artikelen over geschiedenis didactiek

Beter worden in geschiedenis

Geschiedenis is een moeilijk vak. Het vak gaat namelijk niet over het uit je hoofdd leren van jaartallen en historische feitjes, maar om historisch denken en redeneren en dat is niet gemakkelijk. Maar je kunt het wel leren. Op deze pagina's staan  tips om steeds beter te worden in geschiedenis.

Van historisch belang

Er is in het verleden heel veel gebeurd en er hebben ongelooflijk veel mensen een rol gespeeld in die gebeurtenissen. Maar niet alle personen en gebeurtenissen waren van even groot historisch belang. Welke personen en gebeurtenissen meer of minder belangrijk zijn hangt van veel factoren af.

 



Wat moet je kunnen?
Je moet van een persoon of een historische gebeurtenis kunnen aangeven of die van historisch belang is en dit oordeel kunnen onderbouwen.

Hoe word je daarin steeds beter?
Je wordt hierin steeds beter naarmate je met meer factoren rekening houdt bij het bepalen van het historisch belang van personen en gebeurtenissen.

Hoe kun je bepalen of een persoon of een gebeurtenis belangrijk is?
Om te kunnen beoordelen of gebeurtenissen en personen van hi

storische betekenis zijn moet je uiteraard beschikken over historische kennis over die personen en gebeurtenissen. Maar dat is niet voldoende, je moet ook weten hoe je kunt beoordelen of bijvoorbeeld een persoon of gebeurtenis van historisch belang was, waar je op moet letten.

Hoe beoordeel je het belang van historische gebeurtenissen?
1. Bepaal eerst welke gebeurtenissen een rol spelen in dit onderwerp
2. Beoordeel vervolgens, op basis van onderstaande criteria, hoe belangrijk elke gebeurtenis was.

A. Tijd
Hou er bij het beoordelen van het belang van een persoon of gebeurtenis rekening mee dat het oordeel over het historisch belang van iets of iemand in de loop van de tijd nogal eens kan verschillen.
• Hoe belangrijk vinden tijdgenoten de gebeurtenis of ontwikkeling?
• Hoe belangrijk vindt men in de loop van de tijd de gebeurtenis of ontwikkeling?
• hoe belangrijk is de gebeurtenis of ontwikkeling voor het heden?
• hoe belangrijk is de gebeurtenis of ontwikkeling voor de toekomst?

B. Kwantiteit
Hoe (historisch) belangrijk een gebeurtenis, ontwikkeling of persoon is kun je beoordelen door een antwoord te zoeken op de vraag hoeveel invloed een gebeurtenis of persoon heeft gehad op het verloop van de geschiedenis. Je kijkt dan naar de kwantiteit van de invloed.
• Hoe veel mensen zijn betrokken bij de gebeurtenis of ontwikkeling?
• Hoe lang heeft de gebeurtenis effect gehad op de samenleving?

C. Kwaliteit
Hoe (historisch) belangrijk een gebeurtenis, ontwikkeling of persoon is kun je beoordelen door een antwoord te zoeken op de vraag hoe belangrijk de gebeurtenis of persoon was voor het verloop van de geschiedenis. Je kijkt dan naar de kwaliteit van de invloed.
• Wat was de invloed van de gebeurtenis op korte en lange termijn?
• Heeft de gebeurtenis geleid tot (ingrijpende) veranderingen in de samenleving? Denk daarbij aan:
  o tempo (bijvoorbeeld tamelijk snel en plotseling of langzaam en geleidelijk)
  o terrein (bijvoorbeeld politiek, economisch, sociaal en cultureel)
  o waardering, denk hierbij aan:
      de schaal van de veranderingen (hoeveel mensen/landen waren erbij betrokken)
      de intensiteit (hoe diep werd het leven van mensen er door beïnvloed)
      de duur
• Heeft de gebeurtenis invloed gehad op andere ontwikkelingen?
• In hoeverre was de gebeurtenis een keerpunt/mijlpaal in de geschiedenis?
• In hoeverre geeft de gebeurtenis zicht op/ was de gebeurtenis belangrijk voor andere ontwikkelingen?

Hoe beoordeel je het belang van historische personen?
1. Bepaal eerst welke personen een rol spelen bij het onderwerp. Maak een lijstje en schrijf achter elk naam kort wat zijn of haar functie is.
2. Beoordeel vervolgens, op basis van onderstaande criteria, hoe belangrijk elke persoon was.

A. Tijd
Hoe er bij het beoordelen van het belang van een persoon rekening mee dat het oordeel over het historisch belang van iets of iemand in de loop van de tijd nogal eens kan verschillen.
• Hoe belangrijk vinden tijdgenoten (het werk van) de persoon?
• Hoe belangrijk vindt men (het werk van) de persoon in de loop van de tijd?
• Hoe belangrijk is (het werk van) de persoon voor het heden?
• Hoe belangrijk is (het werk van) de persoon voor de toekomst?

B. Kwantiteit
Hoe (historisch) belangrijk een persoon is kun je beoordelen door een antwoord te zoeken op de vraag hoeveel invloed een persoon heeft gehad op het verloop van de geschiedenis. Je kijkt dan naar de kwantiteit van de invloed.

• Hoe lang heeft (het werk van) de persoon effect gehad op de samenleving

C. Kwaliteit
Het historische belang van een persoon is kun je beoordelen door een antwoord te zoeken op de vraag hoe belangrijk de persoon was voor het verloop van de geschiedenis. Je kijkt dan naar de kwaliteit van de invloed.
• Wat was de invloed van (het werk van) de persoon op korte en lange termijn?
• Heeft (het werk van) de persoon geleid tot (ingrijpende) veranderingen in de samenleving? Denk daarbij aan:
   o tempo (bijvoorbeeld tamelijk snel en plotseling of langzaam en geleidelijk)
   o terrein (bijvoorbeeld politiek, economisch, sociaal en cultureel)
• In hoeverre geeft (het werk van) de persoon zicht op/ was de gebeurtenis belangrijk voor andere ontwikkelingen?
• In hoeverre heeft (het werk van) de persoon de ideeën of het leven van veel mensen verbeterd of verslechterd?
• In hoeverre is de persoon een voorbeeld geweest voor anderen?

Can do statements

 

Ik kan:

 

- het belang van een persoon in een historische gebeurtenis beoordelen;

- het belang van een persoon in een historische ontwikkeling beoordelen;

- het belang van een historische gebeurtenis beoordelen;

- het belang van een historische ontwikkeling beoordelen.

 

Significance Radar Chart

 

Warner Meanwell ontwierp een vereenvoudigde versie die hij de Significance Radar Chart noemt. Leerlingen beoordelen personen (of gebeurtenisssen) op vier aspecten en verwerken die in een kwadrant. Hij maakte hierbij een PowerPoint Presentatie.

 

Op onderstaande pagina's staat welke vaardigheden je per leerjaar moet beheersen. Je kunt ze downloaden via de rechtermuisknop.

 

Klas 1 vmbo-tl, havo en vwo

Klas 2 vmbo-tl, havo en vwo

Klas 3 vmbo-tl, havo en vwo

Examenjaar  vmbo-tl, havo en vwo


 

  •  

    u