artikelen over geschiedenis didactiek
Een spervuur van publicaties. 1914-2014
In 2014 herdenken wij het begin van de Eerste
Wereldoorlog, de Groote Oorlog. En dat zullen we geweten
hebben. Daarom deze beknopte intro, die nu en in de loop
van de volgende jaren op deze site beslist nog vaker
aanvullingen zal kennen. Beschouw dit als een eerste
oriëntatie, beperkt tot non-fiction.
Inhoud
Openingssalvo in non-fiction
“De lampen gaan uit in heel
Europa; wij zullen ze tijdens ons leven niet
meer zien aangaan.” (Sir Edward Grey, Brits minister van Buitenlandse Zaken, 4 augustus 1914 - Geciteerd in John Terraine, Het machtige werelddeel. De geschiedenis van Europa in de 20ste eeuw, 1975, p. 115) Een student tegen Henry Wilson, commandant stafschool Britste leger (1910): “Een algehele vuurstorm kan alleen door ‘onvoorstelbare stupiditeit van staatslieden aangestoken worden.” Wilson: “Ha! Ha! Ha! Onvoorstelbare stupiditeit, dat is precies wat u voor uw kiezen zult krijgen!” (Max Hastings, 1914. Het trauma van Europa (2014), openingscitaat.) 'Om in dit boek als dwaasheid te kunnen worden bestempeld dient de gevoerde politiek aan drie criteria te voldoen: zij moet destijds al als averechts zijn onderkend en niet hoofdzakelijk achteraf. Dit is van belang omdat elke politiek door de zeden van haar eigen tijd wordt bepaald... Ten tweede dient er een geschikte alternatieve gedragslijn voorhanden te zijn geweest'. Als derde criterium neemt ze 'dat de politiek in kwestie die van een groep moet zijn geweest en niet die van een individuele heerser en dat zij bovendien langer dan een politieke levensduur moet hebben voortgeduurd. Wanbestuur door een enkele soeverein of tiran komt te vaak voor en is te persoonlijk om een algemeen onderzoek te rechtvaardigen' Als motto voor het hele werk kan de uitspraak gelden van John Adams, tweede president van de V.S.: ‘Terwijl alle andere wetenschappen zijn vooruitgegaan, is het regeren stil blijven staan; het wordt nu nauwelijks beter bedreven dan drie- of vierduizend jaar geleden’ (p. 13). (Barbara Tuchman, De mars der dwaasheid. Bestuurlijk onvermogen van Troje tot Vietnam, Amsterdam -Brussel, Elsevier, 1985, tweede druk, p. 13) “Dit was geen nutteloze oorlog.” Sophie de Schaepdrijver in interview, 2014. |
Zoals de ervaring ons leert: herdenkingsjaren brengen
doorgaans een stroom standaardwerken,
tentoonstellingcatalogi, romans, documentaires en
speelfilms of televisiereeksen voort, waarna die stroom
voor jaren opdroogt. Eén voorbeeld: het Willem van
Oranje-jaar 1984 resulteerde in een aantal publicaties
die nog steeds gebruikt worden in scholen, terwijl
daaraan nadien weinig nieuws aan toe is gevoegd (1).
Voor dit jaar (en de volgende?) kun je daaraan nog
re-enactments, rondleidingen over de slagvelden,
wekelijks herdrukte oorlogskranten, het dagelijkse
oorlogsnieuws uit 1914 op de radio en heruitgave van
oudere belangrijke werken toevoegen. Dit alles hopelijk
met doorstroming tot in het onderwijs. Want zelden is
het belang van ‘herdenkingsgeschiedenis’ zo sterk
beklemtoond als net hier.
Voor generaties lezers van diverse pluimage was
De
kanonnen van augustus van Barbara Tuchman (1912-1989)
sinds zijn verschijnen in 1962 de ultieme kennismaking
met die zonnige en bloedige eerste oorlogsmaand in 1914.
Het is trouwens samen met De trotse toren. Een portret
van de wereld in de jaren 1890-1914 (1966) een van haar
beste boeken, torenhoog uitstekend boven het merendeel
van haar andere werken. (Uitzondering gemaakt voor haar
meesterproef De waanzinnige veertiende eeuw en delen van
haar Mars der dwaasheid – dit laatste verplicht leesvoer
voor politieke leiders en historici). Bijna alle
soortgelijke boeken over de Eerste Wereldoorlog zijn in
mindere of meerdere mate aan haar schatplichtig.
Je hebt in de eerste plaats de reeks omvangrijke volumes
van Lyn Macdonald, ‘de beste Engelse kroniekschrijfster
van de oorlog’, die begint met
1914. Dagen van hoop.
Bij de recente werken over dezelfde maand is vooral
Slaapwandelaars van Christopher Clark torenhoog de hemel
in geprezen. Andere voortreffelijke werken zijn daardoor
wat ten onrechte in de schaduw beland, bijvoorbeeld Max
Hastings, 1914. Het trauma van Europa (2014). Beter dan
Lyn Macdonald, die vooral vanuit het Engelse standpunt
schrijft, belicht hij heel behoorlijk de verschillende
partijen. Hij is ongenadig scherp voor de bevelhebbers
als de Fransman Joffre en vooral de Engelse generaal
John French. De tragedie van Leuven behandelt hij erg
kort. Te kort naar ons gevoel, vooral door de invloed
die de verwoesting van de bibliotheek maakte op de hele
wereldopinie. Positief is dan weer de aandacht voor het
oosten, vooral voor Servië, in de meeste andere werken
sterk onderbelicht (met uitzondering van Koen Koch, Een
kleine geschiedenis…). Een zelfde gunstige evaluatie
geldt voor de talrijke en goede kaarten (2).
Voor wie minder tijd wil inzetten levert dit laatste
boek een geschikte kennismaking: Koen Koch, Een kleine
geschiedenis van de Grote Oorlog 1914-1918.
Koen Koch (1945-2012, bijzonder hoogleraar
internationale betrekkingen) was een van Nederlands
bekendste experts van de Eerste Wereldoorlog. Onder
andere publiceerde hij over de slag aan de Somme 1916 en
de Derde Slag bij Ieper 1917 (3). Dit nieuwste boek is
een soort synthese van eerdere publicaties. In
chronologische volgorde bespreekt hij de grote
veldslagen zoals bij de Marne, Tannenberg, Verdun, de
Somme en Ieper. Veel aspecten krijgen aandacht, zoals de
schuldvraag, de moeizame relatie tussen generaals en
politici, de verouderde gevechtstactieken, de groeiende
betekenis van de artillerie, de inschakeling van
chemische wetenschap, en de 'totale oorlog'. Alleen de
Europese fronten worden besproken, niet die buiten
Europa (zoals in het Midden-Oosten en Afrika); ook niet
de zeeslagen en de rol van de luchtmacht. Medische zorg,
propaganda en thuisfrontsituaties vallen eveneens buiten
het bestek. De vredesregeling van 1919 ontbreekt. Kochs
relaas - met ooggetuigenverslagen - steunt sterk op
boeken van Britse militaire experts. Hij imponeert door
kennis van getallen en situaties, maar ook door
compassie met gewone soldaten. Met literatuuropgave,
register en een katern zwart-witfoto's. (Dr. J.L.G. v.
Oudheusden)
Sterk aanbevolen blijft natuurlijk Sophie de
Schaepdrijver, De Groote Oorlog. Het koninkrijk België
tijdens de Eerste Wereldoorlog (1997), dat gelukkig een
aangevulde herdruk kreeg eind 2013 en zelfs gratis
verspreid werd als ‘toemaatje’ bij de krant De
Standaard. (Mijn eigen exemplaar hiervan heb ik
geschonken aan een student geschiedenis, samen met
enkele andere boeken over W.O. I.)
Haar werk lokte ongewoon veel controverse uit bij het
verschijnen. De Schaepdrijver heeft veel gemeen met
Tuchman. Qua compositie, taal en stijl, acht ik haar
zelfs hoger. Het boek leverde inspiratie voor de tiendelige
(fictie)televisiereeks In Vlaamse Velden, januari 2014,
en natuurlijk voor de door haar gepresenteerde
televisiedocumentaires Brave Little Belgium, gebaseerd
op haar eigen boek en het gelijknamige door Mark De
Geest (4).
Samen met andere leden van de redactie ben ik een fan
van de auteur, wegens haar herhaalde aanvallen op de
ivoren-toren-mentaliteit, het vakjesdenken, de schrale
taal, het hermetische jargon en de minachting voor
popularisering van veel academische historici in
Vlaanderen.
Een buitenbeentje in deze lijst is August Thiry & Dirk
Van Cleemput,
Reizigers door de Grote Oorlog. De odyssee van een
Belgisch pantserkorps 1915-1918 ( 2008), 324
blz..
Weinig mensen weten dat België een der allereerste
afdelingen pantserauto’s bezat. In 1915 wordt in Parijs
een Belgische gevechtseenheid gevormd, die opereert met
gepantserde auto’s. Doordat het westelijk front al
spoedig stagneert in een loopgravenoorlog, is er voor
het korps geen emplooi meer. Koning Albert I schenkt dit
elitekorps aan de Russische tsaar samen met vierhonderd
Belgische oorlogsvrijwilligers om het te bemannen.
Om bij de Belgische situatie te blijven:
ooggetuigenverslagen waren er al eerder. Nu is er een
bijzonder interessante bundeling door Pieter Serrien,
Oorlogsdagen. Overleven in bezet Vlaanderen tijdens de
Eerste Wereldoorlog (2013), waarin hij telkens
chronologisch uittreksels van 32 geografisch verspreide
oorlogsdagboeken samenbrengt, aangevuld met een
uitvoerige reeks kaarten annex foto’s, om elke getuige
te lokaliseren. Net zoals bij de heruitgegeven
oorlogskranten treft hier de chaos in het land, de
onbetrouwbare geruchtenmolen gecombineerd met vaak zeer
pijnlijke persoonlijke ervaringen.
Zoals bij haar vorige boeken gaat Diane de Keyzer nu in
op de voedselsituatie: Nieuwe meesters, magere tijden.
Eten en drinken tijdens de Eerste Wereldoorlog wat ook
al regelmatig aan bod kwam bij Serrien (5).
Dan is er natuurlijk een hele reeks werken die de hele
Wereldoorlog beschrijven. Hier ook weer wat ik
persoonlijk ken. Om te beginnen Hew Strachan, De Eerste
Wereldoorlog. Een geïllustreerde geschiedenis (2003).
Dit is het begeleidingsboek bij een BBC-reeks. De
illustraties vallen wat tegen qua kwaliteit: te klein,
soms onscherp. Maar de auteur heeft voornamelijk minder
bekende foto’s over zeer gevarieerde onderwerpen
gekozen. En dan is er een onverwachte ontdekking die
alleen al de aankoop rechtvaardigt: een hele katern
kleurenfoto’s. Kleurenfoto’s uit de Eerste wereldoorlog?
Blijkt dat de gebroeders Lumière (die van de eerste
speelfilms) reeds in 1903 een methode ontwikkelden om
kleuren af te drukken: de autochrome, waarvan het
geheime procedé is verloren gegaan. Hierbij was een
belichtingstijd vereist van minimum 10 seconden, wat dus
uiteraard statische beelden opleverde. Nooit geweten!
Het resultaat lijkt erg op de chromo’s die je vroeger
bij chocolade kreeg en dan moest inkleven in een album.
John Keegan, professor moderne geschiedenis te Cambridge
tenslotte behandelde in De Eerste Wereldoorlog 1914-1918
(1998) heel gedegen en gedetailleerd het hele verloop
tot en met de laatste dagen (6). In zijn inleiding noemt
hij de hele strijd een’ onnodig en tragisch conflict’.
Iets waarmee Sophie de Schaepdrijver het helemaal niet
eens is: “De Eerste Wereldoorlog was geen overbodig of
dwaas conflict!” Hun uitgangspunt is natuurlijk
verschillend: de Schaepdrijver heeft het vooral over
(onder meer) de ethische dimensie, nadat de gewaarborgde
neutraliteit van België was beschouwd als ‘een vodje
papier’; Keegan over het feit dat men in de vijf
crisisweken die voorafgingen aan het eerste
wapengekletter op elk ogenblik ‘met wat tact en goede
wil had kunnen ingrijpen in de loop der gebeurtenissen
die tot het uitbreken van de oorlog leidden’.
Opvallend is dat deze en veel van de andere auteurs van
kindsbeen af gefascineerd waren door de Wereldoorlog,
door verhalen of ervaringen en documenten uit hun eigen
familiegeschiedenis.
Emily Mayhew, Gewond. Van het slagveld naar het militair
hospitaal (7),
voornamelijk gebaseerd op getuigenissen van
brancardiers, verpleegsters enz., zit wat in het
vaarwater van Lyn Macdonalds
Rozen van het niemandsland.
Stefan Brijs (auteur van Post voor mevrouw Bromley)
noemt
Dat hebben we gehad van Robert Graves,
een van de absolute hoogtepunten uit de literatuur over
de Eerste Wereldoorlog. Tot onze verbazing werd het in
de bibliotheek geclassificeerd bij fictie. Natuurlijk,
de stijl is sterk literair.
Niet verwonderlijk, want Graves is met Siegfried Sassoon
en anderen een van de belangrijke Britse War Poets, de
Oorlogsdichters
Geert Buelens, Europa Europa! Over dichters van de Grote
Oorlog, Ambo/manteau, Amsterdam-Antwerpen, 2008, 375
blz.- e-boek, 2010.
Vreemd toch hoe de Eerste Wereldoorlog veel meer
algemeen gezongen liederen en poëzie heeft voortgebracht
dan W.O. II. Voor proza – romans of non-fictie- gaat dat
misschien niet op. Zowel Engelsen als Fransen en
Duitsers hebben meesterwerken geschreven, sinds lang
ingebed in het collectieve geheugen, gebouwd op hun
oorlogservaringen in de loopgraven. Om slechts enkelen
te noemen: aan Duitse zijde Erich Maria Remarque
(1898-1970) met zijn later door de nazi’s openbaar
verbrande Im Westen nichts Neues uit 1929 (Van
het westelijk front geen nieuws) met twee beroemde
verfilmingen in 1930 en 1979 (als
All Quiet on the Western Front);
aan Franse zijde Louis Barthas (1879-1952) en Les
carnets de guerre. En je hebt de Engelse War Poets met
nogmaals Graves, Sassoon, Owen…
Geert Buelens plaatst de oorlogsdichters in de volledige
Europese historische context. Niet zo verwonderlijk
benadert hij zijn onderwerp vanuit de culturele
invalshoek. Hij start bijvoorbeeld met de ‘Triomf-Ode’
uit 1914 van een Britse ingenieur met zijn uitvoerig
lofdicht op het moderne leven en de recente wonderen van
de technologie.
Zijn Europa Europa! is ondertussen in verscheidene talen
vertaald en telkens met veel lof ontvangen.
Didactische tips
Het onderwerp loont zich uitstekend tot multimediale en
vakoverschrijdende leereenheden, over verschillende
jaargangen gespreid en vervolgd.
Deze rubriek zal in de loop van de herdenkingen
aangevuld worden. Nu toch al het volgende overzicht:
Een
lessenreeks over de Eerste Wereldoorlog
Dossier Eerste Wereldoorlog
op geschiedenis.nl.
Histoforum Didactiek, (2009)
Het historisch belang van W.O. I en het begeleidend artikel:
Historisch belang als
historische vaardigheid.
Een
selectie goede historische films op Histoforum
Lesidee Eerste Wereldoorlog
Jos Martens,
augustus 2014
Noten
1. Zie:
Straffe van verwarringe Een geïntegreerde
multimediale leereenheid rond eenheid en scheiding in de
Nederlanden (1555-1585).
2. Christopher Clark, Slaapwandelaars. Hoe Europa in
1914 ten oorlog trok (The Sleepwalkers), Antwerpen, De
Bezige Bij, 2013, 796 blz. – ook als e-boek.
Bespreking 1,
bespreking 2,
bespreking 3
Max Hastings, 1914. Het trauma van Europa, Antwerpen, De
Bezige Bij, 2014, 780 blz. - vertaling van Catastrophe.
Europe Goes to War (2013).
Bespreking
3. Koen Koch, Een kleine geschiedenis van de Grote
Oorlog 1914-1918, Amsterdam, Ambo - Antwerpen, Veen
Bosch & Keuning, (2009), 2013 6de druk, 320 blz. - ook
als e-boek.
Idem, De slag van de Somme 1916, Ambo, 2006, 215 blz –
ook als e-boek.
Idem, De derde slag van Ieper 1917, 283 blz - als e-boek
Ambo, 2009.
4. Sophie de Schaepdrijver, De Groote Oorlog. Het
koninkrijk België tijdens de Eerste Wereldoorlog (1997),
Antwerpen, Houtekiet - Amsterdam, Atlas Contact, 2013,
382 blz. – ook als e-boek.
Bespreking
Mark De Geest, Brave Little Belgium. 13 verhalen over
België in de Eerste Wereldoorlog, Antwerpen, Manteau,
2014, 294 blz. – ook als e-boek.
5. Pieter Serrien, Oorlogsdagen. Overleven in bezet
Vlaanderen tijdens de Eerste Wereldoorlog, Antwerpen,
Manteau, 2013, 495 blz. . – ook als e-boek.
Diane de Keyzer, Nieuwe meesters, magere tijden. Eten en
drinken tijdens de Eerste Wereldoorlog, Leuven, Van
Halewyck, 2013, 307 blz. – ook als e-boek.
6. Hew Strachan, De Eerste Wereldoorlog. Een
geïllustreerde geschiedenis, Amsterdam, Ambo –
Antwerpen, Standaard Uitg., 2003, 544 blz. – ook als
e-boek.
Bespreking.
John Keegan, De Eerste Wereldoorlog 1914-1918,
Amsterdam, Uitg. Balans, (1998) 2013, 9de druk, 492 blz.
- Vertaling van The First World War door Bab Westerveld
- ook als e-boek.
7. Emily Mayhew, Gewond. Van het slagveld naar het
militair hospitaal, Amsterdam, De Bezige Bij, 2014, 404
blz. - ook als e-boek.