Lesmateriaal
Het Wilhelmus
Deze opdracht is de tweede uit een drieluik
over Willem van Oranje. Andere opdrachten zijn:
• De
moord op Willem van Oranje
•
Balthasar Gerards
In deze drie opdrachten krijgen de leerlingen een beeld van de context waarin de Opstand zich afspeelde.
De
Beeldenstorm is een uitgebreide opdracht over een aspect van
de Opstand.
Het Wilhelmus
Werkwijze
Je maakt deze opdracht in groepjes van twee of drie.
Stap 1
• Bestudeer de tekst van het eerste couplet van het Wilhelmus.
• Schrijf op wat je merkwaardig vindt of opvalt aan het
Wilhelmus
• Inventariseer (ga na) wat je - samen - al weet over Willem van
Oranje.
Stap 2
Formuleer nu samen een aantal vragen die het Wilhelmus bij je
oproept. Leg deze vragen voor aan de docent.
Stap 3
Ga allemaal op zoek naar informatie om deze vragen te kunnen
beantwoorden:
• Bepaal welke bronnen (zie de rubriek bronnen) je gaat
gebruiken.
• Beoordeel of de bron de informatie bevat die je nodig hebt.
• Bepaal of je de informatie in de bron begrijpt. Vraag hulp als
dat niet het geval is
• Maak aantekeningen en, waar zinvol, schema's.
Stap 4
• Bespreek de gevonden informatie met elkaar en formuleer een
antwoord op de vragen die je samen bedacht hebt.
• Kunnen jullie antwoord geven op alle gestelde vragen?
• Als je op vragen geen antwoord hebt kunnen vinden bepaal dan
met elkaar waarom dat niet is gelukt.
Stap 5
Schrijf tenslotte samen een opstel/betoog van maximaal één
A4-tje, waarin je de stelling van jullie keuze toelicht:
1. Ik vind dat het Wilhelmus vervangen moet worden door een
ander volkslied, of
2. Ik vind het Wilhelmus een uitstekend volkslied voor
Nederland.