Josephine Tey
Een koninkrijk voor een moord
Amsterdam: De Arbeiderspers, 1991, 198 blz.
- origineel: The Daughter of Time (1951)
Bijlage bij Lijken in de Tower
BBC filmt in Gent voor televisieserie
Bezoekers Gravensteen krijgen extra attractie
De Standaard, woensdag 26 september 2012.
Auteur: Rudy Tollenaere
GENT - In het Gentse Gravensteen hadden gisteren opnames plaats voor
‘The
White Queen’, een nieuwe, tiendelige
televisieserie. Het gaat om een coproductie van de BBC en Eén.
Eerder waren er ook al opnames in Brugge. Er nemen ook Vlaamse
acteurs deel aan de serie.
Historische romans
The White Queen
Toeristen die gisteren het Gravensteen bezochten, kregen er een extraatje te
zien. Op het binnenplein liepen ridders, er waren gezadelde
paarden, grote balen stro, grote houten vaten... Maar ook een
witrood lint, dat erop wees dat een gedeelte van het Gravensteen
niet toegankelijk was voor het publiek. De bezoekers waren
begripvol, want ze kregen van bij het kopen van hun ticket ook
de reden van de ietwat uitzonderlijke situatie mee: opnames voor
een prestigieuze BBC-fictieserie die de naam ‘ The White
Queen’ meekreeg.
De tiendelige
dramareeks ‘The White Queen’ is volgens Ben Stephenson van
de dienst drama van de BBC een van de meest ambitieuze projecten
van de BBC ooit. ‘De reeks wil de echte historische feiten even
innemend brengen als de beste fictie.’ Netmanager Jean Philip De
Tender van Eén: ‘We zijn opgetogen dat Eén als coproducent kan
meestappen in dit verhaal en dat we onze kijkers opnieuw een
topreeks van eigen bodem kunnen aanbieden.’
‘The White Queen’ is gebaseerd op
De Rozenkoningin,
de populaire romanreeks van de Britse schrijfster Philippa
Gregory, en speelt zich af tijdens de Rozenoorlogen. Het verhaal
begint in 1464 en gaat over drie sterke vrouwen en hun
onophoudelijk streven naar de troon. Het is een oorlog tussen
twee clans van dezelfde familie: The House of York en The house
of Lancaster.
Acteurs van bij ons die meespelen, zijn Jurgen Delnaet, Joren
Seldeslachts, Elsa Houben, Ben Forceville en Ben Van den Heuvel.
De reeks wordt volledig in België opgenomen. Voor België is de
productie in handen van Czar Tv. De opnames duren in totaal 125
dagen, waarvan enkele in Gent.
Hollywood aan de Noordzee
OP DE SET VAN ‘THE WHITE
QUEEN' IN BRUGGE
- woensdag 03 oktober 2012.
Auteur:
Peter Vantyghem
-
Het stadhuis van
Brugge is vandaag de Royal Court van Westminster Palace.
BRUGGE - In de Brugse
binnenstad wordt dezer dagen het prestigieuze BBC-drama ‘The
white Queen' opgenomen.
Ze is gekleed in een lange, beige jurk, ze draagt een
passende ‘dubbele steek' en ze steekt een sigaret op. De gravin
van York neemt even pauze, want ze is al van vanochtend vroeg
aan het filmen en het zijn lange dagen, daar in het Brugse
stadhuis. ‘Ik ben de moeder van drie mooie zonen', legt ze uit.
‘Wat ik moet doen? Oh, ik doe niets anders dan gevaarlijke
complotten verzinnen.' Ze grijnst en vertrekt weer, op naar de
set.
Complotten en manipulaties zijn schering en inslag in het
verhaal over Elizabeth Woodville, Margaret Beaufort en Anne
Neville. De drie vrouwen speelden in de 15de eeuw een
grote rol in de strijd om de Britse troon, een episode die
bekendstaat als de Rozenoorlog. In de magnifieke Gotische Zaal
van het Brugse stadhuis zit de veelbekroonde actrice Janet
McTeer (Tumbleweeds) ietwat verveeld de moeder van
Elizabeth te zijn, de sluwe James Frain (The Tudors)
sluipt rond en iets verderop ontwaren we de ‘white queen' zelf
in een geanimeerd gesprek met een van haar gemeenste
tegenspelers. Rebecca Ferguson is een Zweedse actrice die samen
met Max Irons (zoon van Jeremy) voor het nodige sex-appeal in de
serie moet zorgen.
‘Het is een belangrijke dag', legt persattaché Deborah
Goodman uit waarom er zoveel (niet te best ruikend) eten op
tafel staat. ‘We vieren Kerstmis. De hertog van Warwick is net
terug, nadat hij de vader van Elizabeth vermoord heeft. De sfeer
is gespannen, dat kan je wel zeggen.' Vijf keer zien we
Elizabeth binnenkomen en het kerstfeest, met veertig figuranten
en meer dan twintig vaste acteurs, stil leggen. Wanneer het goed
genoeg is, mag iedereen gaan lunchen. 125 man verlaat het
historische pand.
Dit is The white queen, een tiendelige televisieserie
bestemd voor de BBC en voor mondiale verspreiding. Met een
budget van 22 miljoen euro voor tien afleveringen is dit het
stevige werk. Maar de reden waarom de set vandaag openstaat voor
de pers ligt elders: de serie, goed voor 125 draaidagen, wordt
volledig opgenomen in Vlaanderen. De Gotische Zaal is vandaag de
Royal Court van Westminster Palace. De Heilige Geeststraat is
een middeleeuwse Londense straat. De Onze-Lieve-Vrouwekerk is
Westminster Chapel. De Heilige Bloedkapel is de Tower of London.
En ook in Ieper, in Rumbeke, in Damme, zowaar op het
vliegveld van Ursel – 23 locaties alleen al voor de eerste drie
afleveringen – wordt gefilmd. En al de rest wordt deze weken
opgebouwd in de nabije Philipsfabriek. Is Vlaanderen zo'n beetje
Hollywood aan de Noordzee aan het worden?
Locaties
Gisteren was een drukke filmdag in Vlaanderen. In Oostende
werd de Brits-Belgische coproductie Third wave gedraaid.
In Beringen was Stijn Coninx bezig met de Vlaams-Italiaanse film
Marina. In Antwerpen, Beringen, Gent en Lanaken stonden
series op het programma. Het is niet eens uitzonderlijk, want
dankzij drie troeven hebben Vlaanderen en Wallonië zich
opgeworpen tot een aantrekkelijk filmland. Hier vinden
filmmakers een massa locaties, onderlegd technisch personeel en
vooral een financiële lokvogel, de taxshelter.
The white queen is ongetwijfeld de kroon op het werk
van de voorbije jaren. ‘Dat wij gecontacteerd werden door het
productiehuis Company Pictures voor locaties is geen toeval',
zegt Katrien Maes van Location Flanders. ‘Met Parade's end,
een grote productie van de BBC en HBO over de Eerste
Wereldoorlog die eind vorig jaar opgenomen werd rond Ieper, is
een case gecreëerd die laat zien wat hier mogelijk is. We hebben
Company wat locaties laten zien, daarna hebben ze een beroep
gedaan op Vlaamse professionele locatiescouts, en de rest is
gevolgd.'
‘Ze hebben lange tijd getwijfeld tussen Ierland en
Vlaanderen', weet Eurydice Gysel van Czar TV. ‘Het is door het
taxsheltersysteem dat ze uiteindelijk hierheen gekomen zijn.
Maar het speelt ook mee dat er hier nog veel authentieke
locaties zijn, en dat er een grote vrijheid is om te filmen. Dit
is kwaliteitsstelevisie: ze werken dus met authentieke decors en
met veel buitenopnames, wat duurder is. In Londen vinden Britse
filmploegen de exterieurs niet meer die ze willen. Brugge heeft
wel veel 15de eeuws aandoende locaties die ze nodig hebben.'
Om in aanmerking te komen voor de taxshelter, een fiscaal
systeem dat een belastingvrijstelling van 150 procent geeft voor
het bedrag dat in een audiovisuele productie geïnvesteerd wordt,
moet een buitenlands huis een Belgische partner hebben. Zo werd
Czar, producent van films als Ex-Drummer, coproducent.
‘Wij leveren de technici', zegt Gysel. Vlaanderen levert in de
eerste drie afleveringen ook zeven acteurs, onder wie Jurgen
Delnaet. In aflevering vier en vijf is een hoofdrol weggelegd
voor een “sterke leidende vrouw” die Margaret of Anjou zal
spelen.
Op de Brugse Burg, volgestouwd met camerakranen, woontrailers
en een veldkeuken, is dezer dagen geen plaats voor toeristen. De
Brugse burgemeester Patrick Moenaert ziet de voordelen scherp.
Wekelijks geeft de hele productie in de stad zo'n 50.000 euro
uit, heeft hij de optelsom gemaakt van logement, catering en
tewerkstelling.
En sinds de film In Bruges kent hij ook de
toeristische waarde van een goede verfilming. Om Brugge dezer
dagen het decor te laten zijn van het 15de-eeuwse Londen, gaan
onze Vlaamse burgemeesters graag mee om de logistiek te voorzien
en het verkeer om te leiden.
The white queen heeft dankzij zijn prestige en zijn
commerciële belofte – de betaalzender Starz verzorgt de mondiale
verkoop – veruit het hoogste taxshelterbedrag meegekregen dat
hier ooit gegeven werd. Hoeveel? ‘Dat mag ik niet zeggen, maar
het is bijna het maximum dat mogelijk is.' Wat heet: een goede
10 miljoen euro.
We spreken Gina Cronk nog even, de zeer druk bezette
producente van The white queen. Zal de reeks al die
aandacht waard zijn? ‘Het verhaal is bekend', zegt ze. ‘De reeks
is gebaseerd op The Cousins War, een erg succesvolle
boekenreeks van Philippa Gregory. We vertellen het verhaal
vanuit een vrouwelijk perspectief. In plaats van
oorlogstaferelen zullen we de emotionele motivatie van de
vrouwen zien. We gaan ook veel aandacht hebben voor de meer
huiselijke gebeurtenissen achter de schermen, als tegengewicht
voor het politieke geweld.'
De reeks zal in Vlaanderen te zien zijn op Eén.
Dit is een bijlage bij de bespreking van Jos Martens van
Een koninkrijk voor een moord onder de titel Lijken in de Tower.
De hele Rozenoorlogcyclus
Gregory, Philippa, De rozenkoningin, (The White Queen), Amsterdam, De Boekerij, 2010, Gregory, Philippa, De roos van Lancaster, (The Red Queen), Amsterdam, De Boekerij, 2011. Gregory, Philippa, De witte roos (Lady of the Rivers), Amsterdam, De Boekerij, 2012.Gregory, Philippa, Dochters van de Roos, (The Kingmaker’s Daughter) Amsterdam, Meulenhoff, 2014 . Lees ook liefst eerst: Josephine Tey, Een koninkrijk voor een moord