Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 12, nummer 224, maart 2023 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- 17 februari Inspiratiesessie Multiperspectiviteit
- 9 maart, 9.30 – 13.00, Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Universiteit Utrecht 
- 9 maart, 13.30 – 1700, Historische Context Het Britse Rijk 2.0. Universiteit Utrecht 
- 9 maart, 9.30 – 13.00, Historische Context Verlichting 2.0.Universiteit Utrecht 
- 9 maart, 13.30 – 17.00, Historische Context Steden en Burgers 2.0. Universiteit Utrecht 

- 17 maart Nationaal Geschiedeniscongres in Fort Vechten in Bunnik.

- 23 maart - 2 april Week van de klassieken
- 6 april, 9.30 – 13.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs basis. Universiteit Utrecht 
- 6 april, 13.30 – 17.00, Taalgericht geschiedenisonderwijs schrijven. Universiteit Utrecht 
- 6 april, 13.30 – 17.00, Historische Context China 2.0. Universiteit Utrecht 

- 1-6 mei Studiereis Berlijn (Holocaust, Anne Frank, W.O.II)

- 16 juni VGN-pabodag in het Nationaal Archief in Den Haag.

    Studiereis naar Auschwitz en Krakau voor Amsterdamse docenten

    Van 2 tot en met 5 juni 2023 organiseert CIDI een studiereis naar Auschwitz en Krakau voor Amsterdamse docenten in het voortgezet onderwijs en bovenbouw basisonderwijs. We bezoeken de Poolse stad Krakau om opzoek te gaan naar sporen van de weggevaagde Joodse cultuur. Daarna maken we een studiebezoek aan Auschwitz. Deze studiereis wordt georganiseerd door CIDI en is bedoeld voor Amsterdamse docenten in het middelbaar onderwijs en anderen die lesgeven over dit onderwerp.
    Meer informatie 

    De stad moet plat

    Hyper Epic presenteert een interactieve geïllustreerde vertelling over de Februaristaking van 1941 geschreven door Lyangelo Vasquez geïllustreerd door Max Philippi techniek door Michiel van der Plas geluid door Henk-Jelle de Groot in opdracht van Comité Herdenking Februaristaking met dank aan vfonds, Stichting Democratie en Media, en Amsterdams 4 en 5 mei comité. 

    Taalgericht geschiedenisonderwijs schrijven

    Geschiedenis is in het voortgezet onderwijs een talig vak. Geschiedenisdocenten waar wij mee samenwerken laten weten dat taalvaardigheid van leerlingen vaak een hindernis is voor denken en leren over geschiedenis. Aandacht voor (vak)taal kan relatief makkelijk geïntegreerd worden in je geschiedenislessen en kan het historisch redeneren versterken.

    Op 6 april organiseren wij van 13.30 tot 17.00 uur een workshop met Ronald Veenstra en Hanneke Tuithof. Deze workshop zal gericht zijn op schrijfvaardigheid. We gaan in op hoe je de schrijfvaardigheid van leerlingen die bij het vak geschiedenis nodig is kunt ontwikkelen en begeleiden. Het gaat dan om het formuleren van antwoorden op toetsvragen en het maken van Praktische Opdrachten.

    Schrijf je in via onze website en neem een collega mee! De kosten bedragen 200 euro per workshop en dat is inclusief koffie, thee en koeken, werkmateriaal uit de workshop, een boek en een bewijs van deelname. Na het ontvangen van een bevestiging bent u verzekerd van deelname. Vragen? Mail dan naar: Nascholing-GKG@uu.nl.
    Benieuwd naar de rest van ons aanbod? Kijk op: www.uu.nl/nascholinggeschiedenis.

    Wegen naar Rome

    Er zijn veel verschillende manieren om met de oudheid bezig te zijn. Voor sommigen zijn het museumbezoeken, anderen reizen naar alle uithoeken van het Romeinse Rijk, en weer anderen lezen alle non-fictie boeken die op de markt komen. Maar ook populaire cultuur draagt op zijn eigen manier bij aan de blijvende belangstelling voor het oude Griekenland, Rome, Egypte, en de rest van antieke wereld. In de blog- en vlogreeks Wegen naar Rome vertellen deelnemers die zich vanuit verschillende invalshoeken professioneel met deze periode bezighouden daarom meer over hun favoriete muziek, romans, films en games die met de oudheid te maken hebben – want er zijn nu eenmaal vele wegen die naar Rome leiden!

    Ook dit jaar zal de reeks Wegen naar Rome weer deel uitmaken van de Week van de Klassieken (23 maart – 2 april 2023). De reeks is online te vinden via https://www.weekvandeklassieken.nl/#/Blog   

    Nog een keer Vermeer

    Jos Martens die een uitgebreid artikel schreef n.a.v. de film The girl with a Pearl Earring, liet ChatGPT een (korte bespreking, inclusieftips voor een didactische verwerking, schrijven. Het resultaat en zijn commentaar lees u hier,  

    Voorbeeldvraag uit een A-level geschiedenis in Engeland

    In dit word-bestand staat een voorbeeld van een examenvraag van een van de Examboards in Engeland, AQA. Meer materiaal vindt u hier

    Archief over ‘foute Nederlanders’ vanaf 2025 online toegankelijk

    Het grootste oorlogsarchief van Nederland wordt digitaal toegankelijk voor een breed publiek. Het gaat om het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR), dat documenten bevat over rechtszaken die na de oorlog werden gevoerd tegen personen die zich mogelijk schuldig hadden gemaakt aan collaboratie, landverraad en/of oorlogsmisdaden. Vanaf 2025 is het archief openbaar voor het publiek en zijn de eerste dossiers op een speciale website te bekijken.
    Lees verder op de website Historiek.

    Symposium ‘beladen verleden’ (18 maart 2023)

    Op zaterdag 18 maart 2023 organiseren de VCH en het HDC een symposium over donkere bladzijden in de kerkgeschiedenis. Op deze dag zijn er lezingen van Beatrice de Graaf en Bart Wallet. Daarnaast is er een workshopronde. De workshops worden verzorgd door Enny de Bruijn, Koos-jan de Jager, Bente de Leede en Johan Visser.

    Het symposium vindt plaats in het gebouw van Driestar Educatief (Burgemeester Jamessingel 2, 2803PD, Gouda) en duurt van 10.00u tot 15.00u. De entree bedraagt €15 p.p. (inclusief lunch en borrel na afloop). Aanmelden kan via dit formulier.

    Understanding the Holocaust: How and why did it happen?

    In Engeland is het lesboek Understanding the Holocaust: How and why did it happen?, bestemd voor Keystage 3,  gratis verdeeld onder scholen. Maar docenten moeten er wel een korte online cursus voor volgen.

    Meer informatie  

    Gratis docentenmiddag voor docenten geschiedenis vmbo/havo/vwo/gymnasium, regio Amsterdam

    Boom Uitgevers organiseert voor docenten geschiedenis in de regio Amsterdam en omstrekem op maandag 27 maart organiseren we een  docentenmiddag in het prachtige pand van Boom uitgevers te Amsterdam (Prinsengracht 747-751).
     
    Het programma is van 16.00 tot 18.00 uur (inloop vanaf 15.30 uur).
     
    In korte pitches delen docenten die al jaren met Forum werken en auteurs hun kennis en ervaring, waarbij er ruimte is voor vragen en discussie. Een veel besproken onderwerp is bijvoorbeeld: waarom een jaarlijkse terugkeer van de tien tijdvakken de leerbaarheid en het plezier van het vak vergroot. Ook andere onderwerpen, zoals het belang van goed taalonderwijs en het leggen van relevante historische verbanden en betekenissen van vaak 'vergeten' en 'ingewikkelde' thema's, komen aan bod.
     
    Kortom, wij zorgen dat je geïnspireerd en met een goed gevulde maag en goodiebag naar huis gaat. Echt een middag om samen met collega’s naar toe te gaan.
    Meld je snel aan via: https://boomvoortgezetonderwijs.nl/aanmelden-forum.../
     
    We zien jullie graag op 27 maart 2023!

     
    FORUM Geschiedenis voor havo en vwo | Boom voortgezet onderwijs

    Het 'verdwenen' volk dat Pruisen zijn naam gaf

    ‘Pruisen’ en ‘Duitsers’ betekenden in onze contreien lang hetzelfde. Oorspronkelijk waren de Pruisen echter een niet-Duits volk dat aan de Baltische Zee leefde. Wat was dit voor volk, en hoe raakte de naam ervan verstrengeld met Duitsland?
    Lees het artikel van Bruno de Cordier op Historiek.

    Oude landkaarten

    In Zwitserland loopt een project waarbij vrijwilligers overeenkomsten zoeken in oude en contemporaine kaarten. Als het project is afgerond worden de resultaten online geplaatst. Nu al zijn via deze website vele bijzondere landkaarten te zien.   

    Ontwerponderzoek masterscriptie  UU

    Maarten Streef, student van Hanneke Tuithof in Utrecht, stelt zijn masterscriptie (2021) beschikbaar op internet.
    'In dit ontwerponderzoek staat het volgende onderwijsvraagstuk centraal: de beperkte interesse en het minimaal inzien van nut van vrouwelijke leerlingen in het vak geschiedenis. Het is lastig de lesstof als interessant en betekenisvol te ervaren, als de leerling zich er niet in kan herkennen. De onderzoekscasus zijn de herschreven historische contexten. Hier zijn vrouwelijke perspectieven nog steeds grotendeels afwezig. Met dit onderzoek wil ik te weten komen wat er gebeurt op het moment dat een les over een historische context op een ‘vrouwvriendelijke
    wijze’ wordt vormgegeven. De onderzoeksvraag is: op welke manier kan een geschiedenisdocent(e) zijn of haar les over een historische context vormgeven, zodat de inhoud voor vrouwelijke leerlingen betekenisvol en interessant wordt?"

    Opening digitaal Indisch Archief

    Na twee jaar van voorbereiding opent de Indische Genealogische Vereniging  op zondag 12 maart haar omvangrijke en professionele digitaal Indisch Archief.  De bronnenspecialisten van de IGV onder leiding van Dennis van der Jagt hebben hieraan maandenlang in het geheim gewerkt en honderdduizenden namen en documenten op gestructureerde en vindbare manier samengebracht.
    Het archief bevat momenteel 23 collecties met daarin samen meer dan 1 miljoen records, dat wil zeggen, personen, foto’s of andere documenten.
    'Voor toegang heeft u een account nodig op archieven.nl (gratis) en lidmaatschap van de IGV (al vanaf €24 per jaar). De aanschaf, onderhoud en licenties van dit archief worden in hun geheel bekostigd door de leden van de IGV. Ook privacy- en AVG-overwegingen maken het onmogelijk het archief zonder restricties open te stellen'.

    Recensies Jef Abbeel

    Ties Dams. Xi. Het ware verhaal van de man die de toekomst van de wereld in handen heeft.
    Uitgeverij Prometheus, Amsterdam/L&M, Antwerpen, januari 2023. Paperback, 232 pagina’s, 21 x 13 cm, kaart, namen, noten, register, € 22,50

    Ardy Beld, Hoe Poetin zijn tanden stukbeet. Uitgeverij Doorbraak, Antwerpen, februari 2023/ 283 pagina’s, kaart, foto’s, chronologie, woordenlijst, € 25. ISBN 978-94 933-0630-1

     

  • Laatste toevoegingen op Histoforum

    De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.