Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 10, nummer 171, juli 2020 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

Als gevolg van de beperkende maatregelen van de overheid is onderstaan overzicht is helaas niet meer actueel.

 

- Collegedag Koloniale geschiedenis, 11 september 2020 in Arnhem

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 17 september 2020  

- Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 2 oktober 2020

- Studiedag naar vIlla ten Hompel in Münster, 16 oktober 2020

- Studiereis Bonn, 10 en 11 december 2020.

De vernieuwde canon

Sinds 22 juni hebben 'we' een vernieuwde canon. Op deze pagina ziet u welke vensters zijn vderdwenen. Het rapport van de commisssie downloadt u hier

De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie 2 oktober 2020

De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie biedt een programma waarin wetenschappelijke achtergronden, didactische toepassingen en maatschappelijke thema’s van het schoolvak geschiedenis aan bod komen. Het programma is dit jaar geheel gewijd aan de nieuwe historische context China 1842-2001, en bestaat uit twee plenaire lezingen en diverse didactische workshops.

Zie hier het programma.  

Studiereis Bonn 2020

Tijdens het verblijf in Bonn op donderdag 10 en vrijdag 11 december 2020 maakt de groep docenten geschiedenis kennis met de recente Duitse geschiedenis. Nabij de oude regeringswijk van de Bundesrepublik Deutschland is het Haus der Geschichte gelegen. In dit museum leert u over de naoorlogse Duitse geschiedenis.
De historische context ‘Duitsland in Europa’ wordt in het Centraal Examen van havo en vwo verruimd op de periode 1918 tot 1991. Het Duitsland Instituut organiseert deze tweedaagse studiereis voor docenten geschiedenis uit het voortgezet onderwijs naar Bonn om te informeren over de geschiedenis van Duitsland in de periode 1945 tot 1991.
Meer informatie 

Lesmateriaal Lanseloet van Denemerken

Jan van Uyttendaele maakt een uitgebreid lespakket over Lanseloet van Denemerken. U vindt het op de pagina met meeer lespakketten van zijn hand. lesmateriaal dat bij uitstek geschikt is voor een samenwerking tussen geschiedenis en Nederlands.

Studiedag voor docenten: Villa ten Hompel te Münster (Duitsland)

Op vrijdag 16 oktober 2020 organiseert CIDI speciaal voor docenten een studiedag naar Villa ten Hompel te Münster, Duitsland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Villa ten Hompel de thuisbasis voor de regionale geüniformeerde politie van de legereenheid VI. Zodoende werd het een coördinatiepunt van waaruit ambtenaren en bewapende politie-eenheden misdaden in dienst van het nationaalsocialisme begingen. In de naoorlogse periode, tussen 1954 en 1968, huisde in de villa de regionale afdeling voor schadeloosstelling aan de slachtoffers van het naziregime.

Filmtips bij Syllabus: Duitsland 1918-1991

De Kleio-redactie heeft bij de syllabus een aantal suggesties om samen met de leerlingen te kijken, te lezen of te spelen.

Expeditie Vrijheid

Expeditie Vrijheid is een methodevervangend lespakket voor groep 7 en 8, waarin kinderen door middel van omgevingsonderwijs en burgerschapsopdrachten de betekenis van oorlog en vrede ontdekken, in hun eigen omgeving. Het lespakket is toegespitst op de provincie Overijssel en ontwikkeld samen met 10 Overijsselse partnerscholen. De zes lessen zijn gratis online toegankelijk.  

De opstand in het vernietigingskamp Treblinka

Niemand kwam levend uit vernietigingskamp Treblinka. Er werden zo veel mensen omgebracht dat er niet genoeg land was om iedereen te begraven. In iets meer dan een jaar tijd werden er 900.000 mensen vermoord. De gigantische ovens bleken al snel te klein.
En al waren ze uitgehongerd en ontdaan van hun waardigheid, toch durfde een groep gevangenen in opstand te komen. Op 2 augustus 1943 vond een succesvolle gewapende opstand plaats in het vernietigingskamp, die groter en spectaculairder was dan die in Sobibór.
Hoe slaagden de gevangenen erin de bewakers aan te vallen, hun wapens over te nemen en te ontsnappen? Kregen ze hulp van binnenuit? Werden ze geholpen door Poolse boeren?
Michał Wójcik schreef op basis van ooggetuigenverslagen een boeiende reconstructie van deze weinig bekende rebellie. Het is een verhaal over buitengewone moed, geloof en hoop, dat laat zien dat zelfs in de grootste hel een wonder kan gebeuren.

Treblinka 1943 | Het verhaal van de opstand in het vernietigingskamp | Michał Wójcik | 9789401916813 |
€ 22,50 | Verschijnt 21 juli 2020.

Lesmateriaal Kamp Westerbork

Op dit moment is ons museum gesloten vanwege het Coronavirus. Het gaat ons aan het hart dat we, op dit moment, niemand kunnen ontvangen en rondleiden. Daarom stellen we een deel van onze educatieve materialen, in elk geval tot de heropening van het museum, beschikbaar via deze pagina. We vullen de pagina in de loop van de weken verder aan.

Beeldenstormers

'Beeldenstormers hebben gelijk: beeld van Jan Pieterszoon Coen moet weg'  is een bruikbaar artikel voor een discusssie met de klas over het al dan niet handhaven van bepaaalde beeelden.

Schoolexamen en PTA

Het schoolexamen goed vormgeven, je visie en ambities zichtbaar maken in je PTA en deze keuzes gezamenlijk maken. Daar werk je als vaksectie elk jaar weer aan. Op deze pagina vind je verschillende documenten die je daarbij kunnen helpen en inspireren.

_ het pdf-document ‘Handreiking schoolexamen geschiedenis havo/vwo’;
_ het word-document ‘Gespreksleidraad geschiedenis havo/vwo (leeg)’;
_ het pdf-document ‘Voorbeelduitwerkingen gespreksleidraad geschiedenis havo/vwo'.

 

In 2016 is het examenprogramma geschiedenis voor het havo van ingang van het centraal examen van 2018 aanzienlijk verlicht. In 2019 zijn daarnaast nieuwe syllabi voor havo en vwo gepubliceerd. Door deze ontwikkeling moeten docenten voor alle leerlingen die geschiedenis volgen in de bovenbouw van havo/vwo een nieuw programma van toetsing en afsluiting maken. Deze handreiking wil hen daarbij ondersteunen.


De gespreksleidraad is ontwikkeld als hulpmiddel bij het bespreken van keuzes in de vaksectie. De vragen helpen je om gezamenlijk beredeneerde keuzes te maken die aansluiten bij landelijke eisen, visie en beleid op schoolniveau en jullie wensen en inzichten op vakniveau.

Het word-document ‘Gespreksleidraad geschiedenis (leeg)’ bevat alle relevante gespreksvragen op een rij.
Het pdf-document ‘Voorbeelduitwerkingen gespreksleidraad geschiedenis' bevat ter illustratie en inspiratie mogelijke uitwerkingen en gemaakte keuzes voor een PTA havo en een PTA vwo.

Samenhang/samenwerking geschiedenis, filosofie en economie

Voor een vergelijking van eindtermen filosofie, economie en geschiedenis zoals die nu én (geschiedenis) vanaf 2022 zullen gelden vind je hier een overzicht (pdf, 261 kB).

Formats voor in de geschiedenisles

Karen Knight stelt een groot aantal werkvormen/formats beschikbaar voor het onderwerp Weimar Republik en het Nazisme.

The Great Teaching Toolkit

The fundamental goal of everyone that works in education is to improve students’ lives. While many personal, family, and cultural factors contribute to students’ outcomes, a large body of research indicates that what teachers do, know and believe matters more to the achievement of students than anything else we can influence. The quality of teaching is hugely important to the outcomes of young people, and great teaching can be learnt. Raising the
quality of teaching within existing schools is probably the single most effective thing we could do to promote both overall attainment and equity (Wiliam, 2018).

Our model for great teaching presents a simple narrative.


Great teachers:
1. understand the content they are teaching and how it is learnt
2. create a supportive environment for learning
3. manage the classroom to maximise opportunity to learn
4. present content, activities and interactions that activate their students’ thinking

 

U kunt het document hier gratis downloaden. 

Hocus pocus Pilatus pas

Heeft u zich ooit afgevraagd waar de toverspreuk Hocus pocus Pulatus pas vandaan komt? Op de blog Mainzer Beobachter legt ene Dirk het uit. ijdens een Latijnse mis prevelde de priester op plechtige momenten allerlei, voor velen,  onbegrijpelijke woorden. Hocus pocus = hoc est (enim) corpus meum. De woorden die de priester uitspreekt tijdens de consecratie, waar in de ogen van  katholieken het wonder van de transsubstantiatie plaats heeft. Pilatus pas vindt zijn oorsprong in het Credo (sub Pontio Pilato passus et sepultus est). De nominatief rijmt natuurlijk beter met de hocus pocus  dan Platio en de alliteratie helpt ook om het wat magischer te maken.

Cananefaten

Waar komt de naam Cananefaten vandaan? In ieder geval zijn het geen konineneters of konijnenvatters. Oliver van Renswoude heeft op Taaldacht een veel betere verklaring geopperd voor Cananefaten: “Veel aannemelijker is nochtans de oudere duiding die Günter Neumann verkiest: dat Cananefates, de vorm die zoals gezegd ook het meest oorspronkelijk lijkt, een latinisering is van Oudgermaans *Kananēfaşīz, waarbij *kananē het genitief meervoud is van Oudgermaans *kanō ‘uitgehold stuk hout, boot’, een woord dat we terugvinden in Middelnederduits kane ‘boot’, Hoogduits Kahn ‘boot’, Ouddeens kane ‘boot’ en Oudnoords kani ‘houten kom’. Daarnaast is er het verwante Oudgermaans *kōnjōn, vanwaar Oudnoords kæna ‘bootje’. De Cananefates/*Kananēfaşīz zijn dan de ‘boten-heren, heren der boten’, een benaming die taalkundig past, maar ook wordt ondersteund door wat we daadwerkelijk van hen weten: namelijk dat zij boten bouwden en voeren, en deze ook nog eens kunstig ombouwden tot duikers”.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.