-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4
Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 12, nummer 221, januari 2023 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- 19 januari, 15.00 – 18.30, Webinars historische contexten havo. Universiteit Utrecht
- 19 januari 17.00-19.00. Vakbijeenkomst: Uitwisseling lesmateriaal gericht op differentiatie over de context Duitsland
- 26 januari en 9 februari Leergang formatief handelen
- 8 februari 2023 Rusland in de wereldgeschiedenis
- 17 februari
Inspiratiesessie Multiperspectiviteit
- 9 maart, 9.30 – 13.00,
Nederland na de Tweede Wereldoorlog.
Universiteit Utrecht
- 9 maart, 13.30 – 1700,
Historische Context Het Britse Rijk
2.0. Universiteit Utrecht
- 9 maart, 9.30 – 13.00,
Historische Context Verlichting 2.0.Universiteit
Utrecht
- 9 maart, 13.30 – 17.00,
Historische Context Steden en
Burgers 2.0. Universiteit Utrecht
- 17 maart
Nationaal Geschiedeniscongres in Fort Vechten in
Bunnik.
- 6 april, 9.30 – 13.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
basis. Universiteit Utrecht
- 6 april, 13.30 – 17.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
schrijven. Universiteit Utrecht
- 6 april, 13.30 – 17.00,
Historische Context China 2.0.
Universiteit Utrecht
- 1-6 mei Studiereis Berlijn (Holocaust, Anne Frank, W.O.II)
- 16 juni VGN-pabodag in het Nationaal Archief in Den Haag.
- 16 t/m 23 september Verdiepingsreis naar Sobibor
-
* Le Livre Noir de Vladimir Poutine. Galia Ackerman, Stéphane Courtois e.a. Uitgeverij Robert Laffont, Parijs, november 2022. Paperback, 24 x 15 cm, 453 pagina’s, noten, register, € 24,90. ISBN 978-22-212-6538-3.
* Frank Dikötter. China na Mao. De opkomst van een supermacht. Uitgeverij Spectrum, Amsterdam/Lannoo, Tielt, september 2022. 464 pagina’s, kaart, foto’s, bibliografie, noten, register. Hardback, 23 x 16 x 4 cm. ISBN 978-90-003-7688-9, € 37,99.
-
Volodymyr Yermolenko e.a. Oekraïne. Geschiedenissen en verhalen. Vertaling van: Ukraine in histories and stories. Essays by Ukrainian intellectuals. Kyiv, 2019. Uitgeverij ISVW, Leusden, december 2022. Paperback, 288 pagina’s, tekeningen, 21 x 14 cm, € 20. ISBN 978-90-832-1228-9
-
Raymond Beerten recenseerde:* Jan Papy en Joris Tulkens. In de ban van Mohammed. Nicolaes Cleynaerts’ brieven uit de Arabische wereld, Sterck & De Vreese, 2021, 400 blz.
-
-
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.
Bijeenkomst netwerk Alfagammapartners (UvA en de VU)
Op 9 maart 2023 vindt er een bijeenkomst plaats over lesgeven over gevoelige onderwerpen. De gammanetwerken organiseren dan een gezamenlijke middag en avond over het thema ‘gevoelige onderwerpen in de klas’ (alfa-en bètadocenten zijn ook van harte welkom). Tijdens verschillende vakoverstijgende en vakspecifieke onderdelen wisselen we aanpakken en ervaringen uit rond dit thema. Zo worden er workshops gegeven over het inzetten van dialogische onderwijsleergesprekken, actualiteit en spotprenten om over gevoelige onderwerpen te spreken in de klas, posters gepresenteerd over recent onderzoek en er is tijd om bij te praten tijdens borrel en eten. Deelname is gratis.
De Invasie van Nanking en de Rode Garde in de Culturele Revolutie
Collega Marieke Knoben vertaalde lesmateriaal van Stanford
Read Like A Historian en deelt dat via Histoforum
graag met andere docenten.
De invasie van Nanking hoeft niet als zodanig geleerd te
worden, maar het is een mooi voorbeeld van hoe
geschiedschrijving door de verschillende betrokkenen wordt
aangepakt en in schoolboeken wordt gegoten. Leerlingen
vermoeden zondermeer dat het schoolboek uit China wel zal
overdrijven, maar naast het verslag van de historicus blijkt
dat alleszins mee te vallen! Verder is het een voorbeeld uit
de Eeuw van Vernedering die het westen, incl. Japan, China
'aandoet' en daarmee een geschikte les om te gebruiken bij
de eerste twee leidende vragen van de historische context..
- De inname van Nanking, powerpoint
- De rode garde in de Culturele Revolutie
-
De rode garde in de Culturele Revolutie, powerpoint.
Het vak geschiedenis is hopeloos verouderd
Dit is de mening van collega Daan Krahmer in een
artikel in het Parool van 21 december 2022. In
nieuwsbrief 219 verwees ik naar twee artikelen over
hetzelfde onderwerp, het
eerste ging over de vraag in hoeverre we rekening zouden
moeten houden met de migratieachtergrond van leerlingen, het
tweede
over het belang van de actualiteit in het
geschiedenisonderwijs.
Het lijkt me verstandig om binnen de community
van het geschiedenisonderwijs een fundamentele discussie
over het doel, over de raison van ons geschiedenisonderwijs
te voeren, alvorens een nieuw of vernieuwd programma te
maken waar we weer jaren aan vastzitten.
Geschiedenis een verplicht vak?
De afgelopen week was ons vak weer eens een trending topic. Centraal stond daarbij de vraag of geschiedenis een verplicht vak moet worden. Bedoeld werd, denk ik, of geschiedenis voor alle leerlingen in alle klassen een verplcht vak moet worden, Aanleiding was het, al dan niet vermeende, feit dat vmbo-leerlingen relatief weinig om democratie geven. Onze collega Arjan Vaarsen schreef een blog, afgestemd op een vwo-3-leerling, naar aanleiding van de vraag: 'Waarom hebben wij eigenlijk geschiedenis?'
Praktische opdracht middeleeuwen met bronnen
Een paar collega's van het Wessel Gansfortcollege in Groningen hebben, als onderdeel van het schoolexamen, een praktische opdracht gemaakt volgens het model van wat in Engelstalige landen Documunt-Based Questions (DBQ) worden genoemd. Leerlingen schrijven in twee lesuren een essay op basis van eiegn kennis en, in dit geval een tiental bronnen, waaruit zij een keuze mogen maken.
Zij stellen deze opdracht graag beschilbaar aan hun collega's in den lande.
Verdiepingsreis naar Sobibor
Ook in 2023 organiseert Stichting Sobibor weer hun Verdiepingsreis. Deze reis voert je, onder leiding van deskundige gidsen, langs plekken die belangrijk zijn in het verhaal rond 'Aktion Reinhardt'. Niet alleen Belzec, Treblinka en (natuurlijk) Sobibor, maar ook Trawniki en Majdanek worden bezocht. In Lublin ('uitvalsbasis' voor deze reis) wordt stilgestaan bij de organisatie en organisatoren van deze Aktion Reinhardt, en indien mogelijk worden in Warschau plekken in het voormalige getto bezocht. Nogmaals; alles onder leiding van zeer deskundige, ervaren gidsen.
Rusland in de wereldgeschiedenis
Woensdag 8 februari is de nieuwe bijeenkomst van de commissie wereldgeschiedenis van de VGN. Tijdens de bijeenkomst beantwoorden we de vraag: Welke invloed hebben de wereldgeschiedenis en de historische relaties van Rusland op de Russisch-Oekraïense oorlog?
Praktische opdracht Grondwetsherziening 1848
Robert Kortus ontwierp als afstudeerproject aan de UU een
praktische opdracht over de grondwetsherziening van 1848.
Als werkvorm koos het voor het Mysteriespel van Actief
Historisch Denken. Welke dieperliggende oorzaak en welke
aanleiding kunnen 17 maart 1848 verklaren? Welke externe en
interne factoren kunnen 17 maart 1848 verklaren? Welk motief
is uiteindelijk het belangrijkst geweest voor de keuze van
de koning om op 17 maart 1848 een liberale
grondwetscommissie aan te stellen die de grondwet zou gaan
wijzigen in zijn nadeel? Na deze deelvragen beantwoord te
hebben, kunnen leerlingen een uitspraak doen over de
hoofdvraag: Waarom gaf koning
Willem II op 17 maart 1848 zijn macht weg aan de liberalen?
Leerlingen presenteren hun antwoord op de hoofdvraag op een
eigen gekozen manier aan de klas.
Hij deelt zijn opdracht graag op Histoforum met
collegadocenten.
De mythevorming rond Gino Bartali
In Trouw (12 januari 2023) stond een prachtig verhaal over vermeende heldendaden van de beroemde wielrenner Gino Bartali. Hij zou tijdens W.O. II achthonderd joden uit handen van de Duitsers hebben gered. Hij kreeg zelfs een Yad Vashem onderscheiding. Maar het lijkt niets meer te zijn dan een mythe. Mooi verhaal om in de klas te gebruiken om leerlingen duidelijk te maken hoe belangrijk kritisch brongebruik is.
Sprookjes, mythen en geschiedenisverhalen
In coronatijd is gerard Dijkman begonnen met het maken van animatiefilmpjes over historische personen en gebeurtenissen uit de historische canon van Nederland, de Griekse mythen en sprookjes. De verhalen worden verteld en playmobil-acteurs ondersteunen het verhaal. Ze zijn bedoeld voor kinderen en leerkrachten van de basisschool en voor iedereen die het leuk vindt. In de les kan het gebruikt worden als opstap voor periode uit de canon. Er zijn nu ruim 40 filmpjes online en de productie gaat gewoon door.
7e Nationale Geschiedenisonderwijscongres
Op vrijdag 17 maart 2023 organiseren VGN, de Vereniging van
docenten in geschiedenis en staatsinrichting in Nederland en
de afdeling geschiedenis van de Erasmus School of History,
Culture & Communication (EUR) in Fort Vechten (Bunnik) het
7e Nationale Geschiedenisonderwijscongres. Dit congres staat
in het teken van het thema "Klimaat in de klas: Mens en
natuur in de geschiedenisles".
Klimaatverandering is een van de belangrijkste uitdagingen
waar we vandaag de dag mee te maken hebben. Het dwingt ons
om op een andere manier na te denken over de relatie tussen
mens en natuur, over de toekomst en daarmee ook over het
verleden. Het roept de vraag op of we het ons nog wel kunnen
veroorloven om bij het onderwijzen van geschiedenis
uitsluitend te denken aan menselijk handelen en de natuur
als een tijdloos fenomeen buiten de geschiedenis te
plaatsen.
Op het congres zullen we deze thematiek vanuit verschillende
perspectieven benaderen en concrete aanbevelingen doen voor
hoe dit in de lespraktijk behandeld kan worden. We zullen
onder andere kijken naar manieren om klimaatverandering
historisch te benaderen, wat het "antropoceen" voor het
onderwijs en voor leerlingen betekent en hoe we geschiedenis
kunnen doceren op een tijdschaal die veel groter is dan de
afgelopen drie millennia. We zullen ook kijken naar hoe we
de mens en zijn leefomgeving integraal kunnen benaderen in
het geschiedenisonderwijs en wat we hierover kunnen leren
van vakken zoals aardrijkskunde.
Meer informatie
Grotschilderingen vernietigd
Het heeft, voor zover ik weet, de Nederlandse kranten niet
gehaald, maar ik vond het bericht schokkend genoeg om het
hier te vermelden. In Australië hebben vandalen 30.000 jaar
oude grotschilderingen van aboriginals vernield. Een
doelbewuste actie, gezien de moeite die ze ervoor hebben
moeten doen.
Meer informatie.
Bronnenanalyse met popmuziek
Hoe krijg je leerlingen enthousiast voor de belangrijke historische vaardigheid ‘bronnen analyseren‘? Deze vraag stel ik me als docent geschiedenis regelmatig, meent Mark Hagenaars. Het is namelijk niet altijd gemakkelijk om leerlingen in de goede werkhouding hiervoor te krijgen. Het gebruik van popmuziek kan daarbij eenprima hulpmiddel zijn, zo heb ik mogen ervaren.
Vikingen in Noord-Amerika
Misschien vertelt u uw leerlingen dat Columbus niet de eerste Europese mens was die voet aan wal zette in Amerika,maar dat dat de Vikingen waren. In dit artikel van Rein Brobbel leest u welk archeologisch bewijs we hebben van de aanwezifheid van Vikingen in Amerika.
Inspiratiesessie Multiperspectiviteit
Vrijdagmiddag 17 februari 2023 organiseert Blink
Geschiedenis van 12.00-17.00 uur in het Nederlands Openlucht
Museum in Arnhem een inspiratiesessie met experts uit het
vak en de wetenschap. Dit keer met als thema
‘Multiperspectiviteit’. Samen gaan we aan de slag met dit
onderwerp, het wordt een interactieve middag waarbij
kennisdeling, inspiratie en ontmoeting centraal staan.
Meer informatie
Film & Geschiedenis
We zijn live! Om dat te vieren mogen docenten geschiedenis de film Selma eenmaal gratis bekijken. Thuis, of in de klas. Ook ontwikkelden drie docenten er lesmateriaal bij.
Nieuwe genen ontdekt in DNA die 'spontaan'zijn ontstaan
De mens en de chimpansee gingen een kleine 7 miljoen jaar
geleden elk hun eigen weg. Wij splitsten ons af, maar
blijven tot op de dag van vandaag door-evolueren.
Nieuwe genen kunnen ontstaan door duplicatie, waarbij een
deel van het genetisch materiaal op een chromosoom
verdubbelt en het chromosoom langer maakt. Genetische
duplicatie zorgt voor veranderingen in het genoom en is een
belangrijke motor in de evolutie. Nieuwe genen kunnen echter
ook ‘spontaan’ ontstaan uit kleine stukjes van ons DNA.
Lees het hele artikel van Jeanette Kras op Sciientias.
SEGU
Segu staat voor Selbgesteuert, entwickelnder, Geschichtsunterricht en is een Duitse website bestemd voor het geschiedenis onderwijs en gericht op een activerende didactiek. De website bevat veel opdrachten en bronnenmateriaal. Leuk om als docent eens rond te snuffelen of om in tweetalig (Nederlands-Duits) onderwijs te gebruiken.
Formatief handelen
Valentina Devid en René Kneyber van Toetsrevolutie schreven
een
artikel over formatief handelen, waarin zij acht
motieven om dat te willen geven. Dominique Sluijsmans
schreef twee artikelen over nut en noodzaak van leerdoelen
van. Het
eerste gaat over het gebruik van leerdoelen in het
ontwerproces van docenten, het
tweede over het nut van leerdoelen voor het leerproces
van leerlingen.
Veel meer artikelen en voorbeeldlesmateriaal over formatief
handelen vindt u op
deze pagina van Histoforum.
Het slavenschip als kapitalistisch martelwerktuig
Kevin Prenger schreef voor Historiek een recensie van ‘Het slavenschip’ van Marcus Rediker dat in 2022 in vertaling in Nederland verscheen.
1672
Schooltv heeft voor het onderwijs een vijfdelige bewerking gemaakt van Het Rampjaar 1672. Elke aflevering duurt ongeveer tien minueen en is vanaf deze website te bekijken.
Hoe goed is ChatGPT?
Kan een chatbot een historisch verantwoord ‘essay’ schrijven
over bijvoorbeeld een kenmerkend
aspect?
Toen ik op de middelbare school zat, moesten wij
samenvattingen maken van boeken die we hadden
gelezen. Een domme opdracht natuurlijk, omdat er boeken met
samenvattingen bestonden. Nu zijn
sommige docenten bang dat schrijfopdrachten aan leerlingen
zinloos worden omdat er ChatGPT is.
Maar je kunt ook gebruik maken van ChatGPT om leerlingen
kritisch naar teksten te laten kijken,
zoals Joost van Oort in onderstaande -enigszins bewerkte,
opdracht laat zien.
Om een opdracht met Chat GPT te kunnen maken moet je een
(voorlopig) gratis account
aanmaken op (zie de url in de opdracht), maar dat is een
fluitje van een cent.
In onderstaande opdracht is het de docent die de
essayopdracht aan ChatGPT geeft, maar natuurlijk
kunnen de leerlingen dit ook zelf doen.
In deze versie moeten leerlingen hun antwoorden onderbouwen
in een notenapparaat volgens de
APA-richtlijnen. Uiteraard kun je, als je tijd wilt
besparen, deze beide eisen (of een) ook achterwege
laten.
De opdracht vindt u
hier:
Oudste film?
De oudste mens die ooit is gefilmd zou paus Leo XIII, geboren in 1810, zijn. Hier vindt u het filmpje.
Nieuwe recensies op Histoforum
Jef Abbeel recenseerde: