Josephine Tey Een koninkrijk voor een moord
Amsterdam: De Arbeiderspers, 1991, 198 blz.
- origineel: The Daughter of Time (1951)

Bijlage bij Lijken in de Tower

BBC filmt in Gent voor televisieserie

Bezoekers Gravensteen krijgen extra attractie

De Standaard, woensdag 26 september 2012.
Auteur: Rudy Tollenaere

GENT - In het Gentse Gravensteen hadden gisteren opnames plaats voor ‘The White Queen’, een nieuwe, tiendelige televisieserie. Het gaat om een coproductie van de BBC en Eén. Eerder waren er ook al opnames in Brugge. Er nemen ook Vlaamse acteurs deel aan de serie.


The White Queen

 

Toeristen die gisteren het Gravensteen bezochten, kregen er een extraatje te zien. Op het binnenplein liepen ridders, er waren gezadelde paarden, grote balen stro, grote houten vaten... Maar ook een witrood lint, dat erop wees dat een gedeelte van het Gravensteen niet toegankelijk was voor het publiek. De bezoekers waren begripvol, want ze kregen van bij het kopen van hun ticket ook de reden van de ietwat uitzonderlijke situatie mee: opnames voor een prestigieuze BBC-fictieserie die de naam ‘ The White Queen’ meekreeg.

De tiendelige dramareeks ‘The White Queen’ is volgens Ben Stephenson van de dienst drama van de BBC een van de meest ambitieuze projecten van de BBC ooit. ‘De reeks wil de echte historische feiten even innemend brengen als de beste fictie.’ Netmanager Jean Philip De Tender van Eén: ‘We zijn opgetogen dat Eén als coproducent kan meestappen in dit verhaal en dat we onze kijkers opnieuw een topreeks van eigen bodem kunnen aanbieden.’


‘The White Queen’ is gebaseerd op De Rozenkoningin, de populaire romanreeks van de Britse schrijfster Philippa Gregory, en speelt zich af tijdens de Rozenoorlogen. Het verhaal begint in 1464 en gaat over drie sterke vrouwen en hun onophoudelijk streven naar de troon. Het is een oorlog tussen twee clans van dezelfde familie: The House of York en The house of Lancaster.

Acteurs van bij ons die meespelen, zijn Jurgen Delnaet, Joren Seldeslachts, Elsa Houben, Ben Forceville en Ben Van den Heuvel. De reeks wordt volledig in België opgenomen. Voor België is de productie in handen van Czar Tv. De opnames duren in totaal 125 dagen, waarvan enkele in Gent.

Hollywood aan de Noordzee

OP DE SET VAN ‘THE WHITE QUEEN' IN BRUGGE

  • woensdag 03 oktober 2012. Auteur: Peter Vantyghem

 

Het stadhuis van Brugge is vandaag de Royal Court van Westminster Palace.

BRUGGE - In de Brugse binnenstad wordt dezer dagen het prestigieuze BBC-drama ‘The white Queen' opgenomen.

Ze is gekleed in een lange, beige jurk, ze draagt een passende ‘dubbele steek' en ze steekt een sigaret op. De gravin van York neemt even pauze, want ze is al van vanochtend vroeg aan het filmen en het zijn lange dagen, daar in het Brugse stadhuis. ‘Ik ben de moeder van drie mooie zonen', legt ze uit. ‘Wat ik moet doen? Oh, ik doe niets anders dan gevaarlijke complotten verzinnen.' Ze grijnst en vertrekt weer, op naar de set.

Complotten en manipulaties zijn schering en inslag in het verhaal over Elizabeth Woodville, Margaret Beaufort en Anne Neville. De drie vrouwen speelden in de 15de eeuw een grote rol in de strijd om de Britse troon, een episode die bekendstaat als de Rozenoorlog. In de magnifieke Gotische Zaal van het Brugse stadhuis zit de veelbekroonde actrice Janet McTeer (Tumbleweeds) ietwat verveeld de moeder van Elizabeth te zijn, de sluwe James Frain (The Tudors) sluipt rond en iets verderop ontwaren we de ‘white queen' zelf in een geanimeerd gesprek met een van haar gemeenste tegenspelers. Rebecca Ferguson is een Zweedse actrice die samen met Max Irons (zoon van Jeremy) voor het nodige sex-appeal in de serie moet zorgen.



‘Het is een belangrijke dag', legt persattaché Deborah Goodman uit waarom er zoveel (niet te best ruikend) eten op tafel staat. ‘We vieren Kerstmis. De hertog van Warwick is net terug, nadat hij de vader van Elizabeth vermoord heeft. De sfeer is gespannen, dat kan je wel zeggen.' Vijf keer zien we Elizabeth binnenkomen en het kerstfeest, met veertig figuranten en meer dan twintig vaste acteurs, stil leggen. Wanneer het goed genoeg is, mag iedereen gaan lunchen. 125 man verlaat het historische pand.

Dit is The white queen, een tiendelige televisieserie bestemd voor de BBC en voor mondiale verspreiding. Met een budget van 22 miljoen euro voor tien afleveringen is dit het stevige werk. Maar de reden waarom de set vandaag openstaat voor de pers ligt elders: de serie, goed voor 125 draaidagen, wordt volledig opgenomen in Vlaanderen. De Gotische Zaal is vandaag de Royal Court van Westminster Palace. De Heilige Geeststraat is een middeleeuwse Londense straat. De Onze-Lieve-Vrouwekerk is Westminster Chapel. De Heilige Bloedkapel is de Tower of London.

En ook in Ieper, in Rumbeke, in Damme, zowaar op het vliegveld van Ursel – 23 locaties alleen al voor de eerste drie afleveringen – wordt gefilmd. En al de rest wordt deze weken opgebouwd in de nabije Philipsfabriek. Is Vlaanderen zo'n beetje Hollywood aan de Noordzee aan het worden?

 

Locaties

Gisteren was een drukke filmdag in Vlaanderen. In Oostende werd de Brits-Belgische coproductie Third wave gedraaid. In Beringen was Stijn Coninx bezig met de Vlaams-Italiaanse film Marina. In Antwerpen, Beringen, Gent en Lanaken stonden series op het programma. Het is niet eens uitzonderlijk, want dankzij drie troeven hebben Vlaanderen en Wallonië zich opgeworpen tot een aantrekkelijk filmland. Hier vinden filmmakers een massa locaties, onderlegd technisch personeel en vooral een financiële lokvogel, de taxshelter.

The white queen is ongetwijfeld de kroon op het werk van de voorbije jaren. ‘Dat wij gecontacteerd werden door het productiehuis Company Pictures voor locaties is geen toeval', zegt Katrien Maes van Location Flanders. ‘Met Parade's end, een grote productie van de BBC en HBO over de Eerste Wereldoorlog die eind vorig jaar opgenomen werd rond Ieper, is een case gecreëerd die laat zien wat hier mogelijk is. We hebben Company wat locaties laten zien, daarna hebben ze een beroep gedaan op Vlaamse professionele locatiescouts, en de rest is gevolgd.'

‘Ze hebben lange tijd getwijfeld tussen Ierland en Vlaanderen', weet Eurydice Gysel van Czar TV. ‘Het is door het taxsheltersysteem dat ze uiteindelijk hierheen gekomen zijn. Maar het speelt ook mee dat er hier nog veel authentieke locaties zijn, en dat er een grote vrijheid is om te filmen. Dit is kwaliteitsstelevisie: ze werken dus met authentieke decors en met veel buitenopnames, wat duurder is. In Londen vinden Britse filmploegen de exterieurs niet meer die ze willen. Brugge heeft wel veel 15de eeuws aandoende locaties die ze nodig hebben.'

Om in aanmerking te komen voor de taxshelter, een fiscaal systeem dat een belastingvrijstelling van 150 procent geeft voor het bedrag dat in een audiovisuele productie geïnvesteerd wordt, moet een buitenlands huis een Belgische partner hebben. Zo werd Czar, producent van films als Ex-Drummer, coproducent. ‘Wij leveren de technici', zegt Gysel. Vlaanderen levert in de eerste drie afleveringen ook zeven acteurs, onder wie Jurgen Delnaet. In aflevering vier en vijf is een hoofdrol weggelegd voor een “sterke leidende vrouw” die Margaret of Anjou zal spelen.

Op de Brugse Burg, volgestouwd met camerakranen, woontrailers en een veldkeuken, is dezer dagen geen plaats voor toeristen. De Brugse burgemeester Patrick Moenaert ziet de voordelen scherp. Wekelijks geeft de hele productie in de stad zo'n 50.000 euro uit, heeft hij de optelsom gemaakt van logement, catering en tewerkstelling.

En sinds de film In Bruges kent hij ook de toeristische waarde van een goede verfilming. Om Brugge dezer dagen het decor te laten zijn van het 15de-eeuwse Londen, gaan onze Vlaamse burgemeesters graag mee om de logistiek te voorzien en het verkeer om te leiden.

The white queen heeft dankzij zijn prestige en zijn commerciële belofte – de betaalzender Starz verzorgt de mondiale verkoop – veruit het hoogste taxshelterbedrag meegekregen dat hier ooit gegeven werd. Hoeveel? ‘Dat mag ik niet zeggen, maar het is bijna het maximum dat mogelijk is.' Wat heet: een goede 10 miljoen euro.

We spreken Gina Cronk nog even, de zeer druk bezette producente van The white queen. Zal de reeks al die aandacht waard zijn? ‘Het verhaal is bekend', zegt ze. ‘De reeks is gebaseerd op The Cousins War, een erg succesvolle boekenreeks van Philippa Gregory. We vertellen het verhaal vanuit een vrouwelijk perspectief. In plaats van oorlogstaferelen zullen we de emotionele motivatie van de vrouwen zien. We gaan ook veel aandacht hebben voor de meer huiselijke gebeurtenissen achter de schermen, als tegengewicht voor het politieke geweld.'

De reeks zal in Vlaanderen te zien zijn op Eén.

Dit is een bijlage bij de bespreking van Jos Martens van Een koninkrijk voor een moord onder de titel Lijken in de Tower.

De hele Rozenoorlogcyclus

Gregory, Philippa, De rozenkoningin, (The White Queen), Amsterdam, De Boekerij, 2010, Gregory, Philippa, De roos van Lancaster, (The Red Queen), Amsterdam, De Boekerij, 2011. Gregory, Philippa, De witte roos (Lady of the Rivers), Amsterdam, De Boekerij, 2012.Gregory, Philippa, Dochters van de Roos, (The Kingmaker’s Daughter) Amsterdam, Meulenhoff, 2014 . Lees ook liefst eerst: Josephine Tey, Een koninkrijk voor een moord