artikelen over geschiedenis didactiek
Examenvragen 2014
In dit artikel wordt een vraag uit het pilotexamen
2014 besproken.
Inhoud
Vasalius: analyseren en evalueren
Bron
Opdracht havo
pilot-examen 2014 I, p-waarde 72 (2 19 39 39)
In 1543 publiceert de arts Vasalius het boek De humani
corporis fabrica (Over de bouw van het menselijk
lichaam). Hierin beschrijft hij zijn kijk op de
handelwijze van artsen:
Zolang de artsen meenden dat enkel het genezen van
inwendige ziekten tot hun domein behoorde, beschouwden
ze de kennis van de ingewanden als voldoende. Zij
verwaarloosden de structuur van de beenderen, de
spieren, de zenuwen, de aders en slagaders die zich
tussen de beenderen en spieren bevinden, alsof deze
dingen hen niet aangingen. Aangezien deze zaken werden
toevertrouwd aan chirurgijns 1), verdween daardoor niet
alleen de ware kennis van de ingewanden, maar ook hun
eigen bekwaamheid in het uitvoeren van dissecties
(operaties). Dit ging zover dat de artsen dit niet meer
probeerden, terwijl de chirurgijns, aan wie deze kunst
nu toekwam, te ongeletterd waren om de geschriften van
de hoogleraren te begrijpen. (...)
Deze laatsten schreeuwden als kauwen van hun hoge
katheder over dingen die zij nog nooit hadden
onderzocht, maar die zij overnamen uit boeken van
anderen.
noot 1 Een chirurgijn houdt zich bezig met behandelingen
waarbij bloed tevoorschijn komt, in
tegenstelling tot universitair opgeleide artsen.
Gebruik de bron
Een interpretatie:
Op grond van deze bron kun je stellen, dat de kritiek
van Vasalius op de artsen uit zijn tijd beter past bij
de Renaissance dan bij de middeleeuwen.
3p Ondersteun deze interpretatie door aan te geven:
welke kritiek op de artsen Vasalius heeft en
waardoor deze kritiek beter past bij de Renaissance en
minder past bij de middeleeuwen.
Antwoord
Kern van een juist antwoord is:
• Uit de bron blijkt dat Vasalius af keurt dat artsen
zich aan dogma’s houden / al hun kennis overnemen uit
boeken / zelf geen onderzoek doen 1
• In de Renaissance werd het zelf onderzoeken / een
empirische/wetenschappelijke methode als de beste
werkwijze gezien 1
• terwijl in de middeleeuwen artsen zich (zonder meer)
op de Bijbel / de klassieken / de traditie baseerden 1
Toelichting
Als we deze opdracht langs de meetlat van de
(gereviseerde) taxonomie van Bloom leggen dan lijkt het
te gaan om een evaluatie opdracht. Een opdracht dus die
een beroep doet op hogere denkvaardigheden. De
leerlingen moeten beoordelen of deze bron, een passage
uit een boek van de arts Vasalius, past bij de
Renaissance of bij de middeleeuwen. De makers hadden
kunnen volstaan met de vraag: ‘Past deze bron beter bij
de renaissance of de middeleeuwen’, maar hebben ervoor
gekozen om hem eenvoudiger te maken. Om te beginnen door
te stellen dat er in deze bron kritiek wordt geuit op
artsen en dat die kritiek beter past bij de Renaissance
dan bij de middeleeuwen. De leerlingen moeten deze
interpretatie alleen nog onderbouwen. De leerlingen
worden vervolgens ook nog geholpen door hen precies te
vertellen hoe ze de opdracht moeten aanpakken.
Door de interpretatie te geven is er geen sprake meer
van een evaluatieopdracht, maar mogelijk nog wel van een
analyse opdracht. Een opdracht is een analyseopdracht
als er sprake is van:
• Transfer
• Kritisch denken
• Een niet-geautomatiseerde oplossingsstrategie
• Het antwoord mag niet expliciet in de bron voorkomen
In deze opdracht moeten leerlingen nadenken over de
vraag waarom de kritiek van Vasalius beter past bij de
Renaissance dan bij de middeleeuwen:
• Er is in deze opdracht om te beginnen inderdaad sprake
van transfer. Leerlingen moeten hun kennis over
onderzoeksmethodes in middeleeuwen en Renaissance
gebruiken in een voor hen nieuwe context, de denkwereld
van de arts Vasalius. Zij moeten eigen kennis dus
relateren aan nieuwe informatie.
• In de tweede plaats wordt er een beroep gedaan op
kritisch denken. Leerlingen moeten zich afvragen wat de
tekst zegt over de onderzoeksmethode die Vasalius
voorstaat en zich vervolgens afvragen of deze methode
past bij de Renaissance of de middeleeuwen. Vervolgens
moeten zij een beredeneerd antwoord geven op de vraag.
• Leerlingen hebben, als het goed is in de
geschiedenislessen geleerd hoe zij informatie uit een
bron moeten gebruiken voor het geven van een beredeneerd
antwoord. Maar dat betekent niet dat het dan ook een
geautomatiseerde routine gaat. Zij zullen, zoals in dit
geval, zelf moeten nagaan welke informatie uit de bron
een antwoord op de vraag mogelijk maakt. Zij moeten zien
dat het gaat om een medische onderzoeksmethode die
kenmerkend is voor de Renaissance.
Deze opdracht voldoet daarmee aan de eisen die aan een
analyseopdracht worden gesteld.
Andere vragen