artikelen over geschiedenis didactiek
Girl With a Pearl Earring
Girl With a Pearl Earring – Gr.- Brittannië, 2003 –
duur: 100 minuten –dvd. – Engels, Nederlandse en Franse
ondertitels.
Genre: Picturale thriller; schildering
van tijdgeest.
Tijd en ruimte: Delft, Verenigde
Provinciën (Nederland); Gouden Eeuw (17de eeuw)
Acteurs: Scarlett Johansson (Griet);
Colin Firth (Johannes Vermeer); Tom Wilkinson; Judy
Parfitt; Cillian Murphy
Regie: Peter Webber
Cameraman: Eduardo Serra
3 Oscar nominaties; 2 Golden Globe Award nominaties; 10
Bafta Award nominaties.
Inhoud
- Alle artikelen vanaf 2009
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Columns over onderwijs
Girl With a Pearl Earring
Inhoud
De zestienjarige Griet is de dochter van een vader, die
blind geworden is door een arbeidsongeval en daardoor
niet langer voor het levensonderhoud van zijn gezin kan
instaan. Daarom gaat ze, anno 1664 in Delft, als
dienstmeid werken bij de schilder Johannes Vermeer. Daar
moet ze onder meer de zorg op zich nemen van zijn
verwende en arrogante kinderen. Zijn nogal jaloerse
vrouw Catharina is opnieuw zwanger en snel wordt
duidelijk dat het huishouden in feite bestuurd wordt
door Maria Thins, de zeer autoritaire schoonmoeder van
Vermeer. Zij is het trouwens die de kwakkelende carrière
van haar schoonzoon overeind moet houden. Van haar kant
is Griet duidelijk gefascineerd en geïntrigeerd door het
werk van haar zwijgzame, ietwat excentrieke en
verstrooide baas.
Bespreking
Naar analogie met het mysterie dat rond de Mona Lisa
hangt, wordt het schilderij “Meisje met de parel” van
Johannes Vermeer soms omschreven als 'de Gioconda van
het Noorden'. In deze weergaloos mooie film probeert
regisseur Peter Webber een tipje van de sluier op te
lichten.
Een tipje slechts, en dan nog. Want Girl With a Pearl
Earring is geen schilderkunstige documentaire maar een
echte fictiefilm. Het scenario is gebaseerd op de
gelijknamige roman van Tracy Chevalier, die een
reproductie van dat Vermeer-schilderij indertijd op haar
meisjeskamer had hangen. Daar vroeg ze zich af wie dat
jonge meisje wel geweest mocht zijn en waarom Vermeer
haar geschilderd had. Was een van zijn dochters toen de
muze? Of een buurvrouw? Of een minnares? Of was het
gewoon een of andere opdracht?
En waarom keek dat meisje zoals ze keek, met die
mengeling van onderzoekende nieuwsgierigheid en discrete
intensiteit? En wat kon die matglanzende parel aan haar
oor betekend hebben? Over leven en werk van Johannes
Vermeer bleek ook al niet zoveel informatie voorhanden.
En toen verzon Tracy Chevalier haar eigen antwoord op al
die vragen. Dat werd uiteindelijk een roman*,
een enorme bestseller in de VS en Groot-Brittannië en
daarbuiten. Tot nu toe (mei 2004) zijn er wereldwijd
meer dan een miljoen exemplaren van verkocht. En nu is
er dus de film.
Ter gelegenheid van de Grote Vermeer-tentoonstelling
in het Rijksmuseum Amsterdam (tot 4 juni 2023 – alle
450.000 tickets verkocht in 3 dagen!) is de gelijknamige
bestseller van Tracy Chevalier, waarop de hier besproken
film is gebaseerd, opnieuw uitgegeven. Als e-boek zelfs,
in Nederlandse, Franse en Engelse versie. Digitale
boeken bestonden nog niet toen de film uitkwam en ik de
roman besprak! Zoals te verwachten wordt ook voor de
prachtige film opnieuw promotie gevoerd.
----------------------------------------------------------------
*Tracy
Chevalier, Amsterdam, Bruna Uitgevers, 10 mei 2022, 240
blz. – ook als boek.
Fragment:
Het meisje met de parel
- Tracy Chevalier -
Google Boeken
------------------------------------------------------------------
Vermeer is de obsessief nauwkeurige waarnemer van
lichtschakeringen, de schilder van meestal verstilde
tafereeltjes. Van haar kant is Griet duidelijk
gefascineerd en geïntrigeerd door het werk van haar
zwijgzame, ietwat excentrieke en verstrooide baas. Als
Griet bijvoorbeeld informeert of ze ook de vensters van
zijn atelier schoon moet maken, is dat niet zomaar een
praktische vraag, want tegelijk merkt ze op dat daardoor
het licht in de kamer zal veranderen. Haar aandacht voor
dergelijke details wekt dan weer de interesse van
Vermeer.
Als Griet op een bepaald moment bewust een stoel
verplaatst, die nochtans deel uitmaakte van een
opstelling die Vermeer aan het schilderen was, zien we
hoe de meester dan zelf ook constateert dat de
compositie van het schilderij (van de vrouw met de
waterkruik) zonder die stoel beter wordt. Radiografisch
onderzoek had eerder al uitgewezen dat Vermeer in dat
schilderij inderdaad een stoel weggeretoucheerd had. Dat
is slechts één voorbeeld van de boeiende manier waarop
het boek, en nu ook de film, met dergelijke kleine
'historische' details een eigen, weliswaar fictief maar
daarom niet minder geloofwaardige verhaal weet te
vertellen.
Door van het Meisje met de parel een dienstmeid te
maken, die dus normaliter zo'n sieraad niet zou dragen,
kun je ook een beeld schetsen van de vigerende
klassentegenstellingen en bijhorende taboes in die tijd
en plaats.
Cameraman Eduardo Serra heeft fenomenaal werk geleverd
bij het recreëren van het typische Vermeer-licht en
kreeg daarvoor trouwens een Oscarnominatie. Van zijn
kant heeft regisseur Webber bewust gekozen voor een
visuele vertelstijl, waarbij dialogen eerder schaars en
veeleer vaag blijven. Dat maakt van de
Vermeer-vertolking van Colin Firth een eerder ondankbare
taak, aangezien de acteur zich daardoor te vaak moet
beperken tot intens staren en broeierig kijken. Maar de
aanpak van Webber stimuleert hoe dan ook de eigen
verbeelding en de film is zo adembenemend mooi dat je
verbluft en gefascineerd blijkt kijken. Een tipje van de
sluier wordt opgeheven. Meer moest dat niet zijn.
In een interview (begin maart 2004), in
een hotel bij de Brusselse Grote Markt, praat regiseur
Peter Webber honderduit over ,,Girl with a pearl
earring''
- Het hele verhaal evoceren achter het mooiste
portret aller tijden, en de sfeer van misschien wel de
grootste kunstschilder aller tijden nabootsen op film:
was dat niet wat veel hooi op de vork?
Ik wist dat ik Eduardo Serra als cameraman had, anders
was ik er nooit aan begonnen. Misschien zijn er nog twee
of drie die het hadden gekund, maar niet met hetzelfde
vuur. Het was de eerste keer dat ik met een cameraman
van wereldklasse mocht werken, en dat maakt het wel veel
eenvoudiger.
We hebben allebei kunstgeschiedenis gestudeerd, dat gaf
ons een taal waarin we konden praten over het licht.
Tijdens ons eerste gesprek zei ik: 'Ik wil niet dat de
hele film eruitziet als een Vermeer', en hij reageerde:
'Goddank, daar was ik net bang voor.' Daarna hebben we
het gehad over Ter Borch en Hobbema en een hele reeks
andere schilders.
We wilden het typische palet en licht van Vermeer
beperken tot Vermeers studio en de zolder. Natuurlijk
doet de rest ook wel wat aan Vermeer denken, maar dat is
alleen omdat de stijl van Ter Borch wel wat met Vermeer
gemeen heeft. Het was heerlijk werken met Eduardo: we
keken naar Hollandse schilderijen en we zeiden: die
sfeer of die schaduw zouden goed passen bij die of die
scène.
- Is het voor kunsthistorici geen bizar idee om een
film te maken over een artiest van wiens leven zo weinig
bekend is?
Nee, integendeel. Wie een film maakt over een schilder
van wie alles geweten is - Picasso bij voorbeeld - wordt
meteen aan banden gelegd door de feiten. Hij moet zijn
film volproppen met feiten en bekende anekdotes en komt
nooit tot de grotere waarheid over de artiest. Daarom
zijn biopics zelden echt geslaagde films.
In “Girl with a pearl earring” volg ik netjes alle
bekende feiten uit Vermeers leven, maar gelukkig zijn
dat er maar drie. (lacht) We hebben nauwgezet onderzoek
gedaan naar zijn leefwereld, maar we waren vrij ons
eigen verhaal te vertellen. Of tenminste, dat van Tracy
Chevalier, de schrijfster van het boek. Zo kun je iets
van de geest van een artiest vatten. Van de bestseller
van Tracy Chevalier zijn wereldwijd meer dan een miljoen
exemplaren verkocht.
Dat is nogal beangstigend. Iedereen die een boek leest,
regisseert zijn eigen versie in zijn hoofd. Een
boekverfilming is daarom altijd een beetje opdringerig.
Je hebt twee soorten publiek met zo'n film: zij die het
boek gelezen hebben en zij die dat niet gedaan hebben.
En om een goede film te maken, moet je een middenweg
zoeken die voldoende filmisch is en toch trouw blijft
aan de geest van de roman. Dat Tracy van de film houdt,
is een pak van mijn hart.
- Het boek staat vol inwendige monoloog. Waarom hebt
u die geschrapt in de film?
Er zijn heel weinig films waarin dat werkt, zo'n
commentaarstem. “Girl with a pearl earring” is een film
over kijken, niet over luisteren. Bovendien is Griet een
intelligent, maar geen goed opgeleid meisje. Fraaie
volzinnen in haar mond leggen, zou misplaatst zijn.
En de belangrijkste reden: Vermeers schilderijen stralen
voor mij stilte, rust en mysterie uit, zelfs een soort
transcendentie. Bruegel is lawaaierig: een boel mensen
die zat worden en over elkaar tuimelen. Een film over
Vermeer moet stil zijn. Gelukkig hadden we Scarlett. Zij
is zo getalenteerd, dat je kunt voelen wat er zich in
haar hoofd afspeelt door naar haar gezicht te kijken.
- Kenden de acteurs het werk van Vermeer goed?
Colin Firth (Vermeer) heeft zijn huiswerk gemaakt, met
een heel academische voorbereiding. Hij is met mij naar
musea en galeries gegaan, en studeerde echt op Vermeer
en zijn tijd. Scarlett Johansson kwam pas tien dagen
voor de eerste draaidag opdagen, recht van de opnamen
van “Lost in translation”, doodmoe. Ze leerde al doende
hoe ze zich moest bewegen als dienstmeid, hoe ze vloeren
moest schrobben en zo. Hun aanpak was heel verschillend:
Colin intellectueel, Scarlett intuïtief. (fijntjes) Ik
heb over geen van beiden klachten, maar ik denk niet dat
de intellectuele benadering erg nuttig is voor een film
over emoties. Je moet uiteindelijk toch vooral een mens
van vlees en bloed neerzetten.
- De gelijkenis tussen Scarlett en het meisje op het
beroemde schilderij is treffend. Is dat de reden waarom
u haar wilde?
Niet de hoofdreden. Ik wilde de beste actrice voor die
rol, op voorwaarde uiteraard dat ze visueel aanvaardbaar
was als het meisje met de parel. Dat Scarletts gezicht
meer dan alleen maar aanvaardbaar is, was een meevaller.
Maar dat iedereen de gelijkenis zo verbluffend vindt,
heeft te maken met de make-up, het kostuum, de
belichting en haar acteerwerk. Als je Scarletts gezicht
echt in detail bestudeert, zie je dat de gelijkenis niet
eens zo perfect is: de lippen misschien wel, maar de
ogen hebben een andere kleur. En zo zijn er nog wel wat
verschillen.
- Toch is de schok van herkenning groot in die
adembenemende scène, waarin ze over haar schouder kijkt
en de camera heel langzaam inzoomt op wat wel een
reproductie van het schilderij lijkt.
Het is niet alleen inzoomen. Haast onmerkbaar verandert
ook het tempo naar slow motion. Omdat Scarlett niet een
keer met haar ogen knippert, krijgt het beeld een
onwezenlijke kwaliteit en gaat het op een schilderij
lijken. Die scène stond overigens niet in het scenario.
We hadden nooit gedacht dat we een actrice zouden vinden
met wie zoiets mogelijk zou zijn. Maar ik had net een
andere scène opgenomen waarin ze de hoofddoek omhad en
ik dacht: verdomme, we moeten dit echt eens proberen. Ik
heb tegen de producers gezegd: ik weet dat dit niet in
het draaischema staat, maar geef me een uur en je zult
er geen spijt van krijgen.- Hedendaagse films zitten
vaak vol met expliciete seks, en toch vind ik juist deze
film, waarin geen streepje bloot vlees getoond wordt,
een uiterst erotische film.
Dat is opzettelijk, en ik ben trots dat het kennelijk
gelukt is. Vanmorgen stond ik thuis op, ik zapte terwijl
ik mijn koffer inpakte en daar was om acht uur 's
morgens, op MTV, Britney Spears met nagenoeg geen kleren
aan, schuddend met al haar rondingen. We leven in een
oversekste maatschappij, je wordt ermee gebombardeerd
vanaf 's morgens vroeg. Dus iets filmen wat diep
erotisch en seksueel spannend is, maar tegelijk heel
kuis, dat vond ik sexy. Ik vind de scène waarin Griet na
lang aandringen haar kapje afzet, erotischer dan films
vol poedelnaakte vrouwen. Misschien is het omdat ik een
Brit ben, dat het me lukte: wij hebben de reputatie
geremd te zijn.- Het deed me ook sterk denken aan het
debat over hoofddoeken voor moslimmeisjes.
Tracy Chevalier noch ikzelf hadden een commentaar op de
islam voor ogen, maar het verbaast me niet dat je een
parallel trekt. Holland was een land in ontwikkeling in
die tijd.
Godsdienst had een veel sterkere greep op de bevolking.
Voor ik aan de verfilming begon, heb ik rondgereisd in
India, en dat heeft me geholpen om het
zeventiende-eeuwse Europa te begrijpen. Mensen leven
vlak bij hun dieren, er is een mengeling van
ongelooflijke schoonheid met stank en vuiligheid, er is
armoede en ziekte zonder vangnet. Dus als je raakpunten
ziet tussen het Holland van toen en culturen die nu aan
het ontwikkelen zijn, begrijp ik dat heel goed. Hoe meer
hedendaagse weerklank zo'n historische film heeft, hoe
beter.
Didactische verwerking
Eigenlijk gebeurt er weinig in de film, net als in het
boek. En toch weten beide blijkbaar een ruim publiek aan
te spreken. Een vergelijking tussen de twee dringt zich
vanzelfsprekend op (Vakoverschrijdend: Nederlands -
geschiedenis - esthetica/kunstgeschiedenis).
In het verleden is, na lessen over Bruegel en zijn
Triomf van de dood ( nu een onderdeel van
Eeuwen op zoek naar de tijd als indirecte
benadering de leereenheid van der Kaap, A.,
De luit in de schilderkunst gebruikt.
In de daaropvolgende reeks over Vermeer zijn PowerPoints
(door leerlingen) aangewend, de multimedia over het
Vermeerhuis Delft, zelfs eigen schilderwerk door
vrijwilligers die academie volgden en hun werkproces op
film opnamen.
In een introductie op de periode bracht ik zelf een
vergelijking tussen een late miniatuur uit een
getijdenboek, een schilderij van Van Eyck, Portret van
Jan Six door Rembrandt, Meisje met de parel plus een
ander schilderij van Vermeer met landkaart op
achtergrond, en daarnaast een impressionistisch
schilderij.
In de toekomst zou ik voorstellen voor het ‘leeswerk’
beslist gebruik te maken van teksten uit de bijlagen,
vooral de virtuele rondleiding doorheen de
tentoonstelling 2023 met fragmenten – voor CLIL/TTO de
Engelse versie door Stephen Fry.
Meer informatie:
Interview. Steven de Foer, Breekt Scarlett Johansson
definitief door in 2004? In: De Standaard, 14/01/2004.
Leeswerk:
Bailey, A., Gezicht op Delft. Een biografie van Johannes
Vermeer, Amsterdam, Bert Bakker, 2002.
Hockney, D., Geheime kennis. De herontdekking van de
verloren gegane technieken van de Oude Meesters,
Gent-Amsterdam, Ludion, 2002 - over gebruik van de
camera obscura bij Vermeer en andere schilders.
Mak, G., De levens van Jan Six, Amsterdam/Antwerpen,
Atlas Contact, 2016 – ook als e-boek.
Huizinga, J., Nederlands beschaving in de zeventiende
eeuw, Amsterdam, Contact, 1998 (eerste druk: 1941).
Schama, S., Overvloed en onbehagen. De Nederlandse
cultuur in de Gouden Eeuw, Amsterdam, Contact, 1988 -
voornamelijk hoofdstuk VI Huisvrouwen en Hoeren en
daarin: 1. Properheid en godsvrucht, p. 379 e.v.
Websites
Over de cast enz.:
Tracy Chevalier - Official site (tchevalier.com)
Engels; website van de schrijfster je kunt tevens
klikken op een link naar Mauritshuis, Den Haag, waar het
originele “Meisje met de parel” bewaard wordt:
http://www.mauritshuis.nl/
Multimedia: Johannes
Vermeerhuis en Delft.
Deze meertalige website bevat alles wat je nodig kunt
hebben:
1. Bezoek aan het Vermeerhuis met inventaris per kamer,
zoals opgemaakt door notaris J. van Veen op 29 februari
1676, kort na het overlijden van Vermeer. Bevat ook
plaats per plaats de schilderijen die er hingen tijdens
het leven van Vermeer. Je krijgt ze te zien als je op de
naam klikt. Is het betreffende schilderij in de loop van
de voorbije eeuwen verdwenen, dan krijg je soortgelijk
doek te zien, zo mogelijk zelfs van dezelfde schilder
als in de inventaris vermeldt!
Onderaan krijg je links naar alle interessante sites
i.v.m. Vermeer. Je kunt bijvoorbeeld alle schilderijen
online bekijken. Ook de filmsite en de site van Tracy
Chevalier vind je hier terug.
2. ‘Gezicht op Delft’ door Vermeer – virtuele wandeling
door het schilderij en het oude Delft, met uitleg.
3. Vlieg over Delft 1660 in 3D.
4. Een 3D wandeling met Vermeer door historische
tekeningen.
5. De schepen op ‘Het Gezicht op Delft.’
6. ‘Het Straatje’ van Vermeer.
7. (Engels) Private lecture and guided tour by a noted
Vermeer specialist.
Meer weten
Bijlage 1: Portret van
Vermeer’
Extreem stil en
ongelooflijk dichtbij
Door Geert Van der Speeten
De Standaard, Zaterdag 11 februari 2023
‘Het melkmeisje’, Johannes
Vermeer, circa 1660. (Rijksmuseum Amsterdam, met steun
van de vereniging Rembrandt)
Een glimp van de melkkan, waarop het licht reflecteert.
Met daarbij de geut melk, die we in gedachten horen
klateren. De metershoge banner die de tentoonstelling
aankondigt aan de gevel van het Rijksmuseum heeft genoeg
aan een uitvergroot detail. Je weet meteen: hier hangt
Vermeer.
Het melkmeisje op zijn beroemde schilderij is een en al
concentratie. Rond haar lijkt de wereld stilgevallen en
de tijd opgeschort. De kunstenaar speelt in dit
alledaagse tafereel een spel met ons
verwachtingspatroon. Zijn tijdgenoten beeldden
dienstbodes en keukenpersoneel graag af als toonbeeld
van losbandigheid en prooi voor stoeipartijen. Bij
Vermeer is het net andersom: we zien een toegewijde
werkkracht, die broodpudding klaarmaakt en daar helemaal
in opgaat. Een wandtegel die Cupido voorstelt, probeert
ons nog tot andere inzichten te brengen. Maar nee, het
melkmeisje keert zijn liefdespijlen duidelijk de rug
toe.
Vele jaren heb ik verzuimd om beter naar dit werk te
kijken. Dat was de fout van Nestlé, dat de afbeelding al
sinds de jaren 70 kaapt voor rijstpap en yoghurt van het
merk La Laitière. Herleid tot een silhouet en
veroordeeld tot de rekken in de supermarkt, kreeg de
robuuste meid iets banaals. Terwijl het origineel zoveel
meer te bieden heeft. Het bijna tastbare licht dat
binnenvalt door een glas-in-loodraam, het korrelige
brood, het zinderende blauw van haar schort: het
schilderij is een schoolvoorbeeld van zintuiglijkheid.
Recent onderzoek wijst ook op het technische vernuft van
de schilder uit Delft. Hij zette het doek eerst krachtig
aan, met een vlugge schets. Daarna zoomde hij in op de
onooglijkste -details. Spijkers en spijkergaten in de
muur zijn haarscherp afgebeeld. Glijdt je blik naar
voren, naar de broodhompen, dan lijken de vormen uit
elkaar te vallen tot een onscherp geheel met talloze
gekleurde toetsen.
Vermeer ging voor de essentie. Zijn eerste versie van
Het melkmeisje reviseerde hij, door onder meer een rek
vol kannen in de achtergrond uit te wissen. Zo gaat alle
aandacht nu naar de eenvoudige handeling. Het typeert
zijn werkwijze. Door elke vorm van anekdotiek te bannen,
laat hij veel over aan speculatie. Vermeers kunst
moedigt ons aan om zelf de verhalen te verzinnen bij
zijn intieme, huiselijke scènes.
Detail uit Dame en dienstmeid.
(Frick, New York)
Alles op zijn plaats
Het now or never-moment waar het Rijksmuseum dit
voorjaar mee uitpakt, heeft allure. Het is klassiek van
snit. In een intiem parcours, omzoomd door metershoge
gordijnen, leidt niets af van de schilderijen en hun
kleine formaten. Multimedia en beeldschermen zijn uit de
zalen geweerd.
Bij de 28 gepresenteerde schilderijen stap je keer op
keer binnen in een introvert universum, in
binnenwerelden waar luxe en kalmte heersen en waarin
vrouwen de hoofdrol spelen. Subtiel is het spanningsveld
dat daarbij ontstaat. Tussen jongedames en hun
kandidaat-aanbidders, die lijfelijk aanwezig zijn of in
gedachten, worden blikken uitgewisseld. We zijn getuigen
van minnekozen op afstand en discrete hofmakerij.
Liefde, onvervuld of nog te vervullen, blijft bij
Vermeer een delicate aangelegenheid.
• Welkom in de
verstilde wereld van Johannes Vermeer
Nooit zijn de composities gekunsteld of geforceerd. De
dieptewerking en het perspectief zijn meer overdacht, in
extreme mate zelfs. Door de uitgekiende plaatsing van
zijn figuren en de aanwezigheid van een raam, steevast
aan de linkerkant, doet de kunstenaar ons van binnen
naar buiten kijken. Beeldvullende gordijnen duiken vaak
op, als een trompe-l’oeil die diepte suggereert.
Daarachter gaat het doek op, toont Vermeer. En ontvouwt
zich een tafereel als een woordeloos theaterstuk.
Attributen en luxueuze stoffen zijn met uiterste zorg
geschilderd. Veel aandacht gaat naar de weerkaatsing van
het licht. Het glijdt langs vloertegels en instrumenten,
het glinstert op parels en sensuele lippen. De hoogste
graad van realisme bereiken was daarbij niet de ambitie.
Veel meer lijkt Vermeer burgerlijke interieurs te
sublimeren tot een zelfbedachte beeldenwereld van stille
gebaren en blikken, een microkosmos waarin alles op zijn
plaats valt.
Detail uit ‘Meisje met de rode
hoed’ (1665). (joseph coscia jr., National Gallery of
Art, Washington d.c.)
Vermeer mogen we niet verwarren met een fijnschilder, zegt Gregor J.M. Weber, hoofd beeldende kunst van het Rijksmuseum en een van de samenstellers van de tentoonstelling. ‘Je zou zijn techniek fotografisch kunnen noemen. Hij kiest voor een duidelijke focus, zoals de twee draden waarmee de kantwerkster in de weer is op het gelijknamige schilderij. Hij stuurt onze blik, alsof we ons zelf naar het kantwerk voorover buigen. De rest mag onscherp en vaag blijven. Vermeers onderwerpen kun je niet meteen buitengewoon noemen. Maar hoe hij ze schildert, is uniek. Hij heeft een bijzonder oog voor de manier waarop licht en schaduw werken. Zo creëert hij een illusie, die je als toeschouwer het gevoel geeft dat je in de kamer kunt stappen waar het tafereel zich afspeelt.’
Influencer
Over Johannes Vermeer (1632-1675) zelf weten we bitter
weinig. Toch als je ¬afgaat op de geschreven bronnen die
bewaard bleven. Neemt niet weg dat we een goed beeld
kunnen krijgen van de sociaal-economische context waarin
hij leefde, de kleinschalige habitat die hem inspireerde
en vormde.
Delft was in de 17de eeuw een welvarende stad, met een
historisch hart waarvan het stratenplan intact is
gebleven. Je kunt er in de voetsporen van Vermeer
stappen en in Museum Prinsenhof binnenlopen voor de
tentoonstelling ‘Het Delft van Vermeer’. Ze toont met
schilderijen, objecten en documenten hoe hij al vroeg
omringd werd door kunst – een ideale opmaat naar een
bezoek aan het Rijksmuseum. In de herberg van zijn vader
werden ook schilderijen verhandeld. En als vooraanstaand
lid van de Sint-Lucasgilde had hij een uitstekend
contact met ambachtslieden zoals prentenmakers,
tapijtwevers, boekdrukkers, glazeniers en
plateelschilders die tegeltableaus realiseerden.
Detail uit ‘Dame en
dienstmeid’ (1666-1667) van Johannes Vermeer. (the frick
collection, New York)
Vermeers kleine productie – hij schilderde gemiddeld
twee doeken per jaar – stak er in zijn tijd al boven
uit. Zijn werk, omschreven als ‘ongemeen konstig’,
haalde hoge prijzen en overklaste dat van andere
genreschilders. Maar na het rampjaar 1672 en de
economische recessie ging het bergaf. De kunstenaar
stierf berooid, zijn oeuvre raakte snel vergeten.
‘Toen Vermeer overleed, kwam het classicistisch
fijnschilderen in de mode’, zegt Weber. ‘Zijn naam
vervaagde. Biografen kenden hem niet. Werken werden
verkocht onder de naam van een fijnschilder als Gabriël
Metsu, die beter in de smaak viel. Met de uitvinding van
het daguerreotype, in de 19de eeuw, veranderde de smaak
en ook de waardering. Het is geen toeval dat Vermeer
herontdekt werd op het moment dat de fotografie opgang
maakte. Moderne schilders kopieerden zijn verstilde
werelden, zijn focustechniek.’
‘Al snel volgde de Vermeergekte, rond 1930. Een intussen
legendarische vervalsing dook op: ‘De Emmaüsgangers’
(door van Meegeren, ca. 1940). Elke tijd heeft nu
eenmaal zijn eigen ogen, zijn eigen waarderingscriteria.
Rembrandt kon de ziel van zijn figuren schilderen, vond
men toen. Vermeer voelde daarentegen koud aan. In de
vervalsing van Han van Meegeren zagen museumdirecteurs
toen hun wensdenken beantwoord: een bezield Bijbels
verhaal ontbrak nog in het plaatje.’
‘Gezicht op Delft’
(1660-1661). (Margareta Svensson, Mauritshuis)
De tentoonstelling van 1996 in Washington en Den Haag
was de katalysator voor een forse piek in de
belangstelling. Historische romans zoals die van Tracy
Chevalier over Het meisje met de parel, in 2003 verfilmd
met Scarlett Johansson, wakkerden die nog aan. Het
Mauritshuis had zijn icoon, zijn Mona Lisa, zijn
17de-eeuwse influencer in huis.
Doodgebliksemd
Velen hebben Vermeers volstrekt unieke kunst intussen
bezongen. In een postuum verschenen deel van ‘À la
recherche du temps perdu’ deed Marcel Proust dat op
z’n mooist. Hij liet de schrijver Bergotte voor ‘Gezicht
op Delft’ postvatten, bedwelmd raken door de perfectie
van een ‘klein geel muurvlak’ op het schilderij en ter
plekke sterven. Het blijft gissen welk fragment Proust
precies bedoelde. Maar je leven geven voor Vermeer,
doodgebliksemd worden door schoonheid: het blijft een
moment suprême dat kan tellen.
Proust had het stadspanorama gezien in een
tentoonstelling in het Jeu de Paume in Parijs en voelde
een diepe verbondenheid met het werk van Vermeer. Hij
spiegelde, via de figuur van Bergotte, zijn eigen
stilistische brille aan de picturale techniek van de
schilder. Hoe je, als een soort luchtspiegeling, een
werkelijkheid achter de werkelijkheid kunt zichtbaar
maken: dat wilde hij ook kunnen.
Vermeer is intussen om- en omgekeerd. Vakbibliotheken
bevatten meters literatuur over zijn oeuvre, alle
details lijken doorgelicht. De appreciatie en de
nieuwsgierigheid van de kunsthistorici is wel
verschoven. Veel inspanningen hadden iets weg van
detectivewerk: de exacte plaats vinden waar we ‘Het
straatje’moeten lokaliseren, of de juiste
meteorologische omstandigheden beschrijven voor de
wolkenpartij van ‘Gezicht op Delft’. Daarnaast ging
tijdens de vorige eeuw veel aandacht naar het
ontraadselen van symboliek, niet zelden licht
moraliserend en verwijzend naar vergankelijkheid en
ijdelheid, en naar de interpretatie van de beeldtaal in
de schilderijen. Naar Vermeers narratief, zeg maar.
‘Dame en dienstmeid’
(1666-1667) van Johannes Vermeer. (the Frick collection,
New York)
Recentelijk schoven de materiaal-technische
wetenswaardigheden naar het voorplan, de verfanalyse en
wat er onder de lagen verborgen zit. Er hangen
toeschrijvingen van af, bleek uit de recente discussie
over de echtheid van Het meisje met de fluit uit
Washington. Maar wezenlijk nieuwe inzichten leverden de
scanners en laboratoriumonderzoeken niet op.
Misschien schuilt de magie van Vermeer in de manier
waarop hij de zachte waarden aanboort waarnaar we
hunkeren. De verstilling in zijn schilderijen is
oorverdovend. Een ingetogen handeling zoals die van een
dienstbode die een brief overhandigt, de intense
concentratie die af te lezen is van het gezicht van een
jonge vrouw die haar luit stemt: we lezen er een
zoektocht in naar harmonie en naar de juiste balans die
ons vandaag bijzonder treft.
• Het meisje heeft nu wimpers
‘Het maakt dat je je bij een schilderij
van Vermeer meteen thuis voelt’, zegt Gregor J.M.
-Weber, hoofd beeldende kunst van het Rijksmuseum en
co-curator. ‘Hij voert geen toneeltje op, zoekt geen
geforceerde effecten. Niemand lacht of loopt de kamer
uit. De verstilling van zijn taferelen draagt bij tot de
illusie. De tijd lijkt er stil te staan.’
Camera obscura
Vermeer was geen veelschilder – hij haalde gemiddeld
twee werken per jaar. Rond zijn oeuvre en zijn biografie
bleef altijd een waas van geheimzinnigheid hangen. We
weten weinig over deze kunstenaar, die zijn hele leven
doorbracht op nog geen honderd meter rond de markt van
het welvarende Delft. Geen schets of voorstudie, geen
handgeschreven stuk dat zijn ambitie kan verklaren,
bleef bewaard. Of hij al dan niet een camera obscura
gebruikte: kunsthistorici blijven erover gissen (zie
Hockney 2002).
‘Vrouw met parelsnoer’,
Johannes Vermeer, circa 1662-1664. (Staatliche Museen zu
Berlin, Gemäldegalerie, Berlijn )
Het Rijksmuseum greep de kans om het beeld bij te sturen
van wat het ‘een gecultiveerd mysterie’ noemt: het
enigma dat deel is gaan uitmaken van het ‘merk’ Vermeer.
De specialisten namen oude bronnen opnieuw ter hand en
werden wijzer over Vermeers katholieke status in een
gereformeerd land. Ze schakelden de nieuwste technieken
in qua technische beeldvorming en analyse, ze keken en
vergeleken.
Zo kwamen belangrijke details aan het licht over Het
melkmeisje. Er werd een snelle, ruwe onderschets
zichtbaar, die het heersend beeld doorkruist van de
minutieuze fijnschilder. Vermeer overschilderde ook
geregeld uitgewerkte achtergronden, zoals hier een rek
met kannen. Hij wilde zijn composities zo strak en
sereen mogelijk houden, en de kijker zelf zijn verhaal
laten samenstellen.
Groene aarde
Ook over het complexe kleurgebruik weten we intussen
meer. Bij ‘Brieflezende vrouw in het blauw’ voegde
Vermeer een lijntje ultramarijn toe om de contouren van
het jasje te doen gloeien (uit het extreem dure
fijngestampte lapis lazuli uit Afghanistan - duurder dan
goud- of het goedkopere azuriet). Zijn palet aan
witwaarden was extreem gevarieerd, om de juiste huidtint
te bekomen gebruikte hij het pigment groene aarde.
‘De geograaf’, Johannes
Vermeer, 1669. (Städel Museum Frankfurt am Main)
Vermeer was expressiever en experimenteler dan we denken, luidt de conclusie. Schokkend is dat niet. Integendeel, ze bevestigt het technisch meesterschap en verhalend raffinement van een schilder die na 350 jaar geen surround experience of miljoenen pixels nodig heeft. Ook op klein formaat weet zijn schilderkunst een immersieve ervaring op te roepen die kan tellen.
Vermeer, tot 4/6 in Rijksmuseum, Amsterdam.
Het meisje met de parel is te zien tot 1/4. De
catalogus verscheen bij Hannibal.
Het Delft van Vermeer, tot 4/6 in Museum
Prinsenhof, Delft.
Bijlage 2
Klik op de cirkeltjes in de schilderijen om meer te
weten te komen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/03/vermeer-3-meesterwerken/
Bijlage 3
Virtuele rondleiding langs alle schilderijen in de
tentoonstelling met Joy Delima (Nederlands) of Stephen
Fry (Engels) of ‘Ontdek zelf’ ( eigen keuzes ) – telkens
ondertitels in de gekozen taal – inzoomen op talrijke
details, schilderij per schilderij, telkens
onderverdeeld volgens thema’s, telkens korte stukje van
ca. 4 minuten.
Zo kun je ze niet zien in de werkelijkheid! Dichter bij
Vermeer kan je niet komen!
Dichter bij Johannes Vermeer - Rijksmuseum
Bijlage 4
Dit zag Vermeer toen hij zijn ‘Gezicht op Delft’ maakte.
Het schilderij Gezicht op Delft is één van de topstukken
van Johannes Vermeer. Het werk hangt in het Mauritshuis
in Den Haag, vlakbij het beroemde Meisje met de parel.
Online is sinds deze week een reconstructie te zien van
de Hooikade, de plek waar Vermeer rond 1660 zijn
beroemde stadsgezicht schilderde. Hierdoor kan men een
indruk krijgen van wat de kunstenaar precies zag toen
hij werkte aan zijn schilderij. De digitale
reconstructie stelt bezoekers in staat om in 360° rond
te kijken over de kade.
Lees verder
Jos Martens, februari 2004-2023