Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 4, nummer 69, oktober II, 2015
Vorige nieuwsbrieven
Links
Geschiedenisleraar van 2015
Op de website NPOGeschiedenis staan gefilmde portretten van de negen finalisten in de 'competitie' voor beste geschiedenisleraar van 2015. Deze portretten zijn om verschillende redenen zeer interessant. Bijvoorbeeld omdat leerlingen veretellen wat een geschiedenisleraar tot een goede leraar maakt. Maar je krijgt ook allerlei suggesties voor werkvormen.
Historisch denken
Studenten van Peter Pappas van de universiteit van Portland maakten lessen gebaseerd op het werk van Sam Wineburg. Voorbeelden van deze lessen vindt u op http://edmethods.com/student-posts/ancient-sumer-and-the-beginnings-of-civilization/ en http://edmethods.com/student-posts/triumph-of-the-will/
Tijd voor geschiedenis
Dinsdag 2 februari organiseert
Tijd voor Geschiedenis in het
Orpheus Theater te Apeldoorn de
VO-digitaal Academy. Tijdens
deze compleet verzorgde studiedag presenteren wij Tijd voor
Geschiedenis en organiseren wij diverse workshops waaronder;
praktisch aan de slag, Actief Historisch Denken & Flipping the
Classroom en zijn er vele mogelijkheden om in gesprek te gaan
met onze auteurs en met docenten die de methode reeds gebruiken.
Daarnaast zullen Adjiedj Bakas en Marcel van Herpen er alles aan
doen om u met hun lezingen te inspireren en zorgen wij voor een
uitgebreide lunch en borrel!
De VO-digitaal Academy is voor u als docent geheel kosteloos en
is gevalideerd als nascholing.
Meld u nu aan of kijk op
www.vo-digitaalacademy.nl voor meer informatie.
Alvast de sfeer proeven? Bekijk dan
hier de sfeerimpressie van
vorig jaar!
Het vmbo-examen 2015
Enkele opmerkingen bij een drietal vragen uit het geschiedenisexamen voor vmbo-gtl 2015,mede naar aanleiding van een artikel van Huub Kurstjens in Kleio.
Vakspecifiek verrijken: differentiëren maakt de lessen uitdagend óók voor talentvolle leerlingen!
Differentiatie in uw vak doet recht aan verschillen tussen leerlingen. Voor veel docenten is differentiatie een grote uitdaging. SLO biedt op meerdere websites handvatten om uw les te verrijken. Kijk voor criteria van verrijkende opdrachten en voorbeeldmatige uitwerkingen voor het vak geschiedenis op havo/vwo e/of vmbo.
Zijn scholen gemodelleerd naar fabrieken?
Nee, is het duidelijke antwoord van Jack Schneider, assistant professor aan het College of the Holy Cross in de Verenigde Staten. Op Histoforum staat een samenvatting van een artikel van zijn hand over dit onderwerp.
Website van een collega,
Mike Hoffmann, een jonge collega, maakt een website voor het vak geschiedenis met o.a, oefentoetsen, filmpjes (o.a. over historische vaardigheden en omschrijvingen van kenmerkende aspecten.
iPad-app over geschiedenis Orient-Express
In het Spoorwegmuseum in Utrecht is een informatieve
iPad-app
over de geschiedenis van de Orient-Express gepresenteerd. De app
vertelt het verhaal van de luxe treinverbinding tussen Parijs en
Constantinopel, die uitgroeide tot het boegbeeld van de Belle
Époque en ook in de twintigste eeuw nauw verbonden bleef met de
Europese geschiedenis en cultuur.
Namen nieuw seizoen Verborgen Verleden bekend
De NTR heeft de eerste zes namen bekend gemaakt van de nieuwe reeks van Verborgen verleden die 9 januari 2016 van start gaat.
Opbrengstgericht maatwerk: een aanpak om de kwaliteit van uw onderwijs doorlopend te verbeteren!
Door prestaties van leerlingen te volgen en te analyseren kan de les beter afgestemd worden op de verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen. De website http://opbrengstgerichtmaatwerk.slo.nl/ biedt informatie en voorbeeldmatige uitwerkingen hoe u opbrengstgericht maatwerk in het vak geschiedenis kunt realiseren. Lees meer over het drie-fasemodel: doelen stellen/ maatwerk bieden/ meten, voor vmbo-, havo- en vwo-onderbouw.
Suffragette
Op 12 oktober ging in Engeland de film Suffragette in roulatie. Op HistoryToday
staat een
bespreking.
Werken aan hogere denkvaardigheden daagt alle leerlingen uit meer na te denken!
Laat u inspireren door voorbeeldopdrachten voor het vak
geschiedenis zodat leerlingen leren analytisch, kritisch en
creatief te denken. Opdrachten die appelleren aan hogere
denkvaardigheden prikkelen leerlingen hun eigen denken in te
zetten en te ontwikkelen. De voorbeeldopdrachten zijn bedoeld
voor de onderbouw vmbo, havo en vwo, ingedeeld volgens de
taxonomie van Bloom. Zie:
http://hogeredenkvaardigheden.slo.nl/.
De Hanze
Een heel beknopte
beschrijving in vijf dia's van de Hanze.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.