Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 12, nummer 215, oktober 2022 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- 6 oktober Didactiekconferentie VGN, in hotel de Beyaerd in Hulshorst
- 20 okt 9.30 – 13.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs schrijven. Universiteit Utrecht
- 20 okt 13.30 – 17.00, HC Steden en Burgers 2.0. Universiteit Utrecht
- 3 november 12.30 – 20.30, Webinars historische contexten vwo. Universiteit Utrecht

- 3 november Nascholing Srebrenica in Utrecht

-  4 november Studiedag vmbo, Hogeschool van Amsterdam

-  8 november: Innovators Academy: Tijd voor Geschiedenis (gratis)
- 1 december 9.30 – 13.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs basis. Universiteit Utrecht
- 1 december 13.30 – 17.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs schrijven. Universiteit Utrecht
- 1 december 13.30 – 17.00, Anton de Kom. Universiteit Utrecht
- 19 januari, 15.00 – 18.30, Webinars historische contexten havo. Universiteit Utrecht 

- 26 januari en 9 februari Leergang formatief handelen


  • Discussiedossier Geschiedenisonderwijs

    Ieder jaar beginnen geschiedenisdocenten in het voortgezet onderwijs in Nederland vol enthousiasme aan hun lessen in de brugklas. En ieder jaar beginnen docenten aan de hbo’s en universiteiten eveneens met groot enthousiasme aan eerstejaarscolleges. Beide groepen hebben echter vaak geen idee welke kennis en kunde in de jaren ervoor aan hun leerlingen en studenten is aangeboden. Veelal wordt het zekere voor het onzekere genomen en beginnen docenten weer van voor af aan, alsof hun leerlingen onbeschreven bladen zijn. Kan dat niet anders? Zou de aansluiting tussen het primair (po) en het voortgezet onderwijs (vo) niet beter kunnen?

    Tim Huygen schreef een kort inleidend artikel en In dit artikel gaat het over een basis van vaardigheden. In dit artikel beoogt Jikkemien Kuypers dat geschiedenisdocenten de gezamenlijkheid weer moeten opzoeken en die versterken. We geven beiden geschiedenis maar de meeste VMBO docenten zijn geen geschiedkundigen. Een, voorlopig, laatste artikel heeft als titel Lezen, Bildung en kennis maken goede geschiedenisdocenten,

  •  

  • Satirische kaarten van Europa tijdens de Eerste Wereldoorlog

    Op de website Historiek staat een artikel over satiriische kaarten van Europa uit de Eerste Wereldoorlog, met afbeeldingen.  De kaarten zijn verzameld in deze PowerPoint Presentatie.

  •  

  • Hoe kijken mensen naar het verleden?

    In dit Engelstalige artikel  bespreekt Andrew Joseph Pegoda zes verschillende manieren waarop mensen, die geen historici zijn, naar het verleden kijken. Het kan in het geschiedenisonderwijs nuttig zijn om je hiervan bewust te zijn.  

    Nascholing Srebrenica

    De genocide op meer dan 8000 Bosniërs in Srebrenica is een onderdeel van de Nederlandse canon. In de praktijk worstelen veel docenten met de vraag hoe zij dit complexe onderwerp een plek kunnen geven in hun onderwijs. Op donderdag 3 november 2022 organiseert Hogeschool Utrecht, in samenwerking met vredesorganisatie PAX, een nascholingsconferentie voor docenten uit het voortgezet onderwijs en MBO over Srebrenica. Met workshops en geweldige sprekers zoals hoogleraar Bob de Graaff en voormalig minister Jan Pronk.
    Het volledige programma en het inschrijfformulier staan op www.hu.nl/conferentie-srebrenica

    Spartacus-Educational

    Het kan, denk ik, geen kwaad nogeens te wijzen op Spartacus Educational, een Engelstalige website met zeer veel bronnenmateriaal over bijvoorbeeld W.O I en II en de geschiedenis van Duitsland, Engeland, Rusland en de V.S. 

     

  • Sorteren op p-waardes 

    Bij veel vragen uit het eerste tijdvak wordt vermeld uit welk examen de vraag afkomstig is en wat de p-waarde van de vraag is (noch voor het tweede en derde tijdvak, noch voor de bezemexamens zijn de p-waardest beschikbaar). De p-waarde is een indicatie van de moeilijkheidsgraad. De p-waarde ligt tussen 0 en 100 en hoe hoger het getal des te beter is de vraag gemaakt.  

     

    Sorteren op p-waardes 

    In een excel-bestand zijn alle vragen (per periode en historische context) gesorteerd op p-waarde zodat u gemakkelijk een keuze kunt maken voor moeilijke of eenvoudige opgaven.

     

    Sorteren op p-waardes, betrouwbaarheidsvragen en vragen over continuïteit 

    Met dit excel-bestand kunt u zelf sorteren op de criteria p -waardes, betrouwbaarheid en continuïteit.

     

    P-waardes vermelden in schoolexamentoetsen

    Als u de p-waardes vermeld op de toets kan een leerling zijn eigen score vergelijken met de gemiddelde score van alle leerlingen in Nederland.

    Vragen over betrouwbaarheid en continuïteit

    Alle vragen uit de examens vanaf 2006 die betrekking hebben op betrouwbaarheid in één word-bestand, met een artikel over het werken met leerlingen aan het beoordelen van de bruikbaarheid, betrouwbaaarheid en representativiteit van bronnen:

    1. Handleiding voor leerlingen 1 - 5
    2. Oefenen met bruikbaarheid en betrouwbaarheid 6 – 10
    3. Historische bewijsvoering en betrouwbaarheid 11- 14
    4. Hoe moeilijk kan het zijn? 15 - 21
    5. Vragen over betrouwbaarheid in examens 1 22 – 27
    6. Vragen over betrouwbaarheid in examens 2 28 - 39
    7. Vragen over betrouwbaarheid? 40 - 46

    Vragen over continuïteit

    Alle vragen uit de examens vanaf 2006 die betrekking hebben op continuïteit en verandering in één word-bestand.

    Vragen over oorzaak en gevolg

    Alle vragen uit de examens vanaf 2006 die betrekking hebben op oorzaak en gevolg in één word-bestand.

    tikel bij de natutalis historia van Plinius

    Robert Duthoy, emertitus docent oude geschiedenis aan de universiteit van Gent, schreef een uitgebreid artikel ter begeleiding van een vertaling uit 2004 van een ruime selectie uit de 37 boeken van de Naturalis historia van Plnius de Oude (Maior): De wereld. Naturalis historia, vertaald door Joost van Gelder, Mark Nieuwenhuis en Ton Peters, 2004, ISBN 90-253-4184-5.

    Dit artikel kunt u, met dank aan de heer Duthoy, hier gratis dwonloaden. Een korte inleiding op Naturalis historia vindt u hier. 

    Leergang formatief handelen

    Docenten aardrijkskunde, (bedrijfs)economie, filosofie, geschiedenis, levensbeschouwing en maatschappijleer/-wetenschappen opgelet! Deze winter organiseert Toetsrevolutie een leergang formatief handelen, speciaal gericht op zaakvakken.
    In twee bijeenkomsten nemen Flemming van de Graaf en Thijs Risselada je mee in de vele mogelijkheden van formatief handelen bij gammawetenschappen. Gebaseerd op de laatste inzichten uit theorie en praktijk en met veel ruimte voor concrete voorbeelden en werkvormen waarmee je gelijk aan de slag kan!
    Wanneer? Donderdag 26 januari en donderdag 9 februari.
    Waar? Regio Utrecht
    Inschrijven? Via https://lnkd.in/etrjSC2s  Meer informatie? https://lnkd.in/ek8WEeww
    Inschrijving sluit op maandag 31 oktober. Vol = vol!


  • Slaven en vrijgelatenen bij de Romeinen

    Enkele jaren geleden gaf  Robert Duthoy, emeritus van de universiteit Gent (oude geschiedenis) een cursus over slaven en vrijgelatenen bij de Romeinen. 

    Hij stelt zijn cursusmateriaal gratis ter beschikking van docenten geschiedenis en uiteraard anderen die in de klassieke oudheid geïnteresseerd zijn. Op deze pagina staat een inhoudsopgave van dit materiaal.

  •  

  • Afhankelijkheid van Russisch gas begon in Koude Oorlog

    West-Europa is al vijftig jaar afhankelijk van Russisch gas. Midden in de Koude Oorlog besloten de ideologische vijanden in Oost en West samen te werken om elkaars tekorten op te lossen. Daarom kan Poetin nu Europa onder druk zetten door aan de gaskraan te draaien.

    Lees het artikel van Ivo van de Wijdeven op de website van het Historisch Nieuwsblad.

    History and literacy in Y7

    U kunt het boek History and literacy in Y7 van de bekende Engels historicus Christine Counsell hier gratis downloaden. Het boek bevat naast theorie veel voorbeelden van leerlingactiviteiten..

    Wat kun je worden als je geschiedenis hebt gestudeerd? 

    Wat kan je worden als je geschiedenis hebt gestudeerd? Welke werkzaamheden en vaardigheden horen daarbij? En wie mag zichzelf historicus noemen? Op de Historicidagen 2022 in Rotterdam legde Martijn Lammerts namens het KNHG deze vragen voor aan historici van verschillende achtergronden.

    Maar of je van dit filmpje als leerling nou enthousiast van wordt voor een studie geschiedenis?

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.