kondig lesbezoeken aan, maak duidelijk dat
examenresultaten worden besproken. Zomaar binnenlopen
bij een les kan het idee geven dat je op zoek bent naar
fouten.
- Wees niet te expliciet over wat precies een goede les
is. Dat leidt tot het kopiëren van activiteiten in
plaats van goed doordacht onderwijs. Didau noemt hier
hoe formatief toetsen in veel scholen is ingevoerd.
Leraren kopieerden 'trucjes' omdat schoolleiders met
afvinklijstjes klaar zaten.
- Heb vertrouwen in goede intenties van de leraar. Zoek
uit waarom een leraar iets doet door vragen te stellen.
💡 Wat ik meeneem van dit boek? In Engeland zijn er
duidelijk strakkere richtlijnen dan die ik ervaar.
Schriften worden bijvoorbeeld door de schoolleiding
onaangekondigd gecontroleerd.
Ik zie aspecten van het deficit-model nog wel eens
opduiken hier, evenals afvinklijsten die zouden moeten
kunnen meten of een les goed is. Leraren moeten zoveel
mogelijk ondersteund worden. Dat kan het beste door
sectiegenoten gebeuren en niet door schoolleiders.
🎯 Een mooie suggestie van Didau: neem als schoolleider
een les over van een leraar zodat hij/zij een andere
leraar kan observeren.