Frankopan, Peter. De Eerste Kruistocht. De roep uit het Oosten. Houten-Antwerpen, Het Spectrum, 2012, 312 blz.vertaald door George Pape.
De eerste kruistocht
Er is op deze site de laatste jaren veel aandacht besteed aan de
kruistochten, in romans, non-fiction en (speel)films (1).
Dat komt in de eerste plaats doordat ondergetekende drie jaar
gewerkt heeft aan een algemeen toegankelijk en rijkelijk
geïllustreerd boek hierover.
Inhoud
De eerste kruistocht
Op één werk na gingen alle recente en minder recente studies
voornamelijk uit van westerse bronnen. Arabische
kroniekschrijvers als Imad ad-Din en een paar anderen, dienden
meestal slechts om het beeld te vervolledigen. Het Oost-Romeinse
standpunt komt uiterst zelden en dan nog fragmentarisch aan bod.
De enige echte uitzondering is de Alexiade van de Byzantijnse
keizersdochter Anna Comnena, dat ze vier decennia na de feiten
schreef en dat in het andere uiterste vervalt (2).
Maar nu is er Peter Frankopan, senior Research Fellow en
directeur van The Centre for Byzantine Research in Oxford, die
de geschiedenisboeken grondig herschrijft met zijn portret van
keizer Alexios I Komnenos.
Hij vertelt het verhaal van de Eerste Kruistocht vanuit diverse
standpunten en bronnen en trapt niet in de val van zijn
voorgangers die al te eenzijdig de lof zongen van Frankische
leiders als Bohemond van Tarente, Raymond van Toulouse of
Godfried van Bouillon. Frankopans visie op een van de
scharnierpunten uit de wereldgeschiedenis is boeiend en
vernieuwend.
Hij richt zich niet op de heilige oorlogen, konkelende pausen en
ridderlijke vroomheid, maar kiest een andere insteek waardoor
hij op belangrijke kwesties stuit die nog niet eerder zijn
behandeld. Waarom duurde het tot 1096 voordat Europa Jeruzalem
wilde bevrijden, terwijl de stad al 500 jaar in moslimhanden
was? En wat was de rol van de Byzantijnse keizer in
Constantinopel bij het ontstaan en uitvoeren van de expeditie?
En waarom was er überhaupt een Eerste Kruistocht? Frankopan
focust niet op het westerse perspectief van de paus en de
ridders, maar heeft oog voor de rol van Constantinopel en het
Oost-Romeinse Rijk. Op briljante wijze geeft hij keizer Alexios
I Komnenos zijn plaats in het hart van het verhaal terug. De
auteur schetst een boeiend en opvallend origineel beeld dat de
ingebakken visie op de Eerste Kruistocht ernstige wijzigingen
laat ondergaan.
Toch is het verhaal hier en daar naar mijn smaak niet volledig
genoeg. Soms wijkt de chronologie op cruciale punten af van de
andere bronnen. Eén voorbeeld: de ontmoeting van Alexios met de
Vlaamse graaf Robrecht de Fries in 1089 of 1091, dus vóór de
Eerste Kruistocht. Die ontmoeting heeft zeker plaatsgevonden in
Constantinopel, tijdens Robrechts pelgrimstocht naar Jeruzalem.
Maar op de heen- of de terugreis? Nogal belangrijk als je wil
weten of Robrecht inderdaad 500 ridders zond en of die een rol
hebben kunnen spelen in de verdediging van Nicomedia tegen de
Seldsjoeken, zoals Frankopan schrijft. Om een volledig beeld te
krijgen zou je zijn boek moeten lezen, complementair met en
liefst kort na bijvoorbeeld een van de twee recente werken van
Thomas Asbridge, zeker nu diens De eerste kruistocht als pocket
of e-boek te koop is voor een habbekrats (3).
1. Zie op deze site: de documentaires
The Crusades. De Crescent & the Cross (2010) ,
De kruistochten(1995) ,
Genghis Khan (2005), gedramatiseerde BBC-documentaire en de
speelfilms
Kingdom of Heaven (2005) en
Robin Hood (2010). In de recensies vind je tevens
verwijzingen naar romans en andere naslagwerken, vaak vergezeld
van tips voor didactische verwerking in lessen.
Zie ook de (voorlopig)
recentste romanbespreking over Saladin,
Arend.
2. Anna Komnene, Het verhaal van Alexios, ’s-Hertogenbosch,
Uitg. Voltaire, 2001.
3. Asbridge, T.,
De Kruistochten. De strijd om het heilige land, Antwerpen,
Standaard Uitgeverij - Het Spectrum, 2010
Asbridge, T., De eerste kruistocht, Amsterdam, Athenaeum - Polak
& Van Gennep, 2006.
Jos Martens, maart 2013