Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 5, nummer 86, juli 2016
Vorige nieuwsbrieven
Links
Vacature leermiddelenontwikkelaars
Kunskapsskolan Nederland heeft een aantal interessante vacatures voor geschiedenisdocenten die graag lesmateriaal willen ontwikkelen.
Nieuwe handreiking vmbo geschiedenis
Met ingang van het schooljaar 2016-2017
geldt voor het geschiedenisexamen vmbo vanaf 2018 een enigszins
gewijzigd examenprogramma. De syllabus die bij het
examenprogramma hoort is ingrijpender gewijzigd.
Om die reden heeft SLO een nieuwe, digitale, versie van de handreiking gemaakt waarin de wijzigingen worden toegelicht. Deze handreiking bevat tevens informatie over het opstellen van een PTA en veel voorbeelden van toetsvragen.
De Radboud Nascholingsconferentie 2016 “Wetenschap in didactiek”
Op 16 september biedt de Radboud Universiteit Nijmegen een
vernieuwde nascholingsconferentie aan waarin wetenschap en
didactiek op elkaar worden betrokken. Het programma zoomt in op
een aantal belangrijke recente ontwikkelingen in de
geschiedwetenschap door middel van een plenaire key-note en
diverse mini-lezingen. Thema’s die worden aangesneden zijn
verbonden met actuele maatschappelijke debatten. De
mini-lezingen zijn gekoppeld aan didactische workshops waarin de
behandelde thematiek wordt vertaald naar actieve werkvormen in
de klas (HAVO/VWO).
Key-note (9:30-10:30u)
Prof.dr. Olivier Hekster (RU) Tradities van macht in tijden van
transitie (50 v.Chr. – 565 n. Chr.)
Deze lezing gaat in op de rol van tradities in de wijze waarop
macht wordt gerepresenteerd en geaccepteerd in de Romeinse
geschiedenis en de huidige tijd.
Mini-lezingen en workshops (11:00-16:30u)
De ware Nederlander. Nederlandse identiteit en fotografie in het
interbellum
De constructie van de ‘ware Nederlander’ in het werk van de
fotografe Eva Besnyö.
Mini-lezing: dr. Remco Ensel (RU); workshop: drs. Arnoud Aardema
(RU)
“Koude Oorlog 2.0” en andere historische metaforen
Waarom zijn historische metaforen om ontwikkelingen in het heden
te duiden zo populair?
Mini-lezing: dr. Wim van Meurs (RU); workshop: dr. Harry Havekes
(RU)
De verbeelding van de politiek
Hoe en met welke beelden winnen politici in de 19e en 20e eeuw
het electoraat voor hun zaak?
Mini-lezing: dr. Harm Kaal (RU); workshop: drs. Tom Sas (ds.
Pierson College)
Mohammed en het Kalifaat
De historische Mohammed als model voor de inrichting van een
‘Islamitische Staat’?
Mini-lezing: prof.dr. Maaike van Berkel (RU); workshop: drs.
Koen Henskens (HAN)
Strijdbare vrouwen, deftige dames en vrome moeders
Complexe interacties tussen religieuze-, klasse- en
genderidentiteiten toen (1870-1920) en nu.
Mini-lezing: prof.dr. Jan-Hein Furnée (RU); workshop: dr.
Marloes Hülsken (HAN)
Kosten: € 145 p.p. inclusief materiaal, koffie/thee, lunch,
borrel en een informatiemarkt van een aantal uitgeversmaatschappijen en
documentatiecentra.
Programma, aanmelding en meer informatie
‘Romein in één dag’ in Rijksmuseum van Oudheden
Altijd al een Romein willen zijn? Dat kan deze zomervakantie (9
juli t/m 4 september) in het Rijksmuseum van Oudheden. Iedereen
die met speuren, spelen, knutselen en een draai aan het Rad van
Fortuin alle stempels in zijn Romeinse paspoort heeft verdiend,
mag zich een échte Romein noemen.
Kijk op
www.rmo.nl/romeinineendag voor meer informatie.
Met het kinderevenement ‘Romein in één dag’ nemen kinderen een
duik tweeduizend jaar terug in de tijd. Met een draai aan het
Rad van Fortuin voorspelt de godin Fortuna hun Romeinse beroep.
Als stoere Romeinse soldaat of gladiator, rijke handelaar,
geleerde of boer gaan de kinderen aan de slag bij het Romeinse
godenspel en maken kennis met de keizer. Ook staan er een
mini-cursus Latijn en tellen met Romeinse cijfers op het
programma. Aan de knutseltafels zetten ze zelf een zwaard in
elkaar of maken ze een Romeinse mantelspeld. Ook zijn er
Romeinse spelletjes te doen, is er een Romeinse bank om even op
adem te komen en valt er een mooie prijs te winnen door het
aantal munten te raden van de Romeinse schat. Wie alle
opdrachten heeft gedaan en alle stempels in zijn paspoort heeft
staan, mag zich een ware Romein noemen.
Op zondag 21 augustus is er voor jong en oud een
zomer-zwaardendag met demonstraties, knutselactiviteiten en
zwaardenspelletjes. Kijk op
www.rmo.nl/zwaardendag
Het museum is zaterdag 9 juli tot en met zondag 4 september elk
dag open van 10.00 tot 17.00 uur. De kinderactiviteiten zijn
gratis bij een bezoek aan het museum. Ook is er een speurtocht
met Dummie de mummie in de tentoonstelling ‘Egypte. Land van
onsterfelijkheid’ en een kinderroute in de tentoonstelling
‘Romeinse kust’.
The rise and fall of great world cities
Op de website van The Guardian staat in een artikel met als titel: The rise and fall of great world cities: 5,700 years of urbanisation – mapped een aardige animatie van de groei van steden door de eeuwen heen.
De IJzeren Eeuw
Binnenkort wordt de serie De IJzeren Eeuw herhaald! Vanaf dinsdag 5 juli, dertien weken lang, NPO2, 16.10 uur.
Docentennascholing Rome
Half oktober 2016 organiseert de Rijksuniversiteit Groningen een nascholing voor docenten uit het voortgezet onderwijs over het thema Rome, centrum van beschaving.Terug de collegebanken in? Dat kan tijdens het eerste deel van de cursus, aan de Rijksuniversiteit Groningen. Op excursie naar Rome? Dat kan ook, onder begeleiding van het KNIR, tijdens het tweede deel van de cursus. Kijk voor meer informatie en inschrijving op de site.
Docentenmiddag Museum Catharijneconvent Utrecht
Op 22 september organiseert het Catharijneconcent van
13.30-15.30 uur een docentenmiddag.
Tijdens deze bijeenkomst hoort u alles over de Tanach,
Bijbel en Koran en de makers zijn aanwezig om
toelichting te geven. Ook staat er een inspiratiecollege door de
conservator op het programma. Tot slot neemt u zelf een duik in
de Middeleeuwen rondom 'Cultuur van de kerk'. Het belooft een
mooie middag te worden, dus noteer het alvast in uw
agenda! Reserveren kan via
educatie@catharijneconvent.nl.
Artikelen Histoforum Magazine
Een overzicht van alle artikelen die sinds 2009 in Histoforum Magazine zijn verschenen vindt u hier.
Stadsplanning
De oude Egyptenaren deden, blijkens dit artikel op Scientias, al aan stadplanning.
Inloggegevens
Aan het begin van een nieuw schooljaar kan het, denk ik, geen kwaad om nog eens te vermelden dat de meeste informatie op Histoforum vrij toegankelijk is, maar dat een aantal onderdelen, op verzoek van docenten, achter wachtwoorden is geplaatst. Docenten kunnen inloggegevens voor deze rubrieken aanvragen via kaap@kpnmail.nl.
Vragen uit eerdere examens
In de afgelopen weken heb ik de examenvragen havo-vwo uit het
tweede tijdvak toegevoegd aan de
Word-bestanden met vragen over
de tien tijdvakken en de vier historische contexten vanaf 2006. Aan de
vragen uit het eerste tijdvak zijn de p-waardes toegevoegd.
Een korte toelichting op de p-waarde vindt u
hier.
Met
dit
excel-bestand kunt u vragen selecteren op
moeilijkheidsgraad.
N-termen
De n-termen waren dit jaar respectielveijk 1,2 voor vmbo-bb, 1,4 voor vmbo-kb, 0,9 voor vmbo-gtl, 1,3 voor havo en 0,7 voor vwo. Dit betekent dat havoleerlingen voor een 5,6 48% van de punten moesten behalen, tegenover 54% van de vwo-leerlingen. Voor een 5,5 op vmbo-kb hadden leerlingen 46% van de punten nodig, gtl-leerlingen daarentegen 51%.
Libris Geschiedenisprijs
De tien genomineerden van de Libris Geschiedenisprijs 2016 zijn bekend.
Vater ist im Kriege
Vater ist im Kriege is een propaganda kinderboek dat in 1915 werd uitgegeven om de Duitse kinderen te leren waarom er oorlog werd gevoerd. Op deze pagina van Historiana staan 25 pagina's uit dit boek. De tekst van het boek is beter leesbaar op deze website. Zie ook dit 9 minuten durende propagandafilmpje met dezelfde titel.
Toetsen
Kritiek op toetsvragen is van alle tijden en van alle plaatsen. De Engelse docente Maria, uit het noorden van Londen, wilde overstappen van GCSE naar IGCSE, maar krijgt het gevoel dat ze van de regen in de drup komt.
Mediawijsheid
Kennisnet heeft een online cursus mediawijsheid voor docenten ontwikkeld. Onderdeel van het pakket is een aantal voorbeeldlessen.
Eerste Wereldoorlog
De BBC heeft een bijzondere Rap Battle gemaakt over de Eerste Wereldoorlog. Het filmpje van een kleine vijf minuten is te zien op YouYube.
Minecraft en De Muur
Een student heeft een filmpje gemaakt met Minecraft over de Berlijnse Muur.
Scholierenacademie
De scholierenacademie van de Rijksuniversiteit Groningen probeert leerlingen van het voortgezet onderwijs al vroeg in contact te brengen met de academische wereld. Zij doen dat bijvoorbeeld door steun te bieden bij het maken van profielwerkstukken, maar zij hebben ook webklassen. Zie voor meer informatie de website en de agenda.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.