Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 12, nummer 214, september 2022 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- 22 sept 9.30 – 13.00, Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Universiteit Utrecht
- 22 sept 9.30 – 13.00, HC Verlichting 2.0. Universiteit Utrecht
- 22 sept 13.30 – 17.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs basis. Universiteit Utrecht
- 22 sept 13.30 – 17.00, HC China 2.0. Universiteit Utrecht
- 23 sept 09.00 – 12.00, HC Het Britse Rijk 2.0. Universiteit Utrecht
- 23 sept 15.00 – 17.00, Gastarbeiders. Universiteit Utrecht

- Gratis onle event toetsing, 29 september vanaf 14.45 uur

- Nascholingsdag geschiedenis ICLON Leiden, 30 september in het RMO Leiden.

- Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 30 september in Nijmegen.

- Didactiekconferentie VGN, 6 oktober 2022 in hotel de Beyaerd in Hulshorst
-20 okt 9.30 – 13.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs schrijven. Universiteit Utrecht
-20 okt 13.30 – 17.00, HC Steden en Burgers 2.0. Universiteit Utrecht
-3 november 12.30 – 20.30, Webinars historische contexten vwo. Universiteit Utrecht

- Studiedag vmbo, 4 november 2022 in de Hogeschool van Amsterdam

- 8 november: Innovators Academy: Tijd voor Geschiedenis (gratis)
-1 december 9.30 – 13.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs basis. Universiteit Utrecht
-1 december 13.30 – 17.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs schrijven. Universiteit Utrecht
-1 december 13.30 – 17.00, Anton de Kom. Universiteit Utrecht
-19 januari, 15.00 – 18.30, Webinars historische contexten havo. Universiteit Utrecht 

Nascholing HC Verlichting & HC China

Afgelopen eindexamen zijn de nieuwe historische contexten Verlichting en China voor het eerst afgenomen. Wil je samen met collega’s ervaringen uitwisselen en nieuwe inspiratie opdoen? Of ga je de historische contexten voor het eerst geven en wil je inhoudelijke en didactische verdieping? Kom dan op donderdag 22 september naar Utrecht!
De Universiteit Utrecht gaat dan nieuwe workshops aanbieden over deze twee onderwerpen. Van 9.30 tot 13.00 behandelen we de Verlichting aan de hand van personen met dr. Jeroen Koch. Hij is docent-onderzoeker bij de afdeling Cultuur-, Mentaliteits- en Ideeëngeschiedenis (CMI) aan de Universiteit Utrecht. Hij houdt zich bezig met politieke en intellectuele geschiedenis vanaf de Verlichting en is bekend van de biografie van koning Willem I (2014).
In de middag van 13.30 tot 17.00 organiseren we ook een nieuwe workshop over de historische context China. In workshop gaat Theo van Zon de drie deelvragen inhoudelijk toelichten en voorzien van didactische suggesties. Theo van Zon is lerarenopleider geschiedenis aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en geeft al jaren college over Chinese geschiedenis.
In deze kleinschalige workshops gaan we inhoud afwisselen met didactiek, dit doen we onder leiding van dr. Hanneke Tuithof (vakdidacticus aan de UU). Daarnaast is Miesje Engels (vakdidacticus aan de Radboud Universiteit) aanwezig. Zij heeft verschillende werkvormen bij beide contexten gemaakt die ze met ons gaat uitproberen.
Schrijf je nu in en neem een collega mee! U kunt zich inschrijven via onze website

Examenvragen 2022

Alle vragen uit het geschiedenisexamen 2022 van havo en vwo (regulier en bezem), nu met de p-waardes uit het eerste tijdvak, zijn toegevoegd aan de bestanden op Histoforum. Met dit excel-bestand kunt u per tijdvak en historische context voor havo en vwo afzonderlijk eenvoudig en snel een keuze maken uit eenvoudige en moeilijkere opdrachten (de gebruikelijke inloggegevens) 

De moeilijkste vragen in de geschiedenisexamens 2022

Wat waren de moeilijkste vragen in de examens vmbo-gtl, havo en vwo van 2022? Ook een poging om (het begin van) een verklaring te zoeken.  Klik hier voor de pdf.

Wil je relevant beeld bij de onderwerpen van het eindexamen havo/vwo?

Beeldengeluidopschool.nl - researcher Rik Binnendijk - ontwikkelde samen met Marco van Vemde - geschiedenisdocent van het jaar 2021 - en zijn collega’s Bram, Arjen en Wilbert van het Lingecollege uit Tiel een aantal fragmentlijsten die relevant zijn voor de eindexamenonderwerpen van het vak geschiedenis HAVO en VWO.

Via de SLO-termen zijn onderwerpen gekozen uit het domein B en daar is bij verschillende subthema’s beeldmateriaal gevonden, op maat geknipt en in een lijst gezet. Bekijk de lijsten - gebruik de fragmenten in je les of tip je leerlingen op deze lijsten. Ze krijgen dan een beeld bij de examenstof - dat is extra toelichting die zeker goed van pas zal komen tijdens het examen.

Let op ... het zijn soms zware lijsten met veel fragmenten, het duurt even voordat ze openen. Het is zeker het wachten waard.

Klik hier voor de lijsten direct op het platform
Bekijk hier de lijsten via LessonUp  

Nogmaals de kenmerkende aspecten

In de vorige nieuwsbrief wees ik op een stuk van collega Robin van Rossum die zich al geruime tijd ergert aan wat er in het examen met kenmerkende aspecten wordt gedaan. Hij verwees daarbij naar een artikel van Arie Wilschut.

Op Facebook verwees Milo Brinkkemper-Sinkeldam naar het stuk van van Robin en hij kreeg daar diverse reacties op.

Innovators Academy: Tijd voor Geschiedenis

Op 8 november wordt de Innovators Academy georganiseerd voor alle docenten uit het voortgezet onderwijs. Tijdens deze inspirerende studiedag komen zowel interactieve workshops als kennisdeling en presentaties aan bod. Wat is de meerwaarde van de digitale lesmethode Tijd voor Geschiedenis? Hoe ga ik als docent te werk met Paspoort 21 (mens en maatschappij)? Tijdens de Innovators Academy kun je ook kennismaken met de gloednieuwe digitale maatschappijleer methode: iSociety.
Naast de nieuwste ontwikkelingen binnen de bovengenoemde methodes is er ook ruimte voor na- en bijscholing. Zo mogen bezoekers zich verheugen op interessante sprekers zoals hoogleraar Herman Pleij, die als geen ander publiek weet te enthousiasmeren over cultuur en geschiedenis. De dag wordt afgesloten met een knallende eindshow. Deze wordt verzorgd door cabaretiers Rob Urgert en Joep van Deudekom. Kortom, een dag die je niet wilt missen! Deelname is voor docenten kosteloos.
https://onderwijsinnovators.nl/vo-academy/   

De Atheense democratie

Promovendus Maurits Potappel schreef een tweetal artikel over de plaats van liturgie voor de (Atheense) democratie. Het eerste artikel vindt u hier, het tweede hier.

Shortlist Libris Geschiedenis Prijs 2022

De Shortlist Libris Geschiedenis Prijs 2022 is bekend. U vindt hem o.a. op de website van het Historisch Nieuwsblad.

Discussiedossier Geschiedenisonderwijs – Geschiedenis in het basis- en voortgezet onderwijs. Gescheiden werelden?

Sinds het rapport van de Commissie De Rooy (2001) zijn de kerndoelen voor geschiedenis in basis- en voortgezet onderwijs (po en vo) op elkaar afgestemd. Maar is dat ook zo in de praktijk? En wat is er eventueel nodig om deze afstemming te verbeteren? Lees het artikel van Marjan de Groot, voorzitter van de VGN en verbonmen aan de UvA.

Toetanchamon

De Zweedse hoogleraar geschiedenis Dick Harrison beschrijft in Toetanchamon het leven van de jonggestorven farao, van zijn jeugd in Amarna onder het vervloekte regime van zijn vader, zijn regeerperiode in Memphis tot zijn graf in Thebe. Honderd jaar na de ontdekking van de tombe van Toetanchamon door Howard Carter en tweehonderd jaar na de ontcijfering van de steen van Rosetta staat Egypte dit najaar in het middelpunt van de belangstelling.
Toetanchamon van Dick Harrison is in kleur en voorzien van afbeeldingen van veel van de 5400 objecten uit Toetanchamons grafkamer.

Toetanchamon | De farao, het graf en de ontdekking | Dick Harrison | 9789401918459 | Verschijnt 27 september 2022 | € 22,50 | 224 pagina's

Open Science Award voor historische databases van Suriname en Curaçao

Op 1 september ontving de Historical Database of Suriname and Curaçao (HDSC) een Open Science Award voor de manier waarop de HDSC samen met publiek en lokale instellingen archieven over de bevolking van Suriname en Curaçao openbaar maakt voor onderzoek, culturele projecten en familiehistorie. De prijs werd tijdens het Nationaal Open Science Festival uitgereikt door minister Robbert Dijkgraaf van Wetenschap.

U kunt via deze website de slavenregisters online bekijken. 

A History Teaching Toolbox. Practical classroom strategies for every learner

A History Teaching Toolbox is the perfect handbook for busy classroom teachers eager to try out some new strategies with their students. In each of the two volumes, more than 60 tried and tested activities and approaches are organised into helpful categories and explained with step-by-step instructions and topic-specific examples to illustrate how they can be immediately employed.

The omnibus edition contains ALL the ideas in the first two volumes, PLUS more than 30 exclusive new strategies!

Nieuwe recensies op Histoforum

  • De Doorbraak. Renaissance, reformatie en de opkomst van Europa in 1490-1530
    Patrick Wyman. De Doorbraak. Renaissance, reformatie en de opkomst van Europa in 1490-1530. Amsterdam, 2021, Spectrum, 424 bladzijden.

  • Confucius spreekt. De Chinese meester zet ons aan het denken.
    Carine Defoort en Paul van Els. Confucius spreekt. De Chinese meester zet ons aan het denken. Uitgeverij Pelckmans, Kalmthout, december 2021. 184 pagina’s., begrippen, literatuur. Paperback, 21 x 13 cm, € 22,50. ISBN 978-94-631-0557-6

  • Confucius and Cicero. Old ideas for a new world, new ideas for an old world

  • Andrea Balbo, Jaewon Ahn e.a. Confucius and Cicero. Old ideas for a new world, new ideas for an old world. Uitgeverij Walter De Gruyter, Berlijn, 2019. 216 pagina’s., foto’s, bibliografie, register. Hardback, 23 x 16 cm, € 76,24. ISBN 978-31-106-1660-6

  • Ukraine. Une histoire en questions
    Iaroslav Lebedynsky. Ukraine. Une histoire en questions. Uitgeverij L’Harmattan, Paris, mei 2019.
    232 pagina’s, tabellen, kaarten, paperback, 21 x 13 cm, € 30. ISBN 978-2 -343-17778-6

  • Kunnen we China vertrouwen? Een andere kijk op een land in transitie
    Pascal Coppens. Kunnen we China vertrouwen? Een andere kijk op een land in transitie. Uitgeverij Pelckmans, Kalmthout/Van Duuren Management, Culemborg, maart 2022. Hardback, 24 x 17 cm, 328 pagina’s, € 30, tekeningen, noten. ISBN 978-94-6401-689-5 .

  •  

  • Developing historical consciousness and a community of history practitioners: a survey of prospective history teachers across Canada

  • Dit  is de samenvatting van een artikel van Stéphane Lévesque en Paul Zanazanian dat helaas, zoals zo vaak, alleen tegen betaling te lezen is..
    'This paper looks at the historical consciousness of prospective his-tory teachers in Canada. Using a bilingual online survey instrument inspired by the pan-Canadian research Canadians and their Pasts with volunteer participants (N=233), the study investigates their background knowledge, their perceptions of the trustworthiness of sources, their experiences in the history classroom, and their visions of school history. Results reveal that few prospective teachers have extensive knowledge of Canadian history and limited experience with active, inquiry-based teaching approaches to the past. However, a majority of them have very strong conceptions and sense of purposes regarding school history. The paper discusses the implications of this study, notably the need for professional communities of history practitioners.'

  •  

  • Oral History

    The webinar mini series on how to use oral history in the classroom is now on our YouTube!
    In the first video, Historiana Teaching and Learning Team member and History Teacher Bridget Martin walks us through some important considerations we need to make before engaging with oral history interviews. https://www.youtube.com/watch?v=027Nz1BEVzE
    The content of this video is based on the Teaching Strategy on Oral History developed by Bridget Martin and Judith Perera within the project "History that Connects - Sri Lanka". 

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.