Menu
Histoforum Films
Mapping the world
Mapping the World. De geschiedenis van de cartografie -
BBC 2010 - 2 dvd’s - duur: ca. 150 minuten - Engels, Nederlandse
ondertitels.
Genre: documentaire
Waardering: uitstekend ****/5
Presentatie: Jerry Brotton
Mapping the world
Vooraf: door de recensent zijn relevante toelichtingen en aanvullingen die niet in de documentaire getoond worden, cursief aangebracht.
Terwijl Brotton werkte aan zijn boek
A History of the World in
Twelve Maps (Een geschiedenis van de wereld in twaalf kaarten,
2013), vroeg de BBC hem om een driedelige televisiereeks te
produceren en te presenteren over hetzelfde onderwerp. Waarop
hij gretig inging. Dat werd dan deze Mapping the World.
Ze bestaat uit drie afleveringen van elk 50 minuten:
1. Window on the World - Kijk op de wereld
2. Spirit of the Age - Tijdgeest
3. Plunder and Possession - Plundering en bezit
Een televisiereeks van 3 x 50 minuten laat immers veel meer
visuele hoogstandjes toe dan zelfs een rijkelijk geïllustreerd
boek. En die mogelijkheid heeft Brotton effectief rijkelijk en -
vooral - verantwoord benut!
Brotton verdedigt ook hier de centrale stellingen van zijn boek
met overvloedig visueel bewijsmateriaal. En hij doet het met
brio!
1. De drang om kaarten te maken is een universeel, basaal
menselijk instinct.
2. Zijn voornaamste these: er bestaan geen objectieve kaarten,
omdat iedere kaart een sterk subjectieve constructie is die
uiting geeft aan de ideologieën en machtsstructuren van de tijd
waarin ze werden ontworpen.
Jerry Brotton
Kaarten vertellen veel over het wereldbeeld, zelfs de religieuze
opvattingen van de makers en hun tijd (1). Met andere woorden,
zonder de term te gebruiken omschrijft Brotton telkens weer wat
historici kennen als standplaatsgebondenheid, een kernbegrip van
de geschiedwetenschap.
1. Window on the World - Kijk op de wereld
Als oudste kaart neemt Brotton niet de Babylonische wereldkaart
op spijkerschrifttablet, zoals in zijn boek, maar een in de
rotsen uitgehouwen ‘driedimensionale’ voorstelling van het hele
dal nabij Valcamonica (N.-Italië) en vermoedelijk 3000 jaar oud.
“Maps are windows to different cultures and different times,”
zegt Brotton.
Hier mist hij o.i. echter een eerste kans om het
voorbeeld te verruimen naar niet-westerse culturen en andere
tijden. De Inca’s deden namelijk hetzelfde op grote schaal,
waarbij telkens een heel panorama vanop een hoge uitzichttop in
het moedergesteente werd uitgehouwen (2). Hier eveneens
discussie over de correcte betekenis, net als in Valcamonica. Is
het een voorstelling van hun wereld in het klein? Zeker is het
gebruik verbonden met hun kosmologische visie. Maar hoe?
Het gebruik is ook in Europa nooit uitgestorven: denk aan de
maquettes van de Franse Vaubanvestingen (17de eeuw); de
gedetailleerde voorstellingen in reliëf van de afzonderlijke
landingsplaatsen in Normandië (juni 1944), de hedendaagse
maquettes van gebouwen door architecten, tot het per
laserprinter vervaardigde innovatieve 3D-plan van ‘het Turkse
Pompeii’ Sagalassos op de tentoonstelling in het Tongerse
Gallo-Romeinse museum in 2011.
Tijdens zijn commentaar rolt hij bijvoorbeeld een facsimile van
de Romeinse Peutingerkaart (4de eeuw) uit over haar volle lengte
van 6,5 m (en 35 cm smal), terwijl de camera inzoomt op de
details die hij aanwijst en uitlegt. De overeenkomst met de
analoog opgebouwde Chinese zeekaarten uit de 15de eeuw is
verbazingwekkend (3).
Nog meer verbazingwekkend is het volgende voorbeeld: in Pembroke
College (Oxford) laat Brotton door recent ontwikkelde 21ste
eeuwse technologie (van Google Maps) een ultra-modern raster
leggen over een 12de eeuwse Chinese landkaart met het
kenmerkende traditionele vierkante coördinatiepatroon. De
overeenkomst met de moderne lokalisatie is verbluffend. Alleen
het verloop van de Gele Rivier klopt niet, omdat de bedding zich
sindsdien verlegd heeft; daarbij staat er op de kaart een
niet-bestaande rivier, omdat die is overgenomen uit respect voor
koning Yu, een legendarische koning uit de 21ste eeuw v. Chr.
(4)! Dit zullen we in de 15de en 16de eeuw nog vaker ontmoeten
bij reeds lang achterhaalde overnames uit de Geographia van
Ptolemaeus.
Via een korte uitstap langs een kaart van de Engelse kustlijn
uit 1539 (op last van Hendrik VIII, voor de optimale lokalisatie
van fortificaties), belandt Brotton bij het eerste moderne
grootschalige cartificatieproject in het Frankrijk van Lodewijk
XIV. De cartograaf Cassini wist de kustlijn van Frankrijk te
bepalen. Voor het nog steeds onoplosbare probleem van de
lengtegraad wendde hij zich tot de astronomie: hij mat het
tijdsverloop tussen de eclipsen van de manen van Jupiter op
verschillende ver uit elkaar liggende plaatsen. Toen het werk in
1682 aan de koning werd voorgelegd, bleek dat Frankrijk 20%
minder uitgestrekt was in de breedte dan tot dan toe gedacht!
Met een hele ploeg collega’s vatte hij dan de cartografering van
heel Frankrijk aan via de triangulatiemethode (toegepaste
driehoeksmeetkunde), een titanenwerk dat vier generaties
Cassini’s zou bezighouden en net voor de Revolutie in 1789
voltooid was. Brotton laat met een toenmalig koperen
landmeterinstrument in de tuinen van Versailles de methode
demonstreren, en toont de bewaarde kladnotities en
correspondentie van de betrokken equipe. De uiteindelijke
kaarten waren ronduit prachtig, correct, en over het hele land
vervaardigd in identieke gestandaardiseerde symbolen en termen.
In vergelijking hiermee is de gelijktijdige Kabinetskaart van de
(uiteraard veel kleinere) Oostenrijkse Nederlanden) door graaf de
Ferraris in een ijltempo van amper zeven jaar tot stand gekomen
(5)!
Nauwelijks was de Revolutie uitgebroken, of de kaart werd tot
nationaal bezit verklaard en gebruikt om de nieuwe indeling in
departementen op te stellen (die de oude, uit de middeleeuwen
stammende feodale territoria moest vervangen). Waardoor de
koninklijke kaart meteen transformeerde van een geografisch werk
in een republikeins politiek instrument ter schepping van een
nationale identiteit.
Ondertussen brachten de Britten met hun toenemende imperiale
expansie de oceanen in kaart. James Cook, onbetwistbaar de
grootste westerse navigator aller tijden, zeilde in 1768 uit ter
verkenning van de Stille Oceaan, om op Tahiti de Venusovergang
te bestuderen. In uiterst geheime instructies van de
Admiraliteit school Cooks eigenlijke opdracht: zien of hij het
mysterieuze ‘Terra Australis’ kon ontdekken en -natuurlijk- voor
Engeland in bezit nemen.
Hier ontmoette hij zijn evenknie, de ongeletterde Tupaia, die
zonder kaarten, op de sterren en de zeestromingen navigeerde
over de enorme uitgestrektheid van de Pacific. Cook noemt hem:
“De grootste navigator ter wereld.” In hedendaags Tahiti ontmoet
Brotton een hedendaagse verre nakomeling van Tupaia, die hem
uitlegt dat de Polynesische visie op navigeren volledig
verschilt van de Europese. Brotton en hij bespreken samen een
kaart die Tupaia voor Cook tekende en waarop Tupaia meer dan
zeventig eilanden plaatste. De namen erbij zijn door Cook zelf
geschreven. De kaart lijkt Europees, maar de afstanden zijn niet
op schaal doch groter of kleiner getekend, niet naargelang hun
afmetingen, maar naargelang hun belang voor de plaatselijke
zeevaarders.
Merkwaardig genoeg beperkt Brotton zich hiertoe, en zegt hij
niets over de typische Polynesische ‘zeekaarten’ noch over de
proefnemingen van Cook om het eeuwenlange probleem van de
lengtegraadbepaling op te lossen (6).
Polynesische zeekaart, samengesteld uit dunne stokjes, met
boombastvezel aan elkaar gebon-den. Lange en korte stokjes
stelden deiningen, zeestromingen en golven voor, terwijl
eilanden door schelpjes of de kokosvezelknoopjes aangeduid
werden. Ze dienden eerder als geheugen-steuntje en konden enkel
begrepen worden door de maker. Deze kaart uit het Rijksmuseum
Volkenkunde (Leiden) bezit geen schelpjes, maar is bijzonder
goed gedocumenteerd. Ze stelt koraalatollen voor van de
Marshalleilanden. (Komt niet voor in de dvd.)
Begin 20ste eeuw wemelde de wereld van duizenden kaarten, elk
opgesteld volgens eigen normen, kleurencode enz. In 1913
besliste een internationale conferentie, waarop 34 naties
vertegenwoordigd waren, om eenheid te brengen in de chaos door
een ‘Internationale wereldkaart’ te ontwerpen, samengesteld uit
niet minder dan 2500 plaatselijke kaarten, met
gestandaardiseerde symbolen en kleuren, elk op schaal
1/1.000.000.
Een jaar later brak de Eerste Wereldoorlog uit en torpedeerde
het veelbelovende en reeds in volle uitvoering verkerende
project. In plaats van eenheid zou de oorlog alleen de nationale
verschillen versterken.
Niet alleen dat. Brotton sluit het eerste deel af met een
bijzonder frappant staaltje van Europese arrogantie. De grote
mogendheden, vooral de Fransen en Britten, maakten gebruik van
hun overwinning in de oorlog en het uiteenvallen van het Turkse
rijk om hun invloed in het Midden-Oosten uit te breiden. Het
hele gebied tussen de Hidjaz (sinds 1932 Saoedi-Arabië) en
Mesopotamië was steeds een gebied zonder grenzen geweest,
waarover nomadenstammen als de Shammar heen en weer trokken met
hun kudden van zomer- naar winterweiden en terug. Nu wilde men
grenzen voor Syrië, en tussen Saoedi-Arabië en Irak. In 1922
vergaderden de Brit Percy Cox en koning Ibn Saoed. Ibn Saoed
betoogde dat gesloten grenzen onzin waren, gezien de historische
situatie. Dit stootte bij Percy Cox op volslagen onbegrip voor
de ‘kinderachtige manieren’ van de Arabische leider (en later
koning). Met een arrogantie, die hem door geen enkele Duitse
nazi zou kunnen verbeterd worden, nam Cox een rood potlood en
trok eenzijdig de grens over de kaart. Daardoor werden de
nomaden van de ene dag op de andere opgesloten binnen grenzen.
Hun economie stortte ineen, want met de potloodlijn op de kaart
volgde de westerse bureaucratie. Niet alleen was dit een
ongehoorde uiting van westerse zelfingenomenheid, maar het hield
ook geen rekening met beloften die tijdens de oorlog aan de
Arabische bondgenoten onder Lawrence of Arabia waren gedaan.
Kolonel T.E. Lawrence nam vol walging ontslag uit het leger: er
kwam geen Arabische onafhankelijkheid, Syrië en Irak werden
Franse en Britse mandaatgebieden (7).
2. Spirit of the Age - Tijdgeest
Bij het begin van de tweede aflevering ontleedt hij niet zoals
in zijn boek de Engelse Hereford - kaart, maar bezoekt in het
Duitse klooster te Ebstorf de gelijknamige kaart uit de 13de
eeuw. Zo werkt hij complementair; daarbij is deze passage veel
duidelijker dan de te donkere Hereford - reproductie in zijn
boek, waar je in feite niet kunt zien wat hij zeer uitvoerig
beschrijft. De originele kaart, de grootste middeleeuwse mappa
mundi is in 1943 bij een geallieerd bombardement op Hannover
vernietigd. Op basis van hun foto’s hebben de nonnen in hun
abdij de kaart gereconstrueerd. Indrukwekkend! Een ware
middeleeuwse encyclopedie, meer dan 3 meter hoog, eerder een
religieuze getuigenis dan een accurate kaart. Ik kende ze alleen
op foto. Maar als Brotton een aantal relevante details aanwijst
en toelicht - waarop de camera natuurlijk inzoomt - komt niet
alleen de kaart tot leven, doch de hele tijdgeest waarin ze
ontstaan is.
Wikipedia vult aan dat de originele kaart uit 30 aan elkaar
genaaide perkamenten vellen bestond en meer dan 2.300 tekst- en
beeldbijdragen bevatte. Wat Brotton niet vermeldt: de zusters
hebben niet de hele kaart kunnen reconstrueren. Als je goed
oplet zie je rechts boven en links beneden twee blanco
rechthoeken.
Zeker vanaf de 11de eeuw wist men (opnieuw?) dat de aarde niet
plat is, maar een bol. Middeleeuwse wereldkaarten als deze zijn
net als de kathedralen georiënteerd, dit wil zeggen dat het
oosten, de Oriënt, bovenaan ligt. Daar ligt immers Jeruzalem en
daar lag het paradijs, het oord van de Schepping. De kruisvorm
van de Middellandse Zee verwijst naar Christus aan het kruis.
Vaak is, zoals hier, bovenaan het hoofd van Christus
aangebracht, terwijl zijn lichaam de hele kaart omvat. “Christus
is de wereld en de wereld is Christus.” Of anders gezegd, zoals
in het
Liber Floridus uit 1121:
Christus is de alfa en de omega, het begin en het einde van de
schepping. Naar hun vorm noemt men deze kaarten O.T.-kaarten. Om
werkelijk je weg te vinden over onze planeet waren zelfs de
grootste en meest gedetailleerde compleet waardeloos.
Een typisch vrouwelijke toets van de kloosterlingen, tegen de
heersende vrouwonvriendelijke tijdgeest in: Adam en Eva houden
beiden een verboden appel in de hand, zijn dus beiden even
schuldig aan de erfzonde. De slang (de verleidster van Eva)
wordt altijd vrouwelijk voorge-steld. Hier echter draagt het
serpent een baard, en is dus mannelijk.
Codex Mendoza en de Azteken. Stadsplan of ideologisch programma?
Terug in zijn middeleeuwse kelderruimte projecteert Brotton met
21ste eeuwse technologie een andere ideologische kaart uit een
totaal andere tijd en cultuur: de Azteken. Het is de eerste
bladzijde van de Codex Mendoza. Het manuscript is ca. 1540
opgesteld voor keizer Karel V op bevel van Don Antonio de
Mendoza, eerste vice-koning van Nieuw Spanje (1535 - 1550), die
de macht overnam van de conquistador Hernán Cortés. De codex
werd op papier geschilderd door een tlacuilo, een Azteekse
boekverluchter, die daartoe de inheemse pictogrammen aanwendde.
Ten behoeve van de vorst zijn ze in het Spaans becommentarieerd
door een Spaanse monnik. De stijl van de tekeningen is reeds
niet meer zuiver Azteeks, maar Europees beïnvloed.
Dit is de enige echt onbevredigende passage in de drie
uitzendingen. Wat Brotton hier vertelt is een opvatting die al
meer dan een halve eeuw achterhaald is. En dat kost hem de
vijfde waarderingsster! Kaarten worden inderdaad gevormd door de
geschiedenis, het geloof, de rituelen en de vooroordelen van hen
die ze maken. Wat een gemiste kans! Want als er één ‘kaart’ is
die zijn stelling onderbouwt, dan toch wel deze van
Tenochtitlan, de Azteekse hoofdstad, beter nog dan de
middeleeuwse Ebstorf-kaart.
Alleen wat hij zegt over het schedelrek (tzompantli) en het
verband met de mensenoffers klopt.
Tijdens zijn commentaar vloeien, zonder enige duiding, mooie
beelden vluchtig over het scherm: de piramides van de veel
oudere cultuur van Teotihuacan; Chichén Itzá, met de piramide
van Kukulcán (De Gevederde Slang, Quezalcoatl in het Nahuatl, de
taal der Azteken). Ligt weliswaar in Mexico (schiereiland
Yucatán), behoort echter tot de Mayacultuur.
Codex Mendoza. Stichtingskaart van Tenochtitlan, ‘het Venetië
van Mexico’.
Het Azteekse wereldbeeld was een van de meest complexe
constructies die ooit op deze planeet aan de menselijke geest
zijn ontsproten. De afbeelding in de Codex Mendoza is slechts in
schijn een stadsplan, in werkelijkheid echter een kosmologisch
model, een ideologische kaart. Betekenis: het plan van
Tenochtitlan stelt de kosmos voor, die nog eens verkleind
hernomen wordt in de Grote Tempel. In de centrale afbeelding
rust een klauw van de adelaar op de vrucht van de vijgencactus:
een metafoor voor mensenoffer. Betekenis: Tenochtitlan moet de
wereldorde in stand houden door heilige oorlog voor mensenoffers
(gesymboliseerd door het schild met werppijlen onder de
adelaar). Het tafereel is later inderdaad opgenomen in het
wapenschild en de vlag van Mexico. Met één wijziging (waarover
Brotton heenglijdt): de adelaar heeft nu een slang in de snavel,
wat in het origineel niet voorkomt. Na de verovering door de
Spanjaarden hebben de Azteken de stichtingsmythe aangepast,
zodat de verwijzing naar de offers verdwenen is (8).
In de voor-Azteekse metropool Teotihuacan (100 v.Chr. - 650
n.Chr.) bestond een analoge situatie: de Piramide van de Zon en
die van de Maan herhaalden twee (heilige?) bergen in het
‘klein’. Dit schijnt een gemeenschappelijk kenmerk te zijn van
de precolumbiaanse hoogculturen. Bij gebrek aan beter noem ik
deze opvatting: Concreet-abstract. In feite is deze definitie
perfect toepasbaar op een landkaart en zeker een wereldkaart!
Kaarten & statistiek
Tijdens de 19de eeuw krijgen stadsplannen en kaarten vaak nieuwe
taken toebedeeld. Of zijn het eerder lichte wijzigingen? Brotton
start met een stadsplan van Londen. Bij een bijzonder dodelijke
cholera-epidemie in 1854 wist de arts John Snow het stadsbestuur te
overtuigen via een plan van enkele wijken, waar met gekleurde
staafstatistieken kon aangetoond worden dat besmet water van een
openbare pomp de oorzaak was van de hoge sterftecijfers. Hij
liet de pomp afsluiten en als bij wonder kwam er prompt een
einde aan de vele sterfgevallen. Daarna
werd er 17 jaar gewerkt aan een globaal overzicht om de ziekte
en armoede in Londen in kaart te brengen. De eenvoudige ingreep
van Snow luidde de geboorte in van de moderne epidemiologie en
voor wat de sanitaire revolutie is gaan heten.
Statistische kaarten met verspreiding en afkomst van emigranten,
geloofsovertuigingen, kindersterfte, alfabetisatiegraad,
verspreiding van AIDS enz. enz. zijn tegenwoordig gewoon
geworden.
Daarna toont Brotton een kras en mij totaal onbekend voorbeeld
uit de Tweede Wereldoorlog: een geheime Duitse kaart van de
Verenigde Staten, met in cirkeldiagrammen staat per staat het
aantal inwoners van Duitse afkomst en het percentage mensen dat
al dan niet gevoelig zou kunnen zijn voor Duitse propaganda.
Doel: de VS overspoelen met nazipropaganda om te voorkomen dat
het land in de oorlog zou treden aan de kant van de Engelsen.
Dat gebeurde uiteindelijk toch, niet in de eerste plaats door
Duits toedoen, maar door de aanval van de Japanners op Pearl
Harbor (Hawaï) op zondag 7 december 1941.
Hier zijn landkaarten dus een oorlogswapen geworden. Het tweede
voorbeeld is schrijnender: een kaart van Tsjecho-Slowakije met
de geografische verspreiding van zigeuners en joden. Die werd
korte tijd later gebruikt voor grootschalige deportaties naar de
concentratiekampen!
De Mercatorkaarten en de meeste westerse kaarten kregen het
verwijt dat ze Europa dan wel Amerika veel te groot en als
centrum van de wereld voorstelden. In 1973 veroorzaakte de
Duitse geograaf Arno Peters ophef door een nieuwe ‘objectieve’
voorstelling van de wereld. Hij kon zijn bewering niet hard
maken, want zijn langgerekte wereldkaart veroorzaakte
vervreemding en is nooit echt doorgebroken. Er bestaat immers
geen enkele projectievorm die aan alle basisvereisten kan
voldoen om de ronde aarde op een plat vlak af te beelden. De
ideale kaart moet namelijk de volgende kenmerken bezitten:
- vormgetrouw (behoud van vorm, of 'conform'), paradigma: de
Mercatorkaart
- oppervlaktegetrouw: dit is de Mercatorkaart duidelijk niet!
- afstandsgetrouw (gelijke afstanden of 'equidistant')
Voor wereldkaarten wordt vaak een projectie gekozen die een
compromis vormt tussen oppervlakte- en afstandsgetrouw, of men
combineert diverse projectiemethodes. Elke schoolatlas geeft in
zijn eerste bladzijden een keur van diverse courante projecties.
Mijn meest recente wereldkaart van National Geographic uit 2012
is een equidistante azimutale projectie.
En dat brengt ons bij de allerlaatste ontwikkeling: Google
Earth, waarbij je kunt inzoomen van de blauwe planeet in de
ruimte, tot je eigen straat en huis. Begin 2010 was dit al door
een half miljard mensen gedownload!
3. Plunder and Possession - Plundering en bezit
Rogier II en al-Idrisi
Brotton start zijn derde hoofdstuk in Palermo op Sicilië, in het
jaar 1130, met de kroning van Rogier II. Dit is de aanleiding
tot de samenwerking tussen Rogier en de grootste geograaf van
zijn tijd: de moslim Muhammad al-Idrisi. Aan dit project hebben
wij reeds uitvoerig aandacht besteed bij twee gelegenheden,
waaraan we hier refereren (9) - zie eerst Lyons (2012) onder
voetnoot 1.
Een exemplaar van al-Idrisi’s Boek van Rogier in het Arabisch,
bewaard in de universiteit van Oxford.
Ptolemaeus getoetst
Dan doet hij een flinke stap terug in de tijd.
Bosham in Sussex (Z.O.- Engeland), nu een piepklein kustdorpje,
eertijds Magnus Portus, een bloeiende haven aan het uiterste
uiteinde van het Romeinse rijk. Dit is een van de ruim 8000
plaatsen waarvan de coördinaten figureren op de wereldkaart van
Ptolemaeus, Alexandrië ca. 150 n. Chr. Met zijn zegsman
controleert Brotton de coördinaten op een ultramoderne draagbare
GPS. De breedteligging is vrijwel correct. “Indrukwekkende
prestatie voor 2000 jaar geleden en van op zoveel mijlen
afstand,” concludeert Brotton. Iemand moet dus hier geweest
zijn, de sterrenhemel geraadpleegd hebben voor de ligging en die
gegevens teruggebracht hebben bij de grote kosmograaf in Egypte.
De meridiaan van de lengteligging klopt echter absoluut niet. Op
dit probleem zal hij later nog terugkomen.
Of Ptolemaeus ooit kaarten getekend heeft bij zijn tabellen, is
onzeker. Wat hij wel gedaan heeft, is een projectiemethode
ontwerpen (twee zelfs) om een driedimensionale globe over te
brengen op een platte kaart. Ptolemaeus legde een wiskundig
raster over de aarde, dat is zijn blijvende prestatie voor alle
volgende generaties. En natuurlijk toont de film dynamisch dat
raster. De uitleg hierbij is vrij beperkt; voor nadere
uitwerking verwijzen we naar de bespreking van zijn boek Een
geschiedenis van de wereld in twaalf kaarten.
Waldseemüller en de geboorteakte van America
Palos (Spanje) 3 augustus 1492. Drie scheepjes zeilen uit met
een bemanning van 90 zeelui. Christoffel Columbus is op weg om
een kortere westelijke route te vinden naar China, korter dan de
tochten naar het oosten van de Portugezen rond Afrika (6).
Columbus had zijn reis jarenlang voorbereid. Hij steunde onder
meer op de modernste wereldkaart, die van Martellus uit 1489.
Martellus corrigeerde Ptolemaeus door Afrika buiten de onderste
rand van zijn kaart te laten doorlopen: de Portugezen hadden
immers bewezen dat het continent omzeilbaar was. Voor de rest
bleef hij Ptolemaeus trouw, die de wereld veel te klein had
berekend. Columbus schatte dat hij China zou bereiken in 21 of
25 dagen. Het werden er 35, maar hij had natuurlijk geen idee
dat een totaal onbekend continent in de weg lag!
Over de bronnen van Columbus’ aardrijkskundige kennis is aardig
wat bekend: zijn bibliotheek is in Sevilla verzameld en bewaard
door zijn (onwettige) zoon Fernando Colón (1488 - 1539).
Veel van de boeken in diens bibliotheek bevatten nog Columbus’
eigenhandige aantekeningen en commentaren in de marge (10).
De gevolgen van zijn tocht zijn bekend: Columbus belandde op een
aantal eilanden, waarvan hij geloofde dat ze bij Azië hoorden,
maar die in werkelijk de voorposten waren van een vierde
continent.
Het oude beeld van de wereld was voorgoed veranderd. En
noodgedwongen moest zich dat weerspiegelen in nieuwe
wereldkaarten. Die kwamen er al snel, met alleen de kusten
ingevuld: die van Juan de la Cosa (de Baskische eigenaar van de
Santa Maria) reeds in 1500; de schitterende Cantinokaart in
1502, waarschijnlijk aangevuld met de laatste gegevens van
Amerigo Vespucci’s reizen. Vespucci was als eerste ervan
overtuigd dat hij te maken had met een nieuw zelfstandig, vierde
continent, dat niet verbonden was met Azië, zoals Columbus
meende.
In 1507, een jaar na Columbus’ dood, publiceerde een groepje
geleerden in St. Dié in de Vogezen een boekje met daarin op
twaalf losse bladen de allereerste gedrukte moderne wereldkaart
plus de geren (segmenten) om zelf de eerste gedrukte
globe in elkaar te knutselen. De kaart staat op naam van een der
medewerkers, de Duitse kosmograaf Martin Waldseemüller. Als de
twaalf bladen aan elkaar werden gelijmd, vormden zij een
wandkaart van 1,5 x 2,5 m. Spectaculairder nog voor de toekomst:
de kaart beeldde als eerste de Nieuwe Wereld af als een
afzonderlijk, door oceanen omgeven continent. En op het
zuidelijke deel verscheen voor de eerste maal de naam AMERICA.
Waldseemüller noemde het vers ontdekte continent naar de
Italiaanse ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci. Hoe dat kon
gebeuren is uitvoerig uiteengezet in
Het vierde werelddeel (2009) van Toby Lester)
en in mijn eigen artikelenreeks De geboorte van ‘America’, op de
Joos de Rijcke-site (11).
Binnen een jaar waren er meer dan duizend exemplaren van de
kaart verkocht. En binnen een halve eeuw waren die alle van de
aardbodem verdwenen: wandkaarten slijten snel. Tot één exemplaar
kort na 1900 in een Duits kasteel werd teruggevonden, veilig
beschut in een eeuwen oude werkatlas van een 16de eeuwse
kosmograaf en in 2003 verkocht aan de Library of Congress van de
VS. Voor 10 miljoen dollar. De duurste kaart ter wereld. “De
geboorteakte van Amerika.”
In onze eigen bijdrage over Waldseemüller (voetnoot 1) werken de
hyperlinks naar de James Ford Bell Library (Univ. Minnesota)
niet meer -een blijvende ergernis bij internetartikelen- zodat
je de geren (12 cm. hoog) en de (per computer ingekleurde)
wereldkaart uit 1507 zelf niet meer kunt vergroten. Vandaar dat
we ze hier afdrukken. De
link naar een gedetailleerde beschrijving van
elk van de 12 bladen van de wereldkaart met vertaling van de
Latijnse inscripties (in het Engels)
functioneert gelukkig wel nog tot op heden (maart 2014).
Duitse herdenkingspostzegel uit 2007 met de 12 bladen van de
Waldseemüllerkaart. (Eigen foto)
1569. Mercator en zijn wereldkaart
Geschiedenis speelt in drie interfererende dimensies: tijd,
ruimte, socialiteit. In historische cartografie is hun
interdependentie sterker dan eender waar: wetenschap,
historische antropologie (wat men vroeger
mentaliteitsgeschiedenis noemde), economie, kunst, techniek en
technologie... Kaarten waren en zijn zelfs een politieke
machtsfactor: de koloniale grenzen in Afrika en het
Midden-Oosten; de demarcatielijn van Tordesillas (1493-1494) en
het vastleggen van de lijn aan de andere kant van de globe
(waarvoor zelfs de wereldkaart opzettelijk vervalst werd); de
kaart van van Irak waar Koeweit ingetekend was als een Iraakse
provincie, met twee Golfoorlogen tot gevolg….
Bij het Verdrag van Tordesillas in 1494 hadden de twee
supermachten van die tijd, Spanje en Portugal, de wereld onder
elkaar verdeeld volgens het principe van het Mare Clausum
(Gesloten Zee: de oceaan hoort toe aan de natie die het land
heeft ontdekt). Maar hoe liep die demarcatielijn aan de andere
kant van de aardbol? De Portugees Magellaan had in Spaanse
dienst bewezen dat die inderdaad rond was, door zijn reis om de
wereld (1519-1522), die hem het leven had gekost.
In 1529 ontmijnde een wereldkaart een gevaarlijke internationaal
geschil. De Molukken, een eilandengroep in de Pacific
produceerden muskaatnoot en kruidnagel, twee specerijen die hun
gewicht in goud waard waren. Diogo Ribeiro (een Portugese
cartograaf) tekende een prachtige wereldkaart, waarin hij de
betwiste eilanden, bezet door de Portugezen, in de Spaanse
hemisfeer legde. De kaart straalde zoveel autoriteit uit, dat de
Portugezen de winstgevende archipel met begrijpelijke tegenzin
overlieten aan hun rivalen. Maar Ribeiro’s kaart was bewust en
manifest onjuist!
Navigatie was in de 16de eeuw een risicovolle onderneming.
Piloten (stuurlui), die op verre afstanden een vaste kompaskoers
uitzetten, kwamen vaak veel te ver naar het noorden of het
zuiden uit. Schuldige is de kromming van de aardbol en de
weergave ervan op een vlakke kaart. De man, die het probleem zou
oplossen was Gerard Mercator. Nu maakt Brotton een tochtje naar
Rupelmonde, waar hij ontdekt dat Mercator figureert als
folkloristische Vlaamse reus in een herdenkingsstoet. En dan
bezoekt hij het Mercatormuseum in St.-Niklaas. Hier benadert hij
vol respect de zaal met de kaarten en vooral de globes van
Mercator. Mercator had al wat kaarten op zijn actief, maar zijn
aardglobe van 1541 en hemelglobe van 1551 worden beschouwd als
de mooiste van de hele eeuw (en zijn hier prachtig
gerestaureerd).
Brotton toont dynamisch - het voordeel van film - hoe Mercator
tot zijn wereldkaart kwam; hij verlengde de meridianen van de
taps toelopende geren tot evenwijdige rechte lijnen, waardoor de
landen in de breedte worden uitgerekt, naarmate ze zich verder
van de evenaar verwijderen.
Brotton besluit: “Het is de belangrijkste kaart die ooit gemaakt
is en bepaalt voor ons in het Westen tot op de dag van heden het
beeld van de wereld zoals we die kennen.”
Veel meer over Mercator, zie onder :
Nieuw leven voor een oude atlas…
De V.O.C. en Willem Blaeu
Ontworpen voor navigatie, maakte de Mercatorprojectie kaarten
ook veel nuttiger voor ontdekkingsreizen. En niemand begreep dit
beter dan de kooplieden van de V.O.C., de Nederlandse Verenigde
Oost-Indische Compagnie, gesticht in 1602, met een
handelsimperium dat zich uitstrekte van Afrika tot Japan.
Stuurlui namen de beste kaarten mee, en brachten de correcties
die ze onderweg maakten mee terug, waar ze door de
hoofdcartograaf werden ingetekend op weer betere kaarten.
In 1633 stelde de V.O.C. Willem Janszoon Blaeu aan als
hoofdcartograaf. Hij had zijn eigen goedlopend
cartografiebedrijf. In zijn luxueuze atlas plaatste hij voor de
eerste maal de wereldkaart in Mercatorprojectie in een boek.
Hiermee populariseerde hij die projectie, die tot dan toe
helemaal niet populair was. in tegenstelling tot wat de meeste
mensen denken, heeft Mercator nooit veel promotie gevoerd voor
de naar hem vernoemde projectie. Hij gebruikte ze slechts één
keer: in 1569 voor zijn wandkaart en zelfs niet voor zijn
baanbrekende postume Atlas… uit 1595. Voor zijn wereldkaart,
waarmee de atlas opent, past hij een projectie toe met gebogen,
naar de polen toelopende meridianen en versmallende breedte.
Meer over Blaeu dan Brotton toont: in het
Mercatorartikel.
Wereldkaart in de Latijnse atlas van Willem Blaeu tussen 1630 en
1660. Mercatorprojectie. Ingekleurd. Bij America staat:“Anno
Domini 1492 door Chr. Columbus voor de koning van Castilië
ontdekt en vernoemd naar Amerigo Vesputius in 1499.” In kader:
links de vier elementen (vuur, lucht, water, aarde); rechts: de
vier jaarge-tijden en leeftijden van de mens; boven: de planeten
(maan, Mercurius, Venus, zon, Mars, Jupiter, Saturnus);
onderaan: de zeven klassieke wereldwonderen. De randversieringen
verbinden de aardse cartografie met de
macrokosmos en de geschiedenis.
Greenwich en de lengtegraad
In de 19de eeuw gebruikte zowat elk land voor zijn kaarten én
tijdrekening een eigen ‘vertrekpunt’ als nul-meridiaan. Meest
populair waren de meridiaan van Parijs en die van Greenwich, bij
Londen. Heel vluchtig toont Brotton hier de chronometer van
Harrison in werking, helaas zonder een woord uitleg, zodat de
meeste kijkers ongetwijfeld geen benul hebben van wat ze zien
(6).
In 1884 vergaderden de afgevaardigden van 25 naties om alle
kaarten te standaardiseren vanaf één vertreklijn. De keuze van
een nul-meridiaan werd nu een kwestie van imperiaal prestige
tussen Engelsen en Fransen. Uiteindelijk viel de keuze op
Greenwich. De Fransen onthielden zich knarsetandend. En het zou
nog 25 jaar duren voor ze hun eigen meridiaan van Parijs zouden
opgeven. Die meridiaan is -net als de nulmeridiaan in het
National Maritime Museum van Greenwich- in koper ingelegd. Je
kunt hem door de hele stad volgen, een populaire wandeling sinds
Dan Brown en zijn megaseller De Da Vinci Code (2003).
Tegenwoordig is de hele aarde in kaart gebracht. Toch blijft er
nog betwisting sudderen over niet opgeëiste territoria. In 2007
kreeg het tijdvak van ontdekking en plundering een tweede leven,
toen Rusland een titaniumvlag plantte op de zeebodem, pal onder
de Noordpool. Andere landen haastten zich om op hun beurt delen
van het gebied te claimen, met het oog op te verwachten
bodemrijkdommen als olie en gas. Om toekomstige conflicten te
voorkomen heeft de universiteit van Durham een kaart opgesteld
met de gerechtvaardigde territoriale aanspraken van alle landen
die aan de Noordpool grenzen. Voor de eerste keer in de
geschiedenis zijn de kaartenmakers gericht op vrede en niet op
verovering.
Bespreking
Mijn hele leven ben ik intensief in de weer geweest met kaarten
en atlassen allerhande: als leerling, student en - professioneel
- als historicus en docent aardrijkskunde; tenslotte als auteur
en in nascholingscursussen voor leraren. Toch slaagt Brotton
erin mij telkens weer te verrassen met verhelderende en tot
bezinning nopende gezichtspunten die nog nooit eerder bij mij
waren opgedoken. Chapeau! Driewerf! Hierbij valt wel te noteren
dat ik eerst deze documentaire zag, voor ik zijn boek vond
(waarvan de bespreking zal volgen in Histoforum Didactiek). De
afleveringen zijn veel directer dan de vaak veel te langdradige
uitweidingen in het boek, wat een serieus pluspunt is!
Het gepresenteerde beeldmateriaal is verbluffend. Soms komt het
overeen met de hoofdstukken uit het boek, soms is het
complementair. Zeker de dynamische ontwikkelingen van
bijvoorbeeld de projectierasters bij Ptolemaeus of Mercator zijn
veel duidelijker dan de beschrijvingen in woorden.
Omwille van haar intrinsieke waarde en het schitterende
beeldmateriaal annex dito gebruik ervan verdient de reeks een
extra vermelding.
Dit belet niet dat er toch een aantal hiaten zitten in de
uitzendingen, voornamelijk bij de behandeling van niet-Europese
culturen.
Enerzijds hangt dit samen met het medium en moet men zelfs bij
150 minuten tijd regelmatig gaan condenseren, wat ten nadele
uitvalt van de diepgang (vandaar het uitzonderlijk aantal
voetnoten en tekstaanvullingen).
Anderzijds zijn behoorlijk wat sequenties te lang gerekt,
terwijl die tijd elders beter had kunnen benut worden. Dit is
vooral het geval voor de scènes waar Brotton op verplaatsing
experts of musea bezoekt. Net alsof men zegt: “We hebben hier
een dure reis gemaakt, we moeten waar krijgen voor ons geld.”
Didactische tips
De reeks richt zich tot een ruim geïnteresseerd publiek.
Voor onderwijsdoeleinden is ze in haar geheel bruikbaar in
lerarenopleidingen, zeker voor geografen. Meer zelfs: een must!
In voortgezet onderwijs: voor aardrijkskunde & geschiedenis
biedt ze van 1ste tot 6de jaar vooral mogelijkheden door
bruikbare fragmenten.
NOTEN
1. Op deze website is in enkele jaren tijd veel aandacht besteed
aan wereldbeelden in de ruime betekenis van het woord. Zo is een
hele cluster, een heel netwerk bij elkaar gebracht met veel
unieke en niet eerder gepubliceerde illustraties, zeker als je
rekening houdt met de hyperlinks. Vandaar de vele voetnoten.
Precolumbiaanse culturen uit Meso-Amerika. Zeer uitgebreide
PowerPoint presentatie met begeleidende tekst. De syllabus
bestaat uit drie delen,
de Azteken, Teotihuacan: stad der goden, navel van de wereld en
Maya, kinderen van de tijd. De tekst kan tevens in een
Wordversie gedownload.
Middeleeuwen:
De Coene, K., De Reu, M. & De Maeyer, Ph. (ed.),
Liber Floridus
1121. De wereld in één boek, Tielt, Lannoo, 2011, 191 blz.
Nieuw leven voor een oude atlas met een nieuw wereldbeeld.
Gerard Mercator en de heruit-gave van de Mercator - Hondius
atlas uit 1607
Een
uitgebreidere versie van onderstaand artikel
met recente
aanvullingen is in PDF toegevoegd. De eerste versie was de
Europese bijdrage op een internationaal colloquium in 2012 over
Mercator en zijn tijd in Seoul, Korea.
Aldersey-Williams, H., Anatomie. De ontdekking van het menselijk
lichaam. Amsterdam: Uitgeverij. Thomas Rap, 2013, 381 blz.
Lyons, Jonathan, Het huis der wijsheid. Hoe Arabieren de
westerse beschaving hebben beïnvloed, Amsterdam, Bulaaq -
Antwerpen, EPO, 2010, 335 blz.
Een groot deel van de teksten van deze artikelen is gebaseerd op
Waldseemüller en de geboorte van ‘America’,
Joos de Rijcke-site.
2. Over deze opvattingen in Tawantinsuyu, het Incarijk,
voornamelijk: De Bock, E. (redactie), Inca’s. Capac Hucha,
Rotterdam, Wereldmuseum, 2010, 173 blz.
Over de Inca’s in het algemeen, zie onder veel meer:
Inca - Peru. 3000 jaar geschiedenis, Brussel, Kon. Musea voor
Kunst en Geschiedenis, 1990,2 delen, 503 en 312 blz.
De Bock, E. (red.), De erfenis van de Inca's. Zonen van de Zon &
Dochters van de Maan, Rotterdam, Museum voor Volkenkunde, 1992.
252 blz.
Joos de Rijcke-site, Knop:
Eeuw van Joos, Het leven bij de
Inca’s
3. Zie op deze site
De Chinese armada
met in de recensie een detailfoto van een dergelijke kaart.
4.
Waldseemüller en de geboorte van ‘America’, deel 2: De
wereldreizen van Zeng He, 2.16: Chinese cartografie.
5.
Ferraris en de Kabinetskaart der Oostenrijkse Nederlanden.
Een uitvoerigere versie in PDF:
Ferraris. De Ferrari onder de
atlassen.
6. Over de Polynesische zeevaarders:
Een maritieme wereldgeschiedenis: Cuyvers, L.,
Tien-duizend jaar varen, Leuven, Davidsfonds, 2003 + DVD
(4delige tv-reeks). In het tweede boek dat in het artikel
besproken wordt, De ontdekking van het Oosten, Tielt, Lannoo,
2005, behandelt Cuyvers de tochten van de Portugezen (ook weer
vergezeld van schitterende DVD).
Over Cook:
Waldseemüller en de geboorte van ‘America’, deel 1:
De wereld in kaart, I: Harrison en de plaatsbepaling op
zee en J: De fenomenale James Cook.
7. T.E. Lawrence was al een levende legende voor hij zijn Seven
Pillars of Wisdom, schreef (Londen, Jonathan Cape, 1976, 5de
druk (1ste 1926), 545 blz.).
In 1962 werd hij beroemd bij een nieuwe generatie door de film
Lawrence of Arabia
onder regie van David Lean. De film
betekende de internationale doorbraak voor hoofdrolspe-lers
Peter O'Toole en Omar Sharif.
In Robert Graves’
Dat hebben we gehad beschrijft die zijn kennismaking en
vriendschap met de enigmatische Lawrence.
8. Voor meer achtergrond over deze ‘kaart’:
Martens, J., Meso-Amerika in tentoonstelling, boek en film. Deel
1: Moctezuma en de Azteken, in: Instituut voor Amerikanistiek,
2011/1, p. 2-19 (PDF)
Uitvoeriger duiding over de verschillende culturen en over de
Codex Mendoza (ontstaan en inhoud) vind je in de onder voetnoot
1 vermelde Precolumbiaanse culturen uit Meso-Amerika.br />
99. Rogier II en al-Idrisi vind je als downloadbare PDF in
Waldseemüller…Deel 2. De wereld-reizen van Zheng He, 2. 16bis
(met enkele recentere aanvullingen).
10. Een overzicht van de werken, gepubliceerd in het
Columbusjaar 1992 (zowel (jeugd)romans als naslagwerken),
op de
Joos de Rijcke-site: 1492, het jaar van Columbus.
11. Toby Lester is net als ondergetekende een amateur op het
gebied van de geschiedenis van de cartografie, zelfs geen
historicus. Ik volgde dan nog een paar eeuwen geleden aan de
universiteit een semester geschiedenis van de geografie, maar
heb bij Lester meer bijgeleerd dan in mijn cursus van destijds!
Brotton daarentegen is een academische specialist, professor
Renaissance Studies aan de Queen Mary University, London en
toonaangevende expert in de geschiedenis van de cartografie. En
dat merk je!
Waldseemüller en de geboorte van ‘America’ (2003-04).
Zie ook op de site van de Library of Congress:
Universalis Cosmographia Secundum Ptho-lomaei Traditionem et
Americi Vespucii Alioru[m]que Lustrationes.
Jos Martens, maart 2014