Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 4, nummer 69, oktober II, 2015 

Geschiedenisleraar van 2015

Op de website NPOGeschiedenis staan gefilmde portretten van de negen finalisten in de 'competitie' voor beste geschiedenisleraar van 2015. Deze portretten zijn om verschillende redenen zeer interessant. Bijvoorbeeld omdat leerlingen veretellen wat een geschiedenisleraar tot een goede leraar maakt. Maar je krijgt ook allerlei suggesties voor werkvormen.

Historisch denken 

Studenten van Peter Pappas van de universiteit van Portland maakten lessen gebaseerd op het werk van Sam Wineburg. Voorbeelden van deze lessen vindt u op http://edmethods.com/student-posts/ancient-sumer-and-the-beginnings-of-civilization/ en http://edmethods.com/student-posts/triumph-of-the-will/ 

Tijd voor geschiedenis

Dinsdag 2 februari organiseert Tijd voor Geschiedenis in het Orpheus Theater te Apeldoorn de VO-digitaal Academy. Tijdens deze compleet verzorgde studiedag presenteren wij Tijd voor Geschiedenis en organiseren wij diverse workshops waaronder; praktisch aan de slag, Actief Historisch Denken & Flipping the Classroom en zijn er vele mogelijkheden om in gesprek te gaan met onze auteurs en met docenten die de methode reeds gebruiken. Daarnaast zullen Adjiedj Bakas en Marcel van Herpen er alles aan doen om u met hun lezingen te inspireren en zorgen wij voor een uitgebreide lunch en borrel!
 
De VO-digitaal Academy is voor u als docent geheel kosteloos en is gevalideerd als nascholing. Meld u nu aan of kijk op www.vo-digitaalacademy.nl voor meer informatie.
 
Alvast de sfeer proeven? Bekijk dan hier de sfeerimpressie van vorig jaar! 

Het vmbo-examen 2015

Enkele opmerkingen bij een drietal vragen uit het geschiedenisexamen voor vmbo-gtl 2015,mede naar aanleiding van een artikel van Huub Kurstjens in Kleio.

Vakspecifiek verrijken: differentiŰren maakt de lessen uitdagend ˇˇk voor talentvolle leerlingen!

Differentiatie in uw vak doet recht aan verschillen tussen leerlingen. Voor veel docenten is differentiatie een grote uitdaging. SLO biedt op meerdere websites handvatten om uw les te verrijken. Kijk voor criteria van verrijkende opdrachten en voorbeeldmatige uitwerkingen voor het vak geschiedenis op havo/vwo e/of vmbo

Zijn scholen gemodelleerd naar fabrieken?

Nee, is het duidelijke antwoord van Jack Schneider,  assistant professor aan het College of the Holy Cross in de Verenigde Staten. Op Histoforum staat een samenvatting van een artikel van zijn hand over dit onderwerp.

Website van een collega,

Mike Hoffmann, een jonge collega, maakt een website voor het vak geschiedenis met o.a, oefentoetsen, filmpjes (o.a. over historische vaardigheden en omschrijvingen van kenmerkende aspecten.   

iPad-app over geschiedenis Orient-Express

In het Spoorwegmuseum in Utrecht is een informatieve iPad-app over de geschiedenis van de Orient-Express gepresenteerd. De app vertelt het verhaal van de luxe treinverbinding tussen Parijs en Constantinopel, die uitgroeide tot het boegbeeld van de Belle ╔poque en ook in de twintigste eeuw nauw verbonden bleef met de Europese geschiedenis en cultuur.

Namen nieuw seizoen Verborgen Verleden bekend

De NTR heeft de eerste zes namen bekend gemaakt van de nieuwe reeks van Verborgen verleden die 9 januari 2016 van start gaat.  

Opbrengstgericht maatwerk: een aanpak om de kwaliteit van uw onderwijs doorlopend te verbeteren!

Door prestaties van leerlingen te volgen en te analyseren kan de les beter afgestemd worden op de verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen. De website http://opbrengstgerichtmaatwerk.slo.nl/ biedt informatie en voorbeeldmatige uitwerkingen hoe u opbrengstgericht maatwerk in het vak geschiedenis kunt realiseren. Lees meer over het drie-fasemodel: doelen stellen/ maatwerk bieden/ meten, voor vmbo-, havo- en vwo-onderbouw. 

Suffragette

Op 12 oktober ging in Engeland de film Suffragette in roulatie. Op HistoryToday staat een bespreking.

Werken aan hogere denkvaardigheden daagt alle leerlingen uit meer na te denken!

Laat u inspireren door voorbeeldopdrachten voor het vak geschiedenis zodat leerlingen leren analytisch, kritisch en creatief te denken. Opdrachten die appelleren aan hogere denkvaardigheden prikkelen leerlingen hun eigen denken in te zetten en te ontwikkelen. De voorbeeldopdrachten zijn bedoeld voor de onderbouw vmbo, havo en vwo, ingedeeld volgens de taxonomie van Bloom. Zie: http://hogeredenkvaardigheden.slo.nl/.

De Hanze

Een heel beknopte beschrijving in vijf dia's van de Hanze.

 

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht. Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.