Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 7, nummer 129, juli 2018 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Collegedag late middeleeuwen in Zwolle, 14 september 2018.
- Geschiedenis Festival Haarlem, 6 oktober 2018
- Studiedag over de Holocaust, 7 oktober 2018
- Dag van de geschiedenisdidactiek, 11 oktober 2018
- Studiedag vmbo examen geschiedenis, 2 november 2018
- Geschiedenisdag Leiden, 16 november 2018
- Studiereis naar Yad Vashem, 28 december 2018 t/m 6 januari 2019.
Curriculum.nu en geschiedenis
Op de website van de VGN kunt u de ontwikkelingen binnen curriculum.nu in relatie tot het vak geschiedenis volgen. Daarop o.a. een tussentijdse reactie van de VGN op de Tweede Tussenrapportage en een reflectie van Carla van Boxtel.
Geschiedenisdag vrijdag 16 november 2018
#2021-2022: Nieuwe CE-syllabi voor 2021 (Havo) en 2022 (VWO)
Frans-Paul van der Putten (Clingendael), Carolien Stolte (UL),
Patrick Dassen (UL) en Hanco Jürgens
(UvA/DIA) praten u bij over de thema’s China 1842-2001, India
1765-1885 en Duitsland 1918-1991; over
de nieuwste ontwikkelingen in onderzoek met interessante
bronnen en casussen voor u en uw leerlingen.
Hanneke Tuithof (UU en FLOT) zat de syllabuscommissie voor en
geeft een workshop over het opstellen
van het PTA bij dit nieuwe programma, zodat u goed beslagen
ten ijs komt wanneer u dit in het voorjaar
zelf moet doen.
#2032 en curriculum.nu
Historisch denken en redeneren (domein A) blijft ongewijzigd
in de nieuwe syllabi, maar past prima bij de
doelstellingen van curriculum.nu. Carla van Boxtel (UvA) deed
en begeleidde veel recent vakdidactisch
onderzoek en praat ons hierover bij. Ervaren vakdidactici,
onderzoekers en docenten geven een keur aan
praktische workshops rond verschillende aspecten van
historisch denken en redeneren: ter inspiratie en
om als vak steviger te staan in de leergebieden mens-en
maatschappij en burgerschapsvorming.
Locatie: Museum Volkenkunde, Leiden
Voor meer informatie over programma en aanmelding:
www.iclon.nl/geschiedenisdag
Redbad
Mocht je de behoefte hebben om naar de film Redbad te gaan, dan is het handig om eerst even deze impressie van de film te lezen. Han Nijdam, gepromoveerd op Redbad, stipt hierin een aantal zaken aan die historisch gezien niet kloppen. Ook Jona Lendering heeft zo zijn bezwaren tegen de film.
Onbekende erfenis
Op Histoforum staat een bespreking van het boek Onbekende erfenis van Joachim Krause. In dit bezoek brengt hij de briefwisseling samen die zijn ouders, Christian en Margarete (en de broer van Christian, Helmut) met elkaar onderhielden in de jaren 1933-1945. Een boek dat veel materiaal biedt om in de geschiedenisles te gebruiken.
103 beroemde historische personen
Collega Robbert-Jan Poortvliet maakte een (laatste) les bij een prachtig schilderij met 103 beroemde personen: Wie vindt de meeste namen? De antwoorden vindt u hier en op deze plek het geannoteerde schilderij.
Studiedag over de Holocaust
Op zondag 7 oktober organiseert CIDI speciaal voor docenten
een studiedag in de Kazerne Dossin te Mechelen, België. Deze
kazerne werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitse
bezetter gebruikt als doorgangskamp om Joden en zigeuners te
transporteren naar Auschwitz. Sinds 2012 is Kazerne Dossin een
herinneringsplek, museum en documentatiecentrum over Holocaust
en Mensenrechten.
Vanuit de Holocaust gaat Kazerne Dossin op zoek naar de
tijdloze mechanismen van groepsdruk en collectief geweld die
in sommige omstandigheden kunnen uitlopen op massamoord en
genocide. Deze vraagstelling raakt de kern van de moderne
mensenrechten, met hun nadruk op vrijheid en
non-discriminatie.
Tijdens de studiedag krijgen docenten een rondleiding door het
museum, een inleidende lezing over het educatief concept van
Kazerne Dossin en de mogelijkheid workshops te volgen over
o.a. polarisatie, de rol van bystanders en meer.
Voor deze studiedag zal CIDI zorgen voor een bus die vertrekt
vanuit Utrecht naar Mechelen, via een tussenstop in Breda en
weer terug. Om deel te nemen aan deze studiedag kunt u zich
tot 1 oktober aanmelden via CIDI:
cidi@cidi.nl of
070-3646862. De kosten bedragen € 15 voor de hele dag,
inclusief busvervoer en een lunch.
Meer informatie over deze
studiedag.
Studiereis Yad Vashem
Van 28 december 2018 tot 6 januari 2019 vindt er weer een
studiereis plaats naar Yad Vashem in Jeruzalem. deadline
voor aanmeldingen is 7 oktober.
Meer informatie
Studiereis naar Marokko 'Islam en burgerschap'
Van 17 tot en met 24 oktober 2018 organiseert het Nederlands
Instituut in Marokko (NIMAR) een studiereis naar Marokko voor
docenten in het voortgezet onderwijs. Thema is “Islam en
burgerschap”.
Ben je leraar (geschiedenis, maatschappijleer, godsdienst,
filosofie, aardrijkskunde,…) en zit je met vragen over de
relatie tussen burgerschap en islam ? Heb je wel eens
gesprekken met leerlingen over de vrijheid van meningsuiting
en van godsdienstuitoefening, over de gelijkheid tussen man en
vrouw in de islam, over het verschil tussen moslims en
niet-moslims? Denk je dat meer kennis over de islam en over
Marokko – herkomstland van veel moslimleerlingen – je daarbij
zou kunnen helpen? Dan is deze studiereis naar Marokko iets
voor jou.
Meer informatie op de
website van het NIMAR.
Voor aanmelding en vragen kunt u terecht bij Annemarike
Stremmelaar,
a.stremmelaar@hum.leidenuniv.nl
De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie 2018
De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie biedt een programma waarin wetenschappelijke achtergronden, didactische toepassingen en maatschappelijke thema’s van het schoolvak geschiedenis aan bod komen. Het programma biedt twee plenaire lezingen en diverse workshops aan die ingaan op de stof uit de historische contexten en uit de kenmerkende aspecten. 's Ochtend zijn er twee plenaire lezingen en 's middags kunt u, in twee rondes, keizen uit verschillende workshops.
Kosten: € 145 p.p. inclusief materiaal, koffie/thee, lunch,
borrel en een informatiemarkt van uitgevers-maatschappijen en
documentatiecentra.
Voor programma, aanmelding en meer informatie:
www.ru.nl/geschiedenis/nascholingsdag
Lesmateriaal Tweede Wereldoorlog
Op de website van het NIOD staan diverse opdrachten die betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog. De werkvorm kwadrant bestaat uit een opdracht bij tien beeldbronnen over verzet. Per bron maken de leerlingen twee keuzes: hoort de bron aan de kant van de Duitse bezetter of juist aan de kant van het verzet? En gaat het om propaganda of om informatie? Maar er is ook lesmateriaal over Operatie Barbarossa, Joodse vluchtelingen in Nederland, de Holocaust en de Armeense genocide en anti-Joodse maatregelen.
Acht elite scholen in Washington stoppen met het Advanced Placement (AP) programma
In a joint statement, they said that they were responding to "the diminished utility of AP courses and the desirability of developing our own advanced courses that more effectively address our students’ needs and interests. Collectively, we believe a curriculum oriented toward collaborative, experiential, and interdisciplinary learning will not only better prepare our students for college and their professional futures, but also result in more engaging programs for both students and faculty. We expect this approach will appeal to students’ innate curiosity, increase their motivation, and fuel their love of learning."
Vmbo-conferentie over het geschiedenisexamen
Voor de elfde keer organiseren de Universiteit Utrecht en de
Vmbo-commissie van de VGN de vmbo-conferentie, ditmaal met de
themalijn: De radicale 20e eeuw.
Doelstelling
De jaarlijkse vmbo-conferentie is erop gericht u te voorzien
van historische kennis, praktische tips en concreet
lesmateriaal zodat u de geschiedenislessen kunt laten
aansluiten op het examenprogramma en leerlingen goed
voorbereid zijn op het examen.
Datum: vrijdag 2 november 2018 van 10.00-16.00 uur op de
Uithof, Utrecht
Kosten: € 220 euro (incl. drinken, lunch, borrel,
werkmateriaal en nascholingscertificaat)
Opgave: Meer informatie en opgave vanaf medio augustus via
website:
www.uu.nl/geschiedenisendidactiek
Lezingen en workshops
De studiedag wordt geopend met een lezing van prof. dr.
Beatrice de Graaf over radicalisering en terrorisme in de 20e
en 21e eeuw.
Daarna kan er gekozen worden uit drie inhoudelijke lezingen:
een lezing door Gijs van Gaans (Fontys): ‘Waarom zijn
controversiële onderwerpen controversieel?’ Lector dr. Hanneke
Tuithof (Fontys & UU): ‘Voorbeelden van samenwerking tussen
Gammavakken’ en Huub Kurstjens (Cito) en Gerard Rozing (VGN)
over het afgelopen geschiedenisexamen en de gewijzigde
syllabus.
Na de lunch worden verschillende workshops
aangeboden. Zoals: dr. Gerhard Stoel (UvA): ‘Causaal
historisch redeneren voor vmbo-leerlingen’, Koen Henskens
(HAN) met werkvormen & historisch redeneren, Movies that Matter
en de Anne Frank Stichting over de radicale 20e eeuw.
Daarnaast ook workshops van Curriculum.nu samen met het
ontwikkelteam M en M, het project ‘Terrorisme bespreekbaar
maken in de klas’, Huub Kurstjens over vragen maken aan de
hand van de aangepaste syllabus en Peter Jager (Cito) over
digitale examens vmbo geschiedenis.
De studiedag wordt afgesloten met een lezing door Karin van
den Born redacteur van de nieuwe 4-delige televisieserie van
de NTR: ‘Hoop en wanhoop in het Midden-Oosten. Een
geschiedenis.’
Nieuwe Egypte-les voor vmbo in Rijksmuseum van Oudheden
In het schooljaar 2018/2019 biedt het Rijksmuseum van Oudheden een nieuwe Egypte-les speciaal voor de onderbouw van het vmbo. Tijdens deze les maken leerlingen in spelvorm kennis met voorwerpen uit het oude Egypte en de verhalen die daarbij horen. Daarnaast is er voor alle niveaus bij de tijdelijke tentoonstelling ‘Goden van Egypte’ een interactieve rondleiding, een nieuwe les over archeologie en een les bij de vernieuwde afdeling Nederland in de Romeinse tijd. Alle lessen kosten €75 en kunnen ook met de Cultuurkaart betaald worden. Het totaalaanbod voor het schooljaar 2018/2019 staat op www.rmo.nl/voortgezetonderwijs.
Collegedag late middeleeuwen in Zwolle
Op vrijdag 14 september 2018 leren geïnteresseerden alles over
de late Middeleeuwen in Nederland tijdens een collegedag van
Historisch Nieuwsblad. In het Dominicanenklooster verzorgen
vier deskundigen lezingen over dit thema. Centraal tijdens de
collegedag staat de vijftiende eeuw in de Lage Landen. Prof.
dr. Jan Burgers opent de dag met een college over de politieke
integratie van de Nederlanden onder de Bourgondische hertogen,
waarna historicus en schrijver Luc Panhuysen een lezing geeft
over de Moderne Devotie. Deze religieuze stroming, die rond
Zwolle ontstond, is van grote invloed geweest op de latere
Reformatie. Tijdens het derde college vertelt dr. Justyna
Wubs-Mrozewicz alles over de Hanze, die van economisch
levensbelang was voor de oostelijke steden van de Nederlanden.
Prof. dr. Herman Pleij sluit de dag af met een lezing over
cultuur. Hij vertelt hoe de uitvinding van de drukpers de
wereld op haar kop zette en laat zien dat men in deze tijd
begon te twijfelen aan het absolutisme: een twijfel die een
eeuw later mede zou leiden tot de Nederlandse Opstand.
Collegedag Late Middeleeuwen
Vrijdag 14 september, 09.30 – 17.00 uur; de deuren openen om
09.00 uur
Dominicanenklooster, Assendorpstraat 29, Zwolle
Regulier: € 89
Leden van Historisch Nieuwsblad: € 69
Informatie en kaartverkoop via
historischnieuwsblad.nl/collegedag-late-middeleeuwen
Lam Gods
Na uitgebreid onderzoek hebben restaurateurs het originele lam van het ‘Lam Gods’ blootgelegd. Hiervoor werd een oude overschildering, die het hoofdpersonage van het beroemde altaarstuk bijna vijf eeuwen lang bedekte, verwijderd. Zie ook de beschrijving van het schilderij op Histoforum.
Tentoonstelling over Suze Groeneweg
Op 3 juli 2018 is het precies honderd jaar geleden dat Suze
Groeneweg als eerste vrouw in de Tweede Kamer werd gekozen.
Van 4 juli tot en met 1 september 2018 wijdt ProDemos daarom
een beknopte tentoonstelling aan leven en werk van Groeneweg.
De tentoonstelling bevat naast foto’s en geschriften ook
unieke geluids- en filmfragmenten. Daarnaast zijn door de
familie van Groeneweg bijzondere en persoonlijke voorwerpen
beschikbaar gesteld. Affiches, cartoons en kledingstukken
nemen de bezoeker mee naar lang vervlogen tijden. In de
tentoonstelling naast haar politieke carrière ook aandacht
voor Groeneweg’s werk als docente.
De tentoonstelling over Suze Groeneweg is gratis te bezoeken
van maandag tot en met zaterdag, van 09.00 – 17.00 uur. Meer
informatie is te vinden op
www.prodemos.nl/suze.
Australian Journey: The Story of a Nation in 12 Objects
Voor de liefhebber:
Australian Journey: The Story of a Nation in 12 Objects is a
free web-based video series exploring the nation’s history
through captivating objects from the National Museum of
Australia.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.