Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 7, nummer 129, juli 2018 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Collegedag late middeleeuwen in Zwolle, 14 september 2018.

- Geschiedenis Festival Haarlem, 6 oktober 2018  

- Studiedag over de Holocaust, 7 oktober 2018

- Dag van de geschiedenisdidactiek, 11 oktober 2018 

- Studiedag vmbo examen geschiedenis, 2 november 2018

- Geschiedenisdag Leiden, 16 november 2018 

- Studiereis naar Yad Vashem, 28 december 2018 t/m 6 januari 2019.

Curriculum.nu en geschiedenis

Op de website van de VGN kunt u de ontwikkelingen binnen curriculum.nu in relatie tot het vak geschiedenis volgen. Daarop o.a. een tussentijdse reactie van de VGN op de Tweede Tussenrapportage en een reflectie van Carla van Boxtel.

Geschiedenisdag vrijdag 16 november 2018

#2021-2022: Nieuwe CE-syllabi voor 2021 (Havo) en 2022 (VWO)
Frans-Paul van der Putten (Clingendael), Carolien Stolte (UL), Patrick Dassen (UL) en Hanco Jürgens
(UvA/DIA) praten u bij over de thema’s China 1842-2001, India 1765-1885 en Duitsland 1918-1991; over
de nieuwste ontwikkelingen in onderzoek met interessante bronnen en casussen voor u en uw leerlingen.
Hanneke Tuithof (UU en FLOT) zat de syllabuscommissie voor en geeft een workshop over het opstellen
van het PTA bij dit nieuwe programma, zodat u goed beslagen ten ijs komt wanneer u dit in het voorjaar
zelf moet doen.

#2032 en curriculum.nu
Historisch denken en redeneren (domein A) blijft ongewijzigd in de nieuwe syllabi, maar past prima bij de
doelstellingen van curriculum.nu. Carla van Boxtel (UvA) deed en begeleidde veel recent vakdidactisch
onderzoek en praat ons hierover bij. Ervaren vakdidactici, onderzoekers en docenten geven een keur aan
praktische workshops rond verschillende aspecten van historisch denken en redeneren: ter inspiratie en
om als vak steviger te staan in de leergebieden mens-en maatschappij en burgerschapsvorming.
Locatie: Museum Volkenkunde, Leiden
Voor meer informatie over programma en aanmelding: www.iclon.nl/geschiedenisdag  

Redbad

Mocht je de behoefte hebben om naar de film Redbad te gaan, dan is het handig om eerst even deze impressie van de film te lezen. Han Nijdam, gepromoveerd op Redbad, stipt hierin een aantal zaken aan die historisch gezien niet kloppen. Ook Jona Lendering heeft zo zijn bezwaren tegen de film.

Onbekende erfenis

Op Histoforum staat een bespreking van het boek Onbekende erfenis van Joachim Krause. In dit bezoek brengt hij de briefwisseling samen die zijn ouders, Christian en Margarete (en de broer van Christian, Helmut) met elkaar onderhielden in de jaren 1933-1945. Een boek dat veel materiaal biedt om in de geschiedenisles te gebruiken.

103 beroemde historische personen

Collega Robbert-Jan Poortvliet maakte een (laatste) les bij een prachtig schilderij met 103 beroemde personen:  Wie vindt de meeste namen? De antwoorden vindt u hier en op deze plek het geannoteerde schilderij.

Studiedag over de Holocaust

Op zondag 7 oktober organiseert CIDI speciaal voor docenten een studiedag in de Kazerne Dossin te Mechelen, België. Deze kazerne werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetter gebruikt als doorgangskamp om Joden en zigeuners te transporteren naar Auschwitz. Sinds 2012 is Kazerne Dossin een herinneringsplek, museum en documentatiecentrum over Holocaust en Mensenrechten.

Vanuit de Holocaust gaat Kazerne Dossin op zoek naar de tijdloze mechanismen van groepsdruk en collectief geweld die in sommige omstandigheden kunnen uitlopen op massamoord en genocide. Deze vraagstelling raakt de kern van de moderne mensenrechten, met hun nadruk op vrijheid en non-discriminatie.

Tijdens de studiedag krijgen docenten een rondleiding door het museum, een inleidende lezing over het educatief concept van Kazerne Dossin en de mogelijkheid workshops te volgen over o.a. polarisatie, de rol van bystanders en meer.

Voor deze studiedag zal CIDI zorgen voor een bus die vertrekt vanuit Utrecht naar Mechelen, via een tussenstop in Breda en weer terug. Om deel te nemen aan deze studiedag kunt u zich tot 1 oktober aanmelden via CIDI: cidi@cidi.nl  of 070-3646862. De kosten bedragen € 15 voor de hele dag, inclusief busvervoer en een lunch.
Meer informatie over deze studiedag.

Studiereis Yad Vashem

Van 28 december 2018 tot 6 januari 2019 vindt er weer een studiereis plaats naar Yad Vashem in Jeruzalem.  deadline voor aanmeldingen is 7 oktober.
Meer informatie

Studiereis naar Marokko 'Islam en burgerschap'

Van 17 tot en met 24 oktober 2018  organiseert het Nederlands Instituut in Marokko (NIMAR) een studiereis naar Marokko voor docenten in het voortgezet onderwijs. Thema is “Islam en burgerschap”.

Ben je leraar (geschiedenis, maatschappijleer, godsdienst, filosofie, aardrijkskunde,…) en zit je met vragen over de relatie tussen burgerschap en islam ? Heb je wel eens gesprekken met leerlingen over de vrijheid van meningsuiting en van godsdienstuitoefening, over de gelijkheid tussen man en vrouw in de islam, over het verschil tussen moslims en niet-moslims? Denk je dat meer kennis over de islam en over Marokko – herkomstland van veel moslimleerlingen – je daarbij zou kunnen helpen? Dan is deze studiereis naar Marokko iets voor jou.
Meer informatie op de website van het NIMAR.
Voor aanmelding en vragen kunt u terecht bij Annemarike Stremmelaar, a.stremmelaar@hum.leidenuniv.nl  

De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie 2018

De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie biedt een programma waarin wetenschappelijke achtergronden, didactische toepassingen en maatschappelijke thema’s van het schoolvak geschiedenis aan bod komen. Het programma biedt twee plenaire lezingen en diverse workshops aan die ingaan op de stof uit de historische contexten en uit de kenmerkende aspecten. 's Ochtend zijn er twee plenaire lezingen en 's middags kunt u, in twee rondes, keizen uit verschillende workshops.

Kosten: € 145 p.p. inclusief materiaal, koffie/thee, lunch, borrel en een informatiemarkt van uitgevers-maatschappijen en  documentatiecentra.
Voor programma, aanmelding en meer informatie: www.ru.nl/geschiedenis/nascholingsdag 

Lesmateriaal Tweede Wereldoorlog

Op de website van het NIOD staan diverse opdrachten die betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog. De werkvorm kwadrant bestaat uit een opdracht bij tien beeldbronnen over verzet. Per bron maken de leerlingen twee keuzes: hoort de bron aan de kant van de Duitse bezetter of juist aan de kant van het verzet? En gaat het om propaganda of om informatie? Maar er is ook lesmateriaal over Operatie Barbarossa, Joodse vluchtelingen in Nederland, de Holocaust en de Armeense genocide en anti-Joodse maatregelen.     

Acht elite scholen in Washington stoppen met het Advanced Placement (AP) programma

In a joint statement, they said that they were responding to "the diminished utility of AP courses and the desirability of developing our own advanced courses that more effectively address our students’ needs and interests. Collectively, we believe a curriculum oriented toward collaborative, experiential, and interdisciplinary learning will not only better prepare our students for college and their professional futures, but also result in more engaging programs for both students and faculty. We expect this approach will appeal to students’ innate curiosity, increase their motivation, and fuel their love of learning."

Meer informatie

Vmbo-conferentie over het geschiedenisexamen

Voor de elfde keer organiseren de Universiteit Utrecht en de Vmbo-commissie van de VGN de vmbo-conferentie, ditmaal met de themalijn: De radicale 20e eeuw.

Doelstelling
De jaarlijkse vmbo-conferentie is erop gericht u te voorzien van historische kennis, praktische tips en concreet lesmateriaal zodat u de geschiedenislessen kunt laten aansluiten op het examenprogramma en leerlingen goed voorbereid zijn op het examen.

Datum: vrijdag 2 november 2018 van 10.00-16.00 uur op de Uithof, Utrecht
Kosten: € 220 euro (incl. drinken, lunch, borrel, werkmateriaal en nascholingscertificaat)
Opgave: Meer informatie en opgave vanaf medio augustus via website: www.uu.nl/geschiedenisendidactiek

Lezingen en workshops
De studiedag wordt geopend met een lezing van prof. dr. Beatrice de Graaf over radicalisering en terrorisme in de 20e en 21e eeuw.
Daarna kan er gekozen worden uit drie inhoudelijke lezingen: een lezing door Gijs van Gaans (Fontys): ‘Waarom zijn controversiële onderwerpen controversieel?’ Lector dr. Hanneke Tuithof (Fontys & UU): ‘Voorbeelden van samenwerking tussen Gammavakken’ en Huub Kurstjens (Cito) en Gerard Rozing (VGN) over het afgelopen geschiedenisexamen en de gewijzigde syllabus.
Na de lunch worden verschillende workshops aangeboden. Zoals: dr. Gerhard Stoel (UvA): ‘Causaal historisch redeneren voor vmbo-leerlingen’, Koen Henskens (HAN) met werkvormen & historisch redeneren, Movies that Matter en de Anne Frank Stichting over de radicale 20e eeuw. Daarnaast ook workshops van Curriculum.nu samen met het ontwikkelteam M en M, het project ‘Terrorisme bespreekbaar maken in de klas’, Huub Kurstjens over vragen maken aan de hand van de aangepaste syllabus en Peter Jager (Cito) over digitale examens vmbo geschiedenis.

De studiedag wordt afgesloten met een lezing door Karin van den Born redacteur van de nieuwe 4-delige televisieserie van de NTR: ‘Hoop en wanhoop in het Midden-Oosten. Een geschiedenis.’

Nieuwe Egypte-les voor vmbo in Rijksmuseum van Oudheden

In het schooljaar 2018/2019 biedt het Rijksmuseum van Oudheden een nieuwe Egypte-les speciaal voor de onderbouw van het vmbo. Tijdens deze les maken leerlingen in spelvorm kennis met voorwerpen uit het oude Egypte en de verhalen die daarbij horen. Daarnaast is er voor alle niveaus bij de tijdelijke tentoonstelling ‘Goden van Egypte’ een interactieve rondleiding, een nieuwe les over archeologie en een les bij de vernieuwde afdeling Nederland in de Romeinse tijd. Alle lessen kosten €75 en kunnen ook met de Cultuurkaart betaald worden. Het totaalaanbod voor het schooljaar 2018/2019 staat op www.rmo.nl/voortgezetonderwijs.  

Collegedag late middeleeuwen in Zwolle

Op vrijdag 14 september 2018 leren geïnteresseerden alles over de late Middeleeuwen in Nederland tijdens een collegedag van Historisch Nieuwsblad. In het Dominicanenklooster verzorgen vier deskundigen lezingen over dit thema. Centraal tijdens de collegedag staat de vijftiende eeuw in de Lage Landen. Prof. dr. Jan Burgers opent de dag met een college over de politieke integratie van de Nederlanden onder de Bourgondische hertogen, waarna historicus en schrijver Luc Panhuysen een lezing geeft over de Moderne Devotie. Deze religieuze stroming, die rond Zwolle ontstond, is van grote invloed geweest op de latere Reformatie. Tijdens het derde college vertelt dr. Justyna Wubs-Mrozewicz alles over de Hanze, die van economisch levensbelang was voor de oostelijke steden van de Nederlanden. Prof. dr. Herman Pleij sluit de dag af met een lezing over cultuur. Hij vertelt hoe de uitvinding van de drukpers de wereld op haar kop zette en laat zien dat men in deze tijd begon te twijfelen aan het absolutisme: een twijfel die een eeuw later mede zou leiden tot de Nederlandse Opstand.
Collegedag Late Middeleeuwen
Vrijdag 14 september, 09.30 – 17.00 uur; de deuren openen om 09.00 uur
Dominicanenklooster, Assendorpstraat 29, Zwolle
Regulier: € 89
Leden van Historisch Nieuwsblad: € 69
Informatie en kaartverkoop via historischnieuwsblad.nl/collegedag-late-middeleeuwen 

Lam Gods

Na uitgebreid onderzoek hebben restaurateurs het originele lam van het ‘Lam Gods’ blootgelegd. Hiervoor werd een oude overschildering, die het hoofdpersonage van het beroemde altaarstuk bijna vijf eeuwen lang bedekte, verwijderd.  Zie ook de beschrijving van het schilderij op Histoforum. 

Tentoonstelling over Suze Groeneweg

Op 3 juli 2018 is het precies honderd jaar geleden dat Suze Groeneweg als eerste vrouw in de Tweede Kamer werd gekozen. Van 4 juli tot en met 1 september 2018 wijdt ProDemos daarom een beknopte tentoonstelling aan leven en werk van Groeneweg.
De tentoonstelling bevat naast foto’s en geschriften ook unieke geluids- en filmfragmenten. Daarnaast zijn door de familie van Groeneweg bijzondere en persoonlijke voorwerpen beschikbaar gesteld. Affiches, cartoons en kledingstukken nemen de bezoeker mee naar lang vervlogen tijden. In de tentoonstelling naast haar politieke carrière ook aandacht voor Groeneweg’s werk als docente.
De tentoonstelling over Suze Groeneweg is gratis te bezoeken van maandag tot en met zaterdag, van 09.00 – 17.00 uur. Meer informatie is te vinden op www.prodemos.nl/suze.

Australian Journey: The Story of a Nation in 12 Objects

Voor de liefhebber: Australian Journey: The Story of a Nation in 12 Objects is a free web-based video series exploring the nation’s history through captivating objects from the National Museum of Australia.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.