Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 5, nummer 86, juli 2016

 

Vacature leermiddelenontwikkelaars

Kunskapsskolan Nederland heeft een aantal interessante vacatures voor geschiedenisdocenten die graag lesmateriaal willen ontwikkelen. 

Nieuwe handreiking vmbo geschiedenis

Met ingang van het schooljaar 2016-2017 geldt voor het geschiedenisexamen vmbo vanaf 2018 een enigszins gewijzigd examenprogramma. De syllabus die bij het examenprogramma hoort is ingrijpender gewijzigd.

Om die reden heeft SLO een nieuwe, digitale, versie van de handreiking gemaakt waarin de wijzigingen worden toegelicht. Deze handreiking bevat tevens informatie over het opstellen van een PTA en veel voorbeelden van toetsvragen. 

De Radboud Nascholingsconferentie 2016 “Wetenschap in didactiek”

Op 16 september biedt de Radboud Universiteit Nijmegen een vernieuwde nascholingsconferentie aan waarin wetenschap en didactiek op elkaar worden betrokken. Het programma zoomt in op een aantal belangrijke recente ontwikkelingen in de geschiedwetenschap door middel van een plenaire key-note en diverse mini-lezingen. Thema’s die worden aangesneden zijn verbonden met actuele maatschappelijke debatten. De mini-lezingen zijn gekoppeld aan didactische workshops waarin de behandelde thematiek wordt vertaald naar actieve werkvormen in de klas (HAVO/VWO).

Key-note (9:30-10:30u)
Prof.dr. Olivier Hekster (RU) Tradities van macht in tijden van transitie (50 v.Chr. – 565 n. Chr.)
Deze lezing gaat in op de rol van tradities in de wijze waarop macht wordt gerepresenteerd en geaccepteerd in de Romeinse geschiedenis en de huidige tijd.


Mini-lezingen en workshops (11:00-16:30u)
De ware Nederlander. Nederlandse identiteit en fotografie in het interbellum
De constructie van de ‘ware Nederlander’ in het werk van de fotografe Eva Besnyö.
Mini-lezing: dr. Remco Ensel (RU); workshop: drs. Arnoud Aardema (RU)

“Koude Oorlog 2.0” en andere historische metaforen
Waarom zijn historische metaforen om ontwikkelingen in het heden te duiden zo populair?
Mini-lezing: dr. Wim van Meurs (RU); workshop: dr. Harry Havekes (RU)

De verbeelding van de politiek
Hoe en met welke beelden winnen politici in de 19e en 20e eeuw het electoraat voor hun zaak?
Mini-lezing: dr. Harm Kaal (RU); workshop: drs. Tom Sas (ds. Pierson College)

Mohammed en het Kalifaat
De historische Mohammed als model voor de inrichting van een ‘Islamitische Staat’?
Mini-lezing: prof.dr. Maaike van Berkel (RU); workshop: drs. Koen Henskens (HAN)

Strijdbare vrouwen, deftige dames en vrome moeders
Complexe interacties tussen religieuze-, klasse- en genderidentiteiten toen (1870-1920) en nu.
Mini-lezing: prof.dr. Jan-Hein Furnée (RU); workshop: dr. Marloes Hülsken (HAN)

Kosten: € 145 p.p. inclusief materiaal, koffie/thee, lunch, borrel en een informatiemarkt van een aantal  uitgeversmaatschappijen en documentatiecentra.
Programma, aanmelding en meer informatie  

‘Romein in één dag’ in Rijksmuseum van Oudheden

Altijd al een Romein willen zijn? Dat kan deze zomervakantie (9 juli t/m 4 september) in het Rijksmuseum van Oudheden. Iedereen die met speuren, spelen, knutselen en een draai aan het Rad van Fortuin alle stempels in zijn Romeinse paspoort heeft verdiend, mag zich een échte Romein noemen.
Kijk op www.rmo.nl/romeinineendag  voor meer informatie.

Met het kinderevenement ‘Romein in één dag’ nemen kinderen een duik tweeduizend jaar terug in de tijd. Met een draai aan het Rad van Fortuin voorspelt de godin Fortuna hun Romeinse beroep. Als stoere Romeinse soldaat of gladiator, rijke handelaar, geleerde of boer gaan de kinderen aan de slag bij het Romeinse godenspel en maken kennis met de keizer. Ook staan er een mini-cursus Latijn en tellen met Romeinse cijfers op het programma. Aan de knutseltafels zetten ze zelf een zwaard in elkaar of maken ze een Romeinse mantelspeld. Ook zijn er Romeinse spelletjes te doen, is er een Romeinse bank om even op adem te komen en valt er een mooie prijs te winnen door het aantal munten te raden van de Romeinse schat. Wie alle opdrachten heeft gedaan en alle stempels in zijn paspoort heeft staan, mag zich een ware Romein noemen.

Op zondag 21 augustus is er voor jong en oud een zomer-zwaardendag met demonstraties, knutselactiviteiten en zwaardenspelletjes. Kijk op www.rmo.nl/zwaardendag 

Het museum is zaterdag 9 juli tot en met zondag 4 september elk dag open van 10.00 tot 17.00 uur. De kinderactiviteiten zijn gratis bij een bezoek aan het museum. Ook is er een speurtocht met Dummie de mummie in de tentoonstelling ‘Egypte. Land van onsterfelijkheid’ en een kinderroute in de tentoonstelling ‘Romeinse kust’.

The rise and fall of great world cities

Op de website van The Guardian staat  in een artikel met als titel: The rise and fall of great world cities: 5,700 years of urbanisation – mapped een aardige animatie van de groei van steden door de eeuwen heen.  

De IJzeren Eeuw

Binnenkort wordt de serie De IJzeren Eeuw herhaald! Vanaf dinsdag 5 juli, dertien weken lang, NPO2, 16.10 uur.

Docentennascholing Rome

Half oktober 2016 organiseert de Rijksuniversiteit Groningen een nascholing voor docenten uit het voortgezet onderwijs over het thema Rome, centrum van beschaving.Terug de collegebanken in? Dat kan tijdens het eerste deel van de cursus, aan de Rijksuniversiteit Groningen. Op excursie naar Rome? Dat kan ook, onder begeleiding van het KNIR, tijdens het tweede deel van de cursus. Kijk voor meer informatie en inschrijving op de site

Docentenmiddag Museum Catharijneconvent Utrecht

Op 22 september organiseert het Catharijneconcent  van 13.30-15.30 uur een docentenmiddag. Tijdens deze bijeenkomst hoort u alles over de Tanach, Bijbel en Koran en de makers zijn aanwezig om toelichting te geven. Ook staat er een inspiratiecollege door de conservator op het programma. Tot slot neemt u zelf een duik in de Middeleeuwen rondom 'Cultuur van de kerk'. Het belooft een mooie middag te worden, dus noteer het alvast in uw agenda! Reserveren kan via educatie@catharijneconvent.nl.

Artikelen Histoforum Magazine

Een overzicht van alle artikelen die sinds 2009 in Histoforum Magazine zijn verschenen vindt u hier. 

Stadsplanning

De oude Egyptenaren deden, blijkens dit artikel op Scientias,  al aan stadplanning.

Inloggegevens

Aan het begin van een nieuw schooljaar kan het, denk ik, geen kwaad om nog eens te vermelden dat de meeste informatie op Histoforum vrij toegankelijk is, maar dat een aantal onderdelen, op verzoek van docenten, achter wachtwoorden is geplaatst. Docenten kunnen inloggegevens voor deze rubrieken aanvragen via kaap@kpnmail.nl

Vragen uit eerdere examens

In de afgelopen weken heb ik de examenvragen havo-vwo uit het tweede tijdvak toegevoegd aan de Word-bestanden met vragen over de tien tijdvakken en de vier historische contexten vanaf 2006. Aan de vragen uit het eerste tijdvak zijn de p-waardes toegevoegd.  Een korte toelichting op de p-waarde vindt u hier.
Met dit excel-bestand kunt u vragen selecteren op moeilijkheidsgraad.

N-termen

De n-termen waren dit jaar respectielveijk 1,2 voor vmbo-bb, 1,4 voor vmbo-kb, 0,9 voor vmbo-gtl, 1,3 voor havo en 0,7 voor vwo. Dit betekent dat havoleerlingen voor een 5,6 48% van de punten moesten behalen, tegenover 54% van de vwo-leerlingen. Voor een 5,5 op vmbo-kb hadden leerlingen 46% van de punten nodig, gtl-leerlingen daarentegen 51%.  

Libris Geschiedenisprijs

De tien genomineerden van de Libris Geschiedenisprijs 2016 zijn bekend.

Vater ist im Kriege

Vater ist im Kriege is een propaganda kinderboek dat in 1915 werd uitgegeven om de Duitse kinderen te leren waarom er oorlog werd gevoerd. Op deze pagina van Historiana staan 25 pagina's uit dit boek. De tekst van het boek is beter leesbaar op deze website. Zie ook dit 9 minuten durende propagandafilmpje met dezelfde titel. 

Toetsen

Kritiek op toetsvragen is van alle tijden en van alle plaatsen. De Engelse docente Maria, uit het noorden van Londen, wilde overstappen van GCSE naar IGCSE, maar krijgt het gevoel dat ze van de regen in de drup komt.  

Mediawijsheid

Kennisnet heeft een online cursus mediawijsheid voor docenten ontwikkeld. Onderdeel van het pakket is een aantal voorbeeldlessen.

Eerste Wereldoorlog

De BBC heeft een bijzondere Rap Battle gemaakt over de Eerste Wereldoorlog. Het filmpje van een kleine vijf minuten is te zien op YouYube

Minecraft en De Muur

Een student heeft een filmpje gemaakt met Minecraft over de Berlijnse Muur. 

Scholierenacademie

De scholierenacademie van de Rijksuniversiteit Groningen probeert leerlingen van het voortgezet onderwijs al vroeg in contact te brengen met de academische wereld. Zij doen dat bijvoorbeeld door steun te bieden bij het maken van profielwerkstukken, maar zij hebben ook webklassen. Zie voor meer informatie de website en de agenda.

 

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht. Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.