artikelen over geschiedenis didactiek
Beter worden in geschiedenis
Geschiedenis is een moeilijk vak. Het vak gaat namelijk niet over het uit je hoofdd leren van jaartallen en historische feitjes, maar om historisch denken en redeneren en dat is niet gemakkelijk. Maar je kunt het wel leren. Op deze pagina's staan tips om steeds beter te worden in geschiedenis.
Inhoud
Van historisch belang
Er is in het verleden heel veel gebeurd en er hebben ongelooflijk veel mensen een rol gespeeld in die gebeurtenissen. Maar niet alle personen en gebeurtenissen waren van even groot historisch belang. Welke personen en gebeurtenissen meer of minder belangrijk zijn hangt van veel factoren af.
Wat moet je kunnen?
Je moet van een persoon of een historische gebeurtenis
kunnen aangeven of die van historisch belang is en dit
oordeel kunnen onderbouwen.
Hoe word je daarin steeds beter?
Je wordt hierin steeds beter naarmate je met meer
factoren rekening houdt bij het bepalen van het
historisch belang van personen en gebeurtenissen.
Hoe kun je bepalen of een persoon of een gebeurtenis
belangrijk is?
Om te kunnen beoordelen of gebeurtenissen en personen
van hi
storische betekenis zijn moet je uiteraard
beschikken over historische kennis over die personen en
gebeurtenissen. Maar dat is niet voldoende, je moet ook
weten hoe je kunt beoordelen of bijvoorbeeld een persoon
of gebeurtenis van historisch belang was, waar je op
moet letten.
Hoe beoordeel je het belang van historische
gebeurtenissen?
1. Bepaal eerst welke gebeurtenissen een rol spelen in
dit onderwerp
2. Beoordeel vervolgens, op basis van onderstaande
criteria, hoe belangrijk elke gebeurtenis was.
A. Tijd
Hou er bij het beoordelen van het belang van een persoon
of gebeurtenis rekening mee dat het oordeel over het
historisch belang van iets of iemand in de loop van de
tijd nogal eens kan verschillen.
• Hoe belangrijk vinden tijdgenoten de gebeurtenis of
ontwikkeling?
• Hoe belangrijk vindt men in de loop van de tijd de
gebeurtenis of ontwikkeling?
• hoe belangrijk is de gebeurtenis of ontwikkeling voor
het heden?
• hoe belangrijk is de gebeurtenis of ontwikkeling voor
de toekomst?
B. Kwantiteit
Hoe (historisch) belangrijk een gebeurtenis,
ontwikkeling of persoon is kun je beoordelen door een
antwoord te zoeken op de vraag hoeveel invloed een
gebeurtenis of persoon heeft gehad op het verloop van de
geschiedenis. Je kijkt dan naar de kwantiteit van de
invloed.
• Hoe veel mensen zijn betrokken bij de gebeurtenis of
ontwikkeling?
• Hoe lang heeft de gebeurtenis effect gehad op de
samenleving?
C. Kwaliteit
Hoe (historisch) belangrijk een gebeurtenis,
ontwikkeling of persoon is kun je beoordelen door een
antwoord te zoeken op de vraag hoe belangrijk de
gebeurtenis of persoon was voor het verloop van de
geschiedenis. Je kijkt dan naar de kwaliteit van de
invloed.
• Wat was de invloed van de gebeurtenis op korte en
lange termijn?
• Heeft de gebeurtenis geleid tot (ingrijpende)
veranderingen in de samenleving? Denk daarbij aan:
o tempo (bijvoorbeeld tamelijk snel en plotseling of
langzaam en geleidelijk)
o terrein (bijvoorbeeld politiek, economisch, sociaal en
cultureel)
o waardering, denk hierbij aan:
de schaal van de veranderingen (hoeveel mensen/landen
waren erbij betrokken)
de intensiteit (hoe diep werd het leven van mensen er
door beïnvloed)
de duur
• Heeft de gebeurtenis invloed gehad op andere
ontwikkelingen?
• In hoeverre was de gebeurtenis een keerpunt/mijlpaal
in de geschiedenis?
• In hoeverre geeft de gebeurtenis zicht op/ was de
gebeurtenis belangrijk voor andere ontwikkelingen?
Hoe beoordeel je het belang van historische personen?
1. Bepaal eerst welke personen een rol spelen bij het
onderwerp. Maak een lijstje en schrijf achter elk naam
kort wat zijn of haar functie is.
2. Beoordeel vervolgens, op basis van onderstaande
criteria, hoe belangrijk elke persoon was.
A. Tijd
Hoe er bij het beoordelen van het belang van een persoon
rekening mee dat het oordeel over het historisch belang
van iets of iemand in de loop van de tijd nogal eens kan
verschillen.
• Hoe belangrijk vinden tijdgenoten (het werk van) de
persoon?
• Hoe belangrijk vindt men (het werk van) de persoon in
de loop van de tijd?
• Hoe belangrijk is (het werk van) de persoon voor het
heden?
• Hoe belangrijk is (het werk van) de persoon voor de
toekomst?
B. Kwantiteit
Hoe (historisch) belangrijk een persoon is kun je
beoordelen door een antwoord te zoeken op de vraag
hoeveel invloed een persoon heeft gehad op het verloop
van de geschiedenis. Je kijkt dan naar de kwantiteit van
de invloed.
• Hoe lang heeft (het werk van) de persoon effect gehad
op de samenleving
C. Kwaliteit
Het historische belang van een persoon is kun je
beoordelen door een antwoord te zoeken op de vraag hoe
belangrijk de persoon was voor het verloop van de
geschiedenis. Je kijkt dan naar de kwaliteit van de
invloed.
• Wat was de invloed van (het werk van) de persoon op
korte en lange termijn?
• Heeft (het werk van) de persoon geleid tot
(ingrijpende) veranderingen in de samenleving? Denk
daarbij aan:
o tempo (bijvoorbeeld tamelijk snel en plotseling of
langzaam en geleidelijk)
o terrein (bijvoorbeeld politiek, economisch, sociaal en
cultureel)
• In hoeverre geeft (het werk van) de persoon zicht op/
was de gebeurtenis belangrijk voor andere
ontwikkelingen?
• In hoeverre heeft (het werk van) de persoon de ideeën
of het leven van veel mensen verbeterd of verslechterd?
• In hoeverre is de persoon een voorbeeld geweest voor
anderen?
Can do statements
Ik kan:
- het belang van een persoon in een historische gebeurtenis beoordelen;
- het belang van een persoon in een historische ontwikkeling beoordelen;
- het belang van een historische gebeurtenis beoordelen;
- het belang van een historische ontwikkeling beoordelen.
Significance Radar Chart
Warner Meanwell ontwierp een vereenvoudigde versie die hij de Significance Radar Chart noemt. Leerlingen beoordelen personen (of gebeurtenisssen) op vier aspecten en verwerken die in een kwadrant. Hij maakte hierbij een PowerPoint Presentatie.
Op onderstaande pagina's staat welke vaardigheden je per leerjaar moet beheersen. Je kunt ze downloaden via de rechtermuisknop.