-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4
Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 12, nummer 219, december 2022 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- 12 januari, 13.30 – 17.00,
Taalgericht
geschiedenisonderwijs basis.
- 19 januari, 15.00 – 18.30,
Webinars historische contexten havo.
Universiteit Utrecht
- 19 januari 17.00-19.00. Vakbijeenkomst: Uitwisseling lesmateriaal gericht op differentiatie over de context Duitsland
- 26 januari en 9 februari
Leergang
formatief handelen
- 9 maart, 9.30 – 13.00,
Nederland na de Tweede Wereldoorlog.
Universiteit Utrecht
- 9 maart, 13.30 – 1700,
Historische Context Het Britse Rijk
2.0. Universiteit Utrecht
- 9 maart, 9.30 – 13.00,
Historische Context Verlichting 2.0.Universiteit
Utrecht
- 9 maart, 13.30 – 17.00,
Historische Context Steden en
Burgers 2.0. Universiteit Utrecht
- 17 maart Nationaal Geschiedeniscongres in Fort Vechten in
Bunnik.
- 6 april, 9.30 – 13.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
basis. Universiteit Utrecht
- 6 april, 13.30 – 17.00,
Taalgericht geschiedenisonderwijs
schrijven. Universiteit Utrecht
- 6 april, 13.30 – 17.00,
Historische Context China 2.0.
Universiteit Utrecht
- 1-6 mei
Studiereis Berlijn (Holocaust, Anne Frank, W.O.II)
Im Westen nichts Neues
Artikel over boek en fim Im Westen nichts Neues naar aanleiding van de nieuwe remake van de film die nu (2022) op Netflix te zien is. De versie uit 1930 leidde toentertijd tot grote protesten in Duitsland en in Enschede hebben nationaal-socialisten zelfs een kopie van de film in brand gestoken. Het artikel bevat veel passages uit krantenartikelen, die gebruikt kunnen worden als bronnen voor een les over boek en film.
Rekening houden met de migratieachtergrond van leerlingen bij het vak geschiedenis
In een artikel over geschiedenis op school pleit een aantal docenten ervoor om meer aandacht te besteden aan of rekening te houden met de migratieachtergrond van leerlingen. Zij vinden het gek dat er bijna niks wordt gedaan met de achtergronden van veel van onze leerlingen. Een sympathieke gedachte, meer rekening houden met waar leerlingen vandaan komen en daarmee rechtdoen aan de diversiteit van onze leerlingen. Alle reden dus om tegemoet te komen aan de wens van genoemde docenten? In ieder geval, lijkt mij, een goede reden om met elkaar nog eens, vanuit dit perspectief te praten, over de rationale van ons vak en over de mogelijkheden om recht te doen aan de (migratie) achtergronden van leerlingen. In dit artikel wat overwegingen van mijn kant.
Een curriculum met aandacht voor de actualiteit?
In Trouw van 14 juni 2022 heeft een leerling
van 6 gymnasium kritiek op het curriculum van
geschiedenis. In een geglobaliseerde wereld zou er volgens
haar meer aandacht moeten zijn voor landen buiten Europa en
de VS. Ook houdt zij een pleidooi voor een actueel
leerplan. Er is geen of nauwelijks aandacht voor Rusland,
terwijl dat toch heel actueel is, waarbij zij uiteraard
doelt op de oorlog van dat land tegen Oekraïne. ‘Hoe
kunnen wij ons informeren over actuele gebeurtenissen in de
wereld, terwijl we niks over de geschiedenis ervan weten?’
In dit
artikel (ter discussie) enkele opmerkingen over de
mogelijkheid/wenselijkheid van een actueel curriculum en een
aantal vragen waarop volgens mij een antwoord geformuleerd
zou moeten worden.
Duim erop
Percentueel (met respectievelijk 0,8% in 2021 en 1,6 in 2022) staat geschiedenis vwo op de derde plaats van vakken waarop leerlingen de duim hebben gelegd (na economie en scheiklunde). Op havo is geschiedenis zelfs , met afstand, nummer 1, met respectievelijk 3,1 en 4,4 procent.. Op het vmbo is er geen topplaats voor geschiedenis :)
Bijzondere vondst: de zeventiende eeuw door vrouwenogen
In een Belgisch familiearchief is bij toeval een unieke bron
over de zeventiende-eeuwse Noordelijke Nederlanden boven
water gekomen. Het eenvoudig ogende boekje bevat een schat
aan gedetailleerde informatie over het dagelijks leven in de
zeventiende eeuw, gezien door de ogen van een vrouw: Maria
van Nesse.
Lees verder
Egyptische archeoloog vindt piramide van onbekende koningin en honderden mummies
Bijna 100 jaar na de ontdekking van de tombe van
Toetanchamon, ontdekten archeologen in Egypte een piramide
van een tot nu toe onbekende koningin. Ze deden deze
ontdekking tijdens opgravingen bij Sakkara, waar ze ook een
tunnelnetwerk met honderden mummies aantroffen. Ook
onderzochten de archeologen een piramide daar in de buurt,
de piramide van Teti, de eerste farao van de 6e dynastie van
Egypte.
Lees verder
A New AP Course Advances the Teaching of Race in American History (While the Right Seeks to Restrict It)
Even as conservatives push statewide bans on the teaching of
critical race theory or lessons on racism and other topics
that might cause general discomfort to White students, the
College Board is launching a very different sort of
initiative. This fall, the organization is piloting a new AP
course in African American studies in 60 U.S. high schools.
The course, which was designed with input from K-12 teachers
and professors across the country, will address African
American life, culture and history.
Lees verder
Studiereis voor docenten
"Educatieve reis voor docenten naar Berlijn"
Houd jij je in je werk bezig met de Tweede Wereldoorlog, de
Holocaust en het verhaal van Anne Frank? Wil je op een
actieve en inspirerende manier nieuwe inzichten over deze
thema’s krijgen, lesideeën opdoen en ervaringen uitwisselen
met collega’s? Geef je dan op voor de studiereis van 1 t/m 6
mei 2023 naar Berlijn.
De mijnen van Laurion
De mijnen van Laurion is een aardige blog van Theo Toebosch op Mainzer Beobachter over technologische ontwikkelingen bij het delven en verwerkeb van ijzererts (zilver) in de mijnen van Laurion (Attica) in de Griekse oudheid.
Sponsianus: een nieuw-ontdekte Romeinse keizer?
Keizer Sponsianus. ooit van gehoord? Lange tijd dacht men
dat hij nooit heeft bestaan en dat zijn munten vals waren.
Met nieuwe onderzoeksmethoden is men hier toch aan gaan
twijfelen. Tribia, maar wel leuke trivia. Lees het
verhaal op Mainze Beobachter.
Een paar dagen later kwam de auteur, Koen Verboven, met een
rectificatie. Geschiedenis, zeker oude geschiedenis, is
een moeilijk vak, vaak dankzij een gebrek aan betrouwbare
bronnen.
Nazaat Duitse keizer Wilhelm eist kastelen terug
Het vorstengeslacht Hohenzollern, een van de oudste
adellijke families van Europa, ligt in de clinch met de
Duitse staat over vastgoed dat via de Sovjets bijna 80 jaar
geleden in overheidshanden belandde. Een erfgenaam van de
familie stapt naar de rechter.
Lees verder
Recente recensies
Z. Hoe Poetin Rusland weer groot wilde maken
Hella Rottenberg. Z. Hoe Poetin Rusland weer groot wilde
maken. Uitgeverij Alfabet, Amsterdam/VBKU, Antwerpen,
oktober 2022. Paperback,20 X 12 cm, 190 pagina’s, noten, €
19,99. ISBN 978-90-213-4192-7.
Dagboek van een invasie
Andrej Koerkov. Dagboek van een invasie. Vertaling van ‘Invasion
Journal’. Uitgeverij Balans, Amsterdam/Pelckmans, Kalmthout, oktober
2022. Paperback, 266 pagina’s, 21 x 13 cm, kaart, € 21,99. ISBN
978-94-638-2240-4
In memoriam Peter Seixas
Emeritus hoogleraar Maria Grever schreef dit In memoriam voor Peter de onlangs overleden Canadese historicus en vakdidacticus Peter Seixas.
Verzetshelden
Moe word ik van de discussies over het gebruik van de naam verzetshelden. Een discussie over verzet, collaboratie en bystanders in de klas is echter een belangrijke zaak, ook in het kader van burgerschap. Als uitsmijter van deze nieuwsbrief (Trouw, 1 december) deel ik in dat kader graag de prachtige ingezonden brief van de 87-jarige Job Dienske:
Ware helden
'Het Verzetsmuseum is vernieuwd, het woord ‘held’ voor
verzetsstrijders wordt geschrapt (Trouw, 28 november). Mijn
vader was actief in het verzet, werd verraden en overleed in
een concentratiekamp. Het toen illegale Trouw meldde zijn
overlijden: een held tot vader hebben is een trots bezit.
Wij, kinderen, hadden een wijze moeder. Ze hield ons voor:
jullie vader is geen held, maar een gewoon mens die
verantwoordelijkheid nam en deed wat op zijn weg kwam. En:
leer van je vader. Durf keuzes te maken en leef niet voor
jezelf. Vrede begint bij jou. Ik ben nu 87. Mijn overleden
moeder blijft zolang ik leef de ware held.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.