-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4
Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 12, nummer 222, februari 2023 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- 8 februari 2023 Rusland in de wereldgeschiedenis
- 17 februari
Inspiratiesessie Multiperspectiviteit
- 9 maart, 9.30 – 13.00,
Nederland na de Tweede Wereldoorlog.
Universiteit Utrecht
- 9 maart, 13.30 – 1700,
Historische Context Het Britse Rijk
2.0. Universiteit Utrecht
- 9 maart, 9.30 – 13.00,
Historische Context Verlichting 2.0.Universiteit
Utrecht
- 9 maart, 13.30 – 17.00,
Historische Context Steden en
Burgers 2.0. Universiteit Utrecht
- 17 maart Nationaal Geschiedeniscongres in Fort Vechten in Bunnik.
- 23 maart - 2 april
Week van de klassieken
- 6 april, 9.30 – 13.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
basis. Universiteit Utrecht
- 6 april, 13.30 – 17.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
schrijven. Universiteit Utrecht
- 6 april, 13.30 – 17.00,
Historische Context China 2.0.
Universiteit Utrecht
- 1-6 mei Studiereis Berlijn (Holocaust, Anne Frank, W.O.II)
- 16 juni VGN-pabodag in het Nationaal Archief in Den Haag.
- 16 t/m 23 september Verdiepingsreis (inclusief docentenprogramma) naar de Aktion Reinhardkampen in Oost-Polen, waaronder Sobibor, Belzec en Treblinka.
-
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.
1572 De geboorte van Nederland
De website 1572. geboorte van Nederland; 450 jaar op zoek naar vrijheid verdraagzaamheid verbondenheid verscheidenheid biedt lesmateriaal over deze periode in onze geschiedenis voor zowel basisonderwijs als het voortgezet onderwijs (zowel voor vmbo als voor havo/vwo). Ieder deelpakket heeft een docentenhandleiding inclusief links en ondersteunend materiaal. De materialen worden digitaal aangeboden en begeleid door te printen werkbladen of digitale hulpmiddelen zoals Kahoot of Lesson-Up. Ter ondersteuning van de lessen zijn naast het lesmateriaal 4 video’s en een stripboek ontwikkeld. De video’s met Jefferson Yaw Frempong-Manson vindt u bij het pakket op deze website – en via de handleiding.
Europa als geopolitieke speler in een nieuw veiligheidslandschap
Op woensdag 22 maart vindt de jaarlijkse Atlantische Onderwijsconferentie plaats in Utrecht. Dit jaar gaan we in op Europa als geopolitieke speler in een nieuw veiligheidslandschap. De oorlog is teruggekeerd naar het Europees continent en daarmee is de geopolitieke wereld fundamenteel veranderd. Wie waarborgt onze vrijheid en wat zijn de huidige bedreigingen voor Europa? Aan de hand van verschillende lezingen en workshops zullen we ons verdiepen in thema’s als de hernieuwde positie van de NAVO en de veranderlijke relatie tussen de Verenigde Staten en Europa vanuit een historisch perspectief. Ook zoomen we in op actuele bedreigingen op het gebied van klimaatverandering en technologische ontwikkelingen. Meer informatie over deze nascholingsconferentie is te vinden op de website van de Atlantische Commissie.
Doe je mee aan onderzoek naar keuzes geschiedenisdocenten?
Met deze vragenlijst willen wij in kaart brengen hoeveel
ruimte en vrijheid docenten geschiedenis ervaren bij het
maken van inhoudelijke keuzes voor hun lessen.
Zelfs bij strikt voorgeschreven inhouden heb je als docent
vaak de mogelijkheid om eigen inhoudelijke keuzes te maken.
Je kunt bijvoorbeeld bepalen waar je de nadruk op legt en
hoeveel tijd je spendeert aan bepaalde personen,
gebeurtenissen en/of onderwerpen in de geschiedenisles. Dit
onderzoek probeert in kaart te brengen welke aspecten
hierbij een rol spelen en welke afwegingen leraren
geschiedenis maken. Wat helpt daarbij en wat zijn
belemmeringen?
Er volgen eerst een aantal vragen over de school waar je
werkt. Daarna volgen vragen over inhoudelijke keuzes en jouw
afwegingen hierbij. De vragenlijst bestaat uit 18 vragen.
Het invullen van de vragenlijst duurt 15 tot 20 minuten.
Graag invullen voor 1 maart 2023.
We vragen in deze vragenlijst niet om persoonlijke gegevens.
Je hoeft geen naam of contactgegevens in te vullen. De
onderzoeksgegevens worden op anonieme wijze opgeslagen,
geanalyseerd en gerapporteerd. Privacy is dus gewaarborgd.
Mocht je vragen hebben over de vragenlijst, dan kun je
contact opnemen met Albert Logtenberg;
a.logtenberg@iclon.leidenuniv.nl
Als je interesse hebt om over dit onderwerp deel te nemen
aan collegiale uitwisseling en/of professionalisering dan
kun je dat aan het einde van de vragenlijst aangeven door
het achterlaten van je email-adres. Tevens kun je daar
aangeven of je wilt deelnemen aan een vervolginterview.
Klik
hier om naar de vragenlijst te gaan.
Alvast veel dank voor de genomen moeite,
Albert Logtenberg (ICLON en HvA)
Tim Huijgen (RUG)
Wouter Smets (KDG)
Hanneke Tuithof (UU en HU)
Historische contexten Steden en Burgers en de Verlichting
Afgelopen eindexamen zijn de nieuwe historische contexten
Steden en Burgers in de Lage Landen en de Verlichting voor
het eerst afgenomen. Wil je samen met collega’s ervaringen
uitwisselen en nieuwe inspiratie opdoen? Of ga je de
historische contexten voor het eerst geven en wil je
inhoudelijke en didactische verdieping? Kom dan op donderdag
9 maart naar Utrecht!
De Universiteit Utrecht gaat dan nieuwe workshops aanbieden
over deze twee onderwerpen. Van 9.30 tot 13.00 behandelen we
de Verlichting aan de hand van personen met dr. Jeroen Koch.
Hij is docent-onderzoeker bij de afdeling Cultuur-,
Mentaliteits- en Ideeëngeschiedenis (CMI) aan de
Universiteit Utrecht. Hij houdt zich bezig met politieke en
intellectuele geschiedenis vanaf de Verlichting en is bekend
van de biografie van koning Willem I (2014).
In de middag van 13.30 tot 17.00 organiseren we ook een
nieuwe workshop over de historische context Steden en
Burgers in de Lage Landen. In de workshop gaat prof. dr.
Maarten Prak de historische context toelichten aan de hand
van verschillende steden zoals Atrecht, Gent, Brugge,
Utrecht en ’s-Hertogenbosch. In deze kleinschalige workshops
gaan we inhoud afwisselen met didactiek, dit doen we onder
leiding van dr. Hanneke Tuithof (vakdidacticus aan de UU).
We gaan samen verschillende werkvormen uitproberen en
didactische tips uitwisselen.
Schrijf je nu in en neem een collega mee! U kunt zich
inschrijven via onze website. Na het ontvangen van een
bevestiging ben je verzekerd van deelname. De kosten per
workshop bedragen 200 euro, dat inclusief koffie/thee,
materialen, een boek en een bewijs van deelname. Als er
workshops vol zijn of u kunt niet op deze datum, kunt u
mailen om op de wachtlijst gezet te worden. We overwegen
namelijk om bij grote belangstelling deze workshops nog een
keer aan te bieden in het schooljaar 2022-2023.
Vragen? Mail dan naar: Nascholing-GKG@uu.nl.
Benieuwd naar de rest van ons aanbod? Kijk op:
www.uu.nl/nascholinggeschiedenis
Een 'mind-blowing'vondst
Archaeologists Discover 1.2 Million-Year-Old 'Workshop' in Mind-Blowing Find kopt een artiikel van Becky Ferreira over de vondst van 600 werktuigen van obdidiaan (vulkanisch glas) van zo'n 1,2 miljoen jaar oud,
Verhalen van Frisia
Op deze
website worden locaties in Noord-Nederland en
Noordwest-Duitsland gekoppeld aan boeken uit de Bijzondere Collecties
van de UB Groningen. Zo brengen we de rijke
cultureel-intellectuele geschiedenis van Frisia in kaart,
waarin de stichting van de Groninger Academie in 1614 een
mijlpaal was.
Het verhaal van Vlaanderen
De tv-serie Het verhaal van Vlaanderen maakt bij onze zuiderburen het een en ander los. In een gastbijdrage van Dirk Zwysen op Mainzer Beobachter wordt met name ingegaan op het belangrijke verschil tussen invloed en receptie, waarbij het laatste vooral speelt als er sprake is van identiteitspolitiek.
Pre-Grieks
Welke taal werd er in Griekenland gesproken voor er Grieks werd gesproken. Jona Lendering beschrijft wat we ervan weten.
Nogmaals ChatGPT
Pim Renou en Pieter Mannak schreven voor Kleio onder de titel Chatten met Napoleon een artikel over het mogelijke gebruik van deze software in de geschiedenisles dat u hier online kunt lezen.
Chatbot kan nog geen geschiedenis schrijven
‘Schrijf een artikel over de afkomst van Cleopatra.’ Het is
een van de opdrachten die de redactie van Historisch
Nieuwsblad aan ChatGPT gaf, een populaire chatbot die
teksten genereert op basis van kunstmatige intelligentie. De
antwoorden van de chatbot legden we voor aan historici, die
eensgezind zijn in hun oordeel: kunstmatige intelligentie
kan het verleden nog lang niet voor ons duiden.
Lees dit gratis artikel van Historisch Nieuwsblad
hier verder.
Masterclass Boeven van Vroeger
riminaliteit is een probleem van alle tijden. In deze
masterclass bestuderen we misdaden en misdadigers uit het
verleden, met speciale aandacht voor de eerste helft van de
twintigste eeuw.
Met een expert op het gebied van alledaagse criminaliteit,
Jan-Julia Zurné, tijdens de Tweede Wereldoorlog duiken we in
historische politieonderzoeken en rechtszaken. We bekijken
processen-verbaal, politiefoto’s, vonnissen en
rechtbankverslagen. Wat vertellen deze spannende bronnen
over misdaden en misdadigers in het verleden? En waarin
verschilt de aanpak van de historicus van die van de
rechercheur of rechter van vroeger?
Aanmelden
Als docent, mentor of decaan kun je maximaal 3
geïnteresseerde leerlingen uit de bovenbouw van het VWO
opgeven middels dit inschrijfformulier. Deelname is
gratis. De inschrijving wordt gesloten als het maximaal
aantal deelnemers (30) is bereikt.
Posters machtige vrouwen en mannenuit de oudheid
Hier kunt u een serie posters downloaden met machtige vrouwen en mannen uit de oudheid.
Mémoire des Migrations, winnaar Europees Talenlabel 2022
In het project Mémoire des migrations waarin taal, cultuur
en literatuur zijn geïntegreerd, onderzoeken en beschrijven
leerlingen hun eigen migratiegeschiedenis in het Frans. Op
basis van hun migratieverhaal leren leerlingen zich
verplaatsen in ‘de ander’, opdat zij leren over de
beweegredenen en effecten van migratie, voor henzelf, hun
familie en voor anderen. Het gaat daarbij om bewustwording
van overeenkomsten, het ontwikkelen van een open,
nieuwsgierige positieve houding naar de ander en culturele
diversiteit, het zoeken naar verwantschap, voor het
bevorderen van verbinding en verdraagzaamheid in de klas en
in de maatschappij.
Meer informatie
Vrijwilligers ontdekken meer dan 1000 onbekende grafheuvels
De afgelopen jaren hebben vrijwilligers van het project
Erfgoed Gezocht de hele Veluwe en Utrechtse Heuvelrug
afgezocht op zoek naar nog onbekend archeologisch erfgoed.
Eerst speurden zij op online hoogtekaarten. Daarna gingen
vrijwilligers, studenten en archeologen samen het veld in om
de gevonden resten te controleren. Dit onderzoek leverde
onder andere een verdubbeling van het aantal bekende
grafheuvels op in dit gebied.
Lees verder
Recensies van Jef Abbeel
Waar is Johny? De zoektocht naar een Congolese Belg in
Dachau.
Wannes Peremans. Waar is Johny? De zoektocht naar een
Congolese Belg in Dachau. Uitgeverij Borgerhoff&Lamberigts,
Gent, november 2022.198 pagina’s, foto’s, bibliografie; ISBN
978-94-639-3863-1, € 22,99.
Alle Oekraïners die ik ken. En een paar van wie ik alleen
maar gehoord heb.
Olaf Koens. Alle Oekraïners die ik ken. En een paar van wie
ik alleen maar gehoord heb. Uitgeverij Nijgh & van Ditmar,
Amsterdam/L&M, Antwerpen, november 2022. Paperback, 192
pagina’s, 20 x 12 cm, kaart, € 17,50. ISBN 978-90-388-1250-2.
Een indrukwekkend monument
Among those murdered in the Holocaust were 20,000 Hungarian Jews, shot on the banks of the Danube, having been forced to remove their shoes. The shoes were deemed to hold value. Sculptor Gyula Pauer’s monument is composed of 60 pairs of shoes in iron.